O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Aleš Čermák

Jméno
Aleš
Příjmení
Čermák
Narozen/a
1984
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
http://alescermak.blogspot.cz
Klíčová slova
instalace
konceptuální umění
performance
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Základní rys dosavadní umělecké tvorby Aleše Čermáka bychom mohli poněkud zjednodušeně definovat jako poetiku sociálních forem. Toto směřování se  dlouhodobě uskutečňuje na mezioborovém poli mezi performancí, literaturou a konceptuální prací s textem. Vedle prezentace své práce v podobě galerijních instalací, performancí či videí se v posledních letech svými aktivitami také čím dál tím více přibližuje divadelním formám, přičemž v současnosti se řada jeho projektů již spíše řadí do kontextu experimentálního divadla, než do galerijního prostředí. Vedle divadla je dalším stálým přesahem jeho aktivit i práce na poli knižní tvorby. Jedná se jak o vlastní autorskou knižní tvorbu, tak především o nakladatelskou činnost v rámci projektu Ausdruck Books (od 2010).

Aleš Čermák se ve své práci tematicky často dotýká sociálních a politických problémů současného světa a pozice člověka v něm. Jeho práce ovšem není pouhou ilustrací z tématu snadno odvoditelných tezí, jak to známe u značné části současné „angažované“ tvorby. Vztah „formy“ a „obsahu“ se v jeho tvůrčím procesu, stejně jako je tomu u samotných různorodých výrazových složek jeho děl, dostává do sice někdy dost volného, nicméně velice dynamického vztahu. Posledních několik let jeho tvorby přitom šlo sledovat i jako postupné formování autorova pevnějšího tvůrčího postoje, který nalézal postupem času čím dál více svou úrodnou půdu především na poli inscenované tvorby.   

V oblasti klasického výstavního formátu můžeme jako reprezentativní příklad autorovy tvorby zmínit například jeho výstavu Zamilovaný Hérakleitos (2012), v níž si se sobě vlastní lehkostí pohrál s prohozenými rolemi genderového paradigmatu dějin umění v podobě aktivního ženského tvůrčího subjektu a pasivní pozice muže jako tématu a objektu. Jeho projekt pro finále Ceny Jindřicha Chalupeckého Starý svět už nedává smysl a nový ještě nenastal (2013) v sobě spojil hned několik aspektů jeho práce. Vedle instalační situace obsahující řadu indicií či referencí k danému tématu, se jejími hlavními výstupy stala na místě volně k rozebrání dostupná publikace s autorovým textem a v prostorách výstavy organizované čtení, realizované z rozpočtu projektu zaplacenými nezaměstnanými. Jako příklad jeho autorské knižní tvorby lze zmínit například jeho knihu Pes nadbíhá kličkujícímu zajíci (2013), která byla současně jeho diplomovou prací na pražské AVU. Knižní esej si zde nese své autentické sdělení, současně je ale i sebereflektující konceptuální formou takovéto knihy jako kulturního modelu. 

Čermák ve svém pojetí divadla, jak ho bylo možné vidět například v jeho cyklu Občan a věc (201314) vychází jak ze svého poučení performativním uměním, tak také ze současného postdramatického divadla. Intermediálně kombinuje různé komponenty, jako jsou projekce, čtený či hraný komentář, zapojení hudebníků atd. Jeho pojetí není klasická režisérem syntetizovaná divadelní jednota, mohli bychom ho spíše označit za koláž, v níž autor navzájem konfrontuje někdy i protikladné, ale rovnocenné složky. Výrazným momentem v jeho performativní i divadelní práci se také stal autorův zájem o choreografii jako podobenství sociálních systémů, jimiž jsou ovládána současná těla. Zde podobně jako v jiných případech vstupuje do procesu spolupráce s profesionály z daného oboru.  Za typický příklad této spolupráce lze pokládat například práci Pro začátek můžeme znovu zformulovat náročný systém podmínek pro kladnou odpověď typu: Ano! Opravdový život je přítomnost. (2013), realizovanou jako akci tří tanečníků provádějících fyzicky náročnou a labilní choreografickou variaci, jenž parafrázuje vzájemnou existenční provázanost jedinců v lidské společnosti.

Tvorba Aleše Čermáka je v českém prostředí asi nejzajímavějším příkladem tvůrčí pozice akcentující v mezinárodním kontextu tak aktuální přesahy mezi vizuálním uměním a divadlem. Podobně výraznou pozici zaujímá i jeho pojetí formátu knihy jako další negalerijní formy v současném umění. 

 

 

Autor anotace
Viktor Čech

Publikováno
2015

Profesní životopis

studium:

2006–2012
Akademie výtvarných umění v Praze 

stáže, tvůrčí pobyty, ocenění:
2016
Finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého

2015
Artists-in-Residence programme of tranzit and ERSTE Foundation at MuseumsQuartier in Vienna, A

2013
Finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého 

2012
VARP – Space gallery, Bratislava, SK         

2011
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov, CZ

2010
Cooper Union School of Art, New York, U.S.A. 

2009
Vysoká škola uměleckoprůmyslová – atelier architektury prof.akad.arch J. Smetany 

2006
Akademie výtvarných umění – atelier Monumentální tvorby prof. Jiřího Příhody 

Výstavy

Samostatné výstavy
2015 
Situace, v níž už je opět možné cokoliv, Dům umění města Brna, CZ

2014 
Strážci vstupu / The Real Gatekeepers, galerie Armaturka, Ústí nad Labem, CZ

2013 
Proč přěmýšlet o budoucnosti? Bude svět takový jak ho známe navždy? vitrina Deniska, Olomouc, CZ          
Hodina o které jsme o sobě nevěděli, galerie SPZ, Praha, CZ
Notes for Women (Ausdruck Books ),INI gallery, Praha, CZ          
Bez názvu (společně s Jiřím Skálou), galerie Jelení, Praha, CZ

2012 
Zamilovaný Hérakleitos, galerie Fotograf, Praha, CZ

2011
Konkurence protismyslů, Hot dock gallery, Bratislava, SK

2010
Dvojznačnosti čáry, galerie U Mloka, Olomouc, CZ
*8.3.2010, galerie 207, Praha, CZ

2009 
Story without end (chaps), galerie Pavilon, Praha, CZ
Tři situace, experimentální prostor 100m3, Mělník, CZ

2008
Jakoby nic, současně nenechá nic bez doteku, galerie Školska 28, Praha, CZ
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
Apocalypse Me, Emil Filla gallery, Ústí nad Labem, CZ

2015
Cosmological Anthropology, Festival of Animation PAF, Olomouc, CZ
Monument, China Czech Contemporary gallery, Peking, CHI
Ny show #3, Nyspace, Manchester, UK

2015
Telepathy or Esperanto? galerie Futura, Praha, CZ 
Výchozí pozice, galerie Emila Fily, Ústí nad Labem, CZ

2014 
Walking, Running, Dancing, Grasping, Fetching or Carrying, galerie Nod, Praha, CZ         
9th International Biennial of photography and visual art in Liege, BE

2013 
Cena Jindřicha Chalepeckého, Národní galerie, Praha, CZ
Hi5 – dům umění města Brna, Brno, CZ

2012 
Rookie, Galeria Miejska Arsenał, Poznaň, PL          
Lingvistický kroužek, Slovenský institut, Praha, CZ

2011 
Konečně spolu, galerie Emila Filly, Ústí n. L, CZ
Instituceum: moderní instituce a současné umění, Psychiatrická léčebna Bohnice, Praha, CZ         
Bookie, Piktogram/BLA, Warszawa, PL         
Náčrtník – pokus o komentář, Etc. gallery, Praha, CZ         
Live Ammo, Museum of Contemporary Art – MOCA, Taipei, Taiwan

2010 
U DUBU TU BUDU, Skolska 28 gallery, Praha         
Czech Point – XIV. Biennale Internazionale di Scultura di Carrara, Gum gallery, IT         
Transgression – videotage, Hong Kong, RC         
Trial, Akademie der bildenden Künste, Vídeň, A

2009
Telescopic studio, galerie Václava Špály, Praha, CZ          
My Europe, Headquarters of the European Union – EESC, Brusel, BE

2008 
Contacts 9th international sympozium Academy School of Art, Klenová, CZ          
VE VILE (společně s Jan Pfeiffer), galerie GJA, Prague, CZ

2007
Unsafe distance, Dům u kamenného zvonu, Praha, CZ          
Agorafolly inside, European Centre for Contemporary Art, Brusel, BE           
Agorafolly outside, Brusel, BE
Why not?, gallery Benzinka Sukubus, Praha, CZ          
Autonomous zone, Praha Open space, galerie FAVU, Brno, CZ

2006 
Project OUT PUT, Václavské náměsti, Praha, CZ         
Chaplin Resident Fighter, galerie Futura, Praha, CZ
Další realizace

Autorské knihy:

2013 

ABCD WALTER           

Formování historie ed. 2 interpretace dějin z pohledu různých států 

(společně s Klárou Jirkovou)        

Pes nadbíhá kličkujícímu zajíci - experimentální román          

2011 

Chůze I, II, III (ve spolupráci s Filipem Jakšem)          

Formování historie ed. 1 – kniha zabývající se interpretací dějin          

(ve spolupráci s Klárou Jirkovou)

Performativní a divadelní projekty:

2015 

Polo Shirt [discipline], MuseumQuartier, Videň, Rakousko

2014 

Předobraz přicházejícího selhání,  1. epizoda, Brno          

Třetí lež / Agota Kristof, divadelní sál Meetfactory          

A ME/ Nějaké já, Tranzitdisplay, Praha  

2013 

Po okraj naplněné nádoby v jednom kuse bez ustání mluví, divadelní sál Meetfactory, Občan a věc, divadlo Meetfactory. 

Fiction and Women, INI gallery, Praha, CZ

2012 

Občan a věc, divadelní hra pro dva herce, první uvedení studijní a vědecká knihovna              Hradec Králové, druhé uvedení psychiatrická léčebna Bohnice.

Inscenace č. 3, Lehkovážné koketování, tu a tam, tu a tam se vynořuje, adaptace textu z knihy ,,Pes nadbíhá kličkujícímu zající“ pro operní zpěvačku, Národní galerie             Praha, CZ

Inscenace č. 2 adaptace textu Zbyňka Baladrána ,,mínus deset anarchokomunistických minut“, Národní galerie, Praha, CZ

Inscenace č. 1 – adaptace pro 6. herců z knihy ,,Pes nadbíhá kličkujícímu zajíci“                       právnická fakulta UK, Praha, CZ

Material Var. 4 ,,AUTOR,, Čínská restaurace ,,Jin Xing Ge, Praha,  CZ

Choreografie I. - 1.část: čekání pro čekání, 2. část: závěr: rozšíření / taneční konzervatoř Duncan Center,  Praha, CZ

2011

Material Var. 2 / Material var. 2 jako distribuce Material. var 1 – čtení / s Klárou Doležálkovou , Jakubem Kovaříkem / i-d-a, Prague, CZ         

Choreografie I. Závěr: Rozšíření,  Tranzitdisplay gallery, Prague          Průvodce – ve spolupráci s Jiřím Skálou,  Topičův Salon, Praha, CZ         

To by šlo – ve spolupráci s Klárou Jirkovou, Pavilon gallery, Praha, CZ

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv