About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Entrance Gallery

City
Praha
Street
Markétská 28/1
Website
https://entrancegallery.com/
i-datum
↳ Find in the VVP AVU database
E-mail
entrancegallery@remove-this.outlook.com
Tel
+420 608 482 363
Founded
2005

About venue

Vznik Entrance Gallery v roce 2005 můžeme řadit do období na přelomu nového tisíciletí, kdy se v pražském prostředí začalo objevovat mnoho nových galerijních prostorů. Byly jimi například <link prostory/am-180-gallery-2022/>A.M. 180</link> (2003), <link prostory/display-2080/>Display</link> (2001), <link prostory/etc-galerie-2031/>etc. galerie</link> (2004), <link prostory/galerie-jeleni-107742/>Galerie Jelení</link> (1999) nebo Experimentální prostor <link prostory/nod-2029/>NoD</link> (1999). Poslední dvě ze zmíněných galerií sice měly na rozdíl od předchozích institucionální zázemí (Jelení se volně vyvinula z tuzemského působení Sorosova centra současného umění v 90. letech a dnes spadá pod Centrum pro současné umění Praha, NoD pod Linhartovu nadaci), všechny prostory ovšem spojovala touha po doplnění mezery v tehdejší aktuální výstavní situaci. Jednotlivé okolnosti vzniku byly jasněji pojmenovány v anketě Plán B Edith Jeřábkové a Lenky Vítkové z roku 2006, kde lze najít právě i Entrance Gallery (Edith Jeřábková a Lenka Vítková, Plán B, Umělec, 2006, č. 3).Entrance Gallery založily umělkyně Tereza Severová, Tereza Velíková a Barbora Zachovalová. Galerie „vzniklá zdola“ (tedy založená umělkyněmi) měla vyplnit mezeru „mezi studentským životem a světem profesionálního umění“ (Radek Wohlmuth, Entrance, Praha, art+antiques, 2013, č. 11), kterou po absolvování uměleckých škol mnoho umělců a umělkyň pociťovalo a zakoušelo. Vzniku galerie napomohlo i získání prostoru v <link prostory/karlin-studios-2032/>Karlin Studios</link>, což byla bývalá tovární́ hala v Karlíně zrekonstruovaná italským architektem a podnikatelem Albertem di Stefanem ve spolupráci s umělcem a vysokoškolským pedagogem Jiřím Davidem. Severová a Velíková se coby absolventky Ateliéru intermediální konfrontace vedeného právě Davidem dohodly na spolupráci a krátce po otevření Karlin Studios v roce 2005 tu společně se Zachovalovou začaly provozovat vlastní galerii. Název „Entrance“ měl odkazovat k umístění galerie, která se nacházela v chodbě za vstupními dveřmi do komplexu. Zároveň ale mohl být vnímán i symbolicky – jako „vstup“ na uměleckou scénu po studiích.Zpočátku se proto galerie zaměřovala především na prezentaci mladých, ne zcela známých umělců a umělkyň, což mělo ulehčit jejich vstup na uměleckou scénu. V prvních dvou letech působení byla v galerii představena jména jako Dominik Lang, Petra Herotová, Radim Labuda, Eva Koťátková, Mark Ther nebo Jan Nálevka. Jednalo se většinou o autorské prezentace či práce s přizvanými kurátory a kurátorkami zvenčí. Pozice zakladatelek galerie tak v tomto případě nebyla jasně kurátorská –vůči této roli se dokonce vymezovaly („My jsme ze začátku mluvily o tom, že se necítíme být kurátorkami. Jsme umělkyně, které provozují výstavní prostor.“ in Radek Wohlmuth, Entrance, Praha, art+antiques, 2013, č. 11). Tento model, kdy se umělec či umělkyně vedoucí galerii neprezentovali v kurátorské roli, bylo na počátku tisíciletí možné sledovat i u dalších galerijních prostorů, které byly uvedeny výše (jako A.M. 180 či etc. galerie). Určité sdílení způsobu přemýšlení o výstavním provozu dokazuje i projekt Saloon, který Entrance Gallery připravila v roce 2005. Jednalo se o prezentaci mladých, současných galerií z tuzemska, Bratislavy a Berlína, která měla nejen upozornit veřejnost na jejich existenci, ale také umožnit a otevřít diskuzi mezi jednotlivými prostory. Kromě zmíněných pražských galerií se na výstavě prezentovaly například Atlejé Pateau (Berlín), Eskort (Brno), Priestor (Bratislava) nebo Raketa (Ústí nad Labem).Problémy spjaté s působností ve sdíleném prostoru, kdy chybělo dostatečné zázemí a možnost se dále vyvíjet, vedly v roce 2012 k přesunu galerie do zrekonstruované́ oranžerie v areálu Břevnovského kláštera. Změna prostředí́ galerii Entrance vymanila z komunitního charakteru sdíleného uměleckého prostoru Karlin Studios, poskytla lepší zázemí a otevřela ji širší veřejnosti.Přesun této výstavní instituci současně dodal větší svobodu a možnost interakce s okolím. Příkladem může být výstava Heslo je zahrada (2021) kolektivu BCAA system, která spočívala v interaktivní hře rozmístěné v okolních zahradách Břevnovského kláštera.
V roce 2020 došlo k další zásadní změně v provozu galerie, kdy původní zakladatelské trio ve vedení vystřídaly kurátorky Veronika Čechová a Tereza Jindrová (která s Entrance Gallery jako kurátorka spolupracovala již od roku 2015). To vedlo i k celkové proměně struktury galerie, kdy kromě role kurátorky přibyly další dvě pozice, a to produkční a technický manažer a administrativní asistentka. Specializace v organizační struktuře vedla k jasnějšímu vymezení rolí a k zesílení kurátorské pozice. Došlo tak i ke změně konceptu galerie, který se od roku 2020 orientuje na ekologii a udržitelnost v rámci výstavního provozu. Jako příklad lze uvést procesuální výstavní projekt Kořeny rostou dovnitř (2020), jenž byl zároveň rezidencí pracovní skupiny složené z umělců a umělkyň. Tato skupina se zde věnovala vztahu člověka a půdy a svůj výzkum závěrem, na společné výstavě v prostorách Entrance Gallery, také prezentovala. Výstava sester Miroslavy a Vladimíry Večeřových Západ v ledovci (2021) zase spočívala v instalaci skleněných nádob, ve kterých se tradičním procesem macerace několik týdnů louhovaly léčivé květy a byliny. Tyto výluhy byly v závěru výstavy rozdistribuovány mezi návštěvníky a návštěvnice galerie. Entrance Gallery se jako jedné z mála galerií „vzniklých zdola“ a založených v Praze počátkem tisíciletí podařilo svůj provoz udržet a k dnešnímu dni stále aktivně fungovat. Svůj podíl na tom má především poměrně brzy získaná finanční podpora z veřejných peněz, ale také již zmíněné vykročení z komunitního charakteru sdíleného uměleckého prostoru. Koncept galerie se v roce 2020 zároveň přizpůsobil potřebě doby i kontextu pražského uměleckého provozu – jak se na webových stránkách galerie uvádí – a díky své aktuálnosti galerii působení na dalších pár let opět zajistil.

Author of the annotation
Mariana Pecháčková

Published
2022

Exhibitions

Selection of exhibitions and other events

2022

Štěpán Brož, Eva Jaroňová, Tereza Melková, Gabriela Palijová, Anna Slama&Marek Delong - Zkazky z temného lesa

2021

BCAA system – Heslo je zahrada

Miroslava a Vladimíra Večeřovy - Západ v ledovci

Handa Gote Research & development - Mrtvá média

 

2020

Andrea Aka 47 Vojkovská, Marius Konvoj, Tomáš Motal - Diktatura dobra

Kristina Fingerlandová – Softshell

Barbora Fastrová a Johana Pošová – HADA

2019

Christl Mudrak, host Romana Drdová - Jenom Voda

Lorenzo Kamerlengo a Petra Lelláková - Cheap Everest

Marta Riniker-Radich a Richard Nikl - Auf Augenhöhe

2018

 

Barbora Klímová, Matěj Smetana, Aneta Willertová - Co ty máš, co já ne?

Vasil Artamonov – Studium

Edith Jeřábková, Dominik Lang, Jan Haubelt a další. - Zkouška rýčem

2017

 

Jirka Skála - Žánry každodennosti

Alžběta Bačíková - Průběžná zpráva

Isabela Grosseová – Průraz

2016

Steina Vasulka - Láva a mech

Stanislav Zippe a Richard Loskot - Čas oponou trhnul a změněn svět

Zbyněk Baladrán a Tomáš Svoboda - Co má mít rámec a co už ho má

2015

 

Anna Hulačová a Václav Litvan - Zuby nebo rohy

V. Bromová, I. Grosseová, A. Matasová, M. Othová, E. Percossi, M. Salák, J. Surůvka, L. Rathouský - Bílá Psyché

Martinka Bobrikova & Oscar de Carmen - SUPERFLUOUS IDENTITY III

2014

 

Peter Fabo - Kontakt skrze kontaktní kopii

Robert Šalanda – Poklady

Šárka Koudelová a Ondřej Basjuk - Princip ŠAO

 

2013

 

Lenka Vítková - Hra na pravou a levou stranu

Pavla Malinová - Panáček počmáraný

Václav Girsa a Václav Stratil - Vašek a Vašek

2012

Václav Magid - 28 dnů a pár večerů

Black Media - It’s a GIFȾ

Anežka Hošková - Tropical Winter

 

2011

Milena Dopitová & Thorarinn Ingi Jonsson - Nevím jak vy, ale já ty super možnosti cítím.

Jiří Kovanda, Barbora Kleinhamplová, Stanislava Karbušická - Proč je světlo někdy nepříjemné?

Martin Zet a studenti Atelieru Video v Brně - Tractatus Pedagogicus

 

2010

Darina Alster & Michael Markert - Konstrukce/Dekonstrukce jazyka

Niklaus Rüegg - Zirkus Grau

Martin Horák, Jan Nálevka, Marek Meduna, Václav Stratil - Selži znova.

 

2009

Anders Grønlien & Michael Gimenez - Warp Exit 3.0 – Isolated Steps

Martin Kohout - Bezesměrný pohyb

Aleksandra Vajd & Hynek Alt - Dál nic není

 

2008

Galerie Szara v Entrance - HOME SWEET HOME

Matěj Al-Ali & Tomáš Moravec - Náhradní ponožky

Sylva Francová - Daily Stories / Family Talks

 

2007

Tamara Moyzes - TV t_error

Eva Koťátková - Čast 1. (vystřižení, nalepení, dokreslení)

Pavla Sceránková - Cena Jindřicha Chalupeckého / Finále 2007

 

2006

Mark Ther - Brougham

Nadia Naveau & Joseph Jessen - Po(s)t pori

Jitka Mikulicová - Jitka Mikulicová

 

2005

Ondřej Skala - Táhni od tý obrazovky

Laďa Gažiová – Tralala

Dominik Lang a Jiří Thýn - Udělali jsme téměř všechno

Video

Photo

Entrance Gallery, outside view, photo: Entrance Gallery's archive
Installation view of the exhibition Štěpán Brož, Eva Jaroňová, Tereza Melková, Gabriela Palijová, Anna Slama&Marek Delong: Zkazky z temného lesa, 2022, photo: archive of the gallery
Installation view of the exhibition Miroslava a Vladimíra Večeřová: Západ v ledovci, 2021, photo: archive of the gallery
Detail of the exhibition Nikola Brabcová, Veronika Čechmánková, Tomáš Hrůza, Michal Klodner, Karel Kunc, Karin Šrubařová: Kořeny rostou dovnitř, 2020-21, photo: archive of the gallery
Installation view of the exhibition Nikola Brabcová, Veronika Čechmánková, Tomáš Hrůza, Michal Klodner, Karel Kunc, Karin Šrubařová: Kořeny rostou dovnitř, 2020-21, photo: archive of the gallery
Installation view of the exhibition Kristina Fingerlandová: Softshell, 2020, photo: archive of the gallery
Installation view of the exhibition Stanislav Zippe a Richard Loskot: Čas oponou trhnul a změněn svět, 2016, photo: archive of the gallery
Exhibition view, Ivan Kafka and Tomáš Moravec, Realm of Futility, 2016, Entrance Galllery's archive
Exhibition view, Anna Hulačová and Václav Litvan, Teeth or Horns, 2015, photo: Entrance Gallery's archive
Exhibition view, Oldřich Morys, 88 Years of Warmth, 2015, photo: Entrance Gallery's archive
Exhibition view, Yumiko Ono, Stone Skipping, 2014, photo: Entrance Gallery's archive
Exhibition view, Jakub Geltner, A progressive artist who won’t thank you for your attention, 2014, photo: Entrance Gallery's archive
Exhibition view, Daniel Vlček, Correct Formula, 2013, photo: Entrance Gallery's archive
Exhibition view, Indrikis Gelzis, Blind Sounds, 2013, photo: Entrance Gallery's archive
Installation view of the exhibition Anežka Hošková: Tropical Winter, 2012, photo: archive of the gallery
Installation view of the exhibition Jesper Alvaer, Daniela Baráčková, Jiří Kovanda, Markéta Othová, Zorka Ságlová, Filip Smetana: White Paper, curator Markéta Kubačáková, 2010, photo: archive of the gallery
Exhibition view, Jan Nálevka, Will You Ever Return?, 2006, photo: Entrance Gallery's archive
Installation view of the exhibition Radim Labuda: Čokoládoví drtiči, 2006, photo: archive of the gallery
Installation view of the exhibition project Saloon, 2005, photo: archive of the gallery
Note

The name "Entrance Gallery" is based on the concept of art galleries focused on young generation of artists and also the location of exhibition space at the entrance to the Karlin Studios complex. The gallery was found in 2005 and was placed in Karlin Studios complex. In 2012, the gallery was moved to Břevnov Monastery's orangery.

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem