O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Matky a otcové

Členové/ky zařazení do databáze
Ostatní členové/ky (nezařazení do databáze)
Lucie Krejčová
Martin Péč
Marek Rejent
Web
http://www.phatbeatz.cz/matky-otcove-co-bychom-byli-bez-deti
Existence od
2001
Klíčová slova

O skupině

Matky a otcové je umělecko-sociální skupina, kterou tvoří Lenka Klodová (1969), Lucie Krejčová (roz. Nepasická, 1969), Martin Péč (1967) a Marek Rejent (1969). Ve své společné tvorbě se věnují tématům rodičovství a výchovy dětí. Vycházejí ze sdílených osobních zkušeností, zážitků a rodinných situací, z každodenních útrap a starostí, které se snaží skloubit se svou uměleckou prací a zároveň je také tvořivě zpracovat. V intimních tématech rodiny nacházejí společné mechanismy, opakující se stereotypy, otázky, které se snaží klást nejen na osobní, ale i na společenské úrovni. Jejich práce jsou vytvářeny s vědomím, že se všichni potýkáme s podobnými domácími problémy, a úmyslně tak spojují ironický a kritický pohled s empatií a pochopením.

Čtveřice umělců a umělkyň ze skupiny Matky a otcové patří ke generaci, která se v devadesátých letech sešla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru sochařství pod vedením Kurta Gebauera. Výjimkou je pouze Lucie Krejčová, která v té době studovala v ateliéru Kov a šperk na téže škole. Na přelomu tisíciletí se budoucí členové skupiny sezdávali a zakládali rodiny, zároveň se ale vyrovnávali i se změnami souvisejícími s ukončením vysoké školy. Bojovali s výzvami, které začátky na umělecké scéně přinášely, čelili náročné sociální realitě či finanční tísni. V roce 1999 vyrazilo několik bývalých spolužáků včetně Klodové, Péče a Rejenta do Bruselu, kde společně iniciovali spontánní akce ve veřejném prostoru. Po jejich návratu se v Praze uskutečnila výstava, na níž byly zmíněné akce prezentovány.

V roce 2001 se umělci – v již v úplné sestavě – představili v galerii NoD, a přestože tato výstava měla spíše charakter prezentace čtyř individuálních osobností, právě při této příležitosti byl uveden jejich první společný projekt Matky a otcové band. V následujícím roce se pak Matky a otcové oficiálně stali kolektivní uměleckou identitou s vlastní tvorbou a programem. V galerii VŠUP uspořádali výstavu s názvem Matky a otcové nabízejí, která byla završena prodejem všech uměleckých děl z výstavy. Jednotlivé práce byly prezentovány pod společnou značkou, bez přiznaného individuálního autorství, a představovaly objekty s rodinnou a domácí tematikou. Skupina zpracovala každodenní situace a zkušenosti, partnerské i rodičovské vztahy, a to přímočaře, upřímně a bez patosu. V dílech jako Polštáře (2002), Otec – dekorativní předmět (2002) či Staré panenky (2002) to umělci podtrhli i tím, že použili běžně dostupné materiály nebo vystavili ready-made předměty vyskytující se snad v každé domácnosti. Většinou šlo přitom o věci, které bychom raději neviděli, nepřiznali, opomenuli, jako jsou například vytahané podprsenky, špinavé nádobí nebo použité mycí houbičky. Matky a otcové deklarovali, že chtějí prezentovat koncentrovanou esenci jejich rodičovské zkušenosti, která je sice výlučně osobní, zároveň je však i obecně platná. Název skupiny tak již od první výstavy těchto umělců a umělkyň odkazuje nejen k jejich sociální a společenské situaci, ale prozrazuje též hlavní zdroj jejich inspirace,  jímž jsou každodenní události spjaté s výchovou dětí a s péčí o domácnost.

Název Matky a otcové v sobě ukrývá několik významových rovin. Poukazuje na fakt, že všichni členové skupiny jsou rodiči. Zároveň však zdůrazňuje i jejich rodovou identitu a naznačuje tak to, že rodová dynamika a sociální role přisuzované matkám a otcům jsou pro ně důležitým výchozím bodem v umělecké i osobní reflexi. Skupina Matky a otcové vzešla ze společného sdílení zkušeností, ze vzájemné podpory v rodičovských starostech i v nesnadných začátcích umělecké kariéry. Toto seskupení je tak v jistém smyslu také podpůrným spolkem, v němž je kolektivní umělecká tvorba mimo jiné vnímána jako terapeutický prostředek. Společná práce jim pomáhá vytvářet prostor pro analýzu fenoménů, které se nacházejí na průsečíku dvou identit v tomto kontextu zvýrazněných – jaké je to být současně umělkyní a matkou, umělcem a zároveň otcem?

K této otázce se skupina Matky a otcové vyjádřila v roce 2007 prostřednictvím výstavy Co bychom byli bez dětí. Instalace sestávala ze 4 dvojic sádrových odlitků, přičemž jedna varianta odlitku byla vždy realističtější a druhá vyjadřovala spíše uhlazenou, ideální podobu každého člena a členky skupiny. Sochy byly v prostoru galerie rozmístěny po těchto dvojicích, které měly představovat dvě možné identity, dvě roviny, mezi nimiž se členové skupiny pohybují. Fyzická podoba vystavených soch a samotné jejich zpracování zároveň zrcadlí důležitý element jejich tvorby, jímž je uvažování a komentování jistého problému skrze materiál. Matky a otcové význam předmětů jemně posouvají prostřednictvím změny kontextu, funkce či způsobu zpracování. Výsledná díla se tak dostávají do ambivalentní polohy a touto svou víceznačností podněcují odlišný, nuancovanější pohled na dané téma.

Skupina podobným způsobem pracovala také v projektu Family Art Crimes z roku 2006, pro který vznikly nápisy zpracované jako graffiti ve veřejném prostoru poskytnutém galerií Artwall. V tomto případě si umělci přivlastnili oblíbený vyjadřovací prostředek mladé generace a tímto způsobem reflektovali vztahy se svými dětmi. Klíčová je v tomto případě práce s jazykem, slova zpracovaná v podobě graffiti se pojí s rodinným životem („taťka“, „babička“) a ztělesňují proces hledání společné komunikace mezi dvěma pokoleními. Skupina tímto způsobem v neposlední řadě také narušuje rozšířený stereotyp o kriminální povaze graffiti.

V roce 2020 se Matky a otcové představili na kolektivní výstavě O čem mluvíme, když mluvíme o rodině s intervencí do veřejného prostoru. Do centra jejich zájmu se dostal oblíbený námět veřejných sochařských zakázek, žánr rodiny. Realizovaný typ sousoší však  téměř výlučně zobrazoval tradiční nukleární rodinu sestávající z matky, otce a dítěte, která měla v této formě představovat vzor stability a harmonie. Členové skupiny si tak zvolili jedno konkrétní dílo, totiž sousoší od Ivana Záleského v Ústí nad Labem, jež následně doplnili dvěma dalšími postavami, figurami právníků. Oproti původní oblosti tvarů a lyrické atmosféře stanuly dvě strnulé, mohutné sochy, přičemž skupina v kontrastu k originálnímu kamennému materiálu použila textil a sádru. Účelem této intervence bylo dodat zmíněnému sousoší realistický rozměr a reagovat na aktuální problémy, s nimiž se mnohé rodiny potýkají.

Matky a otcové byli v nultých letech 21. století jedním z prvních uměleckých uskupení v České republice, které se programově věnovalo problematice rodičovství a postavení umělců-rodičů v umělecké infrastruktuře. Přínosem skupiny také bylo, že k tomuto tématu od začátku přistupovali genderově vyváženě a prostřednictvím vzájemného dialogu mezi členy a členkami kolektivu aktivně zkoumali rodovou dynamiku, podobnosti i rozdíly, se kterými se matky a otcové v rodině nebo v umění potýkají. Od doby, kdy Matky a otcové začínali, se na české scéně objevily další umělecké iniciativy jako například Kojící guerilla či Mothers Artlovers, jejichž působení vedle uměleckých či podpůrných aktivit zahrnuje také činnost aktivistickou.

Autor/ka anotace
Viktória Beličáková

Publikováno
2021

Výstavy

Ostatní výstavy/akce

Samostatné výstavy (výběr):

2007
Co bychom byli bez dětí, Galerie c2c

2006
Family Art Crimes, Galerie Artwall

2002
M&O množstevní sleva, Galerie Klatovy-Klenová
Matky a otcové nabízejí, Galerie Jednička, Vysoká škola uměleckoprůmyslová

 

Skupinové výstavy:

2020
O čem mluvíme, když mluvíme o rodině, kurátorka Maro Hajrapetjan, Dům umění Ústí nad Labem

2017
To je mámovo!, kurátorka Kateřina Olivová, White Room, Pragovka

2009
Formáty transformace 89-09, Dům umění města Brna

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

KUTIS, Barbara. Artist-Parents in Contemporary Art: Gender, Identity, and Domesticity. Vyd. 1. New York: Routledge, 2020.

Články, média, internet

Radek WOHLMUTH: Rodinná pouta – Matky a Otcové, s.r.o., Umělec 2005/1

http://divus.cc/praha/cs/article/family-bonds-mothers-and-fathers-ltd?printLayout=true

Matky a Otcové: Na holou!, Fotograf: časopis pro fotografii a vizuální kulturu, roč. 8, č. 13, 2009

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu