O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Karel Havlíček

Jméno
Karel
Příjmení
Havlíček
Narozen/a
1907
Místo narození
Berlín
Působiště
Berlín, Praha, Děčín, Plzeň, Kadaň
Úmrtí
1988
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Karel Havlíček je jednou z nejzajímavějších osobností řazených do oblasti českého art brut. Je to dáno jak specifickým stylem kresby a zpracováním námětů, tak i Havlíčkovým životním příběhem a historickou situací, jež se do jeho tvorby promítají. Kreslit začal intenzivně až ve svých třiceti osmi letech na konci druhé světové války, kdy sám sobě zadal vytvořit každý den minimálně jednu kresbu: „A tak jsem začal, bylo to myslím 25. listopadu 1945, a od té doby dnes a denně, lépe řečeno každou noc, u toho setrvávám.“[1]

 

To, co jej k tomu vedlo, byla především dramatická doba, konec války a následně komunistický převrat a nástup stalinismu. Všechny tyto události ho zasáhly po existenční i duševní stránce a kreslení pro něj mělo zřejmě i terapeutický význam. Tomu odpovídá také až obsesivně důkladný styl kresby, kdy se ve výsledných obrazech mísí jemnost a citlivost spolu s organickou mohutností často znepokojivých motivů. Kresba pro něj byla nástrojem, jak se vyjádřit k soudobému dění, ale také, jak se od něj odpoutat.

 

I přes to, že byl profesí právník a státní úředník (nejprve v Děčíně, poté působil jako ředitel okresního policejního úřadu v Kadani, odkud byl po převratu 1948 jako nekomunista sesazen a převelen opět jako obyčejný úředník do Plzně, kde se nakonec rozhodl své kariéry ve službách státu úplně vzdát), byl od narození pod vlivem uměleckých kruhů díky své rodině a jejímu blízkému okolí – otec Karel Havlíček byl malířem a scénografem, bratranec Josef Havlíček zase moderním architektem spřízněným s pražskými surrealisty. Později, když skončil s prací úředníka a rozhodl se věnovat umění, se pro něj stal důležitým kontaktem Karel Teige, který také jeho tvorbě věnoval rozsáhlou studii, a dokonce je spojen s dokreslením maličkého korábu na Havlíčkově zřejmě nejznámější kresbě Gigantomachie z roku 1948. Tato na první pohled bezvýznamná příhoda nám může ukázat, nakolik se mohou interpretace a výklady Havlíčkovy tvorby proměňovat, ale také, jak může teoretik takového významu, jako byl Teige, z dnešního pohledu ne příliš šťastně ovlivnit uměleckou tvorbu v duchu dobové idey ovlivněné surrealismem. Historička umění Terezie Zemánková k tomu výstižně uvádí: „Teige byl ale zároveň Havlíčkovou sudičkou, která mu z dnešního pohledu dala do vínku poněkud sporné dary. Jedním z ne zcela jednoznačných Teigeho vkladů je jeho umělecká intervence právě do kresby Gigantomachie, kterou mu Havlíček rok po jejím vzniku poslal k posouzení.“[2] Zároveň je tento Teigeho „zásah“ do zmíněné kresby v rozporu s tím, že autorovu práci posuzuje jako imaginativní „vnitřní“ kresbu, jež je od vidění vnějšího světa oproštěna.

 

Karel Teige zasazoval Havlíčkovu tvorbu především do souvislosti se secesním slohem a fantaskním uměním. Krom toho ale také jako první uvedl Havlíčka částečně do oblasti art brut – pravděpodobně také proto, aby byl přijat tehdejší oficiální kulturou, ve které vládl sociální realismus, a mohl své práce veřejně vystavovat, za což se Teige přimlouval a co se tehdy nakonec nepodařilo. V Havlíčkovi viděl umělce, jenž se pohybuje na pomezí art brut a profesionálního umění a jenž je schopen bariéru mezi těmito dvěma uměle vytvořenými světy zbořit. Dobová ideologie však byla naprosto v rozporu s Havlíčkovými imaginativními motivy – většinou temnými a někdy přecházejícími až do abstrakce – a kresby, jež jsou „herbářem bizarností, ilustracemi z nějakého přírodopisu strašidel“, neměly šanci oficiálně obstát. Veřejně se mu podařilo své práce prezentovat až v roce 1963 na samostatné výstavě v Mánesu, Teigeho studie pak byla v plné verzi poprvé publikována až v jeho sebraných spisech v roce 1994[3].

 

Havlíčkovy obvykle černobílé kresby zobrazují vždy jeden motiv, který nejčastěji představuje snovou fantaskní bytost z jakési vlastní, autorem vytvořené mytologie. Můžeme zde vidět zvláštní rostliny (Lidožravá rostlina, 1949), reálná i fantaskní zvířata (Psí hlava, 1956, Praplaz, 1971), mytologické bytosti (Obr, 1952) nebo stvoření vzešlé z vlastní fantazie a vytvářející dohromady jedinečné obludárium (Potvory, 1952, Kloaka, 1952). V některých případech působí zobrazení až humorně a pitoreskně. Důležitou roli hrají také názvy, které jednotlivá díla spoluvytvářejí a uvádějí je při tom do ilustrativního pojetí. Terezie Zemánková, která se Havlíčkově tvorbě hlouběji věnuje ve své studii pro katalog k jeho retrospektivní výstavě Gigantomachie, jež proběhla v roce 2012 v Muzeu Montanelli, zde mimo jiné předkládá charakteristické znaky jeho kreseb, mezi něž patří: „[…]metamorfózy vegetativních, zoomorfních a antropomorfních objektů, kompaktnost a monumentalita tvaru situovaného v prázdném až nekonečném prostoru, přímá vazba mezi námětem a názvem, který často podtrhuje metaforický význam kresby.“[4]

 

V dobovém srovnání bychom mohli najít paralelu například s dílem Františka Janouška, ale paralely se nabízejí i v současné umělecké produkci. Z dnešního pohledu se zdá, že se snad Karel Havlíček minul s dobou a že by pravděpodobně lépe uspěl na současné umělecké scéně. V českém kontextu nám jeho dílo může připomenout kresby Petra Nikla nebo například svým stylem také tvorbu sochařky Anny Hulačové. Avšak jak bylo řečeno výše, jeho každodenní kreslení bylo úzce spjato se soudobými událostmi a s nedoslovným zobrazením tehdejších traumat. Těžko si lze tedy představit, jak by jeho kresby vypadaly dnes a jestli by s nimi vůbec začal.


[1] Výtvarná práce – orgán Svazu československých výtvarných umělců, č. 26, ročník XIV., Praha, 29. prosince 1966. Rubrika ”Hovory”, č. 9, s. 6 (Z magnetofonového záznamu zpracoval Alexej Kusák).

[2] Terezie Zemánková, Autonomní tvorba Karla Havlíčka. Petr Hlaváček, Terezie Zemánková (eds.), Karel Havlíček: Gigantomachie. Praha 2012, s. 24.

[3] Karel Teige, Osvobozování života a poezie. Studie ze čtyřicátých let (Výbor z díla III), Praha 1994, s. 387–402.

[4] Terezie Zemánková, Autonomní tvorba Karla Havlíčka. Petr Hlaváček, Terezie Zemánková (eds.), Karel Havlíček: Gigantomachie. Praha 2012, s. 23.

Autor/ka anotace
Alžběta Cibulková

Publikováno
2019

Profesní životopis

1955–1970

dělníkem v kadaňských keramických závodech, v kamenolomu Mikulovice u Kadaně, pomocným dělníkem u Pozemních staveb a v závodě Prefa Prunéřov

 

1949–1955

pracuje jako designér a malíř v thunské továrně na porcelán v Klášterci Ohří u Kadaně, počátek přátelství s Jaroslavem Ježkem

 

1945

rozhodl se, že svůj život zasvětí umění, konkrétně kresbě

 

1936–1949

působil ve státní službě jako právník a policejní úředník (Děčín-Podmokly, Praha, České Budějovice, Kadaň, Plzeň)

 

1934

promován doktorem práv (JUDr.) na Německé univerzitě v Praze

 

1923

přesídlil s rodiči do Prahy, kde dokončil gymnaziální studia a absolvoval Právnickou fakultu Německé univerzity

 

1907

narozen v Berlíně, kde navštěvoval základní školu a reálné gymnázium

Výstavy

Samostatné výstavy
2012
Karel Havlíček – Gigantomachie, Muzeum Montanelli, Praha

2007
Karel Havlíček – 100 let, Kulturní dům Střelnice, Kadaň

2006
Otevření Galerie Karla Havlíčka se stálou expozicí jeho díla, Galerie Karla Havlíčka, Kadaň

2002
Karel Havlíček – výtvarné dílo, Galerie Pod Věží, Kadaň

1998
Imaginäre Skulpturen, Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg, SRN
Karel Havlíček – Výtvarné dílo, Galerie Pod Věží, Kadaň
Karel Havlíček – Dravci na zdechline alebo anatomie démona, České centrum Bratislava, Slovensko

1996
Fantaskní svět Karla Havlíčka, Galerie Paideia, Praha

1995
Výstava kreseb a porcelánu, Galerie Pod Věží, Kadaň

1993
Einblicke in eine phantastische Welt – Zeichnungen des Künstlers Karel Havlíček, Dresdener Bank, Bergisch Gladbach, SRN
Karel Havlíček – Výběr z díla, Galerie umění Karlovy Vary – Letohrádek Ostrov nad Ohří
Karel Havlíček – Výběr z díla, Ostravské muzeum, Ostrava

1992
Karel Havlíček, Galerie Gambra, Praha

1991
Religion und Mythos – Heinz Trökes, Karel Havlíček und Henry Moore, Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg, SRN

1985
Ein Monat im Schaffen des „h“, Ludwig Museum, Köln, SRN

1983
Ludwig Museum, Köln, SRN

1980
Museum moderner Kunst, Vídeň, Rakousko

1978
Karel Havlíček. Handzeichnungen, Haus Bitz Frechen, Frechen, SRN

1970
Karel Havlíček – Kresby, Galerie umění Karlovy Vary

1968
Karel Havlíček, Hornický klub, Chomutov

1967
Karel Havlíček – Fantaskní kresby, Dům Pánů z Kunštátu, Brno
Karel Havlíček – Obrazy, Galerie bratří Čapků, Praha
Kresby Karla Havlíčka, Galerie umění Karlovy Vary – Letohrádek Ostrov nad Ohří

1965
Karel Havlíček, Kulturní dům, Klášterec nad Ohří
Výstava keramiky Karla Havlíčka, Kulturní dům, Kadaň

1964
Ptáci a ryby, Poetický klub Viola, Praha
Karel Havlíček – Kresby, Dům důchodců, Kadaň
Fantaskní kresby, Divadlo Vítězslava Nezvala, Karlovy Vary
Fantaskní kresby Karla Havlíčka, Lékařská fakulta UJEP, Brno
Fantaskní kresby – Karel Havlíček, Kulturní dům, Kadaň

1963
Kresby, Výstavní síň Mánes, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2010
Vary(i)ace – Kresba II, Galerie umění Karlovy Vary – Letohrádek Ostrov nad Ohří
Roky ve dnech. České umění 1945-1957, Městská knihovna v Praze

2009
Hypnos. Images et inconscients en Europe (1900 – 1949), Musée de l´Hospice Comtesse, Lille, Francie

2008
Art brut v českých zemích, Galerie výtvarného umění, Cheb; Muzeum umění Olomouc
Art brut – collection abcd, The Museum of Modern Art, Shiga, Japonsko

2006
art brut, sbírka abcd, Dům U Kamenného zvonu, Galerie hlavního města Prahy, Praha

2005
Syrové umění – Sbírka Jana a Evy Švankmajerových, Pražákův palác, Brno

2004
Syrové umění – Sbírka Jana a Evy Švankmajerových, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Abcd, une collection d´art brut, Pavillon des arts, Paříž, Francie

2003
Tsjechische l´art brut tchèque, Musée d´art spontané, Brusel, Belgie

2002
L´art brut tchèque, Halle Saint Pierre, Paříž, Francie

2000
Tschechischer Surrealismus und Art Brut zum Ende des Jahrtausends, Palais Palffy, Vídeň, Rakousko

1998
l´art brut – umění v původním (surovém) stavu, Dům U Kamenného zvonu, Galerie hlavního města Prahy, Praha
Zastoupení ve sbírkách
Muzeum umění Olomouc
Soukromé sbírky
sbírka autorovy rodiny

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Vratislav Effenberger: Homogenita, objekt a humor v díle Karla Havlíčka, Kresby Karla Havlíčka, Galerie umění Karlovy Vary, 1967.

Karel Neumann: Fantaskní kresby Karla Havlíčka, Galerie bratří Čapků, 1967.

Karel Teige: Kresby Karla Havlíčka, Galerie umění Karlovy Vary, 1967.

Karel Havlíček – Kresby, Galerie umění Karlovy Vary, 1970.

Gotthard Schwinge: Karel Havlíček. Handzeichnungen (úvodní stať katalogu k výstavě), Frechen, Haus Bitz, 1978.

Gotthard Schwinge: Einblicke in eine phantastische Welt, SIMPL – Verlag, Köln, 1979.

Gotthard Schwinge: Horror Arvicolae, Kölner Universitätsverlag, Köln, 1984.

Christoph Brockhaus: Karel Havlíček. Pandamonium gezeichneter Plastiken 1958-1985, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum, 1987.

Vratislav Effenberger: Karel Havlíček, in: Karel Havlíček výběr z díla, Galerie umění Karlovy Vary, 1993.

Ivo Pondělíček: Umění z hlubinných zdrojů, in: Karel Havlíček výběr z díla, Galerie umění Karlovy Vary, 1993.

Karel Teige: Kresby Karla Havlíčka, Osvobozování života a poezie, Výbor z díla III., Praha, Aurora, 1994.

Gotthard Schwinge, Karel Havlíček. Imaginare Skulpturen, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum, 1998.

Juraj Mojžíš: Dravci na zdechline alebo anatómia démona, Bratislava, České centrum, 1998.

Jarmila Havlíčková: Karel Havlíček – život a dílo, Město Kadaň, Kadaň, 2002.

František Dryje et al., Syrové umění – Sbírka Jana a Evy Švankmajerových, Praha 2004.

Zdeňka Čepeláková: Vary(i)ace – Kresba II, Galerie umění Karlovy Vary 2010.

Marie Klimešová: Roky ve dnech. České umění 1945-1957, Praha 2010.

Petr Hlaváček, Terezie Zemánková (eds.): Karel Havlíček – Gigantomachie. Praha 2012.

Články, média, internet

Jana Hofmeistrová, Klášterecký porcelán, Tvar I/IV, 1951.

Ivo Pondělíček, Karel Havlíček, Kulturní tvorba II, 1964.

Vesmír, č. 6, 1964 – reprodukce na obálce.

Ladislav Kočica, Neskončené zápasy malířské tvorby, Průboj XVI., č. 145, 1964.

Zdeněk Petrovič, Fantaskní kresby Karla Havlíčka, Nástup V., č. 43, 1964.

Ivo Mička, Malíř posedlý básní, Nástup VI., č. 3, 1965.

Pavel Fiala, Noční malíř, Průboj XVII., č. 51, 1965.

Anna Linhartová, Démoni Karla Havlíčka, Lázeňský časopis, Karlovy Vary, XII/1965.

Alexej Kusák, Rozhovor s Karlem Havlíčkem, Výtvarná práce XV., č. 9, 1967.

Karel Miler, Kresby Karla Havlíčka, Výtvarná práce XV., č. 9, 1967.

Jana Hofmeistrová, Dvě pražské výstav, Havlíček a Tikal, Práce XXIII., č. 107, 1967.

Jana Hofmeistrová, Z pražských výstavních síní, Mladá fronta XXIII.,č. 97, 1967.

Jana Hofmeistrová, Bizarní malířův svět, večerní Praha XXIII, č. 79, 1967.

Libuše Brožková, Z našich výstavních síní, Lidová demokracie XXIII, č.89, 1967.

Ertie Kim, Komische Visionen und Traumgestalten, Volkszeitung XVI., č. 12, 1967.

Jan Šmíd, 80 a 80, Výstavy v Galerii bratří Čapků Praze, Rudé právo 31. 3. 1967.

Luboš Hlaváček, Kresby z hlubin představivosti, Mladá fronta XXIII., č. 322, 1967

Anna Linhardtová, Démoni Karla Havlíčka, Lázeňský časopis Karlovy Vary, č. 12, 1967.

Zdenka Čepeláková, Klíč ke třinácté komnatě, Stráž míru XXII., č. 48, Karlovy Vary, 1967 .

Vladimír Vítek, Karel Havlíček a jeho životní dialog, Dialog, č. 11, Ústí nad Labem, 1968.

Vladimír Vítek, Kadaňský kreslíř Karel Havlíček, Nástup IX., č. 25, 1968.

Oldřich Beran, Kresby Karla Havlíčka, Pravda VII., 9. 1. 1968.

J. Pacovský, Sveřepý outsider, Mladý svět XI., č. 3, 1969.

Analogon 1, 1969 (reprodukce).

Zdenka Čepeláková, Dvacetiletá tvorba Karla Havlíčka, Pravda, č. 64,  1970.

Vratislav Effenberger, Karel Havlíček, Bulletin de Liaison surréaliste, č. 5, Paris, 1972.

Frechen (sch.)., Suche nach der Wahrheit hinter der Logik, Kölner Land, 24. 1. 1978.

Frechen (sk.)., Zum erstenmal im Westen gezeigt. Ausstellung tschechischer Künstler in Haus Bitz eröffnet, Kölner Stadt-Anzeiger, 25. 1. 1978.

Suzanne Kreitz, Dämonen, Ängste und Gespenster, Blätter von Karel Havlíček, Rheinischer Merkur, Frechen, 3. 2. 1978.

Frechen (zen), ČSSR, Künstler stellt erstmals im Westen aus, Frechener Stadtnachrichten, 25.1. 1978.

Peter Jovischoff, Havlíček´s groteske Welt, Die Welt, 17. 7. 1979.

Peter Klucken, Graphiken im Stadttheater: Religion und Mythos, Westdeutsche Allgemeine Zeitung, Rheinische Post, 20. 4. 1991.

Analogon č. 8, 1992 (reprodukce).

Karlovarské noviny, roč. 3 , 138, 1993 „han“: Sonda (tužkou) do lidské duše.

Karlovarské noviny r. 3/97, 1993: Fantaskní kresby Karla Havlíčka (zč).

Zdenka Čepeláková: Karel Havlíček, Ateliér 8/1993.

Ivo Pondělíček, Vratislav Effenberger, Karel Havlíček, Labyrint-Revue č. 1/1994.

Ivo Pondělíček, Erotická tvorba je diferencovaná, Labyrint-Revue č. 9-10/ 1994.

Ateliér 6/1994 představujeme: Galerie Gambra (snímek k výstavě Karla Havlíčka).

Jan Gabriel, Surrealistická kresba jako otevřené téma, Ateliér 8/1997.

Petr Hlaváček, Karel Havlíček a Karel Teige aneb umění v „surrealistických časech“, Umění 4/2006.

Petr Hlaváček, Karel Havlíček aneb umění v „surrealistických časech“ I-VI, Kadaňské noviny 2006.

Jiné kritické texty

Ivo Pondělíček: Fantaskní umění, Praha, NČSVU, 1964.

Vratislav Effenberger: Výtvarné projevy surrealismu, Praha, Odeon, 1969.

Zdenka Čepeláková, Božena Vachudová: Karel Havlíček, Výtvarní umělci Karlovarska, Karlovy Vary, Galerie umění Karlovy Vary, 1989.

Analogon 8/IV, 1992 (reprodukce).

Alena Nádvorníková: Karel Havlíček a surrealismus, Český surrealismus 1929-1953, Praha, Argo, Galerie hlavního města Prahy, 1996.

Ladislav Daněk: Mezi tradicí a experimentem 1939-1989, Olomouc, Muzeum umění Olomouc, 1997.

Eva Neumannová, Alena Nádvorníková: Surrealistická obraznost a kresba, NG Praha, 1997.

Alena Nádvorníková: Karel Havlíček, Revolver Revue 36, 1997.

Alena Nádvorníková: l´art brut – umění v původním (surovém) stavu, Praha, Galerie hlavního města Prahy, 1998.

Alena Nádvorníková: Karel Havlíček a surrealismus, K surrealismu, Praha, Torst, 1998

Vlastimil Tetiva: Podoby fantaskna v českém výtvarném umění, Hluboká nad Vltavou, Alšova jihočeská galerie, 1998.

Christoph Brockhaus (Hg.): Zeichnungen, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum, 1998.

Alena Nádvorníková: Tschechischer Surrealismus und Art Brut zum Ende des Jahrtausends, České centrum Vídeň, 2000.

Alena Nádvorníková: L´art brut tchèque, Paříž, Halle Saint Pierre, 2002.

Vladimír Valeš: Kadaňsko výtvarné 1900-2000, Středisko knihovnických a kulturních služeb, Chomutov, 2002.

Alena Nádvorníková: Tsjechische l´art brut tchèque, Brusel, Musée d´art spontané, 2003.

František Dryje, Bruno Solařík, Martin Souček: Syrové umění – Sbírka Jana a Evy Švankmajerových, Arbor vitae, Galerie Klatovy / Klenová a Moravská galerie v Brně, 2004.

Bruno Decharme, Vincent Gille: Abcd, une collection d´art brut, Paříž, Paris - Musées, 2004.

Barbara Šafářová, Terezie Zemánková: art brut, sbírka abcd, Praha, abcd, 2006.

Ivo Pondělíček: Outsiderova zpověď. Vzpomínky a sebereflexe, Praha, Pragma, 2007.

Alena Nádvorníková: Art brut v českých zemích, Arbor vitae, Muzeum umění Olomouc, 2008.

Yamamoto Atsuo, Asai Yuki, Bruno Decharme, Barbara Safarova: Art brut – collection abcd, Shiga, The Museum of Modern Art, 2008.

Petr Hlaváček: Svědkové minulosti, Osobnosti Kadaňska 19. a 20. století, Město Kadaň, 2008.

Savine Faupin, Christophe Boulanger, Nicolas Surlapierre: Hypnos. Images et inconscients en Europe (1900 – 1949), Musées d´Art moderne Lille Métropole, 2009.

Petr Hlaváček: Obrazy z kadaňských dějin, Město Kadaň, 2011.

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu