O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Eva Prokopcová

Jméno
Eva
Příjmení
Prokopcová
Jiná jména - pseudonymy
roz. Išková
Narozen/a
1948
Místo narození
Český Krumlov
Působiště
České Budějovice
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Eva Prokopcová již od 80. let žije a pracuje v Českých Budějovicích. Patří tak k nemnoha autorům, kteří dokázali i mimo hlavní centra udržet vysokou kvalitu své tvorby a prosadit se v celostátním kontextu. Přestože v roce 1992 proběhla její samostatná výstava v pražské galerii Via Art a v roce 1997 výběrová retrospektiva v Alšově jihočeské galerii, skutečný průlom přišel až po roce 2000 s jejím novým obdobím geometrických polí. Následovala řada výstav na prestižních místech po celé republice (Dům umění České Budějovice, pražská Galerie Bayer & Bayer, Galerie města Plzně, Galerie Caesar v Olomouci či Galerie Malovaný dům v Třebíči) a v roce 2006 i první retrospektiva s obsáhlou monografií v Egon Schiele Art Centru v rodném Českém Krumlově s reprízou v Galerii Klatovy / Klenová.

Cesta Evy Prokopcové k výtvarnému umění nebyla jednoduchá. Po gymnáziu se nedostala na pražskou Akademii, a tak vzala za vděk kamenosochařskou školou v Hořicích. Zde poznala svého budoucího manžela a jejich vztah znamenal i ukončení studia. Neměli však kde bydlet, a tak se po narození dcery musela vrátit k rodičům do Českých Budějovic. Aby mohla být rodina pohromadě, přihlásila se ke studiu architektury a s manželem bydleli na kolejích. Po třech letech však dospěla k přesvědčení, že to není obor, kterému by se chtěla věnovat. Začala pracovat jako technická kreslířka v památkové péči a v roce 1977, kdy už jí bylo téměř třicet let, se konečně dostala na Akademii výtvarných umění v Praze. Studovala zde v ateliéru profesora Jana Smetany, nejvýraznějšího pedagoga, který tehdy na škole působil, a svá studia zakončila cyklem obrazů s tématem života na sídlišti inspirovaným vlastní zkušeností.

Po skončení školy se však zkomplikoval její osobní život: po rozvodu se přestěhovala za maminkou do Českých Budějovic, opět na sídliště, kde systematicky pokračovala ve své tvorbě. V roce 1989 však přišla o ateliér a z jejího bytu se stalo skladiště obrazů, kde nebylo možné ani žít, ani pracovat. Důsledkem byly vážné psychické problémy, které odezněly až poté, co v roce 2002 získala nový ateliér v průmyslovém objektu na okraji města a její poměry se opět stabilizovaly.

První výraznou etapu v práci Prokopcové tvoři série obrazů na téma sídliště z let 1983–87 navazující na zmíněnou diplomovou práci. Reaguje v nich na odosobněné prostředí, v němž je člověk osekán na rozměr minimálního bytu, „zazděn v betonu“, jak zní název jedné z jejích prací. V roce 1987 svůj malířský výraz razantně proměnila a obrátila se do svého vnitřního světa. Napříště se v jejích obrazech vnější události objevují už jen zprostředkovaně, transformované jejich niterným prožíváním. Malířský výraz našla v abstraktním tvarosloví formulovaném expresivní, tělesně cítěnou malbou v bohatě odstíněném rukopisu, jehož škála sahá od pastózních nánosů barevné hmoty přes syrové stékání barvy a geometrický ornament až po subtilní kresebné motivy. Malba začala mít procesuální charakter a obraz se postupně rodil z okamžitého rozpoložení a doslova sám ze sebe, z postupných reakcí na jeho jednotlivé fáze.

Některé obrazy ze závěru 80. let mají charakter jakýchsi diagramů, což souvisí s aktivitami jejího tehdejšího přítele – biologa, kterému pomáhala překreslovat grafická schémata. V dalších obrazech se objevují fragmenty textu připomínající úryvky z neexistujících dopisů (například „Nepřekážej smutku / Tvoje milá“ v obraze Nepřekážej smutku, 1995) a odrážející její tehdejší psychické rozpoložení. V roce 1996 vytvořila zajímavou sérii čtyř prací na hrubé jutovině, když využila pytle, které objevila na procházce, a pracně je upravila jako obrazový podklad. Surový přírodní materiál, který ponechala odkrytý i s exotickými nápisy a hrubými švy, postavila do kontrastu vůči zářivé malířské hmotě.

Po roce 2000 pak několik let vytvářela rozsáhlou sérii sestávající z prací, kdy jsou na monochromní podklad přímo z tuby nanášeny drobné body, které jsou uspořádávány do rastru majícího podobu zakřivených linií. Vzniká tak dojem konvexních či konkávních ploch připomínajících silová pole – a právě těsný fyzický kontakt s obrazem při jeho vzniku a napojení se na jeho energii zde byly pro autorku stěžejní. Když toto téma po několika letech opustila, opět se vrátila k abstraktní, koloristicky cítěné malbě, kterou někdy doplňuje figurálními motivy.

Autor/ka anotace
Marcel Fišer

Publikováno
2019

Profesní životopis

Studium:

1977–83 Akademie výtvarných umění v Praze, prof. Jan Smetana
1969–72 Fakultě stavební ČVUT Praha, architektura
1966–67 Střední kamenicko-sochařská škola, Hořice v Podkrkonoší

Výstavy

Samostatné výstavy
2018
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov
2010
Doteky, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice
2009
Zámek Klenová, Galerie Klatovy / Klenová
2007
Nové práce, Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov
2006
Kresby a obrazy, Galerie Malovaný dům, Třebíč
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov
2003
Obrazy, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice
Možnosti obrazu, Galerie města Plzně, Plzeň
2002
Rytmy a fragmenty. Obrazy a kresby, Galerie Caesar, Olomouc
2001
Mezní situace, Obrazy, Dům umění České Budějovice,
Obrazy, Galerie Bayer & Bayer, Praha
1997
Princip ukrývání, Obrazy a kresby, Wortnerův dům, Alšova jihočeská galerie, České Budějovice
1992
Obrazy, Dům umění České Budějovice
Obrazy, Galerie Via Art, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2018
Diplomové práce na Akademii výtvarných umění v Praze 1969-1989, Galerie výtvarného umění v Chebu
2008
V. Nový zlínský salon, Dům umění, Galerie výtvarného umění ve Zlíně
2002
III. nový zlínský salon, Dům umění, Galerie výtvarného umění ve Zlíně
1990
Český jih 1990. Současné jihočeské umění 1980 - 1990, Alšova jihočeská galerie Hluboká nad Vltavou
Zastoupení ve sbírkách
Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou
Galerie Klatovy / Klenová
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Eva Prokopcová. Texty Marcel Fišer, Hana Jirmusová, Eva Prokopcová. Český Krumlov 2007.

Vlastní texty do databáze nezařazené

Autobiografický text v monografii Eva Prokopcová, Český Krumlov 2007.

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu