O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Klára Hosnedlová

Jméno
Klára
Příjmení
Hosnedlová
Narozen/a
1990
Místo narození
Uherské Hradiště
Působiště
Berlín
Web
http://huntkastner.com/artists/klara-hosnedlova/5585-2/
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Klára Hosnedlová studovala malbu u Vladmíra Skrepla, její tvorba se však už během studií začala ubírat směrem k instalacím a vyšívaným obrazům, které rozvíjí dodnes. Díla Hosnedlové se realizují především v kontextu výtvarného umění, její tvorba ale přiznává inspiraci v módním a textilním designu a architektuře. Vrstvení fotografie, objektu, textilního designu a architektonického rámce, z nichž se její práce skládají, se projevuje už v samotném procesu tvorby. Výstava VOGL (2016) se například inspirovala v Loosovském interiéru, jenž celý projekt rámuje. A to nejenom jako místo, z jehož modernistického étosu čerpají formální aspekty Hosnedlové tvorby, ale i jako kulisy pro fotografování portrétů, které následně posloužily jako předloha k autorčiným vyšívaným obrazům. Fragment dřevěné zdi byl nakonec využit i jako součást instalace v galerii Hunt Kastner.

Funkční harmonie modernistického designu se odráží ve všech dílech Hosnedlové a její spojování několika médií do propracovaného celku působí jako design pro oko. V projektu VOGL (2016) se snoubila dohromady časově náročná technika ručního vyšívání obrazů se závěsným systémem pro oděvy a se stolkem s fotografickými časopisy. Instalace tak nakonec působí eklektickým dojmem a rozměr modernistického designu sám sebe zároveň popírá požadavkem návratu k ruční práci, který byl o několik let dříve vznesen hnutím Arts and Crafts v reakci na průmyslovou revoluci.

V projektech Hosnedlové neplní umění funkci kulturního předvoje, ale je spíše integrální součástí designovaného prostoru, v němž se estetická funkce často rozšiřuje i na tu účelovou. To se projevuje především v práci s oděvy, které v jejích instalacích fungují jako součást vizuální situace, jako umělecké objekty, ale zároveň jsou to produkty v showroomu, které plní svoji funkci zahalování a zkrášlování tělesnosti.

Motiv showroomu je výrazněji patrný i v projektu Studio Oléne (2018). Autorka v ostravském Platu vytvořila převlékárnu, jejíž komponenty se dají chápat jako umělecké objekty, zároveň ovšem plnohodnotně zastávají funkci nábytku. Tato instalace, ač má v oeuvre Hosnedlové poměrně ojedinělé místo, reprezentuje způsob, jakým umění apropriuje formu a techniky užitkového designu a přetváří je ve vizuální a konceptuální podněty, což je opakem běžných procesů spočívajících v přebírání postupů umělecké avantgardy korporátními firmami. Hosnedlová tak v duchu minimalistického a postminimalistického sochařství stírá hranice mezi volným a užitým uměním.

Práce Hosnedlové však kromě své vlastní dekorativnosti a fotogeničnosti skýtají i další vrstvu, která spočívá především v citlivé expozici emocí a odrazů nálad. Ta se projevuje zejména ve vyšívaných portrétech dívek, které svým naladěním připomínají například Pubertu (1894) nebo Melancholii (1894) Edvarda Muncha. Určitá fascinující uzavřenost portrétovaných se objevuje i v Hosnedlové námětech, a to zejména proto, že portrétovaní jsou k nám otočení zády anebo vidíme pouze fragmenty jejich tváří, ucho nebo ústa. Je v nich jistá citlivá melancholie, ale zároveň i sebevědomí. Tváře a emoce portrétovaných jsou designované jakoby stejně jako ostatní prvky instalace a zcela sem zapadají. Lidské a objektové prvky splývají v jeden svět a ve vztahu k  aktivnímu subjektu, který do instalací vchází, působí nezávisle a odtažitě. To pak vyvolává pocit, že portrétované postavy se světem objektů splývají proto, aby se před námi se svou plachostí schovali. Portrétovaní se nám zároveň ukazují jen v neúplných výsecích s tváří a tělem rozloženým do jednotlivých částí, z nichž každá jako kdyby si žila sama pro sebe, měla vlastní rytmus a tempo. Motiv fragmentarizace těla lze dobře vysledovat například v objektu Bez názvu (2016), v naddimenzovaném keramickém uchu s ocelovým kroužkem. Jako by se tělo rozložilo na části a ty se následně staly součástí světa věcí. Ruka, ucho a vlasy se tak v sérii koláží Soap (2017) prezentovaných on-line na webu artviewer.org stávají odcizenými objekty s vlastní agendou.

Zajímavým aspektem tvorby Hosnedlové je způsob, jakým pracuje s dokumentací. V té se často objevují živí lidé, kteří v instalacích pózují, ale nejsou jejich součástí. Je to přežívajícím znakem postinternetové estetiky, která kladla důraz na dokumentaci výstav a jejich prezentaci na internetu, kde výstavy často vypadaly lépe než ve skutečnosti. Toto tvrzení je vždy sporné, avšak dnes je běžným faktem, že dokumentace výstav jsou často rozšířeny o další estetickou vrstvu. V běžném případě je to technicky precizní provedení fotografie, „správný“ úhel pohledu a postprodukce, které na samotnou instalaci přidají filtr něčeho, co se vzpouzí samotné materiální realitě, z níž vycházejí. Někdy máme dokonce pocit, jako bychom se dívali na rendery z programu na 3D modelování. Hosnedlová jde ještě dále a do svých dokumentací zahrnuje figury, které si oblékají součásti instalace jako například v projektu Ponytail Parlour (2018). Důležité je zde to, že lidé tu nepředstavují protagonisty nějakého příběhu, nýbrž jsou součástí scénografie. Design prezentované vizuální situace tak do své objektivizace zahrnuje i člověka jako figuru.

Autor/ka anotace
František Fekete

Publikováno
2018

Profesní životopis

2016–

FAVU– doktorské studium

2009–2015

AVU Praha, ateliér malby Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy

2013

Ateliér Ladislava Šalouna, profesorka Nicole Wermers

2012

National University of Art, Canberra

Výstavy

Samostatné výstavy
2018
Ponytail Parlour, Nová scéna Národního divadla, Praha

Studio Oléne, kutáror Marek Pokorný, galerie Plato, Ostrava

The Inhabitant (w/ Nona Inescu), kurátorka Christina Gigliotti, Polansky Gallery, Praha

2017
Soap – Special Feature, kurátor Domenico de Chirico, online at Art Viewer
Girls want to Learn, Vila Tugendhat, Brno
Yellow Morning Waistcoat, kurátorka Laura Amann, KNIZE, Vienna

2016
VOGL, (s Lucií Scerankovou, Anymade Studio a Igorem Hosnedlem), kurátor Edith Jeřábková, Hunt Kastner, Praha

Červená Karkulka (s Igorem Hosnedlem), kurátor Tereza Jindrová, galerie Jelení, Praha

Červená Karkulka, (s Igorem Hosnedlem), kurátorka by Mónica Zsikla, Gallery Horizont, Budapest

Byt doktora Vogla, instalace v bytě Adolfa Loose, Plzeň

2015
Boys Don’t Cry, kurátorka Tereza Jindrová, GAVU, Praha

2014
Baby Alone in Babylon, kurátorka Monika Doležalová, Galerie hlavního města Prahy

2013
Černé světlo, kurátor Jiří Machalický, galerie NOD, Praha

2012
Black Light, University of New South Wales, Canberra
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2018
’01’, kurátor Daniel Lamb, PM/AM Gallery Ltd, London, UK

Studio Oléne, kurátoři Marek Pokorny a Michal Novotny, galerie Plato, Ostrava

Pocta suknu, kurátorky Emma Hanzlíková & Markéta Vinglerová, 8smička, Humpolec

2017
Somebody is About to Enter (with Sonia Leimer), kurátoři Laura Amann & Jen Kratochvíl, Significant Other, Vienna

2016
Červená karkulka, kino Ponrepo, Praha

2015
Nejlepší krejčí ve městě, kurátoři Edith Jeřábková & Jiří Kovanda, hunt kastner, Praha
Boys Don’t Cry, výstava absolventů AVU, Veletržní Palác Národní galerie, Praha

2014
Jedna z možností, kurátor Milan Mikuláštík, galerie NTK, Praha

2013
Cena kritiky za mladou malbu, Galerie kritiků, Palác Adria, Praha

2012
Dekorace, galerie NOD, Praha
Současná česká malba, galerie NTK, Praha

2010
Art Fair, kurátor Dušan Zahoranský MeetFactory, Pra
Box in Art, Dům umění města Brna, Dům Pánů z Kunštátu, Brno
Zastoupení ve sbírkách
Havrlant Art Collection

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu