O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Johana Střížková

Jméno
Johana
Příjmení
Střížková
Narozen/a
1984
Místo narození
Jablonec nad Nisou
Působiště
Praha
Web
http://www.johanastrizkova.cz/
Klíčová slova
instalace
objekt
performance
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Johana Střížková vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze (ateliér Miloše Šejna, Veroniky Bromové a Jiřího Příhody). Studium ukončila v roce 2011. Absolvovala stáž na Cooper Union School v New Yorku v roce 2008. Tvorba Johany Střížkové je intermediální. Jak sama tvrdí, vychází z „tvoření z ničeho“. Uplatňuje tak zájem o banálnost, intimitu a minimalizaci forem. Volně prochází médii performance, videoartu a objektu. Lidské tělo vnímá jako nástroj vizuální a nonverbální komunikace. Současně s ním pracuje jako s bezpohlavním universem. V její tvorbě jsou patrné prvky zacyklení, které v kombinaci s emocemi tvoří esenci tvůrčího vyjádření. Každodenní realita je pro ni inspirací především pak svým opakováním. Předměty vyjmuté z reálného světa zdařile recykluje v umělecké objekty, jejíchž výtvarným výstupem je mnohdy fotografie. Abstraktní polohy jejích objektů jsou patrné i u performancí a video tvorbě. Objekt dokáže zastoupit i lidským tělem. Ve videích pracuje se střídáním statických a dynamických scén. Pohyb vychází ze zájmů autorky o tanec, ze kterého čerpá rytmus a choreografii. Opakováním pracuje se ztrátou sdělení jak u předmětů vyňatých z každodenního užívání, tak u lidského těla zasazeného do inscenované situace, místa a času. Střídáním napětí a klidu pak umocňuje nehmatatelné napětí.

 

Na výstavě Diplomantů AVU v roce 2011 zaujala samostatnou instalací v patře Karlínské haly. Prezentovala se zde objekty a videi, ve kterých dominovala podivná přirozenost věcí a situací. Videa dala autorka do kontrastu s objekty vyňatými z každodenního užívání. Tyto ready-made byly Johanou Střížkovou vybrány na základě jejich zašlé estetické funkce. V kontrastu s industriálním prostředím Karlínské haly objekty ve své minimalistické formě, banálnosti a jednoduchosti o to více vyzněly – kupř. bílý zubní kartáček s nepřiměřeně dlouhými štětinami či video zachycující ženu hrající na varhany, kde byl slyšet jen tlukot klapek varhan. Ve videích také pracovala s fragmentem lidského těla.  To celou instalaci posouvalo do abstraktní roviny vyvolávající u diváka celou škálu asociací a interpretací. Zájem o abstraktní rozměr je v tvorbě Johany Střížkové umocněn médiem performance, která pracuje s fenoménem jedinečnosti, proměnlivosti a pomíjivosti.

 

V Situaci 17 v pražském Pavilonu v roce 2012 pracovala s fenoménem statického a pohyblivého obrazu. Propojila obraz, který nebyl jejím dílem, s formou performance, kdy balancovala na hraně obrazu. Celkový výstup měl evokovat u diváka dojem oživlé sochy, ve které obraz hrál roli rekvizity. Sama sebe opět prezentovala jako objekt. Také lze u tohoto díla sledovat autorčin zájem o střet klasických a nových médií. Přirozenost věcí Johanu Střížkovou uchvátila i na rezidenci v Mexico City v roce 2013. Byla zde fascinována fenoménem zkrášlování v mužském světě. Mužský princip byl patrný na výběru tématu kadeřníků a jejich zákazníků. Problematika vlasů a stříhání je pro Johanu Střížkovou již delší dobu velmi inspirativní. V díle Oscar, vystaveném v Galerii Ferdinanda Baumanna na začátku roku 2014, zdůraznila intimní dialog dvou mužů – kadeřníka a zákazníka formou videa. Pracovala zde také s momentem rituálu. Opět uplatnila ready-mady, které vycházejí z prostředí Mexika a souvisejí s mužským zkrášlováním. V podání Střížkové objekty opět byly překontextovány do podoby uměleckých objektů a na výstavě zastoupeny fotografií. Celá instalace zde pak byla ukončena fotografiemi autobusů hromadné dopravy v Mexiku, které jsou roztodivně zdobené. Na pozadí těchto fotografií byl patrný princip estetizace za účelem zdůraznění vlastní osobitosti. Fotografie je pak možno chápat jako pomyslné portréty osobností. Pro tvorbu Johany Střížkové je důležitá inspirace každodenností, kterou velmi zdařile dokáže přetavit ve výtvarnou výpověď. 

Autor anotace
Lenka Sýkorová

Publikováno
2015

Profesní životopis

Studium:
2005–2011
Akademie výtvarných umění, Praha (Miloš Šejn, Veronika Bromová, Jiří Příhoda)

2008
Cooper Union School, NYC- Department Art

Rezidenční pobyt:
2012
Mexico City, Foundation Fonka

2008
Cooper Union School, NYC- Department Art 

Ocenění:
2016
Finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého

Výstavy

Samostatné výstavy
2015
Pouzdro na Povlak, galerie Prokopka, Praha

2014
Biscuits, Galerie Berlínský Model, Praha
Oscar 14, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha

2013
Bachorova kniha, kurátorky: Lenka Sýkorová a Karíma Al-Mukhtarová, Galerie Altán Klamovka, Praha

2012
Onde, AM 180, Praha
Situace 17, Galerie Pavilon, Praha

2011
Oranžová, Galerie Fenester, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
Sonda 4.5, Povaleč, Valeč
On, ona, ono, galerie Rampa, Ústí n.L. | #20
Struktury Pohybu, galerie AMU, Praha | #0
Theatrum Mundi, Karlín Studios, Praha
Struktury Pohybu, Dům Umění, Brno | cca 4

2015
V záři medvědího objetí, Černošice | #14
Default positions, galerie Emila Filly, Ústí n.L. | #73
Mapping vědomí při čekání na vlak, galerie Projekt Plus, Praha | #74
Pochoutku, prosím, Festival Performance, Praha, Galerie Ferdinanda Baumana - s Julianou Höschlovou

2014
Splín markýzy z Laverne, kurátorky: Eva Riebova, Tereza Špinková, Letohrádek Valeč
Roxy Visuals Vol. 2, kurátoři: Adam Stanko, Helena Sequens, Nod, Roxy, Praha

2012
Nezvaný host, kurátoři: Viktor Čech a Helena Blažková, Galerie Chodovská tvrz, Praha
Kolaboratorio Vol. 2, kurátorky: Jolanta Trojak a Klára Ulrichová, Galerie Labolatorio, Praha

2011
Diplomanti AVU 2011, kurátor: Markus Huemer, Karlín Hall, Praha
Na daleko (společně s D. Sahánkovou), kurátoři: Michal Pěchouček a Patra Steinerová, Galerie 35m2, Praha

2010
Videokemp (s Michalem Urešem), kurátor: Viktor Čech, GASK, Kutná hora

2008
New Work, Cooper Union Gallery, NYC, USA

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Články:

Lenka Sýkorová: Johana Střížková. In: Flash Art CZ/SK, No 30, January-April 2014, s. 48

 

Reportáže:

2014 Oscar, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha

http://artycok.tv/lang/cs-cz/26234/oskaroscar

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv