O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Libuše Jarcovjáková

Jméno
Libuše
Příjmení
Jarcovjáková
Narozen/a
1952
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
www.jarcovjakova.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Libuše Jarcovjáková patří mezi významné české fotografky. Vedle své vlastní volné tvorby se mnoho let věnovala i činnosti pedagogické. Od roku 1992 vyučovala na Vyšší odborné škole grafické v Praze obor užité fotografie a médií. Kromě umělecky orientované rodiny – otce Vladimíra Jarcovjáka, akademického malíře, a matky, malířky Marie Jančové – měla na její umělecký rozvoj vliv i rodinná kamarádka, režisérka Ester Krumbachová. Dětství strávila v umělecké společnosti – její otec byl mimo jiné členem skupiny Trasa, takže fotografka byla často v kontaktu i se sestrami Válovými nebo s Čestmírem Kafkou – a navíc jej prožívala v prostředí dvou ulic, Vojtěšské a Ostrovní, na Praze 1, které byly v této době ještě plné svérázných postav. A zřejmě již zde se zrodila jistá fascinace tímto zvláštním, odvráceným světem.

K prvnímu setkání Jarcovjákové s fotografickým aparátem dochází již v jejích osmi letech, kdy dostává k Vánocům fotoaparát značky Pionýr a posléze začíná navštěvovat fotografický kroužek v již zmíněné Ostrovní ulici. Konfrontace s malířskými díly otce Jarcovjáka ji vede k rozhodnutí studovat nikoliv malířství, ale Střední průmyslovou školu grafickou v Praze. Po jejím absolvování se několikrát neúspěšně snaží o přijetí na vysokou školu: v roce 1971 na obor Teorie kultury na olomoucké univerzitě a na fotografii na FAMU v Praze. Důvody nepřijetí spočívaly nejen v poměrně odvážných dílech, ale především ve špatném „kádrovém“ profilu, který Jarcovjáková kvůli své rodině měla.

Ze svého vlastního rozhodnutí se pak následně stala dělnicí v hlubotiskové tiskárně Svoboda na Smíchově, kde pracovala v letech 1972–1976. Jak sama uvedla, chtěla jsem si svůj profil vypracovat. V tomto období vzniká její první fotografický cyklus, v rámci něhož dokumentovala prostředí svých kolegů – dělníků z nočních směn. Lidí svým způsobem na okraji společnosti, mimo její časové biorytmy, alkoholiků. Toto prostředí se pro ni stalo velmi inspirativním a sebezničujícím zároveň. V roce 1976 byla na třetí pokus přijata na FAMU, kde studovala do roku 1982. Již od druhé poloviny 70. let dlouhodobě fotografovala různé národnostní a jiné minority v tehdejším Československu – vietnamskou, kubánskou, romskou a dále pak homosexuální a transsexuální komunity v pražských klubech T-Klub a U Voka. Již od 80. let učila Vietnamce (tzv. „gastarbeitery“) češtinu a navázala s nimi úzké přátelství. Podobně jako s komunitou Romů, za kterými cestovala na východní Slovensko. Angažovala se i v dobrovolnickém hnutí po boku disidenta Zdeňka Pince, se kterým společně pořádali letní tábory.

V roce 1978 uskutečnila fotografickou cestu do Japonska (další cesty pak realizovala v letech 1986 a 1999). Po návratu do Československa jí byl – kvůli přetažení délky pobytu z původních 16 povolených na 60 dní– zabaven cestovní pas a tato skutečnost ji vedla k rozhodnutí emigrovat. Za pomoci fingovaného sňatku se jí v roce 1985 podařilo odstěhovat se do Západního Berlína, kde v turecké čtvrti Kreuzberg strávila následujících pět let. I v tomto náročném období, kdy pracovala např. jako pokojská hotelu Intercontinental, stále fotografovala.

V roce 1986 následoval další, pro umělkyni přelomový pobyt v Japonsku, během kterého došlo k jejímu prvnímu profesionálnímu fotografování mimo území sovětského bloku. Jarcovjáková zde pracovala na zakázku a uplatnila se i v komerční fotografii pro značky Comme des Garçons. Z pocitu jistého stesku po Evropě a kvůli naprosté absenci orientace ve „fotografickém businessu“, zaměřeném na komerční zakázky, se rozhodla pro návrat do Berlína. „Z pozice, kdy fotím pro nejlepší časopisy v Japonsku, jsem byla ráda, že mohu někde uklidit byt.“[1]

V roce 1990 se vrátila do Československa a v roce 1992 započala její pedagogická činnost, která trvala téměř dvacet let. Studenti pod jejím vedením mimo jiné získali první místo v mezinárodní soutěži fotografických škol Sinar calendar 1995. Umělkyně také pořádá fotografické workshopy a výstavy. Mezi ty stěžejní můžeme zařadit výstavu Transfuze I v New Yorku (2015), Černé roky / Schwarze Jahre – Berliner Tagebücher 1985–1990 v Českém centru v Berlíně (2018) a výstavu Evokativ, Église Sainte-Anne v Arles v roce 2019.

Tvorba Libuše Jarcovjákové je nadčasová, autorka vytváří jedinečné cykly, které jsou jakýmsi znovuzrozením humanistické fotografie; její tvůrčí činnost ale zahrnuje také psaní deníků. Podobně jako jsou prostřednictvím jejích fotografií zaznamenávány složité, intimní a velmi hluboké děje lidské duše, i její deníkové záznamy jsou dokladem těch nejniternějších okamžiků života, ale i okolního prostředí. Ve své tvorbě se ostatně často prezentuje pomocí autoportrétů, což bylo v dobách někdejší komunistické éry velmi ojedinělé. Zcela originální jsou i její vlastní akty: nepodbízivé, přímé, „surové“. Tvorba Libuše Jarcovjákové bývá často srovnávána s fotografkou Nan Goldin, což je relevantní analogie, která je sama o sobě důkazem nejen zmiňované nadčasovosti, ale i mezinárodního přesahu autorčiných prací. Na poli československé fotografie bychom pak umělkyni mohli nahlížet paralelně s uměním Slovenské nové vlny.

 

Je zřejmé, že pro Jarcovjákovou hraje hlavní roli především naprostá tvůrčí svoboda, ale také důraz na rovnoprávné postavení obou stran a upřímnost, s níž ke všem svým fotografovaným objektům – včetně sebe sama – přistupuje. Autoportréty u ní navíc fungují jako určité ohledávání dalších rovin duše. Jarcovjáková svou tvorbou nabourává zavedená schémata toho, jak má vypadat „krásná“ fotografie, zabývá se především vhledem do nitra konkrétních osob, věcí a jevů, ryze formální stránka věci ji nikdy tolik nezajímala. Ani to, jestli na svých fotografiích „vypadá dobře“. Kvůli tomuto přístupu k fotografii patřila již od dob studií na FAMU spíše k outsiderům. V její tvorbě je patrný naprosto jedinečný rukopis, který si během fotografování vybudovala a který nikdy nebyl „kontaminován“ komerčními pracemi či zakázkami, ale ani touho někomu se zalíbit.

Jarcovjáková již v době svých studií na FAMU představuje zcela osobitou kompozici, cílenou optickou neostrost a touhu jít za námětem až na dřeň. Pozoruhodná je i její fascinace ornamenty – např. na fotografii Muž s hadem z roku 1984 spatřujeme podobné kárování na kůži hada, na závěsech, na ponožkách muže i na koberci. Její fotografie se navíc vyznačují i jistou emocionální mnohovrstevnatostí: v prvním plánu je to naprostá suverénnost, touha po pravdivém sdělení a dokumentaci, v další vrstvě se zrcadlí její osobní pocit z konkrétní situace, kterou současně také skutečně prožívá. Pro diváka pak ponechává onu poslední rovinu – tedy možnost individuálního prožitku každého zachyceného okamžiku, který může být v řadě případů odsouzen nebo nepochopen, ale může také vést k nahlédnutí do zakonzervovaného, zastaveného příběhu – a zároveň i k prožívání již příběhu vlastního.

 


[1] Secondary Archive – Libuše Jarcovjáková, https://secondaryarchive.org/artists/libuse-jarcovjakova/, cit. 20. 9. 2023.

Autor/ka anotace
Julie Weissová / Motyčka

Publikováno
2023

Profesní životopis

Studium:

1977–1982 
FAMU, obor umělecká fotografie (titul Mgr.)
1967–1972
 Střední průmyslová škola grafická, Hellichova 22, Praha 1, obor užitá fotografie

 

Stáže, tvůrčí pobyty:

1999
tvůrčí pobyt v Japonsku
tvůrčí pobyt New York, San Francisco

1986
tvůrčí pobyt v Japonsku

1982–1990
tvůrčí pobyt v Berlíně („přerušen“ cestou do Japonska)

1978
tvůrčí pobyt v Japonsku

 

Ocenění:

2017
Osobnost české fotografie za rok 2017 udělená Asociací profesionálních fotografů České republiky

 

Praxe:

1992–2009
pedagožka v ateliéru užité fotografie na Vyšší odborné škole grafické a střední průmyslové škole grafické, Hellichova 22, Praha 1. Posléze zde vedoucí oddělení užité fotografie a médií a vedoucí ateliéru fotografie. (1994–1998: vedoucí workshopů „Letní fotografická škola Baltimore – Praha“)

1990–1992
samostatná fotografka, spolupráce s berlínským mikrobiologickým ústavem

1987–1990
pokojská v hotelu, fotografka berlínského mikrobiologického ústavu

1986
profesionální komerční fotografkou v Tokiu

1982–1985
vystěhování a život v Západním Berlíně, kde vykonává nekvalifikované práce

1972–1975
dělnice ve smíchovské tiskárně v rámci „vylepšování kádrového profilu“

1974
Noční směna, první cyklus subjektivní humanistické fotografie projektů-Romové, Tokio, Flámy, Černé dny, Černé noci, Vietnamci v ČSSR, T-club

 

Výstavy

Samostatné výstavy
2022
Libuše Jarcovjáková: A Long Way Somewhere, Gandy Gallery, Bratislava

2021
Libuše Jarcovjáková: Ach, Dům umění, České Budějovice
Libuše Jarcovjáková: Jako když tygr spí, arto.to galerie Uhelný mlýn, Libčice nad Vltavou

2019
Libuše Jarcovjáková: Evokativ, Église Sainte-Anne, Arles

2018
Libuše Jarcovjáková: Schwarze Jahre - Berliner Tagebücher 1985 - 1990, Tschechisches Zentrum Berlin
Libuše Jarcovjáková: Kimochi. Postele a pokoje, Galerie FotoGrafic, Praha

2017
Pořád leje, budu spát, Ostrava Foto, Ostrava
Transfuze 2, Sol Mednick Gallery Philadelphia, Philadelphia

2015
Libuše Jarcovjáková: Demiurgové – preview, Galerie Fiducia, Ostrava
Transfuze 1, České centrum, New York

2014
Libuše Jarcovjáková: Život, Muzeum a Pojizerská galerie Semily
Libuše Jarcovjáková: Ziellos, Ateliér Josefa Sudka, Praha

2012
Anamnéza, Galerie 1. patro, Praha

2008
Libuše Jarcovjáková: Tři kroky vpřed, dva zpět / Three steps fordward, two steps back: Berlin, Tokyo II, Mobil life, Galerie 5. patro, Praha

2000
Fotografie Pro Děti, Galerie Esther Woerderhoff, Paříž
Na cestě, Malá Galerie, Kladno

1999
Libuše Jarcovjáková: Cestou, Malá galerie České spořitelny, Kladno

1996
Libuše Jarcovjáková: Sny dětského pokoje, Malá galerie České spořitelny, Kladno

1980
Libuše Jarcovjáková: Úlety, Činoherní klub, Praha

1977
Libuše Jarcovjáková: Svět cikánských dětí, Kulturní dům Krč, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2023
Bohemia: Příběh fenoménu 1950–2000, Kunsthalle Praha

2022
Das Gold der Liebe, Shore Gallery, Vídeň
Skrze tebe vidím sebe: Dialogy a portréty, 8smička, Humpolec

2022/2021
Možná nevadí, když ten stín chybí, Galerie Kurzor, Praha
Latentné revolúcie, Pálffyho palác, Bratislava (Bratislava)

2021
Naděje, Galerie Fasáda, Praha 1
Ester Krumbachová, Dům umění města Brna, Brno

2020
Jolana Havelková a autoři: Šest pohlednic, Dům pánů z Kunštátu, Brno

2020/2019
1989, Veletržní palác, Praha

2019–1989, Gandy Gallery, Bratislava

2019
Jolana Havelková a autoři: Šest pohlednic, Poštovní muzeum, Praha

2018/2017
Projektil33, DOX, Centrum současného umění, Praha

2017/2016
Na pierwszy rzut oka / Na první pohled (Wybór z czeskiej fotografii XX i XXI wieku / Výběr z české fotografie 20. a 21. století), Muzeum Ślaska Opolskiego, Opole

2015
Landskrona Foto View: Czech Republic, Landskronan Museo, Landskrona

2014
Vnitřní okruh v současné české fotografii, Muzeum umění Olomouc
Vnitřní okruh v současné české fotografii, Dom umenia, Bratislava

2013
Vnitřní okruh v současné české fotografii, Městská knihovna Praha, Praha

2012
Fotografický festival Offstation, Plzeň / Berlín

2011
Festival fotografie Moravská Třebová / Berlín

2010/2009
Tenkrát na Východě. Češi očima fotografů 1948–1989 / Once Upon a Time in the East. Czechs through the Eyes of Photographers, 1948-1989, Dům U Kamenného zvonu, Praha

2008
Libuše Jarcovjáková, Jiří Poláček: Oni & v noci / Them & at Night, Langhans Galerie Praha, Praha

2006
Portfolia 1989-1996 z kolekcji Jiřego Hankego, Galeria Parter, Kladsko (Kłodzko)

2005
Česká fotografie 20. století, GHMP a Uměleckoprůmyslové muzeum, Městská knihovna Praha

2001
A jdeme o dům dál..., Malá galerie České spořitelny, Kladno

1999
Mladá Fronta, Praha / Highways and Byways, s Ivana Fixlová

1996
Le Parvis / Tarbes, Francie / Libuše Jarcovjáková, Lajos Somlosi

1994
Galerie U Řečických, s J. Havelková, P. Velkoborský, A. Kunešem, Praha

1992
Československá fotografie v exilu (1939–1989), Mánes, Praha

1988
37 fotografů na Chmelnici, Junior klub Na chmelnici, Praha

1987
Fotografie absolventů FAMU, Uměleckoprůmyslové museum, Praha

1985
Fotografie absolventů FAMU, Kabinet fotografie Jaromíra Funka, Brno

1981
9 & 9, Klášter Plasy, Plasy
Další realizace

fotografické projekty/cykly:

2019 
vydání knihy EVOKATIV – Libuše Jarcovjáková, Untitled, Praha 2019. (Publikace se dostala do užšího výběru na Paris Photo–Aperture Foundation PhotoBook Awards 2019 v kategorii Fotokniha roku.)
Supersonico

2018  
Berlín III
ilustrace knihy Ženy 60+ - Pavla Frýdlová, Libuše Jarcovjáková, Wo - men, 2018

2017 
vydání knihy Černé roky – Libuše Jarcovjáková, Barbora Baronová, Lucia L. Fišerová, Wo - men

2014
Stanoviště a historie
Demiurgové

2011–2012
Maminka
Mobilní život II, III — Fotografický deník – iPhone

2011 
Berlín II

2005–2012 
Vždy ohromen — Madrid, New York, Istanbul, Lisabon atd.

2005–2007
Mobile Life I — Fotografický deník PDA zařízení

2000 
Levoča — romská osada na východním Slovensku

1999 
New York, San Francisco
Tokio III

1994 
Sny o dětském pokoji

1993–1994
Ways My Room

1986
Tokio II

1985–1990
Berlín I

1983–1986
T-Club — gay klub v Praze

1981–1984
Vietnamci — život vietnamských dělníků v Praze

1978
Tokio I

1977–1984
Obyčejný život — romská komunita v Praze

1974
Noční směna — tiskárna v Praze

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2023
Mami, miluju: rozhovory o lásce navzdory / Aleš Palán, Anna Palánová; fotografie Libuše Jarcovjáková, Praha: Prostor, 2023

2022
Otec hlídá dceru: premiéra 17. února 2022 na Nové scéně / foto Libuše Jarcovjáková, Praha: Národní divadlo, 2022
Lid versus Kramer: premiéra 3. března 2022 ve Stavovském divadle / foto Libuše Jarcovjáková, Národní divadlo, 2022
Mnoho povyku pro nic: premiéra 12. května 2022 ve Stavovském divadle / foto Libuše Jarcovjáková
Všem se nám uleví: premiéra 2. červen 2022 na Nové scéně / foto Libuše Jarcovjáková; grafika Markéta Kudláčová, Praha: Národní divadlo, 2022

2021
Vassa Železnovová: premiéra 27. října 2021 ve Stavovském divadle / foto Libuše Jarcovjáková, Praha: Národní divadlo, 2021
Kráska a zvíře: premiéra 2. prosince 2021 v Národním divadle / foto Libuše Jarcovjáková, Praha: Národní divadlo, 2021

2019
Evokativ / Libuše Jarcovjáková; translation Phil Jones, Prague: Untitled, 2019
Imaginární občan / by Photogenia Agency; texty: Libuše Jarcovjáková, Miro Švolík, Jens, a další, Jan Sucharda – Genia Press, 2019

2018
Ženy 60+ / Pavla Frýdlová, Libuše Jarcovjáková, Praha: Wo-men, 2018

2017
Černé roky: 1971-1987 / Libuše Jarcovjáková; překlad Lucie Mikolajková, 2017

2007
Oni & v noci = them & at night: Libuše Jarcovjáková & Jiří Poláček: fotografie z raných osmdesátých: Langhans Galerie Praha 25.01.-27.02.2008 / design Robert V. Novák, Praha Langhans Galerie, 2007

Články, média, internet

2023
Korč, K.: FotoŠkoda Fest: Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou: (2023), www.youtube.com/watch

Zbořil, J., (2023) Frustrace ve tvářích demonstrantů se vyfotit nedá, říká Jarcovjáková, Seznam zprávy, 20. 4. 2023, Dostupné z: www.seznamzpravy.cz/clanek/kultura-frustrace-ve-tvarich-demonstrantu-se-vyfotit-neda-rika-jarcovjakova-229686

2022
Rozhovor s fotografkou a pedagožkou Libuší Jarcovjákovou (2022), Dostupné z: youtube: www.youtube.com/watch

Písařovicová, D. (2022). Aktuálně.cz. [online] Aktuálně.cz - Víte, co se právě děje., Dostupné z: https://video.aktualne.cz/dvtv/jarcovjakova-jestli-mi-to-na-fotkachslusi-je-mi-jedno-fotit/r%7E64b7965ccf6f11eca06bac1f6b220ee8/

2021
Národní divadlo. (2021). Libuše Jarcovjáková: Hercům věřím každé slovo. Dostupné z: https://www.narodni-divadlo.cz/cs/emagazin/libuse-jarcovjakovahercum-verim-kazde-slovo-52501503

2019
Ruppert, V. (2019). Libuše Jarcovjáková: Nikdy jsem nefotila něco, co jsem nežila. [online] Radio Wave., Dostupné z: https://wave.rozhlas.cz/libuse-jarcovjakova-nikdyjsem-nefotila-neco-co-jsem-nezila-7963157

Zikmund-Lender, L. (2019). Vždycky na okraji | ART ANTIQUES – měsíčník o umění, architektuře, designu a starožitnostech [online]. Art & Antiques. Dostupné z: www.artantiques.cz/vzdycky-na-okraji

2018
Řičicová, H., Svoboda, V., & Jarcovjáková, L. š. (2018). Ztrácíme se v digitálním smetí. Focení mě vyvádí z polospánku a režimu autopilota, říká Jarcovjáková. [online] Radio Wave, Dostupné z: wave.rozhlas.cz/ztracime-se-v-digitalnim-smeti-foceni-mevyvadi-z-polospanku-a-rezimu-autopilota-7609178

Vitvar, J. H. (2018). Fotit, pít a milovat. Fotografkou roku je Libuše Jarcovjáková. [online] Týdeník Respekt. Dostupné z: https://www.respekt.cz/tydenik/2017/9/fotitpit-a-milovat

2016
Jarcovjáková, L. & Sedmidubský, J. (2016). Libuše Jarcovjáková (*1952). [online] Paměť Národa (Memory of Nations). Dostupné z: https://www.memoryofnations.eu/en/jarcovjakova-libuse-1952

Jarcovjáková, L. & Jansová, P. (2016). Fotografka Jarcovjáková: Češi jsou stejní rasisti jako za komunismu, Vietnamcům se pořád tyká. [online] Aktuálně.Cz. [cit. 19.05.2022], Dostupné z: https://magazin.aktualne.cz/rozhovor-libusejarcovjakova/r~3ef48b5aa11c11e68f82002590604f2e/

 

https://www.asociacefotografu.com/cz/osobnosti-ceske-fotografie/365/libuse-jarcovjakova.html

https://www.pametnaroda.cz/cs/jarcovjakova-libuse-1952

https://secondaryarchive.org/artists/libuse-jarcovjakova/

Jiné kritické texty

2022
Kateřina Matějková: Téma soukromého a veřejného v díle Libuše Jarcovjákové, Bakalářská práce Katedry výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022

2016
Tereza Lukavská: Mezi objektem a subjektem – vstup Libuše Jarcovjákové do vlastního díla v kontextu světových autorů, Diplomová práce, Univerzita Tomáše Báti ve Zlíně, 2016

2009
Jitka Horázná: Fotografka Libuše Jarcovjáková, Diplomová práce, Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity v Opavě, 2009

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu