About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Alexandr Pečev

First Name
Alexandr
Surname
Pečev
Born
1963
Birth place
Jilemnice
Place of work
Prague
Website
www.pecev.com
Keywords
CSU Library
↳ Find in the catalogue

About artist

Alexandr Pečev patří ke generaci umělců, nastupujíc í v 80. letech 20. století. Studoval tehdy sochařství na AVU u prof. Axmana (absolvoval v roce 1988). Ještě za studií se zúčastnil v roce 1987 výstavy zvané Konfrontace. Tato setkání umělců v neoficiálních prostorách (soukromé ateliéry, dvory domů) v té době manifestovaly touhu mladých umělců demonstrovat svůj vlastní názor. Typické bylo, že převážnou většinu vystavujících tvořili studenti AVU nebo VŠUPM. Aktivity Konfrontací jim umožnily otevřít ventil a dostat se ven z fádní atmosféry výuky na vysoké škole. Na konfrontačních výstavách umělci samozřejmě vystavovali díla vytvořená doma, nikoliv ve škole. To umožnilo umělcům reagovat na soudobé trendy světového umění. Jedním z těchto trendů byl příklon k expresi. To ovlivnilo i ranou práci Alexandra Pečeva. Ve své mimoškolské práci reagoval právě na tento směr. Pečev vytváří v souladu s tehdejší estetikou barevné neoexpresivistické skulptury z laminátu. Jsou to figurální záležitosti: převážně rostlinné a zvířecí motivy, stylizované do mytických podob. Pečev sám říká, že ho tehdy zajímal návrat ke kořenům, pravzorům a pramýtům. Prvotní nadšení z neoexpresionismu, které provázelo tvorbu většiny konfrontačníků, postupně vyprchalo. A navíc rok 1989 otevřel nové možnosti sdílení internacionálního prostoru. Brzy se generace seznamuje s faktem, že to není jen expresionismus, který může stát za současným uměním. Od roku 1991 nastává v díle Pečeva změna. Začíná tvořit cyklus soch, které nesou název Krajina. Autor sám o sobě říká, že je krajinář – krajina ho fascinuje. Sochy jsou z laminátu, ale také cínu a bronzu. Jejich forma má specifický charakter: je to výřez – jako by sochař vzal rýč a vyryl část krajiny v podobě krychle s vysokým reliéfem na vrchní straně. Některé tyto krajiny kombinují základní materiál s různými předměty, jako třeba s kartáči, skleněnýma očima vycpaných zvířat, plácačkou na koberce či skládačkami letadýlek. Sochař tyto předměty chápe jako oživení jinak strohé, nebarevné skulptury. A zároveň jde i o vyjádření symbolického setkání krajiny se světem masové produkce. V posledních pracích objevil pro sebe nový materiál – polyuteran, z něhož vyřezává krajiny a stavby. Ty jsou pokračováním předešlých krajin. Vzdalují se ale předešlému oragničtějšímu jazyku a jsou daleko geometričtější. Ostře řezané tvary jsou sice čitelné (jaksi realisticky pojaté), ale zároveň tvarově zjednodušené, takže vzniká dojem jakési abstrahující stylizace. Obsahově navazují na předešlé období: jedná se o setkávání přírody a industriálního světa, jako je tomu například v díle Výlet do Tater (2010). Alexandr Pečev patří k tvůrcům, kteří nejsou příliš viditelní v ruchu umělecké scény dnešních dní. Přesto jeho tvorba má své místo ve světě nových technologických postupů a ve světě touhy vyjádřit pocit ze současného životaběhu.

Author of the annotation
Ivona Raimanová

CV

1984-1988 Academy of Fine Arts in Prague

1982-1984 Academy of Fine Arts in Sofia, Bulgaria

1978-1982 High School of Applied Arts in Jablonec

Exhibitions

Solo exhibitions
2000
Real Estate - Karlín, Praha

1992
Národní galerie v Praze- Zbraslavský zámek
Group exhibitions not included in ARTLIST.
2002
Naše květiny - Makromolekulární ústav, Praha

1993
Krajina v současném umění, Galerie U Zvonu, Staroměstské nám. Praha

1992
Národní galerie v Praze - Přírůstky NG, Jízdárna Pražského hradu

1991
Spirit of Time, Spirit of Place - Newtown, Bath, London, Cardif
Konfrontacje Artystycsne, Turoň – Polsko

1990
Popis jednoho zápasu - putovní výstava po ČSFR,
Mladé umění ČSFR, Praha
Cesty k postmodernismu, UMPRUM

1989
Vinohradská tržnice v Praze

1988
Malá síň- Liberec

1987
Konfrontace VI, Praha Vysočany
Collections
National Gallery in Pague and Regional Gallery in Liberec

Photo

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem