O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Kaliopi Chamonikola

Narozen(a)
1954
Místo narození
Brno
Působiště
Fakulta výtvarných mění VUT v Brně a Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze

O teoretikovi

Kaliopi Chamonikola (Chamonikolasová) dostala po své babičce jméno, jež odkazuje k řecké bohyni Kaliopé, múze epického zpěvu a vědy. Řečtí předkové Chamonikoly do Čech přišli s vlnou politických emigrantů prchajících před tehdejším režimem po roce 1948. Každý následující rok pak doufali, že se do rodné země zase brzy vrátí (přípitkem „příští rok v Řecku“). V roce 1989 důvody pominuly a už nebylo třeba se vracet.

Po dokončení střední umělecko-průmyslové školy studovala Chamonikola Dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Následně pracovala v Muzeu v Ivančicích, dále deset let jako kurátorka sbírky starého umění v Moravské galerii, poté se stala její ředitelkou. Třebaže se chtěla původně zabývat současným uměním, středověké umění (jež sama považuje za velice krásné, spirituální, trvalé a nesmírně hluboké) ji nakonec uchvátilo a zaujalo natolik, že u něj už zůstala. Snaží se ale orientovat i v současném umění, které ji fascinuje a inspiruje.

Stěžejním kurátorským počinem Chamonikoly byla výstava Od gotiky k renesanci – výtvarná kultura Moravy a Slezska. Výstava probíhala ve třech městech (v Brně, v Olomouci a v Opavě) současně a představila takové množství památek, jaké se ještě nikdy dříve nepodařilo shromáždit. Zápůjčky poskytlo několik desítek galerií, knihoven, církevních objektů, archivů, muzeí, ale i soukromých majitelů (některé sbírky pocházely ze zahraničí). Na třech výstavách se Chamonikole podařilo shromáždit více než 700 originálních exponátů coby reprezentativní výběr tohoto období. V řadě sbírek tehdy ještě zůstalo mnoho objektů, protože nebyly v dobrém stavu nebo je jako živé památky nebylo možné vyjmout z jejich liturgického provozu.

Výstava Od Gotiky k renesanci tedy sochy a obrazy přenesla z jejich původního prostředí do prostředí galerie; z objektu uctívání se stal estetický objekt – zdroj krásy či citového prožitku. Kurátorka tak pokládá otázku, zda je smyslem moderního výstavnictví vytrhávat památky z jejich původního kontextu. Sama přitom míní, že tím, že se památky takto vystavují, vytváří se zázemí vědám, které o toto zázemí přišly. Památky se tedy nevystavují jen jako estetické objekty, ale mnohdy se tak i doslova zachraňují a odborně studují. Výstava jako taková je pak činností, za níž stojí léta procesů bádání, a prezentace toho, co se zachovalo, slouží jak odborníkům, tak i široké veřejnosti ve smyslu rozšíření a obohacení jejich vědomostí. Důležitá je také spolupráce se sponzory a reklamními partnery – „staré“ umění je ještě dnes bohužel vnímáno jako uzavřený depozit kulturních hodnot, jež nejsou pro laiky přístupné a zpřístupněné. Chamonikola je však přesvědčena, že má smysl to změnit. „Byť kunsthistorici nedokázali vzbudit náležité povědomí, mohou se lidé při setkání s těmito památkami něco naučit, zrelaxovat, příjemně strávit svůj volný čas,“ konstatuje v rozhovoru s Antonínem Přidalem (12. 3. 2000).

Pro Kaliopi Chamonikolu je stěžejní pokusit se veřejnost upoutat atraktivními objekty, pracuje typicky s tím nejlepším z tuzemských sbírek, a to v konfrontaci se zahraničním uměním. Diváka chce přitom zaujmout nejen tím, co se vystavuje, ale také samotným způsobem prezentace, nabídkou nových pohledů na vystavená díla uvedením souvislostí nebo i vytvářením otázek či napětí.

Výstavy podle Chamonikoly nemají opakovat stará schémata, ale mají směřovat napříč různými epochami a sbírkami, které sbližuje nějaké vnitřní pojítko či téma. Je třeba prolomit výstavnické stereotypy a z galerie vytvořit přátelské, otevřené prostředí. Výstavnictví tak může být obohaceno o další formy, jako jsou programy pro veřejnost, přednášky, besedy, dětské ateliéry, nákup literatury atd. Kaliopi Chamonikola se kromě své invenční intervence do oblasti výstavnictví a kurátorství (veřejnost zaujala především novým pohledem na relativně známá díla v jiném kontextu) věnuje umění také jako teoretička. Napsala množství vědeckých studií, statí a odborných článků, (spolu)pracovala na řadě výzkumných projektů. Působí také jako pedagožka – od roku 2008 učí na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, kde aktivně vede a oponuje disertační a diplomové práce.

Autor/ka anotace
Andrea Vatulíková

Publikováno
2018

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání: 

2000
Ph.D. (Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. II. Brno) 

1982
PhDr. (Řezbářství poslední čtvrtiny 15. století na Brněnsku)
Masarykova univerzita v Brně, Filosofická fakulta

Výzkumné projekty a granty

2007–2009
Řešitelka grantového projektu Vědy a výzkumu Ministerstva kultury ČR „Středověké importy v moravských a slezských sbírkách“ (identifikačníkód: DE07P04OMG15)

 

2007–2008
Spolupráce na projektu „Europa Jagellonica“ (spolupráce s Geisteswissenschaftliches Zentrum, Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas, Universität v Lipsku, Německo)

 

2005–2006
Spolupráce na projektu „Karel IV. Císař z Boží milosti. Kultura a umění za vlády Lucemburků 1310 – 1437“ (Geisteswissenschaftliches Zentrum, Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas, Universität v Lipsku, Německo, pod vedením Jiřího Fajta)

 

2000–2003
Vedoucí řešitelského týmu projektu Studium výtvarných děl cizí umělecké provenience v moravských sbírkách (institucionální grantVaV, Ministerstva kultury ČR řešený na půdě Moravské galerie v Brně, identifikační kód MK0F25CEZ000)

 

1998–2000
Členkou dramaturgické rady a gestor pro obor muzejnictví projektu Praha – evropské město kultury roku 2000

 

1996–1999
Vedoucí týmu a hlavní řešitel výzkumného projektu Ministerstva kultury ČR „Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550“ (RK96P01OMG048) zpracovávaného ve spolupráci Moravské galerie v Brně, Muzea umění v Olomouci a Slezského muzea v Opavě.

 

1994–1995
Grant Středoevropské university (Research Support Scheme) na výzkumný projekt „Triforium svatovítské katedrály jako projekt karlovského historismu)

 

1992–1993
Grant Středoevropské university (Research Support Scheme) na výzkumný projekt  „Nicolaus Gerhaert z Leydenu a moravský kontext“

 

Projekty výzkumu a vývoje

2007–2009
Řešitelka grantového projektu Vědy a výzkumu Ministerstva kultury ČR „Středověké importy v moravských a slezských sbírkách“ (identifikační kód: DE07P04OMG15)

 

2000–2003
Vedoucí řešitelského týmu projektu Studium výtvarných děl cizí umělecké provenience v moravských sbírkách (institucionální grant VaV, Ministerstva kultury ČR řešený na půdě Moravské galerie v Brně, identifikační kód MK0F25CEZ000)

 

1996–1999
Vedoucí týmu a hlavní řešitel výzkumného projektu Ministerstva kultury ČR „Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550“ (RK96P01OMG048) zpracovávaného ve spolupráci Moravské galerie v Brně, Muzea umění v Olomouci a Slezského muzea v Opavě.

 

1994–1995
Grant Středoevropské university (Research Support Scheme) na výzkumný projekt „Triforium svatovítské katedrály jako projekt karlovského historismu)

 

1992–1993
Grant Středoevropské university (Research Support Scheme) na výzkumný projekt  „Nicolaus Gerhaert z Leydenu a moravský kontext“

 

Ocenění vědeckou komunitou:

 

1992
Cena Josefa Krásy za mimořádný badatelský a publikační výkon při přípravě stálé expozice a katalogu středověkého umění v Moravské galerii v Brně. Místodržitelský palác.

Praxe

Přehled zaměstnání

2008 – doposud
Fakulta výtvarných umění VUT v Brně, Katedra teorií a dějin umění

 

2008 – doposud
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze – interní pedagog

 

2006–2008
nezávislá kurátorka a historička umění

 

2004–2005
Správa Pražského hradu, vedoucí odboru kultury

 

2003–2004
Moravská galerie v Brně, kurátorka sbírky umění středověku

 

1997–2003
Moravská galerie v Brně, ředitelka

 

1987–1997
Moravská galerie v Brně, kurátorka sbírky starého umění

 

1979–1986
Okresní muzeum Brno-venkov v Ivančicích, historička umění

 

Pedagogická činnost

2008 – doposud
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Umění středověku, renesance, baroka. (Interní pedagog)

 

2008 – doposud
Fakulta výtvarných umění VUT v Brně, Dějiny výtvarného umění, soudobé umělecké tendence. (Interní pedagog)

 

1992–1996
Filozofická fakulta MU v Brně, Seminář dějin umění, Umění středověku. (Externí přednášející)

 

Na přechodu, Diplomanti FaVU 2012, Městské muzeum a galerie – Centrum Bohuslava Martinů v Poličce, 22.9.-11.11.2012

 

Přednášky pro studenty a kulturní veřejnost 

Podunají a malířství na Moravě na počátku 16. století, v rámci cyklu Europa Jagellonica, 10.10. 2012, Moravská galerie v Brně

 

Pernštejnové a fenomén podunajské malby na Moravě, Ústav dějin umění ČAV v Praze, Husova, přednáška v rámci přednáškového cyklu Europa Jagellonica, 13.12.2012

 

Aktuální otázky studia umění, knihovna v Hradci Králové

Univerzitní aktivity

Průběžná spolupráce na oponentských posudcích disertačních, bakalářských a magisterských diplomových prací studentů semináře dějin umění Filozofické fakulty MU v Brně

 

Mimouniversitní aktivity

 

2008
Členka nákupní komise Sbírky starého umění Národní galerie v Praze

 

od 2007
Členka Umělecké rady Fakulty výtvarných umění VUT v Brně

od 2006
Členka Akademie designu České republiky

 

2002–2005
Členka výstavní rady Domu umění města Brna

 

1990–2003
Členka redakční rady Bulletinu Moravské galerie v Brně

 

1998–2000
Členka dramaturgické rady a gestor pro obor muzejnictví projektu Praha – evropské město kultury roku 2000

 

1995–1999
Členka nákupní komise starého umění Národní galerie v Praze

 

od 1996
Členka redakční rady časopisu Umění (vyd. Ústavem dějin umění ČAV)
Členka redakční rady nakladatelství VUTIUM (VUT v Brně)

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2018

Samuel Paučo: Znaky: Galerie Artikle, Brno

Malý formát, Galerie Artikle, Brno

 

Anna Klimešová: Takto už to nebude: Galerie Artikle, Brno

 

2017

Jaromír Šimkůj: Rapotina: Galerie Artikle, Brno

 

2009 – 2010

Zdaleka i zblízka. Středověké importy v moravských a slezských

sbírkách, Brno: Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác

 

2005 - 2006  

Pod znamením okřídleného hada. Lucas Cranach a české země, Praha:

Obrazárna Pražského hradu

 

2003   

Ejhle světlo, Brno: Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác a

Uměleckoprůmyslové muzeum (s Jiřím Zemánkem)

 

2001

Pohled Medúsy - Evropské umění šesti století, Brno: Moravská galerie v

Brně, Místodržitelský palác. Stálá expozice starého umění MG Brno

 

Prométheův oheň. Česká moderna první poloviny 20. století ze sbírek

Moravské galerie v Brně, Brno: Moravská galerie v Brně, Pražákův palác

(s Ivo Binderem).Stálá expozice umění první poloviny 20. století

 

Místo paměti, prostor orientace, Brno: Moravská galerie v Brně,

Uměleckoprůmyslové muzeum (s týmem). Stálá expozice

uměleckého řemesla a užitého umění

 

Místo činu, Brno: Moravská galerie v Brně, Uměleckoprůmyslové

muzeum (s Tomášem Lahodou a Jiřím Sobotkou)

 

2000 – 2001

Melancholie, Brno: Moravská galerie v Brně, Místodržitelský a Pražákův

palác (s Petrem Ingerle)

 

2000

Sklizeň 1994-2000, Mikulov: Regionální muzeum v Mikulově

zámek. Expozice mikulovských výtvarných sympózií

 

1999 – 2000

Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550,

Brno: Moravská galerie v Brně, Opava: Slezské zemské muzeum v

Opavě

 

1998 – 1999

L´Art gothique tardif en Boheme, Moravie et Silésie 1400-1550

(Pozdně gotické umění Čech, Moravy a Slezska 1400-1550), Brusel

(Belgie): Chapelle Charler Quint

 

1996

Opakované příběhy. Tradice v novém, Brno: Moravská galerie v Brně,

Místodržitelský palác, Praha: Národní galerie v Praze, Šternberský palác,

Bratislava: Galéria hlavného města Bratislavy, Uherské Hradiště:

Slovácká galerie v Uherském Hradišti, Szombathely (Maďarsko): Dům

umění v Szombathely

 

1993

Příběhy bez konce. Princip série v českém výtvarném umění, Brno: 

Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác, Praha: Národní galerie

v Praze, Palác Kinských

 

1992

Expozice středověkého umění, Brno: Moravská galerie v Brně,

Místodržitelský palác

Bibliografie

Bibliografie

Monografie

2009
Zdaleka i zblízka. Středověké importy v moravských a slezských sbírkách/From far and near. Medieval imports in moravian and silesian collections. Kat. výstavy Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác, 29.10.2009 – 7.2.2010. (ed Kaliopi Chamonikola), Moravská galerie v Brně 2009. ISBN 978-80-7027-206-0. Celkový počet stran 304

 

2005
Pod znamením okřídleného hada: Lucas Cranach a české země / Under the sign of the winged serpent: Lucas Cranach and the Czech Lands.

Obrazárna Pražského hradu 22.10.2005-8.1.2006 / (ed. Kaliopi Chamonikola), Praha, Kant, Správa Pražského hradu 2005. ISBN 80 86161-60-9. ISBN: 80-86217-92-2. Celkový počet stran 160

 

1992 
Gotika. Malířství a sochařství. Moravská galerie. Sbírka starého umění, Místodržitelský palác (Katalog stálé expozice). Brno 1992 (německá verze Brno 1993). Celkový počet stran 90

 

Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících:

Původní vědecké články v časopisech:

2004
K autorské identitě Antona Pilgrama, Umění LII, 2004, s. 414 -425.

1998
Die Idee des Himmlischen Jerusalems und die Triforiumsgalerie im Prager Veitsdom, v: Umění XLVI, 1998, 1/2, s. 4-18.

1996
K některým tradičním aspektům triforiové galerie svatovítského chrámu v Praze, v: Ars, 1-3, 1996, s. 61-84.

 

1995
Nicolaus Gerhaert of Leyden in the Moravian Contex, v: Research Support Scheme, Network Chronicle, č.1, 1995, s. 10-11.

 

1989
Kašpar Schick a některé problémy brněnského pozdně gotického řezbářství, v: Umění XXXVII, 1989, s. 301- 320. Nicolaus Gerhaert´s Art and the Moravian Context, v: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, XLVIII, 1995, s. 61-84.

 

1982
Pozdně gotická plastika na Brněnsku (K ohlasu díla Hanse Multschera, Jakuba Kaschauera a Nicolause Gerhaerta na Moravě), v: Umění XXX, 1982, s. 63-72.

 

Kapitoly v monografiích:

2015
Nové obsahy, nové obrazy, v: Budování státu / Building a State: Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu / The Representation of Czechoslovakia in Art, Architecture and Design, Milena Bartlová, Jindřich Vybíral a kol., UMPRUM 2015, s. 21 – 32, 52 – 53, 60.

 

2006
Mähren : auf dem Weg zur EigenständigkeitIn: Karl IV., Kaiser von Gottes Gnaden : Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1310 - 1437 (Hrsg. von Jiří Fajt. unter Mitarb. von Markus Hörsch und Andrea Langer)  München: Deutscher Kunstverlag, 2006, s. 290-299  (+ hesla s. 301-302, 322). ISBN 3-422-06598-9, ISBN:978-3-422-06598-7. Celkový počet stran 679

(české vydání) Morava - na cestě k samostatnosti, in: Karel IV. Císař z Boží milosti. Kultura a umění za vlády Lucemburků 1310 – 1437. (Ed. Jiří Fajt, za podpory Barbary Drake Boehm). Academia, Praha 2006, s. 290 – 299 (+ hesla s. 301 – 302, 322). ISBN 80-200-1399-7. Celkový počet stran 679.

 

2003
Recepcia diela Nicolause Gerhaerta van Leyden na Slovensku v poslednej tretine 15. storočia, in: Gotika. Dejiny slovenského výtvarného umenia (ed. D.Buran). Slovenská národná galéria a Slovart, Bratislava 2003, s. 373-382 (+ 5 kat. hesel na s., 707-709, 711-712. ISBN 80-8059-080-X. Celkový počet stran 879

 

2000
Painting and sculpture, in: The Last Flowers of the Middle Ages, Katalog výstavy ve Vatikáně, Olomouc 2000, s. 59-64 (+ katalogová čísla : 3, 6, 7, 9-12, 18-23, 26, 28, 30, 41-42, 63).

 

Melancholie úniků a sen o Arkádii, v: Melancholie. Brno : Moravská galerie v Brně, 2000. ISBN 80-7027-106-X, s. 71- 82.

 

1999
Kapitoly k sochařství a deskové malbě, in: Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550, Svazek 2 (Brno), s. 245 –272 (+ kat. č.: 126-134, 137-181, 183-216, 218-228, s. 273-458).

 

K deskové malbě a plastice pozdního středověku v českém Slezsku, in: Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550, Svazek 4 (Opava), s. 93-100.

 

1998
Métamorphose de la peinture et de la sculpture au XVe et au début du XVIe siécle, In: L´Art gothique tardif en Boheme, Moravie et Silésie 1400-1550. Europalia Bruxelles 1998-99. Brusel 1998. s. 66-95.

 

Původní vědecké články ve sbornících

2014
Kaliopi Chamonikola/Igor Fogaš, Oplakávání od brněnských minoritů, v: Monumentorum Moravie Tutela, 16, 2014 (Památková péče na Moravě, Sochařství a památková péče, Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště Brno), s. 7 - 25.

2012
Je Oplakávání Krista v Národní galerii skutečně moravská práce? V: Helena Dáňová – Klára Mezihoráková – Dalibor Prix (eds.), Artem ad vitam. Kniha k poctě Ivo Hlobila, Praha 2012,  s. 111-117.

 

2009
K diskusi o podunajské malbě na Moravě a jeho interpretačním modelům, v: Generosos labor nutrit. Sborník k poctě Bohumila Samka. Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště Brno, Brno 2009, s. 1-24.

 

2008
Anima Permotio (Cicero, De oratore), v: Světelský oltář v kontextu pozdně gotického umění střední Evropy. Sborník příspěvků přednesených na mezinárodním sympoziu konaném na zámku v Mikulově 20. a 21. června 2007. Brno-Mikulov 2008, s. 173-188.

 

2005
Madona z Kremnice a její nizozemské souvislosti, v: Ročenka slovenskej národnej galérie v Bratislavě. Galéria 2004, 2005, s. 265 – 277. ISBN: 80-8059-111-3

 

Co zůstalo z Antona Pilgrama?, v: Doba Jagellonská v zemích české koruny (1471-1526), Sborník Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy, Dějiny umění – historie I, České Budějovice 2005, s. 205 – 213.

 

2002
Die spätgotische Bildhauerkunst in Mähren im internationalen Kontext, v: Die Jagiellonen. Kunst und Kultur einer europäischen Dynastie an der Wende zur Neuzeit. Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg 2002, s. 275 – 282.

 

2001
Od gotiky k renesanci – melancholie autora, v: Kaliopi Chamonikola (ed.), Podzim středověku. Vyhraňování geografických teritorií, městská kultura a procesy vzniku lokálních uměleckých škol ve střední Evropě. Sborník ze sympozia. Brno : Moravská galerie v Brně, 2001. ISBN 80 7027 -108-6, s. 7-11. Brno, Moravská galerie, Místodržitelský palác, 24. 25. února 2000.

 

1999
Melancholický Kristus. K ikonografickému typu sedícího Krista Trpitele, v: Bulletin Moravské galerie v Brně, č. 55, Brno 1999, s. 3-7.

 

Internacionální aspekty v umění pozdního středověku na Moravě, v: Sborník Moravského muzea. Brno 1999, s. 140-146.

 

1998
The Figures from the Church of St.James in Brno, v: Sborník mezinárodní konference „King John of Luxembourg (1296-1346) and the Art of his Era, Praha 1998, s. 222-229.

 

1994
Prolog k expozici starého umění Moravské galerie v Místodržitelském paláci v Brně, Bulletin Moravské galerie v Brně, č. 50, Brno 1994, s. 3-5.

 

Obraz se Zázrakem P.Marie Sněžné – legenda či dobová aktualizace ?, v: Bulletin Moravské galerie v Brně, č. 50, Brno 1994, s. 11-19.

 

1992–1993
Olivetská hora v Modřicích u Brna – poznámky k revizi názorů, v: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, F 36-37, 1992-93.

 

1991
Nová práce z okruhu Jakuba Kaschauera, v: Bulletin Moravské galerie v Brně, 47, 1991, s. 62-66.

 

1990
Brněnská kasule sv. Václava a její propagační katolický program, v: Bulletin Moravské galerie v Brně, 46, 1990, s. 34-37.

 

1988
Několik poznámek k nedávné akvizici pozdně gotické řezbářské práce, v: Bulletin Moravské galerie v Brně, XLIV, 1988, s. 31-33.

 

Materiály k pozdně gotickému sochařství na Moravě, v: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, F 32-33, 1988-1989, s. 74-77.

 

Editorství tematických sborníků

2005 
Pod znamením okřídleného hada: Lucas Cranach a české země / Under the sign of the winged serpent: Lucas Cranach and the Czech Lands. Obrazárna Pražského hradu 22.10.2005-8.1.2006 (ed. Kaliopi Chamonikola), Praha, Kant, Správa Pražského hradu 2005. ISBN 80 86161-60-9. ISBN: 80-86217-92-2. Celkový počet stran 160

 

2000
Melancholie. Brno : Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác, 13.12.2000-25.3.2001, (ed. Kaliopi Chamonikola), Brno 2000. ISBN 80 7027-106-X.

 

1996
Opakované příběhy. Tradice v novém (ed. Kaliopi Chamonikola)Moravská galerie v Brně 1996. ISBN 80-7027-047-0.

 

Články, média, internet:

Další odborné publikace (hesla v katalozích, recenze apod.)

Jak se mají vykrajovati hvězdy a připevňovati na stěnu, v: Umění a revoluce. Pro

Milenu Bartlovou, Johana Lomová, Jindřich Vybíral (edd.), UMPRUM 2018,

s.642 – 654.

 

Monogramista TIW, v: Lubomír Slavíček, Petr Tomášek (edd.), Aristokracie ducha

a vkusu. Zámecká obrazárna Salm-Reifferscheidtů v Rájci nad Svitavou. Obrazová

sbírka Salm-Reifferscheidtů na zámku v Rájci nad Svitavou, Barrister&Principal ,

Brno 2016, s. 386-390.

 

Světelský oltář (spoluautor Libor Teplý), Brno 2009, ISBN 978-80-86871-14-1

Robert Suckale, Die Erneuerung der Malkunst vor Dürer, Petersberg 2009

(recenze), v: Umění LVIII, 2010, 5/6, s. 474-478.

 

Margit Stadlober, Der Wald in der Malerei und der Graphik des Donaustils

(recenze), v: Umění LVI, 2008, s. 247-251.

 

Olga Kotková, German and Austrian Painting of the 14th – 16th Centuries.

National Gallery in Prague. Illustrated Summary Catalogue II/1 (recenze), v:

Umění LVI, 2008, s. 149-151.

 

Umění restaurovat umění. Práce restaurátorského oddělení MG v letech 1996 –

2006. Katalog výstavy. Moravská galerie v Brně, Brno 2006, s. 48-52, CD –kat.

Sv. Jakub Větší, Sv. Ondřej, Sv. Anna Samatřetí

 

Morava - na cestě k samostatnosti, v: Karel IV. Císař z Boží milosti. Kultura a

umění za vlády Lucemburků 1310 – 1437. (Ed. Jiří Fajt, za podpory Barbary Drake

Boehm). Academia, Praha 2006, kat. č. na 301 – 302, 322.

 

Vita Christi. Život Kristův. Sakrální umění z brněnské diecéze (ed. K.Rechlík).

Brno 2006 (č.kat. I.1,II.1,3, IV.2, 8,9, V.4,5,7,9, VI., 1,2,3, VII.1,4,5. ISBN 80

239-7053-4.

 

Painting and sculpture, in: The Last Flowers of the Middle Ages, Katalog výstavy

ve Vatikáně, Olomouc 2000, s. 59-64, katalogová čísla : 3, 6, 7, 9-12, 18-23, 26,

28, 30, 41-42, 63.

 

Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550, svazek 4 (Opava), Brno 1999, kat.č.: 022-073, s. 111-171.

 

Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550,

svazek 2 (Brno), kat. č.: 126-134, 137-181, 183-216, 218-228, s. 273

458.      

 

Métamorphose de la peinture et de la sculpture au XVe et au début du

XVIe siécle. In: L´Art gothique tardif en Boheme, Moravie et Silésie

1400-1550. Europalia Bruxelles 1998-99. Brusel 1998. č.kat. č. 3,6-8,

10,12-13,15-20, 23-30, 33-34, 36-39, 41, 63.

 

Současné umění, recenze, popularizační články

·         „Krása umírá s člověkem, ne však umění“, v: Katalog 23. Ročníku Mikulovského výtvarného symposia Dílna 2016 - Pokojíčky, Mikulov 2017, s. 15 – 21.

·         Milena Bartlová, Skutečná přítomnost (recenze publikace), v: Bulletin Moravské galerie v Brně, 2012, s. 174-177.

·         Sochy v ulicích. Brno Art Open 2009, Ateliér 14-15, 2009.

·         Láska-touha-vášeň. Milostné náměty v umění 15.-19. století, v: Ateliér 8, 2008.

·         Slezsko ve třech kapitolách. Výstava Slezsko – perla v České koruně, v: Art & Antiques, leden 2007, s. 52-55.

·         Svádění očí, Petr Kvíčala, Malby. Recenze výstavy v Galerii města Blanska, v: Art&Antique, duben 2007, s. 75.

·         Onen svět Jany K. a Tomáše M., recenze výstavy v Galerii Ars Brno, v: Ateliér  7, 2007, s. 5.

·         Michal Nesázal, Ultra Prostor, v: Art & Antiques, 2007

·         Dvakrát Lípa, v: Ateliér č. 23, 2007. s. 4

·         Veselého geometrie, Ateliér 2, 2006, s. 8.

·         Tony Cragg a princip neurčitosti, Ateliér 6, 2006, s. 12.

·         Milan Houser, Vanitas. Katalog k výstavě v Galerii G 99, Dům Pánů z Kunštátu, 27.9.-12.11. 2006.

·         Jarmila Vacková, Van Eyck (recenze), v: Slovo a smysl. Časopis pro mezioborová bohemistická studia, 5. III, 2006, s. 327-332.

·         Tomáš Lahoda, Stále tě miluji (Stilll luv ya), v: Art&Antique, 2006.

·         Morava na cestě k samostatnosti, v: Ateliér 4, 2006, s. 12 a 16.

·         Zeitgenössische Künstlerische künstlerische Praxis in der Tschechischen Republik, v: Orte künstlerischer Arbeit. Kunst in neuen Kontexten. Internationale Gesellschaft der Bildenden Künste Hrsg. Renate Christin, Berlin 2005, s. 71-72.

·         Tvar uzlu poznal jsem až po základy, text katalogu výstavy Tomáše Medka, Galerie Ars, Brno, 8.6.-2.7.2004

·         Retroperspektiva, recenze výstavy, v: Ateliér č.13/ 2003.

·         Petr Veselý – Kolem věcí věci kolem, recenze výstavy, Ateliér č. 19/2003.

·         Pravděpodobná realita a další modely skutečnosti. III. Zlínský salon mladých, Ateliér č. 19/2003 .

·         Ejhle světlo – úvod (katalog výstavy). Moravská galerie v Brně 16.10.2003 – 29.2.2004. Brno 2003, s. 12-13.

·         Pohled na techniku z umělecké observatoře, Události na VUT v Brně, 12. ročník, č. 12, 2002, s. 3.

·         Uměleckoprůmyslové museum v Brně po rekonstrukci, Prostor Zlín 1-3, 2002, s. 14 – 16.

·         Bienále jubilující, v: 20. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2002. Plakát, firemní, informační a reklamní grafika (katalog výstavy). Moravská galerie v Brně 2002, s. 15.

·         Boris Jirků, Moje džungle (texty společně:  Boris Jirků, K.Chamonikola, Ivo Janoušek). Art Et Fact. Praha 2001.

·         Anežka znovuzrozená. Středověké umění v Čechách a střední Evropa 1200/1550, Dějiny a současnost 3, 2001, s. 32-38.

·         Několik poznámek k týmovým projektům, Bulletin Uměleckohistorické společnosti v českých zemích 1/2000, s. 4-5.

·         Sklizeň 1994-2000, Ateliér č. 21/2000, s. 4.

·         Umění na konci aneb hranice umění, Bulletin Moravské galerie v Brně, 56, 2000, s. 3-4.

·         Imaginární galerie, Bulletin Moravské galerie v Brně, 56. 2000, s. 36.

·         Procházka po pražských museích, v: Pražský kulturní průvodce, Praha 2000, s. 31-40.

·         Vanitas. Příspěvek k ikonografii, v: Melancholie. Brno : Moravská galerie v Brně, 2000. ISBN 80-7027-106-X, s 83 – 91.

·         Projekt PODLE Tomáše Lahody. Podle (kat. výst.), Moravská galerie, Brno, 1999.

·         Bůh nehraje v kostky. Petr Kvíčala. Katalog výstavy. Galerie César, Olomouc, 1997.

·         Tomáš Lahoda. Katalog výstavy. Galerie César, Olomouc 1997.

·         Umění k spočinutí, v: Actuale Textile Art (katalog výstavy), Dům umění města Brna, Brno 1996.

·         Opakované příběhy (Vanitas). Příspěvek ze sympozia Umění a kultura 60. let, Ateliér 1996, č. 4, s.2 a č. 5., s. 2.

·         Vanitas. Příspěvek k ikonografii osmdesátých a devadesátých let, Bulletin Moravské galerie v Brně, 52, 1996, s. 67-76.

·         Opakované příběhy (Tradice v novém), v: Opakované příběhy (katalog výstavy), Brno 1996, s. 5-10, 20-21, 25, 33, 37, 40-41, 44-45, 49, 57, 61, 65, 69, 81.

·         Paměť a zapomnění, v: Bulletin Uměleckohistorické společnosti v českých zemích, 1995, s. 2-5.

·         Sochařství Tonyho Cragga, Ateliér č. 22, 1995, s. 8.

·         Sbírky brněnských augustiniánů, Ateliér 22, 1995, s. 12.

·         Hieronymus z Vysočiny, Ateliér 3, 1993, s. 4.

·         Příběhy bez konce. Princip série v českém výtvarném umění, v: Příběhy bez konce Moravská galerie v Brně, Brno 1993, s.5-9.

·         Vídeňská domestikace Magdaleny Jetelové, Ateliér, č.15, 1992, s. 1-2.

·         Lobysea Leonida Ochrymčuka.Katalog výstavy. Galerie J.Krále, Brno 1992.

·         Détente, v: Ateliér, č. 1, 1992, s. 1-2.

·         Ohlédnutí za neoficiálními, Bulletin Moravské galerie v Brně, č. 47, 1992, s. 35-37.

 

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu