O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Harun Farocki

Jméno
Harun
Příjmení
Farocki
Narozen/a
1944
Místo narození
Nový Jičín
Působiště
Berlín, Vídeň
Web
www.farocki-film.de
Úmrtí
2014
Žil/a a pracoval/a v
Berlín, Vídeň
Klíčová slova
experimentální film
film
instalace
nová média
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Harun Farocki, autor dokumentárních a hraných filmů, filmových esejí a videoinstalací, pedagog, kritik a kurátor patří k nejvýraznějším uměleckým osobnostem poválečného Německa. Jeho observační dokumentární snímky i filmové eseje sestavené často výhradně z nalezeného materiálu vytvářejí ucelený kritický obraz proměny západní civilizace posledních desetiletí.

 

Farocki zkoumá vzrůstající vliv technologií a elektronických médií vedoucí k postupné nadbytečnosti lidstva uprostřed jeho vlastních výtvorů. Zabývá se mocí fotografického a filmového obrazu, jeho rolí ve společenském dohledu a kontrole, zajišťujícími soudržnost moderní společnosti. Ve středu jeho zájmu stojí měnící se podoby práce a průmyslové výroby i novodobé válečné konflikty. Věznice, nákupní centra či kancelářské budovy vystupují ve Farockiho filmech jako umělá prostředí, jejichž hlavní funkcí je distribuce moci a zajišťování disciplíny.

 

Jeho snímky jsou založené na obsáhlých rešerších, trefných asociacích a nečekaných paralelách, využitých k pronikavé analýze stavu a perspektiv západní civilizace. V tematické šíři sahající od vojenských technologií a záběrů z koncentračních táborů přes filmovou historii až po sport a počítačové hry mapují Farockiho filmy a galerijní instalace organizaci života v široké síti mocenských a společenských vztahů.

 

Farockiho raná tvorba vyšla z prostředí studentských revolt šedesátých let: ve filmové eseji Nicht löschbares Feuer (Neuhasitelný oheň, 1969) o použití Napalmu ve válce ve Vietnamu zkoumá autor širší téma zapojení technologií do válečného konfliktu, fragmentarizaci práce a ztrátu zodpovědnosti za její důsledky. V raných filmech z první poloviny sedmdesátých let, sestavených pouze z převzatých záběrů, kritizuje televizní zpravodajství a manipulativnost práce s vizuálním materiálem. (Der Ärger mit den Bildern – Zlost nad obrazy; Moderatoren im Fernsehen – Moderátoři v televizi – oba pro západoněmeckou televizní stanici WDR).

 

K linii Farockiho observačních dokumentů patří například snímek Leben: BRD (Život: SRN, 1990), portrét německé společnosti složený ze scén z různých kurzů, školení, cvičení, zkoušek, terapií či pohovorů a ze záběrů zatěžkávacích zkoušek průmyslových výrobků: v simulaci reality vystupují lidé i zboží jako komodita, která musí být bez ustání testována na výdrž a užitečnost.

 

Mezi jeho nejdiskutovanější filmy patří Videogramme einer Revolution (Videogramy revoluce, 1992), vizuální analýza konce Ceauşescova režimu, založená na materiálu natočeném během několika dní v prosinci 1989 aktéry revoluce a z části vysílaná televizí z demonstranty obsazeného studia. Film předznamenal sílící roli audiovizuálního přenosu v novodobých revolucích a politických bouřích.

 

Pro autorovu práci s asociacemi je typická filmová esej Arbeiter verlassen die Fabrik (Dělníci opouštějí továrnu, 1995). Farocki se vrací ke stejnojmennému dílu bratrů Lumièrových z roku 1895 a vybírá scény s obdobným motivem napříč dějinami kinematografie. Prostor před branami továrny zde vystupuje jako hraniční prostředí mezi pracovištěm a soukromým životem a jako místo potenciálních sociálních konfliktů. Farocki zároveň vede paralelu mezi továrnou a věznicí a motiv dělníků spěchajících z pracoviště nahlíží perspektivou doby, kdy dohled nad podobnými prostory zajišťují tisíce průmyslových kamer.

 

Sílící orientace na galerijní prostředí od poloviny devadesátých let umožňila Farockimu ve vícekanálových instalacích odlišnou práci s obrazovými analogiemi. Farocki přepracoval pro galerijní prostředí některé své starší práce (Arbeiter verlassen die Fabrik in elf Jahrzenten – Dělníci opouštějí továrnu v jedenácti desetiletích), jiná díla vznikala již přímo jako vícekanálové instalace (Deep play, 2007). Jedním z výrazných příkladů autorových novějších prací je dvojkanálová projekce Vergleich über ein Drittes (Srovnání prostřednictvím třetího, 2007), v níž se zaměřil na jeden z nejzákladnějších prvků, na němž je možné demonstrovat civilizační vývoj: vznik a použití cihel v západoafrické Burkině Faso, v Indii, ve Francii a Německu. Cesta od tradičního způsobu výroby k plné automatizaci dokumentuje dokonalé odcizení se práci, respektive její proměnu na dohled nad mechanizovaným procesem. Práce se zde stává izolovanou, jednotvárnou a pro vnější svět zcela neviditelnou činností.

Autor anotace
Jakub Hauser

Publikováno
2013

Profesní životopis

Vzdělání:
1966-1968 studium na Filmové a televizní akademii v Berlíně

Zaměstnání:
1974-1984 redaktor mnichovského časopisu Filmkritik,
1993-1999 pědnáší na univerzitě v Berkeley,
od roku 2004 je profesorem na víděňské Akademii výtvarných umění

Výstavy

Samostatné výstavy
2013
Harun Farocki – Spiel und Spielregeln, Edith-Russ Haus, Oldenburg, Německo

2012
Harun Farocki – Zwischen Auge und Hand, Art-Space Pythagorion, Pythagorion, Samos, Řecko

2011 – 2012
Harun Farocki: Images of War (at a Distance), MOMA, New York, USA

2011
Harun Farocki. Tres Duplas Projeccoes, Galeria Palàcio Galveias, Lisabon, Portugalsko
Harun Farocki. A Cruz e a Prata, Lumiar Cité, Lisabon, Portugalsko
Harun Farocki. Soft Montages, The Model, Sligo, Irsko
Harun Farocki, Tampere Film Festival, TR 1 Gallery, Tampere, Finsko
Harun Farocki, Center for Contemporary Arts, Glasgow, Velká Británie
Harun Farocki. Image Works, Beirut Art Center, Beirut, Libanon
Harun Farocki. War at a Distance, Galerie Taddaeus Ropac, Salzburg, Rakousko

2010-2011
Harun Farocki. Weiche Montagen / Soft Montages, Kunsthaus, Bregenz, Rakousko

2010
Harun Farocki. Workers Leaving the Factory in Eleven Decades, Contact Gallery, Toronto, Kanada
Harun Farocki. Deep Play, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg, JAR
Harun Farocki. Re-Pouring, Osram Art Projects. Seven Screens, München, Německo

2009-2010
Harun Farocki. Against What? Against Whom?, Raven Row, London, Velká Británie

2009
Harun Farocki, Museum Ludwig, Köln, Německo
Harun Farocki, Galerie Thaddaeus Ropac, Paris, Francie
Harun Farocki, Tranzitdisplay, Praha
Harun Farocki, STUK Kunstencentrum, Leuven, Belgie
H.F./R.G. Harun Farocki / Rodney Graham, Jeu de Paume, Paris, Francie
Harun Farocki. Nicht Ohne Risiko, Sprengel Museum, Blue Box, Hannover, Německo
Harun Farocki, Gallerie Barbara Weiss, Berlin, Německo
Harun Farocki. Three Early Films, Cubitt Gallery, London, Velká Británie

2008-2009
Antje Ehmann, Harun Farocki, Museum of Modern Art, Mala galerija, Ljubljana, Slovinsko
One image does not take the place of the Previous, Agnes Etherington Art Centre, Kingston, Velká Británie

2008
Harun Farocki. Deep Play, Northern Gallery for Contemporary Art, Sunderland, Velká Británie
Harun Farocki. Deep Play, The Greene Naftaly Gallery, New York, USA

2007
Harun Farocki, àngels barcelona, Barcelona, Katalánsko
Fußball: Football. Harun Farocki, The Museum of Contemporary Art / Museet for samtidskunst, Oslo, Norsko
Harun Farocki. "One Image doesn't take the place of the previous one", Leonard & Bina Ellen Art Gallery, Montréal, Kanada
Harun Farocki, Galerie Thaddaeus Ropac, Salzburg, Rakousko
Nebeneinander, MUMOK. Museum Moderner Kunst, Wien, Rakousko

2006
Screening Harun Farocki's Counter-Music, Greene Naftali Gallery, New York, USA
Harun Farocki, Index. The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm, Švédsko

2004
Harun Farocki. "Auge / Maschine I – III", Städtische Galerie Karlsruhe, ZKM, Karlsruhe, Německo

2003
Présence actuelle: Harun Farocki, AGO. Art Gallery of Ontario, Toronto, Kanada
Harun Farocki - Eye / Machine, ICA. Institute of Contemporary Arts, London, Velká Británie
Harun Farocki - Retrospective and Installations, Centre pour l'image contemporaraine Sant-Gervais, Genève, Švýcarsko

2002
Harun Farocki. Eye / Machine, Greene Naftali Gallery, New York, USA
Vernissage de l'installation vidéo, Goethe Institut Paris, Paris, Francie
Erkennen und Verfolgen. Filme, Videos and Installations von Harun Farocki, Oktagon Dresden, Německo
Harun Farocki - Ich glaubte Gefangene zu sehen, SMAK. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent, Belgie

2001
Harun Farocki - Filme, Videos, Installations, Filmclub Münster und Westfälischer Kunstverein, Münster, Německo
New Heimat, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt, Německo
Spuren der Inszenierung - Nicht löschbares Feuer, Künstlerhaus Stuttgart, Stuttgart, Německo
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2012
this morning, I attentively observed the destruction of the world, then I went back to work, Le Quartier, Quimper, Francie
Evento 2011, Strange and Close, Musée d’Art Contemporain CAPC, Bordeaux, Francie
Para Doxa, heterodoxies of the event, Galerie Villa des Tourelles, Nanterre, Francie
September 11, MoMA PS1, New York, USA
Labyrinth, Centre Pompidou-Metz, Metz, Francie
Disobey at all costs, Museo de Arte Carrillo Gil, Mexico City, Mexiko
Auf die Plätze..., Deutsches Hygienemuseum, Dresden, Německo

2011
An Image, Kaleidoscope Galleria, Buenos Aires, Milano, Argentina a Itálie
Meteor 2011, BIT Teatergarasien, Bergen, Norsko
Changes, ACC Galerie Weimar e.V., Weimar, Německo
Atlas. How to Carry the World on one’s Back?, Deichtorhallen, Hamburg, Německo
Mass Distractions and Cultural Decay, Mason Gross Galleries, New Brunswick, Kanada
Topographies de la Guerre, Le Bal, Paris, Francie
How we Move, SALT Beyoglu, Istanbul, Turecko
Schweine & Weltall: Krieg, Spiel, Simulation, Künstlerhaus FRISE, Hamburg, Německo
Case Histories, Alex Zachary Gallery, New York, USA
Intersection, Santarcangelo Festival, Santarcangelo di Romagna, Itálie
Rhythmic Exercise, Galeria BWA SOKOL, Nowy Sącz, Polsko
Intersection, Prague Quadrennial of Performance Design and Space, Praha
Watch Me Move, Barbican Art Gallery, London, Velká Británie
Expanded Cinema, MediaArtLab, Moskva, Rusko
Exposed: Voyerism, Surveillance and the Camera, Walker Art Center, Minneapolis, USA
Foreclosed. Between Crisis and Possibility, Whitney Museum of American Art, New York, USA
Are you Ready for TV?, Centro Galego de Arte Contemporanea, Santiago de Compostela, Španělsko
Atlas, ZKM, Karlsruhe, Německo
Changes, Halle 14, Leipziger Baumwollspinnerei, Leipzig, Německo
Aschenmünder, Haus der Kunst, Munich, Německo
Sharjah Biennial, Sharjah, Arabské Emiráty
1979, La Virreina, Centre de la Imatge, Barcelona, Katalánsko
Paranoia, EXIT VIA, Créteil, Maubeug, Francie
29 th. Bienal des Sao Paulo, Museu de Arte Moderna Rio de Janeiro, Sao Paulo, Brazílie
The Potosí Principle: How shall we sing the Lord’s song in a strange land, Museo Nacional La Paz, Bolívie
Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions 2011, Tokyo Metroplitan Museum of Photography, Tokyo, Japonsko
Témoins / Faux Témoins, Ecole Superieure des Beaux Arts, Angers, Francie
My War, Agnes Etherington Art Centre, Kingston, Velká Británie

2010-2011
Alias, Reina Sofia, Madrid, Španělsko
Are you Ready for TV?, MACBA, Barcelona, Katalánsko
Hints to Workmen, Northern Gallery for Contemporary Art, Sunderland, Velká Británie
Exposed: Voyerism, Surveillance and the Camera, San Francisco MOMA, San Francisco, USA
The Potosí Principle: How shall we sing the Lord’s song in a strange land, Haus der Kulturen der
Welt, Berlin, Německo
A Place Out of History, Museo Tamayo Arte Contemporáneo México, Mexico City, Mexiko
2010
Exodus, Birmingham Institute of Art and Design, Birmingham, Velká Británie
Sent By Mail, Galerie Barbara Weiss, Berlin, Německo
Hra na náhodu / The Art of Urban Intervention, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
Game Show, Surrey Art Gallery, Surrey, Velká Británie
Das Un-Zuhause der Bilder, Steirischer Herbst, Graz, Rakousko
Shockworkers of the Mobile Image, Industrial Ural Biennal, Jekatěrinburk, Rusko
Maninbo - 10000 Lives, Gwangju Museum of Art, Gwangju, Jižní Korea
Nude Visions, Museum für Bildende Künste, Leipzig, Německo
Workers Leaving the Workplace, Muzeum Sztuki, Łodz, Polsko
Antiphotojournalism, LaVirreina, Barcelona, Katalánsko
My War. Partizipation in Kriegszeiten, Edith-Russ-Haus für Medienkunst, Oldenburg, Německo
Hinter der Vierten Wand, Generali Foundation, Wien, Rakousko
Exposed: Voyerism, Surveillance and the Camera, Tate Modern, London, Velká Británie
Post-Office, Artspace, Auckland, Nový Zéland
The Potosí Principle: How shall we sing the Lord’s song in a strange land, Museo Reina Sofia, Madrid, Španělsko
Remote Viewing. LOOP BARCELONA, Ars Santa Mónica, Barcelona, Katalánsko
Kick Off, Nikolaj. Copenhagen Contemporary Art Center, Copenhagen, Dánsko
Revolution ?, arttransponder, Berlin, Německo
Transitland. Videoart from Central and Eastern Europe 1989-2009, Reina Sofia, Madrid, Španělsko
My War. Participation in an Age of Conflict, FACT, Liverpool, Velká Británie
Changing Channels. Kunst und Fernsehen 1963-1987, MUMOK Wien, Rakousko
A History of Irritated Material, Raven Row, London, Velká Británie
The Art of Speculation, Kunstverein Wolfsburg, Německo
Augenschmauss. Vom Essen im Stilleben, Bank Austria, Kunstforum, Wien, Rakousko
Auto-Kino!, Temporäre Kunsthalle, Berlin, Německo
Hard Targets and Cyprien Gaillard: Disquieting Landscapes, Wexner Center for the Arts, Columbus / Ohio, USA
Nude Visions. 150 Jahre Körperbilder in der Fotografie, MKG, Hamburg, Německo
ANIMISM, Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerpen, Belgie

2009-2010
Play van Abbe. Part 1: The Game and the Players, Van Abbe Museum, Eindhoven, Holandsko
For the Use of Those Who See, KW. Institute for Contemporary Art, Berlin, Německo
The Best of Loop, Pacific Design Center, West Hollywood, USA
From One Thing to the Other, Romanian Cultural Institute, Stockholm, Švédsko
Una Fábrica, und Máchina, un Cuerpo… Arqueologia y Memoria de los Espacios Industriales, Museo Universitario de Arte Contemporaneo de la UNAM, Mexiko
Kunst und Kalter Krieg – Deutsche Positionen 1945 – 1989, Deutsches Historisches Museum, Berlin, Německo
À chacun ses étrangers?, Deutsches Historisches Museum, Berlin, Německo

2009
Niemand ist mehr dort, wo er hinwollte, Palazzo delle Stelline, Milano, Itálie
Shared. Divided. United, NGBK, Berlin, Německo
Work in Motion: On Migration, Mobility and Labour, Red House, Sofia, Bulharsko
Monument transformace, GHMP, Praha
Kunst und Kalter Krieg – Deutsche Positionen 1945 – 1989, Germanisches Nationalmuseum,
Nürnberg, Německo
Una Fábrica, und Máchina, un Cuerpo… Arqueologia y Memoria de los Espacios Industriales, Centre d’Art la Panera, Lleida, Katalánsko
Bilderschlachten, European Media Art Festival, Osnabrück, Německo
1968. Die Große Unschuld, Kunsthalle Bielefeld, Německo
Signals in the Dark; Art in Shadow of War, Model Arts and Niland Gallery, Sligo, Irsko
Islands+Ghettos, NGBK, Berlin, Německo
Dada East? Romanian Context of Dadaizm, Musée des Beaux-Arts de Tourcoing, Francie
Jeux de massacre, Grand Hornu MAC Hornu, Belgie
Cronostasi Seconda parte (1985-2008), Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea, Turin, Itálie
Die Politik der Umverteilung, Magazin 4, Bregenzer Kunstverein, Bregenz, Rakousko
Vacuum Noise, Trafo House of Contemporary Art, Budapest, Maďarsko
Art of Two Germany / Cold War Cultures, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, USA

2008-2009
À chacun ses étrangers?, Palais de la porte doreé, Paris, Francie
What happened to Sex in Scandinavia?, OCA. Office for Contemporary Art, Norway, Oslo, Norsko

2008
Worlds on Video, Centro di cultura contemporanea a palazzo strozzi, Firenze, Itálie
Scenarios, Manifesta 7, Trentino, Itálie
40 years of Video Art in Germany, Sofia Art Gallery, Sofia, Bulharsko
A chacun ses étrangers? France - Allemagne 1971 à aujourd’hui, Cité nationale de l'histoire de l'immigration, Paris, Francie
Dans la nuit, des images, Grand Palais, Paris, Francie
Remakes, Centro de Cultura Antiguo Instituto, Gijon, Španělsko
Disobedience. An ongoing video archive, Riga Art Space, Lotyšsko
Hard Targets – Masculinity and Sport, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, USA
artefact, Kunstencentrum STUK, Leuven, Belgie
40jahrevideokunst, Musée d'Art Moderne Contemporain (MAMCS), Strasbourg, Francie
The impossible Prison, Galleries of Justice, Nottingham, Velká Británie
Between the Images. Imaginable Experiences for Future Memories, IASPIS, Stockholm, Švédsko
Corporeal – Technoreal, Biennale Poznań, Poznań
The Greenroom: Reconsidering the Documentary and Contemporary Art, CCS Bard Hessel Museum, Annandale-on-Hudson, USA
40jahrevideokunst, Museo Villa Croce, Genova, Itálie
Revolutions 1968, Zacheta National Gallery, Warszawa, Polsko
Máchinas y Almas - Arte digital y nuevos medios, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, Španělsko
Islands + Ghettos, Heidelberger Kunstverein, Heidelberg, Německo
Gib mich die Kirsche, Stadt Karlsruhe, HfG, ZKM, Karlsruhe, Německo
Dada East? Romanian Contexts of Dadaism, Zacheta National Gallery, Warszawa, Polsko
High Risk Citizen Art in General, Art in General, New York, USA
After the Light: Moving Images Displayed at Night, Radialsystem, Berlin, Německo
Glück - welches Glück?, Deutsches Hygiene Museum, Dresden, Německo
Re-enactments, DHC/ART Foundation for Contemporary Art Montreal, QC, Kanada
The Cinema Effect: Illusion, Reality and the Moving Image Part I: Dreams, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, USA
Mimétisme, Extra City - Center for Contemporary Art, Antwerpen, Belgie
Under Pain of Death, Austrian Cultural Forum, New York, USA
Archive Fever: Uses of the Document in Contemporary Art, ICP International Center for Photography, New York, USA
Signals in the Dark. Art in the Shadow of War, Blackwood Gallery, Mississauga, Kanada
voiceoverhead, SMART Project Space, Amsterdam, Holandsko

2007
Filmische Wahrheiten, Heidelberger Kunstverein, Heidelberg, Německo
Czechpoint - International Exhibition and Festival of Political Art, Považská galéria umenia v Žiline, Slovensko
See us Act, Lund Konsthall, Lund, Švédsko
Intocable (el ideal de la transparencia), Patio Herreriano. Museo de Arte Contemporáneo Espanol, Valladolid, Španělsko
New Economy, Artists Space, New York, USA
What is to be done? Der Prozess, Prague Biennale 3, Praha
In the Poem about Love you dont Write the Word Love, Midway Contemporary Art, Minneapolis, USA
The California Files – Re-Viewing Side Effects of Cultural Memory, CCA Wattis Institute of Contemporary Arts, San Francisco, USA
We love Cinema, Center for Curatorial Studies at Bard College CCS Galleries, Annandale-on-Hudson, USA
documenta 12, Kassel, Německo
Location: Georgien, Tbilisi History Museum Karvasla, Gruzie

2006-2007
Superhuman Vision, ICA Boston, Boston, USA

2006
In The Poem About Love You Don't Write the Word Love, Artist Space, New York, USA
work (Arbeit*), Lewis Glucksman Gallery, Cork, Irsko
The expanded Eye. Sehen - entgrenzt und verflüssigt, Kunsthaus Zürich, Zürich, Švýcarsko
This Land is my Land, NGBK, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin; Kunsthalle Nürnberg, Německo
Dada East?, Cabaret Voltaire Dadahaus, Zürich, Švýcarsko
Clinic. A Pathology of Gesture, Hau 1. Hebbel am Ufer, Berlin, Německo
40jahrevideokunst.de. Digitales Erbe, Kunstsammlung im Ständehaus Düsseldorf, Kunsthalle Bremen, Lehmbachhaus München, ZKM Karlsruhe, Museum der Bildenden Künste Leipzig, Německo
Every Day… another artist / work / show, Salzburger Kunstverein, Salzburg, Rakousko
Photo-Trafic, Centre pour l'image contemporaine Saint-Gervais, Genève, Švýcarsko
Periferic 7., Periferic Biennial, Iaşi, Rumunsko
Equal and Less Equal, Museum on the Seam. Socio-political Museum in Israel, Jerusalem, Izrael
NowHere Europe - Trans: it. Moving Culture Through Europe, National Museum of Contemporary Art (MNAC), Bucharest, Rumunsko
Pixels of Reality. What do you Know, What do you See?, Public Space with a Roof, Amsterdam, Holandsko
No. 12 Exces, Z 33, Hasselt, Belgie
Eine Frage (nach) der Geste, Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig, Německo
Untouchable (The Transparency Ideal), Centre National d'Art Contemporaine, Villa Arson, Nice, Francie
Forum expanded, Kunstwerke, Berlin, Německo
Sichtbarkeiten_Zwischen Fakten und Fiktionen, Edith-Ruß-Haus für Medienkunst, Oldenburg, Německo

2005
Balance and Power - Performance and Surveillance in Video Art, Krannert Art Museum, Waltham, USA
Screening War - Zur Repräsentation von Krieg in der Videokunst, ZKM, Karlsruhe, Německo
Making Things Public - Atmosphären der Demokratie, ZKM, Karlsruhe, Německo
Panopticon - The Architecture and Theatre of Prisons, Zacheta - National Gallery of Art, Warszawa, Polsko
On Patrol, De Appel, Centre for Contemporary Art, Amsterdam, Holandsko
How do we wan't to be governed? (Figur and Ground), Miami Art Central (MAC), Miami, USA
Zur Vorstellung des Terror. Die RAF., Kunstwerke, Berlin, Německo
Occupying Space. Wasting Time. The Generali Collection, Haus der Kunst, München / Galerie Kloviecevi dvori, Zagreb / Witte de With, Rotterdam, Německo / Chorvatsko / Holandsko
On Difference # 1 - Lokale Kontexte - Hybride Räume, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, Německo
Disobedience - Ziviler Ungehorsam, PLAY Gallery, Berlin, Německo
Paradoxes: The embodied city. Stills from a Revolution, Fundacao Calouste Gulbenkian, Lisboa, Portugalsko
Projekt Migration, Kölnischer Kunstverein, Köln, Německo
Arbeit*, Galerie am Taxispalais, Innsbruck, Rakousko
Privatisierungen. Zeitgenössische Kunst aus Osteuropa, Kunst-Werke, Berlin, Německo

2004
Open House. Kunst und Öffentlichkeit / Art and the Public Sphere, O.K Centrum für Gegenwartskunst Oberösterreich, Linz, Rakousko
Fly Utopia! Ausstellung transmediale.04, Haus der Kulturen der Welt, Berlin, Německo
Documentary 'Fictions', Fundación "la Caixa", Barcelona, Katalánsko
Shock and Awe - Kriegsbilder zwischen Dokumentation and Ideologie, Edith-Ruß-Haus für Medienkunst, Oldenburg, Německo
Guck Mal, Was du Kaufst! Eine Mitmachausstellung für Kleine und Große, FEZ-Berlin, Berlin, Německo
Die Zehn Gebote, Deutsches Hygiene-Museum, Dresden, Německo
InwardOUTward, FLACC. Casino Modern Waterschei, Genk, Belgie
La Ville qui Fait Signes, Le Fresnoy. Studio national des arts contemporains, Lille, Francie
American Idyll, The Greene Naftali Gallery, New York, USA
Die Regierung, MACBA. Museu d'Art Contemporaine de Barcelona, Barcelona, Katalánsko
Re: location. Shake - ID Troubles-Lüneburg, Halle für Kunst Lüneburg, Německo
Zellen: Bin gesund. Denke an Dich. Alles Liebe, Galerie für Landschaftskunst, Hamburg, Německo
models + frames 8: Überlebensstrategien für Untrainierte, Kunst und Medienzentrum Adlershof, Berlin, Německo

2003
Fate of Alien Modes, Secession, Wien, Rakousko
Video Installation Exhibition, Galeria Zé dos Bois, Lisboa, Portugalsko
Monitoring, KulturBahnhof, Kassel, Německo
M_ARS - Kunst und Krieg, Neue Galerie, Graz, Rakousko
Schrägspur. Rebuild #3, Slant Track: Videoinstallationen aus der Sammlung, Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Německo
Sammlung. Werke von Dan Graham, Sanja Iveković Hans Haacke, Friedl Kubelka und Harun Farocki, Generali Foundation, Wien, Rakousko

2002

Anxious Omniscience: Surveillance and Contemporary Cultural Practice, Princeton University Art Museum / Princeton, USA
Art & Economy, Deichtorhallen Hamburg, Německo
Open_Source_Art_Hack, New Museum of Contemporary Art, New York, USA
Other than Film, TENT. Centrum Beeldende Kunst, Rotterdam, Holandsko
Fragiles Correspondances, Le Plateau. Fond's regional d'art contemporain d' Ile-de-France, Paris, Francie
Geschichte(n), Salzburger Kunstverein, Salzburg, Rakousko
Side the other Side, The Carnegie Art Center, Buffalo, USA
What? A tale in free images. 12 video-installations, Cultural Capital of Europe, Brügge, Belgie
site-seeing. disneyfizierung der städte?, K/haus / Wien, Rakousko


2001 – 2002
ACTRL SPACE: Rhetorik der Überwachung von Bentham bis Big Brother, ZKM, Karlsruhe, Německo

2001
Exploiding Cinema / Cinema without Walls, Museum Boijmans de Beuningen, Rotterdam, Holandsko
new ideas - old tricks, hardware medien kunst verein Dortmund, Německo
Les annees pop. Cinema and politique: 1956. 1970, Centre Pompidou, Paris, Francie
Mia san mia, Generali Foundation, Wien, Rakousko
Televisionen. Kunst Sieht Fern, Kunsthalle Wien, Wien, Rakousko
Futuresonic, Cornerhouse / Manchaster, Velká Británie

2000
Dinge, die wir nicht verstehen, Generali Foundation, Wien, Rakousko
Media City Seoul 2000, Öffentlicher Raum, Seoul, Jižní Korea
Gouvernementalität, Expo 2000, Hannover, Německo
L'état des choses (1), Kunst-Werke, Berlin, Německo

1998
Joris Ivens - Chris Marker - Harun Farocki, steirischer herbst, Graz, Rakousko

1997
documenta X- Kassel, Německo

1996
Face à l'histoire, Centre Georges Pompidou, Paris, Francie

1995
Le monde après la fotographie, Musée d'art Villeneuve d'Ascq (Lille), Francie
Další realizace

Výstavy kurátorované autorem

 

2011

SERIOUS GAMES. Krieg – Medien – Kunst, Mathildenhöhe Darmstadt, Německo (společně s Antje Ehmann)

 

2010

THE IMAGE IN QUESTION. WAR – MEDIA – ART, Carpenter Center for Visual Arts, Cambridge, Velká Británie (společně s Antje Ehmann)

 

2007

Kino wie noch nie / Cinema like never before, Akademie der Künste, Berlin, Německo (společně s Antje Ehmann)

 

2006

Wie im Spiegel (Filme über Filmen), Filmmuseum, Wien, Rakousko (společně s Antje Ehmann)

Kino wie noch nie / Cinema like never before, Generali Foundation, Wien, Rakousko (společně s Antje Ehmann)

 

2005

Einseitig perforiert, schmaler Steg, Mumok, Museum Moderner Kunst, Wien, Rakousko (společně s Antje Ehmann)

 

2003

Selbstbilder – Fremdbilder, Kölnischer Kunstverein, Köln, Německo (společně s Antje Ehmann)

 

2001

bed of film, Kunst-Werke, Berlin, Německo (společně s Antje Ehmann)

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Monografie a vlastní texty (výběr):

 

Yilmaz Dziewior (ed.), Harun Farocki. Weiche Montagen / Soft Montages, Bregenz 2011

 

Harun Farocki, Rote Berta geht ohne Liebe wandern, Köln 2009

 

Harun Farocki – Susanne Koppensteiner (ed.), Harun Farocki. Nebeneinander, Köln 2007

 

Volker Pantenburg, Film als Theorie. Bildforschung bei Harun Farocki und Jean-Luc Godard, Bielefeld 2006

 

Thomas Elsaesser (ed.), Harun Farocki. Working on the Sightlines, Amsterdam 2004

 

Tilman Baumgärtel, Harun Farocki. Vom Guerrillakino zum Essayfilm. Werkmonografie eines Autorenfilmes, Berlin 2002

 

Susanne Gaensheimer (ed.), Harun Farocki:Nachdruck: Texte / Imprint: Writings, Berlin 2001

 

Harun Farocki – Kaja Silverman, Speaking about Godard, New York 1998

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv