O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Tomáš Bárta

Jméno
Tomáš
Příjmení
Bárta
Narozen/a
1982
Místo narození
Brno
Působiště
Praha
Web
http://www.tomasbarta.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Tomáš Bárta je známý především jako malíř a kreslíř navazující na tradici modernistické geometrické abstrakce (především konstruktivismu), čerpá ale také ze současného světa, prostředí a vizuálních vjemů, které jej obklopují. I přes svůj vlastní rozpoznatelný styl, jenž se vyznačuje roztříštěností formy, vrstvením struktur, architektonickým tvaroslovím nebo vytvářením vlastních grafických znaků, se jeho tvorba postupně proměňuje a vyvíjí. Mohli bychom ji rozdělit do jednotlivých etap, které u tohoto umělce končí pocitem úplného zvládnutí daného způsobu práce a začínají touhou objevit něco nového. Vždy, když dojde do bodu, kdy se již cítí sebejistě a způsob práce zvládá s lehkostí, ukončí ji a začne objevovat nové možnosti vyjádření. Experimentuje při tom s různými médii – nejčastěji s malbou akrylem či akvarelem a s kresbami tuží, jindy zas vytváří tisky, koláže nebo také objekty či instalace. Především v jeho kresbách hraje důležitou roli základní kompoziční rozvržení, jež pak – zčásti intuitivně – rozpracovává a vrství na něj další struktury nebo fragmenty barevných ploch. Základní rozvržení ve většině případů připomíná chaotické urbanistické rozvrhy narušované živými organickými zásahy. Tento aspekt pak v jednom z textů věnovaných umělcově tvorbě zmiňuje také Jiří Ptáček, který stál v minulosti za několika jeho výstavními projekty: „Bártovy kresby jsou spletitá křoviska, jimiž tu a tam proráží trosky architektonického rozvrhu.“

V současných malbách Tomáše Bárty naopak převládá jednotný a až monumentální malířský výraz s využitím silných vrstev barvy a výrazných kontrastů. V některých případech používá také lepenku nebo i jiné materiály, které do obrazu vkládá. Geometrické tvary jsou někdy narušené organickým prvkem, jsou rozlámané nebo zbořené, přičemž zde opět vyvstává autorova inspirace architekturou a modernistickou estetikou. Díky tomu je často řazen do skupiny současných mladých malířů, jako je v Čechách např. Vladimír Houdek, Tomáš Predka, Monika Žáková, Tomáš Absolon a další. Jan Zálešák, jenž v roce 2012 kurátoroval Bártovu výstavu Softcore v brněnské Fait Gallery, v této souvislosti zmínil také uměleckou dvojici Vasila Artamonova a Alexeye Klyuykova. Zároveň ale odkázal i na určité odlišnosti v jejich přístupech: „Pro Tomáše Bártu zůstává nadále důležitý především formalistický proces směřování k autonomní formě. Tvarosloví modernismu v jeho případě není symptomem příklonu k aktuálnímu ‚historiografickému obratu‘. Odráží především současnost a její eklektickou stylotvornost jako paradoxní proces směřování k originalitě.“

Jedním z jeho formálně výrazných odklonů od vlastní tvorby z předešlých let byla instalace prezentovaná na výstavě Vnější nastavení. Důležitou roli zde hrálo architektonické provedení a instalace, v níž byly umístěny černobílé kresby tuší. Vše dohromady pak tvořilo jeden celek a kresby černobílých rastrů odkazující na železné pletivo, kovové sítě nebo také na konstrukce ukryté uvnitř betonu nebo tvořící kostry staveb doplňovala jednoduchá instalace ze základních stavebních materiálů: dřevěných rámů, tyčí a provazu. Pravidelnost rastru ale Bárta opět narušil, linie na některých místech zprohýbal, zlomil nebo zamotal. Kurátor Jiří Havlíček k tomu v doprovodném textu uvedl: „Na ploše papíru se soustředění mění v neproniknutelnou změť čar. Světlé linie na tmavém pozadí se navzájem prostupují a překrývají. Poukazují na to, co zakrývají.“ Síť je zde pojata jako základní stavební prostředek, jenž se nemusí vázat pouze na stavby, ale může v širším smyslu také sloužit jako filosofická metafora.

Tomáš Bárta pracuje pomalu a ve vlnách, s trpělivostí, jež je patrná především na jeho vrstvených kresbách nebo akvarelových malbách. Se svými obrazy často není spokojený, což jej ovšem právě vybízí v daném způsobu práce nadále pokračovat. Důležité je pro něj neustrnout na jednom místě, zkoušet nové formy vyjádření, ale třeba i způsoby prezentace. Výsledkem pak může být jak klasická výstava se samostatnými závěsnými obrazy, tak i konceptuálně pojatá instalace.

Autor/ka anotace
Alžběta Cibulková

Publikováno
2018

Profesní životopis

2003–2009

Fakulta výtvarných umění, VUT v Brně, Ateliér III, vedoucí: Petr Kvíčala

1999–2003

Střední škola umění a designu, Brno, Ateliér malby, vedoucí: Petr Veselý

stáže, tvůrčí pobyty:

2012

rezidence: Egon Schiele Art Centrum

Výstavy

Samostatné výstavy
2017
Plán sedimentu, kurátor: Pavel Kubesa, Galerie Nod, Praha
2016
Vnější nastavení, kurátor: Jiří Havlíček, Fait Gallery, Brno
2014
Things to know before you get a tatoo, Trapéz, Maďarsko
2013
Things you can’t delete, kurátor: Jiří Ptáček, Fait Gallery MEM, Brno
Někdy, ve chvíli jakéhosi záblesku, se probudím a obrátím směr svého pádu, kurátor: Jiří Ptáček, Galerie Dole, Ostrava
2012
Soft Core, kurátor: Jan Zálešák, Fait Gallery, Brno
Forst, Galerie Chodovská tvrz, Praha
2011
Planterwald, Galerie Off/Format, Brno
Kraft, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
České malířství dvacátého prvního století v deseti obrazech, kurátor: Jiří Ptáček, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice
2015
Geo Ego, České centrum, Berlín, Německo
Geo Ego, Národní technická knihovna, Praha
2014
Zlatý věk: Reminiscence kubismu v českém současném umění, Dům umění města Brna
2012
Cena kritiky 2012, Galerie Kritiků, Praha
Zlínský salon mladých 6, Dům umění, Zlín
Škola: Houština, Galerie Armaturka, Ústí nad Labem
2011
Walter Koschatzky Kunstpreis 2011, Mumok/Albertina, Vídeň, Rakousko
2010
Artyčok TV Art Fair, Meetfactory, Praha
Scandanaivia, Galerie A.M. 180, Praha
Scandanaivia Supermarket 2010, Art Fair Kulturhuset, Stockholm, Švédsko
Tuhnoucí forma s měkkými okraji. Nový řez sbírkou Marek, Galerie města Blanska
2009
Re-romantic, Galerie mladých a Galerie Kabinet, Brno
Tomáš Bárta a Martin Kohout: Musíme víceméně, Galerie Mladých (TIC), Brno
Ribba (30x40), Galerie Kabinet, Brno
MGA09, Galerie Brno
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze
Fait Gallery
Kolekce Marek
MUMOK/ALBERTINA ve Vídni
Soukromé sbírky

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Petr Dub: #NEO #GalerieNTK #zombieabstraction #autenticita #CarlGustavJung #OperaMathematica #czechgirls, Artalk.cz, 2015 (online: http://artalk.cz/2015/04/28/neo-galerientk-zombieabstarction-autenticita-carlgustavjung-opera-mathematica-czechgirls/)

Anna Remešová: Čekání na comeback malby, Artalk.cz, 2012 (online: http://artalk.cz/2012/02/20/cekani-na-comeback-malby/)

Veronika Ruppert: Forst Tomáše Bárty, rozhovor na Radiu Wave, 2012 (online: https://wave.rozhlas.cz/forst-tomase-barty-5269797)

 

Martina Schneiderová: Óda na marnost, Artalk.cz, 2011 (online: http://artalk.cz/2011/11/16/oda-na-marnost/)

 

Roman Štětina: Tomáš Bárta, rozhovor pro Český rozhlas, Radio Vltava (online: https://vltava.rozhlas.cz/tomas-barta-5142765)

 

Lucie Poštolková: První rozsáhlejší výstava Tomáše Bárty na Chodovské tvrzi, Novinky.cz (online: https://www.novinky.cz/kultura/257870-prvni-rozsahlejsi-vystava-tomase-barty-na-chodovske-tvrzi.html)

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu