O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Daniel Pitín

Jméno
Daniel
Příjmení
Pitín
Narozen/a
1977
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
http://www.futuraproject.cz/karlin-studios/umelci/daniel-pitin/
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Daniel Pitín je malíř, který se přirozeně zařazuje do mezinárodního kontextu současné malby, především z okruhu lipské a klužské školy. Formálně ho lze zařadit k silné generaci autorů, kteří pracují s kvazi figurativními kompozicemi a architekturou. Ostatně architektura samotná je podstatnou složkou Pitínovy tvorby, zpočátku přítomná v samotné kompozici obrazu, později jako nedílná součást dramaturgie výstav; například Muži v zahradě (Galerie Hunt Kastner) nebo Meine Gefangenem (Galerie Charim Ungar Contemporary) v Berlíně. Tvorbu Daniela Pitína provází vztah k filmu, od přejímání jednotlivých filmových scén (Ptáci Alfreda Hitchcocka) po práci se samotným videem (Večeře s Malevičem a další). Propojení architektury a filmu nachází v kulisách, které se stávají jeho důležitým námětem. Konflikt iluze a světa, který je ve skutečnosti za ní, prostupuje většinou jeho pláten. Autor se pohybuje na hranici prostorové abstrakce, která zahrnuje citace nejrůznějších motivů, filmové scény, fragmenty architektury nebo výřezy z maleb starých mistrů. Podprahově se objevuje i téma dekonstrukce samotné malby, Pitín do kompozic začleňuje plátna nebo útržky a fotografie, které používá jako vlastní předlohy. Obecně je pro něj podstatný fragment, nejednoznačnost a nemožnost jasného čtení. Navozuje příběhy, které nemůže divák a možná ani sám autor s jistotou číst. Vytrhává věci z původního scénáře a přenáší je do nové situace, kde vznikají vrstvy několika příběhů, které jsou řazeny k sobě, jako by se na obraze v jednu chvíli odehrávalo několik paralelních dějů.

 

Jedno z prvních videí se jmenuje Ztracený architekt, vznikalo jako fotomontáž. Jde o zásahy do fotografií architektury, které více či méně působí nepatřičným dojmem; kmen stromu pohozený v obývacím pokoji, rozostřená moucha v dálce jako součást industriálního komplexu nebo hlava opice nasazená na stavební konstrukci Stalinova pomníku apod. Doslovněji vyjádřený střet přírody a čistých geometrických tvarů se později odehrává v malbách inspirovaných vilou Tugendhat, kde se vyznává z obliby funkcionalismu. V autorském komentáři připouští, že čisté a umělé prostory ho zároveň i děsí, proto se je snaží narušit. Pohledy do funkcionalistických prostor vily prostupují popínavé rostliny a divoce rostoucí zahrada. Motiv zahrady se objevuje i ve zmiňované výstavě Muži v zahradě, kde hrají zahradní domky podobnou roli jako filmové kulisy. Zahrada se všemi svými nánosy desek, harampádí a kulis je jakýmsi předobrazem abstrahovaného kolektivního prostoru různých časových vrstev.

 

„Muži v zahradě jsou pro mne metaforou naší společné paměti. Stojí v (ne)bezpečném prostoru zahrady, kde neustále něco nebo někoho hledají.“

 

Paměť je také hlavním tématem, které spojuje malíře zmíněné klužské a lipské školy. Daniel Pitín má možná nejblíže k Adrienu Gheniovi, ale i Mattiasi Weitcherovi nebo Martinu Kobeovi. Srovnání se nabízí s britským malířem Justinem Mortimerem, který kromě malby pracuje s formátem na pomezí leporela a fotomontáže. Jde o jakési photoshopové skládanky, kde k sobě řadí ořezané fotografie jednotlivců do bizarních kompozic na hranici přirozenosti. Jsou to lehce surrealné výjevy v něčem připomínající pojetí střihu Juraje Herze ve Spalovači mrtvol, na jehož základě Pitín vytvořil video s názvem Večeře s Malevičem.

 

Večeře s Malevičem je založená na vyjmuté scéně z filmu, jedná se o příchod pana Kopfrkingla domů. Přináší do bytu několik obrazů a postupně je před rodinou vybaluje. Daniel Pitín do scény zasahuje digitálním zamalováním pláten černou barvou. Postupně kolem rodiny vzniká obrazárna sestavená z černých maleb. Černá prostupuje celým bytem a otevírá plochy, do kterých je možné projektovat divákovi představy a obavy. Z obývacího pokoje se stává meditativní prostor, svého druhu okno do jiného prostoru. Večeře s Malevičem byla mimo jiné vystavená na společné výstavě s Tomášem Svobodou Mrs. Robert is gonna be late (Galerie Charim) ve Vídni.

 

Daniel Pitín je malíř, který dokáže svoji tvorbu obohatit o přesahy mimo oblast malby, pracuje s časovou linkou a prostorem. Neobejde se bez dramaturgického členění výstavy, pro jehož vystupňování používá právě zmíněnou filmovou zkušenost, video a architekturu.

Autor/ka anotace
Lukáš Machalický

Publikováno
2014

Profesní životopis

Studia:

1994-2002 AVU Praha (Z. Beran, M. Šejn)

2001 Studium na Nuova Academia Milano, Itálie

2004-2005 Kulturkontakt Austria

 

Ceny, stipendia:

1996 Ateliérová cena, AVU Praha

1999 Ateliérová cena, AVU Praha

2002 Diplomová práce

2005 Video, Prix Europa Spot

2004 Hankel cena, Vídeň

2006 Obrazy, Sovereign European Art Prize, 30 finalistů Europské soutěže - Londýn

2007 Cena Mattoni, Prague Biennalle 3

Výstavy

Samostatné výstavy
2012
Daniel Pitín - solo show, Mihai Nicodim Gallery, Los Angelos, CA, USA
solo exhibition at h u n t k a s tn er , Prague (opening May)

2011
Garrison’s Landing, Hudson Val ley Center for Contemporary Art, Peekskill, N.Y., USA

2010
Private Ceremony, Geukens & De Vil, Antwerp, BE
Mrs. Roberts is Gonna Be Late (with Tomáš Svoboda), curated by_Vienna
2010, Charim Galerie, Vienna, AU

2009
Men in the Garden, h u n t k a s tn er , Prague, CZ
Mihai Nicodim Gallery, Los Angeles, USA

2008
Lost Architect, Charim Ungar Contemporary (CUC), Berlin, DE
Daniel Pitin: Painter on a Stage, Guekins & De Vil, Antwerp, BE

2007
Adaption II, Charim Gallery, Vienna, AU

2006
Adaption, Futura gallery, Prague, CZ
Charim Gallery (with Wolfgang Wirth), Vienna, AU

2003
Motion Picture, Futura project room, Prague, CZ
Art Decoration, National Gallery at the Veletržní Palace, Prague, CZ

1999
Picture and Screens, Academy of Fine Arts gallery, Prague, CZ
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2012
Point of Entry, Ana Cristea Gal lery, New York, NY, USA
Making Familiar, curated by Robert Armstrong and James Merrigan,Temple Bar Gallery + Studios, Dublin, IR
(opening August)

2011
Mutating Medium: Photography in Czech Art 1990-2010, curated by Pavel Vančat, Rudolfinum, Prague, CZ
Through A Glass Darkly, curated by Jane Neal, Nicodim Gallery, Los Angeles, CA, USA
East ex East, curated by Jane Neal, Brand New Gallery, Milano, IT
SKUTR III, Biennale of Young Artists, curated by Vladimir Beskid., Koppel Villa, Jan Koniarek Regional Gallery,
Trnava, SK
To Deceive Death, To Swallow the Night: Martin Gerboc, Jiří Petrbok, Daniel Pitín, Nitrianska Regional Gallery,
Nitra, SK
Memoria Variable, curated by Gigliola Foschi and Carla Pellegrini, Galleria Milano, Milano, IT

2010
After the Fall, Hudson Valley Center for Contemporary Art, Peekskil l, NY, USA
The Cassini Cruise II, Ardi Poels Project, Maastrict, NL
Re-Romantic 2, Galerie Šternberk, Šternberk, CZ
Bad Industry, Mihai Nicodim Gallery, Los Angeles, CA, USA
Year One and In Standard Time, Ana Cristea Gallery, New York, NY, USA

2009
Der Innere Blick, Kunsthalle, Tubungen, DE
Eccentric Paths II / The Arsenāls, The Exhibition Hall Arsenals, Latvian National Museum of Art, Riga, LT
After Velvet, curated by Sandra Baborovska, long-term exhibition at the Prague City Gallery at the House of
the Golden Ring, Prague, CZ
Spectator Novus, Galeria Kritiku, Prague, CZ
Something of Myself, hunt kastner, Prague, CZ
PAF Film Festival of Animated Films, Olomouc, CZ

2008
Resetting / New Ways to Reality, curated by Petr Vanouš, Prague City Gallery at the Municipal Library, Prague
Eccentric Paths: Young Artists from Central and Eastern Europe, Barardo Colllection Museum, Lisbon, PT

2007
Expanded Painting, Prague Biennale3, curated by Helena Kontova, Karlin Hall, Prague
Eccentric Paths, Caminhos Excêntricos, Berardo Museum, Collection of Modern and Contemporary Art, Lisbon

2006
Sovereign European Art Prize Finalists – London, UK

2005
Daniel Pitín und Markus Krottendorfer, Charim galerie, Neue Heimat, Vienna, AU

2004
Kulturkontakt exibition, Vienna, AU

2003
Martinů Reloaded, Prague Academy of Performing Arts gallery, Prague
Need of Touch, Word DV film festival, Prague

2002
Academy of Fine Arts exhibition at the National Gallery, Veletržní Palace, Prague

2001
Student exhibition, Lima, Peru
Academy of Fine Arts exhibition, Mánes, Prague

2000
4 + 4 days in Motion Festival, Prague

1999
Kolín Czech Paintings, Art gallery U prstenu, Prague
People of the XX.century, Prague City Center
Art Gallery of Young Artists, Olomouc

1997
Art Gallery U prstenu, Prague

1996
Academy of Fine Arts student’s exhibition, Mánes, Prague

1993
Music-pictures show, Alterna Komotovka, Prague
Biennale of the Young in Altkirch, Altkirch, FR

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008

Články, média, internet

2009

M. Ticháčková, Stipendisté - 4 x jinak, A2 4/09

 

2008

Protivanská L. - Buláková M.: Kde se dělá umění, Magazín DNES, 5. 6. - 12. 6. 2008, s. 26

J. H. Vitvar, Na hranici reálného a nereálného, Respekt 2/2008

 

2007

J. Zálešák, Adaptace, Ateliér 2/2007

P. Vaňous, Obraz a mediální prostupy (rozhovor), A2 kulturní týdeník 40/2007

 

2006

D. Kera, Malba v digitální době, Lidové noviny, 19, 295, s. 20

 

2004

D. Kera, Výchova starých smyslů k novým médiím, Ateliér 12/2004

Jiné kritické texty

Daniel Pitín (1977), anketa Malující umělci, A2 kultuní týdeník 30/ 2007, s. 11

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu