O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Plato Ostrava

Město
Ostrava
Ulice
Janáčkova 3139/22
Web
www.plato-ostrava.cz
E-mail
info@remove-this.plato-ostrava.cz
Telefon
+420 702 206 099
Existence od
2014

O prostoru

Poté, co se dům umění na počátku 50. let stal sídlem tehdy vzniklé Galerie výtvarného umění v Ostravě, v kulturním provozu Ostravy se zrodil a latentně několik desetiletí přežíval problém neexistence stálého a výstavního prostoru, jehož cílem by byla prezentace především aktuálních dobových výtvarných tendencí. Absence městské galerie jako významné součásti kulturní nabídky v Ostravě byla výtvarnými i jinými umělci znovu a mnohem výrazněji explikována a opakovaně připomínána od počátku 90. let minulého století. Jedním z nejvýraznějších kritiků tohoto neutěšeného stavu byl ostravský malíř a performer Jiří Surůvka.

Poté, co Ostrava neuspěla v soutěži o Evropské hlavní město kultury 2015, zdálo se, že snům o městské galerii na dlouho dobu opět odzvonilo. Opak byl naštěstí pravdou. Přes rozličné peripetie a několikaleté spory mezi městem a kulturní obcí o podobu, umístění a právní status této instituce, byl v roce 2013 zastupitelstvem města schválen vznik městské galerie, jež měla být podpořena z rozpočtu města tříletým grantem a umístěna v nájmu v části vítkovické auly Gong (galerie, dvorana) a dále pak v prostoru tzv. Trojhalí Karolína.

Ve výběrovém řízení na uměleckého manažera galerie uspěl Marek Pokorný a galerie v závěru roku 2014 zahájila svou činnost pod názvem Platforma (pro současné umění) Ostrava, zkráceně PLATO. Ve svém tiskovém prohlášení nastínil nový umělecký manažer dramaturgické směřování této nové instituce: „Městská galerie Ostrava je v mém pojetí především novou platformou pro prezentaci a zprostředkování současného umění ve všech jeho podobách. Na novém projektu mě zajímá především možnost od samého počátku ovlivnit způsob, jakým je možné umění vystavovat, jak o něm mluvit a jak ho dávat do zcela specifických souvislostí v dynamicky se rozvíjejícím městě s dlouhou a významnou průmyslovou tradicí, ve městě, které je sociálně velmi rozmanité a které silně prožívá svou vlastní identitu.“ Výstavní dramaturgii přitom od počátku koncipoval tak, aby do Ostravy přiváděl rozličné polohy a podoby současného umění. Přičemž zpočátku opatrně, později stále výrazněji upozorňoval na to, že absence dlouhodobější perspektivy spojená jak s otázkou stálého působiště – jehož provoz nebude ovlivňován dalšími funkcemi a zájmy spojenými s místem pronájmu –, tak i s jistotou pravidelného financování nezávislého na nejisté perspektivě grantové podpory, pro budoucí rozvoj galerie představuje výrazně omezující faktor.

I přes ne příliš ideální podmínky se ale PLATO rozhodlo nerezignovat na kvalitu a náročnost svého programu. Za dosavadní více než dva roky své existence tak Marek Pokorný namixoval výstavní koktejl, v němž se střídají konceptuálněji zaměřené projekty se site-specific instalacemi, videoartem, objektovým uměním, fotografií a malbou, přičemž výběr autorů vůbec nepodléhá regionálním omezením, zaměřuje se naopak především na umění s nadregionální, často i celoevropskou perspektivou. V této souvislosti lze připomenout výstavu objektů Iriny Koriny nazvanou Měřítka touhy, obrazů Pavla Pepperštejna, obrazů a objektů Žanny Kadyrové a Alice Nikitinové, objektů Vladímíra Skrepla, instalace 5.D. Stana Filka nebo obrazů Vladimíra Houdka.

Marek Pokorný si ale od počátku uvědomoval, že náročně koncipovaný program nutně vyžaduje i výraznou míru edukace, bez níž je recepce a pozitivní přijetí současného umění v podstatě nemožné. Tento aktivní vzdělávací přístup k divákovi se neomezil jen na galerijní animace – stejně jako ve výstavním programu si i zde Pokorný nastavil vysoké cíle.

Vzniklo tak několik přednáškových a diskusních cyklů. První z nich – cyklus besed „Hlava umělce“ – se odvolává na text Milady Součkové z roku 1943, který dle anotace na webové stránce Plata „tematizuje nejen tvůrčí proces, ale také postavení umělce ve společnosti. Jedná se o manifest svého druhu, jehož nové čtení se může stát východiskem pro kladení analogických otázek i dnes. Záměrem programu je představit způsob myšlení nejzajímavějších českých umělců střední, mladší a nastupující generace.“ Další z cyklů dostal název „Silná/ý v teorii“ a jde o sérii přednášek, jejichž cílem je snaha seznámit diváky s teoretickým zázemím současných úvah o umění a se způsoby interpretace uměleckého díla. „Odložená paleta“ se oproti tomu věnuje autorským čtením a besedám o umění.

Významná změna nastala od poloviny roku 2016, kdy se galerie konečně stala příspěvkovou organizací města. Získala tedy výrazně vyšší právně-ekonomickou perspektivu. A zdá se, že i další determinanta – neexistence vlastního zázemí – se může v dohledné době vyřešit uvažovaným umístěním galerie do prostoru bývalých městských jatek.

Autor/ka anotace
Martin Mikolášek

Publikováno
2016

Výstavy

Výběr výstav a ostatních akcí

2016

Pavel Pepperštejn: Memory is over

Žanna Kadyrova / Alice Nikitinová: Ochranné zbarvení

Vladimír Skrepl: Broučci

2015

Michał Budny / Jaromír Novotný: Kapradinový květ

Václav Magid: Autonomie

Stano Filko: 5.D.

2014

Irina Korina: Měřítka touhy

Tomáš Vaněk: Particip č.178

Markus Copper: Kursk

Foto

Irina Korina, Infografika - Cizinci; Měřítka touhy, 2015, POHLED DO VÝSTAVY, Dvorana Multifunkční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Irina Korina, Sputnik; Měřítka touhy, 2015, POHLED DO VÝSTAVY, Dvorana Multifunkční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Michał Budny, Jaromír Novotný, Kapradinový květ, 2015, pohled do výstavy 2, galerie Multifunkční auly GONG, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Michał Budny, Jaromír Novotný Kapradinový květ, 2015, pohled do výstavy 2, galerie Multifunkční auly GONG, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Žanna KADYROVA, Alice NIKITINOVA, Ochranné zbarvení, 2016, galerie Multifunkční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Pavel PEPRŠTEJN, Memory is over, Pohled do výstavy 2016, galerrie Multifunkční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Pavel PEPRŠTEJN, Memory is over, Pohled do výstavy 2016, galerie Multifunkční auly GONG, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Stano Filko D.5., 2016, pohled do výstavy, Dvorana multifunkční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Stano Filko D.5., 2016, pohled do výstavy, Dvorana multifunkční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Šárka Mikesková, Aleluja, pohled do výstavy, 2016, Dvorana multifunkční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Václav Magid, AUTONOMIE, pohled do výstavy, 2015, galerie Multifukční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Václav Magid, AUTONOMIE, pohled do výstavy, 2015, galerie Multifukční auly Gong, foto Tomáš Souček, archiv PLATO
Vladimír Skrepl, Broučci, pohled do výstavy, 2016, Dvorana multifunkční auly Gong, toto Tomáš Souček, archiv PLATO
Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu