O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Lucia Sceranková

Jméno
Lucia
Příjmení
Sceranková
Narozen/a
1985
Místo narození
Košice
Působiště
Praha, Londýn
Web
www.luciascerankova.com
Klíčová slova
digitální obraz
fotografie
instalace
koláž
nová média
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Lucia Sceranková je zpravidla ve své tvorbě označována jako fotografka, ale ve skutečnosti je fotografie nebo video jen jakýmsi výsledným „uhlazením“ jejího mnohovrstevnatého, citlivého přístupu k okolnímu světu, k jehož detailům se autorka ve svých dílech vztahuje. Už v raných pracích Sceranková spíše manipulovala, než zachycovala realitu: například vysázením záhonu květin do tvaru nápisu I Seek U (2009) nebo postavením monumentální, a přesto křehké a nestabilní pagody z karet (Dom z karát, 2009). Její fotografické tvorbě je vlastní analogický přístup, a to nikoli v technickém slova smyslu (Sceranková často fotí na digitál), ale s ohledem na fyzickou manipulaci utvářených scén, ať už jemnými či poměrně monumentálními zásahy a gesty. Autorka komponuje celá prostředí, nebo naopak intimní prostory z drobných předmětů či vystřihovánek, měsíců visících na nitkách, postav prostřižených do jezera z papíru. Pracuje zpravidla v sériích, v nichž se opakovaně objevují motivy zátiší, krajiny či domácí sféry interpretované skrze iluzivní zobrazení. Práce s nimi zosobňuje vztah reality a fikce, nebo posun přímočarých asociací, které vyvolávají archetypální obrazy, do tajemnější, mnohovrstevnaté sféry pohrávající si s vnímáním diváka. Velkoformátové tisky v ucelených instalacích často kontrastují drobnějším, či netradičně prezentovaným pracím, přičemž celek je vždy více než suma jeho částí. Rukodělný přístup k vytváření jednotlivých děl je nakonec urovnán do sofistikované prezentace, která také díky dobře známým vlastnostem média fotografie ztělesňuje určitý odstup od bezprostřednosti autorčiných zásahů.

 

V tomto ohledu byla pro Scerankovou zásadním mezníkem její diplomová práce (Zázrak je na inom mieste, 2011), za kterou byla za Akademii výtvarných umění v Praze nominována na ocenění Start Point. Autorka zachytila kouzlo, velkolepost a drama přírody a záhadných zákoutí, aniž by musela opustit hájemství svého bytu. Divoké moře vystřižené z papíru se rozprostírá po konferenčním stolku jako krajková dečka, v šuplíku komody se skrývá mýtický močál. Stisknutím spouště nálada scény zvážní, bezprostřední dětská imaginace se přetváří v tajuplný obraz, hra se stává vzpomínkou. Také následující série fotografií nazvaná Tichá voda brehy myje (2012) si pohrává s domovem. V jakémsi klidném bezčasí zachycuje drobné i velké posuny od „normality“. Obrovský kámen zabloudil na perfektně vyleštěnou podlahu ložnice, kapka kávy stéká na bílý oděv dívky, která nikam nepospíchá (opět vše vzniká za pomoci nůžek, lepidla, vrstvení a přefocování scén).

 

Kratší, ale pro současnou tvorbu rovněž zásadní epizodou byla pro Scerankovou tvorba videí, nebo spíše oživlých obrazů, ve kterých autorka zpravidla na statickou kameru zachycovala své prvotní, podomácku konstruované děje – plachetnici ve vodě rozbouřené fénem, nebo rastr pohádkového lesa vytištěný na otáčející se žaluzie, které skrývají a opět odhalují postavu za nimi (Carte Blanche, 2010).

 

Práce z poslední doby ještě akcentují zájem Scerankové o povrch, materiál a strukturu předmětů, zátiší a jemných situací: například zlámaných květin poházených na zemi (Kvetiny, 2013), kusu látky připomínajícího skvrnu (Škvrna, 2013), nebo sošně znehybněných vlasů (Venuša, 2012). S tím také souvisí proces muchlání, který se objevil už v dřívější práci, ale v autorčině současné tvorbě má jasnější místo. Strukturou, jejíž linie Sceranková sleduje svým objektivem, nemusí být jen povrch zachycovaných objektů, ale také síť ohybů papíru, která deformuje původní výjev na fotografii a dodává mu nový rozměr (například From Here to Eternity, 2013 nebo Nôž, 2013). Odtud už je potom jen krůček k prostorové tvorbě, kdy se zmuchlaná velkoformátová fotografie stává bujnou řekou (Rieka. 2014), nebo drobnými kamínky poházenými uprostřed galerie, jejichž povrch je ale vytvořen z fotografií vody (Hladina, 2013). Sceranková tak v posledních realizacích experimentuje s narušováním fotografické plochy, ale také jejím umístěním do horizontální či vertikální osy prostoru, nebo zavěšením mimo galerijní zdi. Fotografie se tak pro umělkyni stává doslova všeobjímajícím médiem, které volně proplouvá mezi vnějšími i vnitřními hranicemi a utváří vlastní, zklidněný a přesto rozbouřený svět.

Autor anotace
Karina Kottová

Publikováno
2014

Profesní životopis

studia:
2009-2011 AVU Praha, ateliér Vladimíra Skrepla
2004-2009 VŠVU Bratislava, ateliéry Daniela Fischera, Ilony Németh a Antona Čierneho

stáže, tvůrčí pobyty:
2012 artist in residence, program Praha – Paris
2007 študíjní stáž, program Erasmus, University of Newcastle upon Tyne, School of Arts and Cultures

2007,2014,2015 finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

Výstavy

Samostatné výstavy
2015
Lucia Sceranková, Zahorian & Van Espen gallery, Bratislava, SK
 
2014
The old light in the galaxies department, Fait Preview gallery, Brno, CZ

2013
Z druhé strany oblohy/ From the Other Side of the Sky, Gallery 35,
L’Institut français de Prague
Rýchly zosun hmôt/ Fast Slippage of the Mass, galerie Pavilon, Praha
Slunce ve vitríne/ Sun in the Showcase, galerie Fotograf, Praha

2012
Open Studio, Cité Internationale des Arts, Paris
Kalené sklo (s Katarínou Hruškovou) Galerie Plusmínusnula, Žilina
Tichá voda brehy myje/ Still Waters Run Deep, Galerie mladých, Brno
Cloak The Moon, (s Katarínou Hruškovou) Ambasáda slovenskej republiky, Londýn

2011
Oheň, voda, vítr ví/ Fire, water, wind knows, galerie A.M. 180, Prague

2010
Carte Blanche, Galerie Hit, Bratislava
Jazero/ Lake, Galerie 2P, Ústí nad Labem

2009
Ako doma/ Like at Home, Galerie 35m2, Praha

2007
Bežné objekty/ Common objects (with Marián Grolmus), Gallery 13m3, Bratislava, SK
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
(výběr)
2015
The hidden language of plants: floral symbolism in Asian art and its reflection in contemporary art     
and design, National gallery, Kinsky Palace (CZ)
VII. Zlín Youth Salon 2015, Gallery of Fine Arts in Zlín, Zlín, CZ
Distant Observers, Gallery of Modern Art at Roudnice nad Labem, CZ

2014
London, ZAHORIAN & co GALLERY, Bratislava
Vlčice noci/ She-wolf of the Night II: Winter, Karlin Studios, Praha
O Židli/ About the Chair, 9TH International biennal of photography and visual arts, Ličge

2013
Romantic Apprehensions, Gallery metamatic:taf, Atény
Rural, Red gallery, Londýn
Zbytečný úklid/ Needless Clean-up, Galerie Meetfactory, Praha

2012
Zlínsky salón mladých/ 6th Zlín Youth Salon 2012, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně
Vlčice noci, OGV Jihlava
Křehké kino/ Fragile Cinema, Galerie mladých, Brno
STARTPOINT 2011, výběr/ STARTPOINT 2011 selection, GAVU, Cheb

2011
Multiple occupancy, gallery Hatch space, Londýn
Idiom, Salon Daguerre, Galerie umělců , Brno
Start Point Prize, Wanieck Gallery, Brno
Po Skú3/ After Scooter (mladí českí a slovenskí umělci), VSG, Košice
Diplomanti AVU 2011/ Annual exhibition of graduates 2011, Karlin Hall, Praha
Pleso/ The Mountain Lake, galerie Meetfactory, Praha
Skúter III/ Scooter III, Biennial of Young Art Trnava 2011, Jan Koniarek Gallery, Trnava
Za hřbety knih, které jsem nečetla/ Behind the spines of the books I have not read, Hvězda letní pavilon, Praha

2010
Artyčok.TV - Art Fair, gallery Meetfactory, Praha, CZ
International film festival Early melons, video section, gallery Medium, Bratislava, SK

2009
Beginning, international film festival, Sankt Peterburg, RUS
Imitace míst/ Imitation of places, supporting project of Sochy v ulicích/ Sculptures in the streets,
Brno, CZ
International film festival Early melons, video section, Charlie centre, Bratislava, SK
Zastoupení ve sbírkách
soukromé sbírky, sbírka nadace SPP, SR

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Marie Kohoutová: Nebezpečné hry s otevřeným koncem Lucii Scerankové, recenze výstavy (ceskatelevize.cz)

Barbora Ševčíková: Slunce zavřené ve vitríne, recenze výstavy (artalk.cz)

Tereza Špinková: rozhovor, Lucia Sceranková (časopis Fotograf #19, 2012)

Michal Pěchouček: katalóg k výstavě 6. Zlínsky salón mladých, 2012

Lenka Sedláčková: Tichá voda břehy mele - Lucie Sceranková v Galerii mladých (Kulturissimo.cz, 2012)

Marek Pokorný: Lucia Sceranková (Magnus Magazine #3, 2012)

Travis Jeppesen: Katarina Hruskova & Lucia Scerankova @ the Slovak Embassy (Whitehotmagazine.com , 2012)

Edith Jeřábková: katalóg k výstavě START POINT PRIZE, 2011

Josef Vomáčka: recenze výstavy, Lucia Sceranková / Oheň, voda, vítr ví, 2011

Jiné kritické texty

Tiskové zprávy k výstavám:

Jiří Ptáček: TZ Slunce ve vitríne, galerie Fotograf, Praha

Martin Mazanec: TZ Tichá voda brehy myje, Galerie mladých, Brno

Michal Pěchouček: TZ Ako doma, galerie 35m2, Praha

Michal Pěchouček: TZ Carte Blanche, galerie Hit, Bratislava

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv