O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Tomáš Svoboda

Jméno
Tomáš
Příjmení
Svoboda
Narozen/a
1974
Místo narození
Plzeň
Působiště
Praha
Web
www.tomassvoboda.eu
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Vizuální umělec Tomáš Svoboda vystudoval magisterský obor na pražské Akademii výtvarných umění (2003), kde byl nejprve v malířském ateliéru Jiřího Sopka a poté u Vladimíra Skrepla. Později také absolvoval doktorandské studium na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové (2016) v Ateliéru sochařství a od roku 2015 vede Ateliér nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze. Kromě vlastní autorské tvorby se věnuje také architektuře a instalaci výstav a občasně bývá přizván jako výtvarník a architekt k filmům či seriálům (Toman, Rudý kapitán, Marta a Věra, Comeback, Helena aj.).

V roce 2001 spolu se Zbyňkem Baladránem, Ondřejem Chrobákem a Davidem Kulhánkem založili galerii Display v pražských Holešovicích, která se později, v roce 2007 přestěhovala a spojila s iniciativou tranzit, čímž vznikla galerie současného umění tranzitdisplay. Galerie se soustředila na prezentaci společenských a politických přesahů v umělecké praxi, představila desítky výstav s mezinárodní účastí a fungovala až do roku 2018, kdy se tento výrazný kulturní subjekt znovu rozdělil na dvě samostatné instituce.

Tvorba Tomáše Svobody je založena jak na vytváření instalací, tak na performativním záznamu vlastních akcí. Svoboda ve své práci převážně zkoumá jednotlivé vztahy mezi textem, zvukem a obrazem, které často spojuje ve filmovém tvaru. Film, který autor  vnímá  jako: „nejvlivnější umělecké médium vůbec“, jelikož „má reálnou možnost ovlivňovat veřejné mínění, zájmy lidí, jejich touhy atd.,“[1] hraje ve Svobodově tvorbě velmi výraznou roli (25 slov za vteřinu, Žvýkačka, Configuration či Úhel pohledu). V roce 2017 umělec dokonce představil celovečerní filmový experiment s názvem Jako z filmu pojednávající o přemýšlení nad filmem, ale zároveň také o „myšlení filmem“. V rámci výstavy nazvané Jako z filmu: Adaptace v brněnském Domě umění (2018) se stěžejním dílem stal právě tento film převedený do galerijní instalace. 

Vizualita děl Tomáše Svobody však není na filmu přímo závislá, silný moment v jeho tvorbě tvoří textová složka, přičemž dílo pak autor často propojuje s architekturou a s filmovou dekorací. Jeho práce s textem však nemá ambice výpravného narativu: text využívá převážně jako řetězec znaků, čímž se z něj stává spíše vizuální materiál (Imagine Photo, 2008; Home video, 2004). Mnohdy též pracuje s jemnými defekty textu – jako například na banneru s nápisem Svobobu! z roku 2014. Umělec často komentuje závažné věci s nadhledem a ironií, jeho práce mají nádech humoru a jisté nadsázky. V díle Den nezávislosti z roku 2008 například velmi netradičním způsobem spojil text/slovo s filmem: diváci byli pozváni do kina, kde Svoboda děj snímku ústně převyprávěl, takže z onoho velkofilmu nikdo nic neviděl. Publikum však mělo možnost si film představit – každý z diváků dle svých osobních zkušeností a představivosti. Na podobném principu fungovalo také dílo Imagine Psycho z roku 2008. Známý film Psycho od Alfreda Hitchcocka Svoboda prezentoval jeho převedením do jednoduchých vět popisujících záběry filmu. Na protější straně od této projekce pak postavil 3D kulisy z filmu, přičemž nechal na divákovi, aby si vzniklý prázdný prostor vlastní fantazií dotvořil.

 

Jak je z uvedených příkladů Svobodovy tvorby patrné, jeho projekty mají často konceptuální ráz, umělcovy začátky jsou ovšem spojeny převážně s malbou (například série obrazů Parkoviště vystavená v Mánesu v roce 1998). Svobodovi však k výstižnějšímu vyjádření vlastních myšlenek a názorů obrazy přestaly později dostačovat, a tak se postupně více zaměřoval na objekty či médium videa a stále aktivněji také vstupoval do veřejného prostoru. Kolem roku 2003 se v jeho tvorbě poprvé objevila silná textová složka, kterou propojoval s různými vizuálními médii i s 3D objekty, a začal rovněž pracovat s mluveným slovem (Vyprávění, 2005).[2]

Mezi výrazné textové venkovní instalace patří dílo Na návštěvě z roku 2006, kdy se zaměřil na propojení textu a prostoru samotného. V dřevěné, autorův byt kopírující konstrukci zavěsil v každém pokoji banner s abecedním seznamem všech předmětů, které se zde nacházely. Podobný princip uvažování můžeme najít také u jeho projektů Garden House z roku 2006 či Minimal House z roku 2007. Autor tu zkoumá užití slova a jeho převedení na konkrétní význam, který se u každého z nás liší; slovo vnímá jako abstraktum a jazyk jako nedokonalý prostředek komunikace, jelikož konkrétní představa o daném slově není u recipientů nikdy shodná. Tento princip dále ilustroval v díle Síla kontextu (vystaveném např. v brněnské Moravské galerii v roce 2011), které jednotlivá slova ukazuje v různém dobovém, resp. historickém rámci, tedy i v různém kontextu, čímž navozuje jejich odlišné vnímání a pocity s tím spjaté. Svoboda také velmi hravě pracuje s prostorem a jeho propojením s médiem malby (jako například na mezigenerační výstavě v galerii Futura s Ivanem Kafkou v roce 2008, kdy představil dílo s příznačným názvem Zbytný prostor k dispozici pro vystavení práce Tomáše Svobody tak, aby při vstupu do výstavního sálu pohledově nerušil instalaci Ivana Kafky).[3]

Tematicky se Tomáš Svoboda věnuje nejen sociální problematice, ale reaguje také na politickou situaci a společnost jako takovou. Ve svém díle tak zohledňuje náš „život“ – způsob naší komunikace, našeho vnímání a jednání, našich zvyků a návyků – a jeho práce s textem jako vizuálním materiálem nám odhaluje další skryté obrazy a rozšiřuje naše vnímání. Svobodovy projekty často zkoumají fungování již léta zavedeného a neměnného, avšak v nečekané souvislosti podaného procesu, přičemž do jisté míry usilují o divákův postřeh a o jeho vyvedení z rovnováhy. Zdánlivě jednoduchý koncept a mnohdy i velmi nenápadná intervence textové složky se soustřeďují na vnímání jazyka a myšlení v konkrétním prostředí a situaci. Dílo Tomáše Svobody hravě propojuje architekturu, film, text či zvuk do výsledného díla, které charakterizuje silný koncept a výrazná vizualita.


[1] Rozhovor k výstavě Filmů už se nebojím s Gábinou Kotíkovou, www.galeriejeleni.cz/2013/tomas-svoboda-filmu-uz-se-nebojim/, vyhledáno: 15. 2. 2021.

[2] Rozhovor k výstavě Filmů už se nebojím s Gábinou Kotíkovou, www.galeriejeleni.cz/2013/tomas-svoboda-filmu-uz-se-nebojim/, vyhledáno: 15. 2. 2021.

[3] Reportáž z výstavy, artycok.tv/210/kafka-svoboda, vyhledáno 10. 2. 2021.

Autor/ka anotace
Josefína Frýbová

Publikováno
2021

Ať už pracuje s textem nebo zvukem, vytváří instalace nebo dokumentuje e-mailovou korespondenci, Tomáš Svoboda sleduje systém. Jeho přístup k umění navazuje na konceptuálně zaměřená sémiotická zkoumání 60. let (Josef Kosuth, Art & Language). Na rozdíl od této tradice, odkazující především k samotnému statutu zobrazení, se Svobodův přístup vyznačuje zájmem o možnosti komunikace, (de)formované na základě předem dané logiky. Často zkoumá nenarativní text a jeho schopnost nést informaci (Černého 428, Brno-Praha, Kaiserstrasse), případně vztah mezi textem a obrazem (London Photo Album), ale nenechává stranou ani sociální témata, analýzu médií a rozličných komerčních informací (Nabídka reklamních ploch k pronájmu v soukromém bytě, Srdečné blahopřání, Prima vařečka, Difference). S tím souvisí Svobodův zájem o prostředí, v němž se pohybuje (Zrušená tiskárna), navázání kontaktu s obyvateli města (City Last Aid, Post-It) a otázky komunikace obecně (Telefony, You are not Alone).

Autor/ka anotace
Zuzana Štefková

Publikováno
2006

Profesní životopis

Studium:
2013–2016
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Ateliér sochařství - Ph.D.

1996–2003
Akademie výtvarných umění- obor malířství - MgA.

Stáže:
2004 Berlin, Německo
2003–2004 Bern, Švýcarsko
2002 Brandenburg, Německo
1999 Staatliche Akademie der bildenden Künste, Karlsruhe

Ocenění:
2006 finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

Výstavy

Samostatné výstavy
2020
Kino-pátek, Jako z Filmu, Plato, Ostrava

2018
Like in a Movie: Adaptation, Brno House of Arts, Brno

2017
Giotto, Fotograf Galllery, Prague
Best Friends, Prague's Crossings Festival, National Theatre, Prague

2016
Moving Image Department – 4th Chapter: The Rhetoric of Time, Revisited, National Gallery Prague
What should have a frame and what already has one, (with Zbynek Baladran), Entrance Gallery, Prague

2015
Here ends the film, Nevan Contempo, Prague
Myslet film / Thinking Film, Galerie Půda, Jihlava
Like a Movie, tranzitdisplay, Prague

2014
Tomas Svoboda, Luxfer Gallery, Ceska Skalice
Statement, Proluka Gallery, Prague
Ideas collector, with Adela Svobodova, Ferdinand Baumann Gallery, Prague

2013
Me, +-0 Gallery, Zilina (SK)
I'm not scared of movies any more, Jeleni Gallery, Prague

2012
First Person Singular, Laboratorio Gallery, Prague
One Second of the Julia Robert's Life, MEM / Fajt Gallery, Brno

2011
Ciprian Muresan a Tomáš Svoboda, Galerie Futura, Praha
25 slov za vteřinu, Galerie hl.města Prahy
Síla kontextu, Moravská galerie v Brně
The space for one art piece, Moravian Gallery, Brno
Netuším, že to takto skončí / I don't feel, it will end up like this, HIT galeria + amt_project, Bratislava

2010
Mrs. Roberts is Gonna Be Late, curated by VALIE EXPORT, Galerie Charim, Wien (AT) – with Daniel Pitin
Without Title, Galerie 207, VŠUP, Prague

2009
Exposition, Karlin Studios, Praha

2008
Ivan Kafka and Tomas Svoboda, Futura Gallery, Praha
Das Fenster zum Hof, Galerie Antje Wachs, Berlin (D)
The Roof, „36“ Gallery, Olomouc

2006
Déja vu, G99, Dům pánu z Kunštátu, Brno

2005
Srdečné blahopřání, Galerie ETC, Praha
Výstava, Galerie Doubner, Praha
Privat, am 180, Praha

2004
City tunes, Stadtgalerie Bern, Švýcarsko

2003
Létá jako Superman, Galerie 761, Ostrava
Metro, Telč

2001
No Exit, Galerie Černý pavouk, Ostrava
No Exit, Stuttgarter Kunstverein e. V. 22, Stuttgart, Německo
No Exit, Galerie NSCU, Galerie Jelení, Praha

2000
On the Road, Galerie Na bidýlku, Brno

1999
Totální Svoboda, www.auctionsart.cz

1998
Galerie Starter and Sorter, Praha

1997
Galerie U kamene, Cheb
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2020
Vykladači světa, Villa Pellé, Prague
NEMAF, Seoul International ALT Cinema and Media Festival, South Corea
MFDF Ji.hlava, Jihlava

2019
Kuna nese nanuk, 8smicka, Humpolec

2018
Odcizení podle slovníku, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem

2017
Jak si rozumět / How to understand each other, Hranicar gallery, Usti nad Labem
Back then in Europe, Zapadoceska Galerie v Plzni, Pilsen
Conditions of impossibility III/VII, The Work of Indolence, Cursor Gallery, Prague

2016
Jiné vize CZ / Other visions CZ, Galerie AMU, Prague
Independent Research of Subjectivity, 4 Days in Motion Festival, Prague
Third Mind, Jiri Kovanda and the (Im)Possibility of Collaboration, National Gallery, Prague
Apparatus for a Utopian Image, EFA Project Space, New York (USA)
Notes on a European Language, State of Concept, Athens (GR)

2015
Video Cube, Banska Stanica Contemporary, Banska Stiavnica (SK)
Orient Express, as guest of Tereza Severova, SPZ Gallery, Prague
Goodbye Language, Atelier 35 Gallery, Bucharest (RO)
Fear. The Origin of the State, The New Kunsthalle, Synagogue Zilina (SK)
Teserakt, Galerie AMU, Prague

2014
Spaces of Narration, NoD Gallery, Prague
At eye level, sculpture salon, Plato Ostrava
LED TYPE, International theatre festival Nitra (SK)
HIN MAH TOO YAH LAT KEKT, Galerie AMU, Prague
Who is the director? 4+4 days in motion festival, Prague
SHOW ME (your Idols), Kreuzberg Pavillon, Berlin (DE)
Brno Devetsil, Multimedia Overlaps of the Artistic Avant-Garde, Moravian Gallery, Brno
Kdo na moje místo, Galerie Plato, Ostrava

2013
Problem is here, 4+4 days in motion festival, Prague
Beginning of the Century, Gallery of Fine Art, Ostrava
PAF Art, Festival of Film and Animation, Olomouc
Additional Links, Kunsthalle am Hamburger Platz, Berlin (D)
LED TYPE, Space gallery, Bratislava (SK)

2012
The Islands of Resistance, Between the First and Second Modernity 1985 —2012, National Gallery, Prague

2011
Erotic revue, GASK, Kutná Hora
Whose city is this? Karlin studios, Prague
Prague Biennale 5, Prague
New salon, Zlín
Intersection, Prague Quadrennial, Prague
Sommer auf dem Balkon, Galerie Antje Wachs, Berlin (D)
Les amis de mes amis sont mes amis, hommage à Ján Mančuška. Galerie Jocelyn Wolff, Paris (F)
Additional links, NTK Gallery, Prague

2010
Economy of Unwanted Amity, Karlin studios, Prague
KGUVZ, Zlin
Demonstration of a Space, Street for Art Festival, PragueCity Periphery
One Day You Will Lose It All, Four Days in Motion Festival, Prague

2009
Monument to transformation, City Gallery Prague, Praha
The Prague Bienale IV., Praha
After Velvet, czech art of the last 20 years, City Gallery Prague, Praha

2008
Videoart.cz, Space Gallery, Bratislava (SK)
Contemporary czech cubism, City Gallery Prague, Praha
Zwischenstand, Wuertembergischer Kunstverein, Stuttgart (D)
InVisible, Festival of Photography, Olomouc
Cargo, Czech video festival, Budapest (HU), Bucharest (RO)
Manual, projekt, Zamek Ujazdowski, Warsaw (PL)
Na bidylku, Artists from the Na bidylku Gallery, Galerie Jeleni, Praha
Reflecting words, The Museum of Czech Literature, Praha
10 +10, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Jeder Mensch ist ein Künstler, Spor Klübü Galerie, Berlin (D)

2007
Ladvi – sidliste Dablice, guest od the Ladvi group show, Galerie AVU, Praha
Territorien, Galerie der Künstler, München, (D)
Gross domestic product, City Gallery Prague, Praha
It stays between us, Karlin studios, Praha
Beauty Farm, Neue Kunst im Hagenbucher, Heilbronn (D)
The Collective Body, Califia Gallery, Horazdovice
Gross domestic product, M’ars Gallery, Moscow (RU)

2006
Indikace, 4+4+4 dny v pohybu, Praha
Odlet, Low-cost Generation, Česká centra, Praha
Věcné stavy, Karlín studios, Praha
Office art, Galerie c2c, Praha
In the neigbourhood, De Veemvloer, Amsterdam, Holandsko

2005
1811197604122005, Galeria Plan B, Kluj, Rumunsko
Inscape, Galerie kritiků, Praha

2004
Sputniza, Kunsthaus Dresden, Dresden, Německo
Space Kemp, Kolowratský palác, Praha
Breakthrough, Den Haag, Holandsko
Art Cubicle, Mnichov, Německo

2003
Paradies, Bunker am Alexanderplatz, Berlín, Německo
Kompression, Berlín, Německo
Art Cubicle, Galerie und Projekte Raum, Berlín, Německo
Art Cubicle, Galerie Home, Praha
Zlínský salón mladých, Městská galerie Zlín
Svět jako struktura, struktura jako obraz, Galerie Klenová, Klatovy

2002
Ar(t)chitektura, Galerie Jaroslava Frágnera, Praha
Česká sezóna, Palais de Tokyo, Paris, Francie
Wechselstube, Galerie Oberwelt, Stuttgart, Německo
Jo-Jo efekt, Alšova jihočeská galerie, České Budějovice
Bienále mladých, Galerie hl. m. Prahy, Praha

2001
Criss/Cross, Galeria Piwnica, Wroclaw, Polsko
Criss/Cross, Centrum Broumov
Grrr-Žbuch, festival komiksu, Bratislava
Grrr-Žbuch, festival komiksu, Galerie NSCU, Praha

2000
AVU v Limě, Lima (Peru)
Zdroje nového stylu, Jízdárna Pražského hradu, Praha
Inner City Pressure, NoD Gallery, Praha
AVU 1998-2000, Galerie Mánes, Praha
Současná minulost, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou

1999
Stipendiaten, Stuttgart, Německo
Vidiny, Galerie NoD, Praha
Šest, Galerie U kamene, Cheb
Kunstakademie aus Prag, Galerie M, Berlin, Německo
Close Encounters, Naarden, Holandsko
Cargo, Dresden , Německo
Metro, Galerie černý pavouk, Ostrava

1998
Letní škola architektury, Praha
Dole v Bunkru, Praha

1997
Forum 2000, Divadlo Archa, Praha
AVU v Mánesu, Praha

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Skřivánková, Lucie; Švácha, Rostislav; Novotná, Eva; Koukalová,Martina (eds.): Paneláci 2: Historie sídlišť v českých zemích 1945-1989, UPM Praha, 2017

Borovský, Tomáš; Miltová, Radka Nokkala a kol.: Sny mezi obrazem a textem, NLN Praha, 2016

Richard Adam, Yvona Ferencová, Edith Jeřábková, Petr Vaňous: Česká malba generace 90 let 20.století, Brno 2016

Lindaurová, Lenka: Mezera, SJCH, 2014

Morganová, Pavlína (ed.): Začátek století, Arbor Vitae, 2012

Jeřábková, Edith; Ševčík, Jiří: Mezi první a druhou moderností 1985–2012, VVP AVU 2012

Tomáš Svoboda: ( katalog děl ), vlastním nákladem, Praha 2005

 

Články, média, internet

Sylva Poláková: Odkud až kam sahá filmový experiment?, Film a doba, 1/2019

Matěj Forejt: Jako z filmu, ale ne jako z kina, (recenze), 11. 4. 2018, online:  Artalk.cz

Sylva Poláková: Jako z filmu je i o životě, (rozhovor), A2, 10/2017

Sylva Poláková: Film o životě / Jako z filmu, (recenze), Cinepur 111/2017

Mariendbad Film Festival, programový katalog, 2017

Anežka Bartlová: Výzvy a rámce, (recenze), 13. 1. 2017, online: Artalk.cz

Antonín Tesař: Jako z filmu, (recenze), A2, 8/2017

Febiofest, programový katalog, 2017

Jiří Ptáček, Tomáš Svoboda, Gioto, 2017 online: Fotogrfa Gallery

Tereza Rudolf Hrušková: Pročíst se za film, recenze, 27. 1. 2016, online: Artalk.cz,

Sylva Poláková: Tomáš Svoboda / Jako film, (profil), Cinepur 103/2016

Johanka Lomová: Jako ve filmu, (rozhovor) Art and Antiques, červenec 2016

Sylva Poláková: Film v každodennosti, (recenze,) Art and Antiques, únor 2016

Ivana Pechová, Neddělitel'né substancie Julie Roberts, recenze, 28. 11. 2012, online: Artalk.cz,

Gábina Kotíková, Tomáš Svoboda: Filmů už se nebojím, rozhovor, 2013 online: Galerie Jelení

Fotograf časopis, Dekonstrukce a (re)imaginace, profil, číslo 19, 2012

Lenka Střeláková: Ztraceno v kontextu / Kde je film, (profil), Cinepur 78/2011

Současná minulost, česká postmoderní moderna, katalog výstavy, AJG Hluboká n. Vltavou, 2000

Lenka Lindaurová, Nové tváře, (profil) Umělec, 5-6/1999

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu