Když se Jan Wojnar v první polovině 60. let rozhodoval, kterou z možných cest vizuálního umění se vydá, vybral si záměrně tu méně divácky atraktivní, těžší a nevděčnější. Zvolil si cestu, která vedla skrze exaktní racionální vizuální kreace, v nichž prozkoumával dialektickou vztahovost a vzájemnou závislost a souvislost jednotlivých přírodních, materiálových či jiných realit. Od roku 1967 začal vytvářet monochromní bílé obrazy-reliéfy, blížící se svým zaměřením pozicím nové citlivosti. Autor v nich zkoumal vztahy mezi monochromní plochou a reliéfními, často čistě geometrickými útvary na ni aplikovanými.
Jednou z důležitých poloh jeho tvorby byly Přesýpací básně. Vznikaly od roku 1968. Autor v těchto zasklených schránkách zkoumal vztah mezi černou, reliéfně (ornamentálně) pojednanou plochou a jejím zakrytím bílým práškem (cukr, písek). Jedná se o typickou podobu tzv. otevřených děl, kdy výsledný tvar dává dílům sám divák tím, jak s nimi manipuluje a v závislosti na své vůli a v rámci daných omezení je mění.
Druhou z hlavních linií tvorby J. Wojnara byly od konce 60. let Mřížkové básně. K racionálnímu zformulování jejich podstaty dospěl v roce 1974. "...uvědomil (si), že vlastně každý vztah mezi dvěma vizuálními strukturami lze chápat jako transformaci jedné z nich určitou mřížkou. ... Nejdříve chtěly (Mřížkové básně) v naší mysli zpřítomnit, jaký vztah nastal mezi dvěma vizuálními strukturami, brzy se ale otevřela škála mentálních procesů, jenž mohly jako mřížka fungovat. …..k jeho zkušenosti samozřejmě patřily i realizace krajně oproštěné, schopné komunikovat ve spojení s verbální informací." (cit. J. Valoch). Veškerá jeho následující tvorba se proto rozvíjela v rámci tohoto vymezení. Autor neustále nacházel nové polohy svého tématu.Jednou z nich se staly fotografické série, které ve spojení s jejich slovní a kresebnou interpretací tvořily tzv. Diagramy (např. Diagram přibližování). Tato fotografická díla tvoří významnou kapitolu české konceptuální fotografie.
Na tuto skupinu děl navázal J. Wojnar opět ve spojitosti s fotopapírem v sérii Autofotogramů (od roku 1978). Zkoumal v nich vztah materiálu k němu samému. Proříznutím, probodnutím nebo jiným aktem vyvolával změnu, která byla za pomoci světla dokumentována samotným změněným médiem.
Na Autofotogramy navázaly Samovztažné básně, kde byla plocha papíru opět pojednána sama sebou – nesla např. stopy svého přehnutí nebo jiného poznamenání, které ovšem nevzniklo jinak než autorovou interakcí s daným materiálem bez dalších cizorodých elementů.
Minimalizací konceptuálního gesta a precizností tohoto zkoumání dospěl J. Wojnar k sériím uchopování. V nich byla plocha papíru prostředníkem, lépe řečeno svědkem uchopení předmětu nebo rostliny, případně ruky druhého člověka. Sama na sobě nesla stopy autorova kontaktu se zvoleným předmětem zájmu.
V posledních letech svého života opsal jakýsi pomyslný kruh, když vytvořil pozoruhodnou sérii bílých monochromních reliéfů, v nichž jeho snaha o maximální exaktnost vyjádření oproštěnou od všech romantizujících a narativních konotací dosáhla svého pomyslného vrcholu.
1958–1962
Strojní průmyslová škola v Karviné
Adamec, Jakub, Bocek, Jan a Bogar, Karel. Výtvarní umělci Třinecka. Část první, Adamus, Boreček, Liberda, Novický, Ovčáček, Štafa, Wojnar. [Třinec]: Klub přátel výtvarného umění Třinec, 2012. 43 s.
VALOCH, Jiří. Obrazy, autofotogramy, objekty. Galerie Maldoror Praha. 23.6. – 25.7. 2009.
VALOCH, Jiří. Jan Wojnar: Rytmy. Bílé monochromy. 13.11. – 27.11. 2009. Galerie Langů dům Frýdek Místek, 2009
Jan Wojnar: mřížkové básně: Geofyzikální ústav AV ČR, 19. května - 1. července 2005. [Česko: Agentura Galerie H, 2005]. [6] s.
LASOTOVÁ, Dáša. Bydliště Třinec. Karel Adamus, Jan Wojnar. Dialogový katalog k výstavě. Galerie Trisia, Třinec 18.10. do 18.11.2005. Třinec. 2005
WOJNAR, Jan a Dáša LASOTOVÁ. Jan Wojnar: vizuální realizace : kresby, obrazy : dialogový katalog [k výstavě konané 3. dubna - 20. května 2004 v Galerii Student]. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 2004, 17 s. ISBN 80-7042-383-8.
Valoch, Jiří et al. Slezský koncept = Silesian concept: Adamus, Klimeš, Lasota, Šigut, Wojnar. V Ostravě: Galerie výtvarného umění, 2004. 79 s. ISBN 80-85091-66-6.
LASOTOVÁ, Dáša, Karel ADAMUS, Rudolf SIKORA a Jan WOJNAR. Komentář k setkání s tvorbou: Karel Adamus, Rudolf Sikora, Jan Wojnar. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002, 37 l. ISBN 80-7042-211-4.
VAŠULÍN, Radan. Uvedení do konceptuální tvorby třineckého umělce Jana Wojnara. Diplomová práce. OU Ostrava. 2005
HAŠKOVCOVÁ, Lucie. Podoby a tváře vizuální poezie a lettrismu. Diplomová práce. Univerzita Palackého. Olomouc, 2004.
VALOCH, Jiří. Jan Wojnar. Vizuální poezie. Galerie města Plzně 15.5-22.6. 2003. Plzeň. 2003
VALOCH, Jiří. Jan Wojnar. Vztahové realizace. Moravská galerie v Brně 17.1. - 25. 2. 2001. MG Brno 2001
VALOCH, Jiří: Vztahové realizace. Dům umění v Opavě 3.8. - 3.9. 2000. Dům umění. Opava. 2000
Horáček, Radek. Tvary tónů: téma hudby ve výtvarném projevu: TT klub výtvarných umělců a teoretiků Brno: Galerie Josefa Matičky, Litomyšl 12. června - 6. července 1992. [Brno]: [TT klub výtvarných umělců a teoretiků], [1992]. 4 s., 28 listů obr. příl.
Apollohuis. De Spelregels: 8 tsjechische kunstenaars uit Brno: Jiri Valoch, Karel Adamus, J.H. Kocman, Dalibor Chatrny, Jan Wojnar, Ladislav Novak, Pavel Rudolf, Vladimira Sedlakova. Eindhoven: Apollohuis, [1991]. [7] s
WOJNAR, Jan a VALOCH, Jiří. Fotografie. Galerie v předsálí Kulturního střediska města Blanska 21.5.-29.6. 1990. Blansko, 1990
ERLHOFF, Michael A HOLECZEK, Bernhard. Vom aussehen der wörter. Visuelle poesie/notationen. Kunstmuseum Hannover mit Sammlung Sprengel. Hannover, 1980.
Liber. Practica internazionale del libro d´artista. A cura di Sarenco, Miccini, Verdi. Factotumbook 24. Verona, 1980.
Poesia e prosa delle avanguardie. Mostra retrospektiva „Lotta poetice 1971-75“.Cita di Abano Terme. 1978
MIKOLÁŠEK, Martin. Za Janem Wojnarem (17.8. 1944 - 20.7. 2014). Revue pro kulturu Protimluv. 3/4/ 2014, s. 7
WOJNAR Jan a Martin MIKOLÁŠEK: Být v souladu s konstrukcí vesmíru. revue pro Protimluv, ročník 3/ 2 2004, s. 26-27
VALOCH, Jiří. Partitury. Grafická hudba, fónická poezie, akce, parafráze, interpretace. Jazzpetit. Jazzová sekce Svazu hudebníků jako příloha bulletinu Jazz. 1980