O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Healing 2.0

Autor
Tereza Jindrová
Rok
2019
Klíčová slova

O díle

Tereza Jindrová je součástí organizačního a kurátorského týmu Společnosti Jindřicha Chalupeckého, spolu s kurátorkou Evou Riebovou má na starosti dramaturgii výstavního programu v MeetFactory a s Veronikou Čechovou také vede galerii současného umění Entrance. Vedle kurátorské činnosti se dlouhodobě zabývá také výtvarnou kritikou.

V roce 2020 Tereza Jindrová doplnila tým MeetFactory na pozici hlavní kurátorky a společně s kolegyní Evou Riebovou zastřešuje výstavní program zdejší galerie. Jejich kurátorská koncepce s názvem Jiné poznání se zaměřuje na způsoby nahlížení a poznávání světa, které se opírají o intuitivní, imaginativní či iracionální postupy, a kurátorky se prostřednictvím nich snaží zkoumat související přístupy v současném umění. Tento tematický rámec je dlouhodobému zaměření Terezy Jindrové blízký a objevuje se také na její výstavě Healing 2.0 (2019), kterou v galerii Mettfactory realizovala ještě jako externí kurátorka.

Výstava Healing 2.0 se věnuje tématům zdraví, léčení či terapie a zkoumá, jak s touto problematikou pracují současné umělkyně a umělci. Soustřeďuje se přitom zejména na projekty, které zmíněná témata situují do širšího společenského a politického kontextu. Zdravý životní styl, wellness a péče o fyzickou a mentální kondici jsou dnes globálními trendy a integrální součástí moderního života. Tereza Jindrová však ve své koncepci zdůrazňuje, že je potřeba i na tento fenomén nahlížet kriticky a vnímat jeho vnitřní rozpory. Zdraví může být sice definováno různě, zpravidla ale určuje jisté normy, které má člověk splňovat, eventuálně naplnit. Snaha být fit a neustále se zlepšovat po fyzické i mentální stránce tak představuje jak pozitivní hodnoty, tak ale i další z nástrojů normalizace.

Druhá rovina, s níž zde Jindrová pracuje, se dotýká otázky medicíny a technologie. Jindrovou zajímalo zejména napětí, které vyvolává střet progresu a moderního vývoje s tradičním léčením, magií a rituály. Jejich vzájemný vztah odhaluje, že i když tyto přístupy působí jako protiklady, ve skutečnosti se do velké míry prolínají. Jejich střety a paradoxní spojení jsou tematizované napříč výstavou – prostřednictvím konkrétních děl, ale i samotnou architekturou výstavy. Jejím autorem byl Jakub Jansa a ve své koncepci se zaměřil právě na strukturování prostoru na principu spojování a překrývání několika realit. Jeho realizace měla na jedné straně připomínat sterilitu a chlad nemocnice nebo laboratoře, na straně druhé se do ní ovšem přelévá chaos, intuice či emocionalita.

Healing 2.0 je výsledkem dlouhodobých kurátorských rešerší, které měly nakonec několik výstupů. Pražské výstavě předcházela přehlídka v Berlíně s názvem Healing (2018), jež měla podobné zaměření i výběr umělců a umělkyň. Tato první výstava byla organizována Společností Jindřicha Chalupeckého a představila zejména ty umělce a umělkyně z české scény, kteří se zúčastnili Ceny Jindřicha Chalupeckého. Jejich sestavu doplnil užší výběr zahraničních umělců a umělkyň. Tereza Jindrová kromě samotných výstav připravila také pásmo uměleckých videí s názvem Commanded Realease, které se věnovalo tématu kolektivní terapie a cvičení z pohledu současného umění.

Autor/ka anotace
Viktória Beličáková

Publikováno
2021

Foto

Autor fotografie: Tomáš Souček / Artalk
Autor fotografie: Tomáš Souček / Artalk
Autor fotografie: Tomáš Souček / Artalk
Autor fotografie: Tomáš Souček / Artalk
Autor fotografie: Tomáš Souček / Artalk
Poznámka
Datum: 14. 2. – 7. 4. 2019
Místo: Meetfactory, Praha, CZ
Vystavující umělci*umělkyně: Mit Borrás, Romana Drdová, Ján Gašparovič, Martin Kohout, Jakub Jansa, Andrea Pekárková, Pavel Příkaský & Miroslava Večeřová, Tabita Rezaire, Johana Střížková
Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu