O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Barbora Fastrová

Jméno
Barbora
Příjmení
Fastrová
Narozen/a
1988
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
https://barborafastrova.tumblr.com/
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Barbora Fastrová v roce 2015 absolvovala studium v Ateliéru fotografie na pražské UMPRUM pod vedením Aleksandry Vajd a Hynka Alta. Už zde se její tvorba postupně posouvala od klasické fotografie do prostoru, autorka začala vytvářet instalace, objekty i videa. Médium jako takové u ní v podstatě přestalo hrát důležitou roli – ve své práci se rozhodla dosahovat výsledku v tomto smyslu svobodně, ale citlivě s využitím jakýchkoli uměleckých prostředků a materiálů (zpočátku byl jejím oblíbeným materiálem beton). Tento přístup dokládá i její diplomová práce, kterou mimo jiné prezentovala v soutěži Startpoint Prize 2015 a která se skládala ze soch, videoinstalací a jiných objektů vztahujících k problematice sociálních médií a uprchlické krize, jež byla tehdy v Evropě na vrcholu. Už zde se naplno projevilo to, co je pro její tvorbu doposud charakteristické, a to specifická hravost, jakýsi základní, „dětský“ rozum a humor, skrze něž nahlíží na vážná a palčivá témata současnosti, aniž by je zlehčovala. 

V Ateliéru fotografie na UMPRUM také začala spolupráce Barbory Fastrové s její tehdejší spolužačkou Johanou Pošovou, s níž dodnes tvoří umělecké duo. Umělkyně se ve své společné tvorbě a ve výstavních projektech prezentovaných jak v českých a zahraničních galeriích, tak i ve veřejném prostoru nejčastěji zabývají tématem nadřazeného vztahu civilizovaného západního člověka vůči přírodě, přičemž se inspirují příběhy nebo legendami domorodých národů. Dalším tématem, které dlouhodobě rozvíjejí, je ekologický přístup a udržitelnost v rámci uměleckého provozu. 

Jejich první výraznou prezentací byla výstavní trilogie, kterou pojilo heslo „Life finds a way“, což je výrok z filmu Jurský park, do češtiny překládaný jako „příroda si najde cestu“. V rámci třech výstav proběhlých v galerii Berlinskej model v Praze (Netlač řeku, teče sama, 2014), v brněnské Galerii TIC (Úsměv stojí méně než elektřina a dává více světla, 2015) a nakonec v Galerii Syntax v Lisabonu (Brother, 2016) se zaměřily na člověkem vytvářenou „umělou přírodu“ a specifická prostředí, jako jsou zoologická zahrada, podvodní svět nebo nápodoba tropického ostrova, tedy na místa, která lidem navozují dojem divoké přírody, avšak v bezpečí jejich vlastního, od této divočiny odděleného světa. V instalacích, jež obsahovaly kombinaci objektů z papírmašé, ready-made objektů – jako byly například umělé svítící medúzy v akváriu nebo had z potrubní hadice –, videoprojekcí nebo textilních děl, se projevovala jejich inspirace z pobytu v Jižní Americe. Ze setkání s kulturami tamních domorodých kmenů si umělkyně přivezly legendy, které na výstavách používaly jako nosný narativní prvek. A například příběh o dvou bratrech, z nichž jeden byl zlý a druhý dobrý, umělkyně přenesly do kontextu ekologické krize a absurdního přístupu člověka k přírodě v současném světě. Fastrová s Pošovou ovšem s různými legendami, pohádkami nebo s příběhy o bájných bytostech pracují pravidelně, díky čemuž se do jejich díla dostává lehkost a hravost, ale i hloubka sdělení bez nadbytečného patosu.

Pod heslem „Life finds a way“ umělkyně také uspořádaly sérii tří jednovečerních událostí, které proběhly v rámci jejich rezidence v INI Gallery v roce 2017. Zaměřily se zde na pochody a orgány v lidském těle v souvislosti s přírodními cykly nebo s dávnými rituály. Nejprve se v události nazvané Pickdick Picnic zaměřily na pohlavní orgán, sexualitu a princip dávání a braní, kdy si návštěvník domů odnesl keramickou falickou sošku. Na druhé akci Lover’s digest jazz dinner se věnovaly trávícím orgánům a na hostině se při zvukovém doprovodu saxofonů jedl chléb upečený ve tvaru střev. Poslední večer Buch Buch Ceremony byl věnován srdci a jeho rytmu. Ačkoliv zde vybočily ze svých předchozích, ekologicky směřovaných témat, asi poprvé se zde objevilo uvažování o udržitelném chodu v rámci uměleckého provozu: „Při posledním projektu v INI jsme si uvědomily, že nás zajímá princip rozdávání umění, které vytvoříme. Líbí se nám moment obdarování, a tím i vznikající nová cesta přístupu k umění jak pro nás umělkyně, tak pro návštěvníky.“ 

Tématem recyklace v uměleckém provozu a udržitelnosti při produkci děl a výstav se věnovaly například na výstavě Cheap Art v Galerii AMU v roce 2018, která byla pro umělkyně zlomem v dalším směřování. Použily na ní pouze recyklované materiály (second-handové textilní látky, staré krabice) a návštěvníci si energii na osvětlení galerie museli vyšlapat na rotopedu. Barbora Fastrová k tomu ve svém portfoliu uvádí: „Zároveň to byl komentář k situaci na výtvarné scéně, kde se do té doby environmentalismus řešil hlavně jako téma a méně jako forma. Bylo pro nás důležité předvést radikální přístup a vyzkoušet si, jaké vizuální kompromisy to s sebou nese.“

Recyklovaný textilní materiál pak umělkyně využívají také při tvorbě velkoformátových textilních obrazů, které jsou splétány z odstřižků starých látek. Příkladem může být dílo HADA, které bylo v roce 2020 rozprostřeno skoro přes celou stěnu galerie Entrance na Břevnově, nebo velkoformátová tapiserie s názvem Prsa, děti, bytosti a smetí (2022), která byla součástí výstavního projektu Národní galerie Květinová unie představeného v Bruselu při příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie. Stejně jako u HADY, i zde se objevuje téma mateřství, jak je patrné již z názvu díla. V roce 2023 pak mateřství věnovaly celou výstavu s názvem Breeding v Čepan Gallery v Trnavě.

Barbora Fastrová a Johana Pošová se ve své práci často vztahují k lidskému, zvířecímu nebo i mytologickému tělu, které lidské a zvířecí propojuje – připomeňme například jejich Výstavu o kentaurech (Temporary Parapet, Bratislava, 2018). Kentauři a kentaurky se pak objevili také ve veřejném prostoru na sídlišti Vlasta v Praze v rámci Festivalu M3 v roce 2020, kdy zadní (koňskou) část těla dotvořily u sochy Akrobatky od Vendelína Zdrůbeckého. Druhou sochu reprezentující zadní polovinu kentauřího těla pak postavily zvlášť, aby se při přistoupení k ní mohl kdokoliv na chvíli stát onou bájnou bytostí. Propojení lidského a hadího těla se pak objevilo nejen ve zmíněné tapiserii HADA, kde se jedná o bytost s lidským trupem a hlavou, jejíž končetiny jsou hadi, ale také v betonové plastice HAD ve veřejném prostoru v parku Portheimka (2018). Zde se části jednoho velkého hadího těla vynořují ze země a na jednom z oblouků hadího hřbetu vyrůstá lidská figura. Objekt opět navádí k interakci, může sloužit jako prolézačka pro děti nebo jako posezení.

Práce této umělecké dvojice spadá do současných směrů, jako je ekologické umění a ekofeminismus nebo kritika západní civilizace a antropocentrismu, které umělkyně hravě a s vtipem v obsahu svých děl reflektují. Navíc tomu přizpůsobily i způsob, jakým tvoří a jakým na umělecké scéně působí – tedy způsob, pro který je klíčovou charakteristikou právě udržitelnost.  

Autor/ka anotace
Alžběta Cibulková

Publikováno
2023

Profesní životopis

Studium:

2008–2015
Ateliér fotografie na UMPRUM v Praze

2004–2008
Střední škola grafická

Stáže:

2013
Stáž v Ateliéru sochařství na Pontificia Universidad Católica del Perú

2012
Stáž v Ateliéru sochařství na UMPRUM v Praze

Výstavy

Samostatné výstavy
Samostatné (a s Johanou Pošovou):

2023
Breeding (s Johanou Pošovou), Čepan Gallery, Bratislava

2020
HADA (s Johanou Pošovou), Entrance, Praha
Hadi na skejtu (s Johanou Pošovou a Martinem Zvěřinou), Berlínskej model, Praha

2019
8 HLAV (s Johanou Pošovou), ArtPark Rudolfinum, Praha

2018
Hlava a pata (s Johanou Pošovou), H2, UMPRUM, PRAHA
Suchá hadra na dně mořském (s Johanou Pošovou), Galerie města Třince
Cheap Art (s Johanou Pošovou), GAMU, Praha
Výstava o kentaurech (s Johanou Pošovou), Temporary parapet, Bratislava

2017
Your Green Dot is So Hot (a Johana Pošová), Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha

2016
Ve šťastných městech v zázemí, Polansky gallery, Praha
Barbora a Miroslava (a Miroslava Večeřová), Galerie Kontext, Brno
Brother (a Johana Pošová), Syntax, Lisabon

2015
Sharing is more daring / Tree never grown (a Johana Pošová), GfZK, Lipsko, D
Úsměv stojí méně než elektřina, ale dává více světla (a Johana Pošová), Galerie Kabinet, Brno
In my country…, Galerie Fotograf, Praha
Situace 59, Galerie Pavilon, Praha

2014
Netlač řeku teče sama (w Johana Pošová), Berlínskej model, Praha

2013
Rhyme (w Miroslava Večeřová), NIKA malá galerie UMPRUM + Fotograf festival, Praha

2012
U země, Galerie City Surfer Office, Praha

2011
Bez názvu, Galerie 207, Praha

2010
Výstava, Galerie Velryba, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2023
Květinová unie, Národní galerie Praha

2022
Květinová unie, Budova Rady evropské unie, Brusel

2019
Akvapark, Parkhotel, Praha
Socha ve videu (Snakes on Skates), Prototyp, Praha

2018
XII. TRIENÁLE MALÉHO OBJEKTU A KRESBY, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica
Odcizení podle slovníku, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem

2017
8 žen, PLATO, Ostrava
Am I what I'm thinking about?, 4+4 dny v pohybu, Praha
RIPPLE EFFECT, Futura, Praha
Hanky Panky, Fotopub festival, Novo Mesto
Médium: figura, GHMP, Praha

2016
Verde, Casa 18, Quito, Ekvádor

2015
Startpoint Prize, Národní galerie Praha
Nic není, jak to vypadá, co se pevné zdá, to se rozpadá, OGV, Jihlava
Delta, Tschechischen zentrum Berlin

2014
Mari tra le Mura, Monastero San Benedetto Conversano
Fragezeichen im unklaren Raster, Tschechischen zentrum Berlin

2013
Ponorná rieka, Photoport Bratislava
Festival 4 dny v pohybu, Palác u Stýblů, Praha

2012
DOX centrum současného umění / Ponorná řeka, Praha

2011
Obraz, v kterém žijeme, Galerie Emila Filly, Ústí and Labem
Další realizace

2020
Kentauři (s Johanou Pošovou), sochy na sídlišti Vlasta v Praze v rámci festivalu M3 / Umění ve veřejném porstoru

2018
HAD (s Johanou Pošovou), socha v parku Portheimka, Praha

2017
Rezidence v MeetFactory (a Johana Pošová)
Rezidence v INI Gallery (a Johana Pošová): 3 jednodenní výstupy s názvy Pickdick Picnic, Lover’s digest jazz diner, Buch Buch Ceremony

2015 
Baba Toure: Representation is dead, Long live representation!, Büro für kulturelle Übersetzungen,Lipsko (kurátorka)

2013
Baba Toure: Zahrádky, Galerie K4, Praha (kurátorka)
Sám doma, NoD, Praha (kurátorka)

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu