O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Woody Vasulka

Jméno
Woody
Příjmení
Vasulka
Narozen/a
1937
Místo narození
Brno
Působiště
Santa Fe, USA, Karlsruhe, Německo
Web
www.vasulka.org
Klíčová slova
digitální obraz
instalace
nová média
performance
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Woody Vasulka, brněnský rodák (1937) a absolvent katedry dokumentu na pražské FAMU, patří k první generaci experimentátorů s technologií videa. V roce 1965 emigroval se svou ženou a spolupracovnicí, Islanďankou Steinou, která studovala v Praze housle a hudební teorii, do USA a usazují se v New Yorku. Woody zprvu pracuje jako asistent střihu s Francisem Thompsonem. Spolupracuje například na šestiscreenovém filmu We Are Young, který se promítá na montrealském World Fair Expo’67. V letech 1966-1969 pracuje jako designér a editor filmů pro Harvey Lloyd Productions, kde může díky přístupu k vybavení experimentovat s elektronickým zvukem, stroboskopickými projekcemi a světelně aktivovanými plátny. Později opouští omezení kinematografického aparátu a přechází plynule ke zkoumání elektronického materiálu. V roce 1969 jej a Steinu ovlivní výstava „TV as a Creative Medium“ v galerii Howarda Wise, první přehlídka věnovaná televiznímu umění. Steina a Woody začínají dokumentovat nezávislou uměleckou scénu newyorského downtownu, vytvářejí skici a video performance a pořizují si svůj první Portapak a audio syntezátor. Roku 1971 zakládají s Andy Mannickem The Kitchen, elektronické divadlo umístěné v centru Mercer Arts v bývalém hotelu Broadway Central na jihu Greenwich Village. Soustředí se na rozvíjení obraznosti videa do prostoru, pořádají video performance kombinující vizuální a zvukovou složku v reálném čase. Začínají spolupracovat s inženýry na vývoji dalších nástrojů pro tvorbu videa: v roce 1972 získávají Dual Colorizer (Eric Siegel) a Multikeyer (George Brown), který umožňuje vrstvení až šesti obrazů. Vasulkovi patří k první generaci průzkumníků v oblasti analogového videa. Jejich tvorba se zařazuje do oblasti image processing (zpracování obrazu), vnímané jako určitý žánr ve videoartu, využívající vlastností charakteristických pro médium, v tomto případě tedy experimentování s parametry elektronického signálu.

 

V roce 1973 se stěhují do Buffala, vyzváni teoretikem Geraldem O’Gradym k vyučování v Centru pro mediální studia, které založil na tamní pobočce State University of New York. Roku 1974 získává Rutt/Etra Scan Processor, nástroj umožňující modifikaci videoobrazů vychylováním elektromagnetického řádkování, George Brown pro ně staví Programmer, digitální nástroj pro uchování a přehrání sekvence operací. V tomto roce vytvářejí například pásky Noisefields či Reminiscence a jejich tvůrčí dráhy se začínají rozdvojovat. Roku 1975 provádí Woody první digitální experimenty a představuje svůj „The Vasulka Imaging System“, digitální počítačově ovládané uživatelské vybavení, z nějž se později vyvine Digital Image Articulator. První souborná výstava Vasulkových je otevřena v tomto roce v galerii Albright-Knox v Buffalu. Woody získává grant od Guggenheimovy nadace, umožňující přestěhování do Santa Fe roku 1980. Zde začíná Woody recyklovat průmyslové nástroje z bývalých vojenských základen (například blízké Los Alamos), z nichž později vznikne soubor instalací The Brotherhood. V instalaci Divadlo hybridních automatů rozvíjí Woody myšlenku „nového epistemologického prostoru“ jako místa interakce mezi účastníky a technologií. Roku 1983 vytváří video The Commission coby pokus o nový způsob elektronického vyprávění. Art of Memory následuje roku 1987. Roku 1990 vzniká první ze série šesti instalací The Brotherhood, jíž je Table 2: Automata.

 

V roce 1992 připravují Vasulkovi výstavu věnovanou pionýrům elektronického umění pro festival Ars Electronica v Linzi (Eigenwelt der Apparatewelt: Pioniere der Elektronischen Kunst), k níž vychází experimentální katalog. Ve stejném roce získávají společně cenu Mayi Derenové, udělovanou od roku 1986 nezávislým filmařům. Roku 1993 získává Woody grant od Open Society Fund, financující přednášky o médiu videa ve východní Evropě; přednáší také na FaVU v Brně. Roku 1996 se koná retrospektivní přehlídka díla Vasulkových v San Francisco Museum of Modern Art. V tokijském NTT InterCommunication Center vystavuje Woody poprvé kompletní cyklus The Brotherhood: A Series of Six Interactive Constructions (1998). V létě roku 1999 vzniká projekt Art and Science Laboratory na College of Santa Fe, spolupráce Vasulkových se skladatelem Davidem Dunnem a fyzikem Jamesem Crutchfieldem. V posledních letech pracuje Woody v Centru pro umění a mediální technologie (ZKM) v Karlsruhe a v rámci projektu OASIS vyvíjí způsoby archivace děl z oblasti videa a experimentálního filmu. Zároveň se tam kurátorsky účastní příprav výstavy, zaměřené na dílo tvůrců z okruhu Center for Media Study v Buffalu (který tvořili zejména Paul Sharits, Tony Conrad, James Blue, Hollis Frampton, Peter Weibel, Steina a Woody Vasulkovi a teoretik a zakladatel centra Gerald O’Grady), která má byla zahájena v prosinci roku 2006.

Autor anotace
Lenka Dolanová

Profesní životopis

v posledních letech..
pracuje v Centru pro umění a mediální technologie (ZKM) v Karlsruhe a v rámci projektu OASIS
+kurátorská činnost

1993 grant od Open Society Fund
pedagogická činnost na FaVU v Brně
1992 cena Mayi Derenové (udělovaná nezávislým filmařům)
1980 Grant od Guggenheimovy nadace
1973 pedagogická činnost v Centru pro mediální studia v Buffalu (při State University of New York).
1966-1969 pracuje jako designér a editor filmů pro Harvey Lloyd Productions
1965 pracuje jako asistent střihu s Francisem Thompsonem

Výstavy

Samostatné výstavy
1998
kompletní cyklus The Brotherhood: A Series of Six Interactive Constructions, NTT InterCommunication Center, Tokyo

1996
retrospektivní přehlídka díla Vasulkových, San Francisco Museum of Modern Art

1992
Vasulkovi připravují výstavu věnovanou pionýrům elektronického umění pro festival Ars Electronica v Linzi (Eigenwelt der Apparatewelt: Pioniere der Elektronischen Kunst)

1990
Table 2: Automata (první ze série šesti instalací The Brotherhood)

1975
První souborná výstava Vasulkových v galerii Albright-Knox v Buffalu

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Vasulka, W.: The Brotherhood. A Series of Six Interactive Media Constructions, NTT InterCommunication Center, Tokyo, 1998

 

Vasulka, W., Vasulka, S. : machine media. — San Francisco : San Francisco Museum of Modern Art, 1996

 

Vasulka, W., Vasulka, S. : Interaktiivisen Taiteen Näyttely = Exhibition of the interactive art. — Helsinki : Nykytaiteen Museo ; Espoo : Galleria Otso, 1992

 

Eizykman, Claudie, Vasulka, Steina; Vasulka, Woody – Steina et Woody Vasulka, vidéastes: 1969-1984: 15 années d'images électroniques, analogiques et numériques., Paris: : CINE-MBXA/CINEDOC, 1984

 

Vasulka, Woody: Descriptions. Buffalo, Albright-Knox Art Gallery, 1978

Články, média, internet

Woody Vasulka a tradice českého umění elektronického obrazu. Speciální číslo časopisu Iluminace (2/2006).

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv