O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Karel Souček

Jméno
Karel
Příjmení
Souček
Narozen/a
1915
Místo narození
Kladno
Působiště
Praha
Úmrtí
1982
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Malíře, ilustrátora a grafika Karla Součka stihl po roce 1989 osud mnoha tzv. oficiálních umělců. Zatímco před Sametovou revolucí se jeho díla objevovala téměř na všech významných přehlídkách umění, po ní upadl téměř do zapomnění. Výmluvně o této situaci svědčí fakt, že obsáhlejší přehlídka jeho díla proběhla až v roce 2015 v Galerii výtvarného umění v Chebu, tedy více než třicet let od jeho úmrtí v roce 1982.

Vstup Karla Součka na uměleckou scénu je spjatý se Skupinou 42, do které jej přivedl jeho blízký přítel Jiří Kolář. Do společenství vyhraněných uměleckých osobností se zálibou v periferiích a touhou proměnit kulturní ovzduší perfektně zapadal. Již ve třicátých letech na svá potemnělá plátna zaznamenával bezprostřední realitu a skutečnost přesně tak, jak ji kolem sebe den co den vídal. Na jeho expresivních, spontánními tahy štětcem provedených obrazech ze čtyřicátých let vystupují motivy městských scenérií a průmyslových objektů a hutí Kladna. Zatímco ostatní malíři ze Skupiny 42 preferovali městské náměty eliminující nebo silně stylizující lidskou přítomnost, Souček – poučen dědictvím avantgardy a díly starých mistrů – zůstával za všech okolností realistou. Dělnický původ, chudé rodinné poměry, a především industriální charakter rodného Kladna se v jeho případě projevily v důrazu na silný sociální a existenciální podtext díla. Již v raných letech se u Součka ustálil rejstřík motivů, kterým pak zůstal po celý život věrný: na nesčetných plátnech, grafických listech a kresbách opakovaně znázorňoval výjevy z šicích dílen, kadeřnictví, nádražních čekáren a peronů, jídelních automatů a městských ulic plných výkladních skříní a pasáží. Svou orientací na zdánlivě banální skutečnosti z všedních, chmurných dní Souček dokonale naplnil nepsaný program Skupiny 42.

Stejně jako zůstal věrný několika stále se vracejícím motivům, obdobně tomu je i v případě formálních znaků, které tyto motivy provázejí. Souček byl donekonečna fascinován světlem ulice, jejími barevnými reflexy ve skleněných stěnách výloh, dynamikou, rytmem a odlesky, které kolem sebe vrhají. Jeho obrazy jsou tvořeny složitými průhledy vytvářejícími komplikované prostory, ve kterých se v jeden a ten samý moment zrcadlí interiér i exteriér. Na některých obrazech tak sice spatřujeme reálné výjevy, ale díky rozvolněnému vidění několika věcí najednou vznikají až snové vize, ještě umocněné tlumenou barevností.

Po roce 1945 nastoupil Souček na místo asistenta Vlastimila Rady na Akademii výtvarných umění. Lepší ekonomická situace mu dovolila zvětšit formáty jeho pláten, přičemž sklony k monumentálnímu měřítku uplatnil hned v následujících letech, a to ve dvou rozměrných plátnech s revoluční tematikou pro kladenskou radnici. A právě v tento moment pro Součka nastala paradoxní situace. Malíř, který je přesvědčeným komunistou, musel v roce 1948, kdy maloval plátna pro radnici, po Sjezdu národní kultury odejít z místa na Akademii, protože jeho malba nevyhovovala novým požadavkům na čistě sociálně realistické umění. 

Právě do následujících deseti let, kdy Souček nevystavoval, neúčastnil se veřejného dění a bez povšimnutí tvořil v klauzuře svého kročehlavského ateliéru, spadá vrchol jeho tvorby. Náměty zůstávají stejné, jen s tím rozdílem, že narativní obsah převládl nad zájmem o formální ztvárnění. Zásadní inovací se v Součkově podání stane strukturování děje obrazu na jednotlivé sekvence. Děj je v některých obrazech členěn do samostatných, až filmových scén. Divákův pocit odvíjejícího se děje je umocněn rozvržením scén do pásů. Do plátna se tak v jeden okamžik dostává několik příběhů. Dramatičnost vyprávění je tím umocněna. Souček už nemaluje jednotlivé výjevy, ale obrazy člení do rozsáhlých cyklů. Epické sekvence, jako v cyklu Měsíce (1954–1956), jsou zaplněny figurálními scénami. Ve stejném období vznikají mimo jiné také zásadní monumentální obrazy Osudy velkoměst, Krystaly života, Kladenské nádraží nebo Před výkladní skříní (vše mezi lety 1955–1957). Souček se tehdy poprvé projevil i mimo svůj klasický obor, kdy své obrazy zároveň zaštítil i textem „Člověk v mých obrazech“, který v roce 1956 publikoval ve Výtvarném umění. Tím také pomyslně vystoupil z klauzury svého ateliéru a po dlouhých letech v izolaci začal jeho opětovný návrat do kulturního života, a to i prostřednictvím výstavy v pražském Mánesu, která se konala o rok později.

Zásadním mezníkem pro Součkovu následující dráhu se stal rok 1958. Vítězství zlaté ceny na bruselském Expu 58 potvrdilo jeho umělecké kvality a otevřelo mu dveře zpět na Akademii výtvarných umění v Praze. Na školu se vrátil ve stejný čas, jako tam nastoupil jeho přítel ze Skupiny 42 Jiří Kotalík a malíř Jan Horník. Souček byl „povolán“ jako vedoucí speciálního ateliéru figurální malby a na škole pak působil následujících dvacet let, během nichž ovlivnil několik generací budoucích malířů. Mezi jeho žáky patřil například Bedřich Dlouhý, Zbyšek Sion, Milan Kunc nebo Tomáš Měšťánek.

Šedesátá léta v Součkově tvorbě znamenala rozvoj již dříve popsaných témat a nesla se v duchu výrazné nadprodukce. Precizní práci s barvou a bravurní modelaci vystřídaly nervní tahy a gestická malba. Kompozice – dříve utvářená jednotlivými figurálními scénami – je nově tvořena převážně rytmem vertikál a horizontál; potemnělou barevnost vystřídaly jasnější tóny. K variacím a replikám obsedantních motivů se přidává téma ženského aktu a symbolického námětu Dona Quijota.

V průběhu sedmdesátých let Souček kromě malířských cyklů – jako např. Lidice (1974) nebo Osvobození (1974–1975) – vytvořil i několik monumentálních realizací do veřejného prostoru, jako byla mozaika Kladenská scenérie (1973) pro Kulturní dům Spojených oceláren v Kladně nebo umělecká díla pro budovy československých velvyslanectví v Athénách a Káhiře. Sedmdesátá léta pro Součka znamenala vrchol společenské prestiže, kterou v roce 1974 završilo udělení nejvyšší tehdejší mety, totiž titulu Národního umělce, a o čtyři roky později funkce předsedy nového Svazu českých výtvarných umělců. Kumulace Součkových funkcí přispívá k pocitu a obrazu umělce, jenž s normalizačním kulturně-politickým kurzem souhlasil a aktivně se na něm podílel. Nutno mu ale přiznat, že během sedmdesátých let patřil na konzervativní Akademii k liberálně naladěným pedagogům. Představoval ten typ umělců, pro které nebylo členství v komunistické straně a působení ve svazových a jiných oficiálních funkcích otázkou osobního prospěchu, ale upřímné víry, vrozeného altruismu a touhy po sociálně spravedlivé společnosti.

Autor/ka anotace
Zuzana Krišková

Publikováno
2021

Profesní životopis

Studium:

1937–1939
Akademie výtvarných umění, Praha, ateliér Willi Nowak

1934–1937
Uměleckoprůmyslová škola, Praha, ateliér Jaroslav Benda

Ocenění:

1980
Řád Vítězného února

1978
cena Stříbrný orel mezinárodního knižního veletrhu v Nice
státní cena Klementa Gottwalda

1975
Řád práce

1974
cena Antonína Zápotockého
jmenován Národním umělcem

1965
jmenován Zasloužilým umělcem

1961
Národní cena Guggenheimovy nadace v New Yorku

1959
Stříbrná medaile na V. Bienále v São Paulo

1958
Zlatá medaile za výzdobu československého pavilonu, Expo 58, Brusel

Členství ve skupinách zařazených do databáze

Výstavy

Samostatné výstavy
2019
Karel Souček, Výstavní síň Antonína Navrátila, Galerie NSPU, Praha

2016
Karel Souček, Kresby, Rabasova galerie Rakovník

2015
Karel Souček 1915 – 1982, Galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb

2010
Karel Souček, Výběr z díla, Zámecká galerie, Kladno

1988
Karel Souček, Obrazy a kresby, Slovenská národná galéria, Bratislava

1983
Karel Souček, Galerie Benedikta Rejta, Louny

1982
Karel Souček, Obrazy z cyklů Lidice – Osvobození, Ústřední kulturní dům železničářů, Praha

1980
Karel Souček, Obrazy, kresby, ilustrace, Středočeská galerie, Praha

1978
Karel Souček, Kresby, Dům umění, České Budějovice

1976
Karel Souček, Výběr z díla, Mánes, Praha
Karel Souček, Kresby, akvarely, kvaše, Galerie Vincence Kramáře, Praha

1965
Karel Souček, Malířské dílo, Muzeum průmyslového Kladenska, Kladno

1964
Karel Souček, Výběr z díla, Galerie Hollar, Praha

1962
Karel Souček, Obrazy, kresby, Galerie Václava Špály, Praha

1957
Karel Souček, Kresby z let 1950 - 1957, Galerie Fronta, Praha

1956
Karel Souček, Člověk v mých obrazech, Dům umění města Brna, Brno

1945
Karel Souček, Výstava obrazů, Alšova síň Umělecké besedy, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2020
Dělník je smrtelný, práce je živá, Dům umění, Ostrava
Sen ve snu: Edgar Allan Poe a umění v českých zemích, Veletržní palác, Praha

2019
Skupina 42, Veletržní palác, Praha

2017
Skupina 42 ve sbírkách GAVU Cheb, Galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb

2015
Má vlast: Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, Praha

2011
Karel Souček a jeho žáci, Galerie Slováckého muzea, Uherské Hradiště

2010
Roky ve dnech. České umění 1945 – 1957, Městská knihovna, Praha

2003
Umělecká beseda, Městská knihovna, Praha

2001
Jiří Kolář, Sběratel, Veletržní palác, Praha

1998
Život v rytmu atomu, Veletržní palác, Praha

1993
České výtvarné umění 1930 – 1960, České muzeum výtvarných umění, Praha

1989
Don Quijote v českém umění, Galerie výtvarného umění, Kladno

1988
Kladno a výtvarné umění, Kladno

1985
Vyznání životu a míru. Přehlídka československého výtvarného umění k 40. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou, Praha

1983
Výtvarní umělci životu a míru. Výstava malířství, sochařství, grafiky a užitého umění k 35. výročí Vítězného února, Praha

1982
Boje a zápasy, Jízdárna Pražského hradu, Praha

1980
Výtvarní umělci k 35. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou, Praha

1979
Výstava pedagogů Akademie výtvarných umění v Praze, Karolinum, Praha

1978
Umění vítězného lidu. Přehlídka současného československého výtvarného umění k 30. výročí Vítězného února, Jízdárna Pražského hradu, Praha

1977
Umění v zápasech doby, Jízdárna Pražského hradu, Praha

1976
Vilém Nowak a jeho škola, Městská knihovna, Praha

1971
Výtvarní umělci k 50. výročí založení KSČ, Jízdárna Pražského hradu, Praha

1968
300 malířů, sochařů, grafiků 5 generací k 50 létům republiky, Praha

1966
Aktuální tendence českého umění. Obrazy, sochy, grafika, Galerie Nová síň, Praha

1964
Rychnov 1964, Zámek Rychnov nad Kněžnou, Rychnov nad Kněžnou

1963
X. výstava tvůrčí skupiny Říjen, Galerie Nová síň, Praha

1959
IV. přehlídka československého výtvarného umění, Praha

1958
Expo 58, Brusel

1957
IV. Bienal do museo de arte moderna, São Paulo

1950
Členská výstava Umělecké besedy, Slovanský ostrov, Praha

1946
Skupina 42, Dům umění města Brna, Brno

1945
Konfrontace 2, Topičův salon, Praha

1939
Národ svým výtvarným umělcům, Praha
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze, Galerie hlavního města Prahy, Západočeské muzeum, Galerie Středočeského kraje, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Galerie výtvarného umění v Chebu, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Oblastní galerie v Liberci
Další realizace

1982
Výzdoba vstupní haly Československé televize, Kavčí hory, Praha

1981
Obrazový triptych, Palác kultury, Praha

1978
Čtyři triptychy, Československé zastupitelství, Káhira, Egypt

1976
Mozaika, Československé zastupitelství, Athény, Řecko

1972–1973
Mozaika, Kulturní dům, Kladno

1956
Sgrafita na sídlišti Nové Kročehlavy, Kladno

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

ŠTĚPÁNEK Pavel, Don Quijote v tvorbě Karla Součka, Institut Cervantes v Praze, 2018

ŠTĚPÁNEK Pavel, Karel Souček 1915-1982, Rabasova galerie Rakovník, 2015

HÁJEK Roman (ed.), Karel Souček, Halda, 2015

KOTALÍK Jiří, Karel Souček, Odeon, 1983

Vlastní texty do databáze nezařazené

XVI. sjezd Komunistické strany Československa (60. výročí založení Komunistické strany Československa), in: Výtvarná kultu

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu