O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Magdalena Jetelová

Jméno
Magdalena
Příjmení
Jetelová
Narozen/a
1946
Místo narození
Semily
Působiště
Mnichov, Düsseldorf, Praha
Web
www.jetelova.de
Klíčová slova
instalace
land art
nová média
objekt
socha
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Magdalena Jetelová vystudovala sochařství, od dřevěných objektů a sádrových plastik, vytvářených od 70. let (např. Skříň I, 1977-78; Stůl, 1979 či Prádlo, 1978) a monumentálnější ch dřevěných objektů (např. Vrata, 1979-80 či Křídlo, 1979), z nichž některé byly vystaveny na proslulé přehlídce Malostranské dvorce (1981) přechází k tvorbě instalací, určených pro konkrétní prostor.

V 1. polovině 80. let upoutala pozornost cyklem "židlí" a "schodů", které se proměnily v určité symboly doby. Židle sestupující po schodech, 1981, vystavená mimo jiné v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, působí zejména svým rozměrem, nepatřičným pro daný prostor. Právě nesouměřitelnost prostorových vztahů je důležitým aspektem další tvorby. Jetelová čím dál víc pracuje s konkrétními prostory, odhaluje jejich potlačené historie a příběhy a snaží se tak o navrácení jejich zapomenuté paměti. Ve svých světelných instalacích používá nejprve oheň (Značení kouřem v pražské Šárce), později zejména laser. Instalace jsou efemérní a nestálé, propojují různé prostory a časy, a zůstává z nich pouze fotografie a další doplňující dokumentace.

Jednou z prvních architektonických (utopických) intervencí byl projekt Projekt Jižní město (1983), návrh podzemního prostoru pro pražské sídliště, reagujícího na proměny okolního prostředí. Práce s pamětí krajiny akcentuje změny utvářené člověkem (Doly / Projekt Tabebau z roku 1998 pomocí světelných linií znovu odhaluje někdejší komunikační strukturu krajiny; Crossing King's Cross světelně vytyčuje budoucí dráhu vlaku) stejně jako změny přírodní (v Islandském projektu zviditelňuje pomocí laseru podmořské mezikontinentální pohoří). V "geografickém projektu" Songline 75° 36‘52‘‘ (1998) dochází k propojením dvou míst na světě pomocí lokalizační techniky, ovšem s využitím imaginace vycházející z místní tradice.

Důležitým tématem většiny projektů je určitá forma dislokace; pokračováním slavné židle na schodišti je například cyklus Domestikace pyramidy (1992-1994). V nejnovějších projektech se objevuje směřování k interaktivitě, například v návrhu architektonických Implantátů, které by se proměňovaly v závislosti na akcích svých návštěvníků.

Autor anotace
Lenka Dolanová

Publikováno
2013

Profesní životopis

Vzdělání:
1970-1971 Academy of Fine Arts, Prague, studio of Jiří Bradáček
1965-1971 Academy of Fine Arts, Prague, studio of Karel Hladík
1961-1965 Výtvarná škola Václava Hollara, Praha

1985
emigrace do Spolkové republiky Německo

Stipendia:
1987 stipendium IFA (Institut zahraničních vztahů)
1985 stipendium města Mnichova
1967-1968 Accademia di Belle Arti di Brera (Akademie výtvarných umění),
Milano, Marini Marino

Zaměstnání:
od 2004 profesorka na Akademii výtvarných umění, Mnichov
konzultantka Rady Pražského hradu
od 1990 profesorka na Státní umělecké akademii v Düsseldorfu

Ceny:
2006 Cena Lovise Corintha
1999 Cena Jill Watson, Pittsburg
1993 Cena Roberta Jacobsena, Nadace/Muzeum Würth
1992 čestná členka Akademie umění, Berlín
1991 cena Maxe Lütze, Stuttgart
1989 cena města Darmstadtu
1988 cena Glockengasse, Kolín nad Rýnem
cena Overbeck za výtvarné umění, Lübeck
1985 Výtvarné ocenění: Philip Morris

Výstavy

Samostatné výstavy
2013
Magdalena Jetelová: (Des)orientation? Projekty z let 1982–2013 / Projects from 1982–2013, Muzeum umění Olomouc - Muzeum moderního umění, Olomouc

2007
Magdalena Jetelová: Der Neue Raum, Kunsthalle, Recklinghausen

2006
Stuttgart, Galerie Angelika Harthan - Implants
Duisburg, DKM Stiftung

2003
Mnichov, Galerie Walter Storms
Rommerskirchen, Kulturzentrum - Noitisopenononeposition (kat.)

2001
Urban Landscape - 14º25´01´´E Connection 50º05´15´´N, Galerie hlavního města Prahy, Praha
Atlantic Wall, Dům umění města Brna, Brno
Venceremos, Galerie Harthan, Stuttgart

2000
Conversio, Kunstraum St. Nicolai Alfeld/Leine, Alfeld (kat.)
Atlantic Wall, Kulturní dům, České Budějovice

1999
Connection 75º 03´52´´ Songline, Galerie Harthan, Stuttgart

1998
Orchard Gallery, Derry, Irsko

1997
Galerie Lübke, Frankfurt (kat.)
Zwischen den Stühlen, Badisches Landesmuseum, Karlsruhe, SRN

1996
King’s Cross, Londýn
Dislocations, Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (kat.)
Translocation II, Institut Mathildenhöhe, Darmstadt

1995
Bunkerprojekt, Museum Lemvig, Lemvig, Dánsko
Galerie Lübke, Frankfurt/Main
Galerie Harthan, Stuttgart

1994
Translocation, Kunstverein, Hannover

1993
Iceland Project, Belveder, Praha (kat.)

1992
Zwei Räume, Galerie Christine König, Vídeň (kat.)
Domestizierung einer Pyramide, MAK, Vídeň (kat.)

1991
Henry Moore Foundation, City Council Orchard Gallery, Derry, Irsko
Moderna Galerija, Mala Galerija, Lublaň, Slovinsko (kat.)
Galerie Walter Storms, Mnichov
John Weber Gallery, New York
Mellon Gallery, Pittsburgh
The Henry Moore Sculpture Trust, Halifax, VB (kat.)
Cornerhouse, Manchester, VB

1990
Galerie Jule Kewenig, Frechen, SRN
Hällisch-Fränkisches Museum, Schwäbisch Hall, SRN (kat.)
Städtische Galerie, Göppingen (kat.)
John Weber Gallery, New York, USA (kat.)

1989
Hypobank, Romanischer Keller, Salzburg, Rakousko
Katharinenkirche, Overbeck-Gesellschaft, Lübeck, SRN

1988
Kunsthalle, Hamburk

1986
Institut für Moderne Kunst in der Schmidt Bank-Galerie, Norimberk
Project Room, The Museum of Modern Art, New York
Stattliche Kunsthalle, Baden-Baden, (kat.)

1985
Serpentine Gallery, Londýn
Riverside Studios, Londýn

1984
Galerie Walter Storms, Mnichov

1979
Divadlo v Nerudovce, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2011-2012
Luciferův efekt / The Lucifer Effect, DOX, Velká hala + mezonet 1. patra, Praha
(Prague)

2009
Stopy ohně, Dům umění, Ostrava
Sochy v ulicích / Brno Art Open '09, Brno (Brno-město), Brno

2006
Řezno, Kunstforum Regensburg, Venceremos / Sale

2005
Janov / Museum of Contemporary Art Villa Croce, Palazzo della Borsa, Water, Air, Earth, Fire
Ludwigshafen, Wilhelm-Hack-Museum, Architektur mobil

2004
Lüdenscheid, St. Joseph und Medarduskirche, Lichtrouten (kat.)
Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum, Stadtlicht – Lichtkunst, FRG (kat.)
Lisabon, Bienal internacional da Luz em Lisboa, Portugalsko
Gwangju Biennale, Homework of Being, Jižní Korea
Řím, Opera Paese, Il buco nella rete

2003
Praha, Museum Kampa
Opera Paese, Kunstraum Deutschland, Itálie
Echigo-Tsumari Art Triennial 2003, Japonsko

2002
Moskva, National Centre for Contemporary Arts, Rusko
Bonn, Kunstforum, Grafik der Gegenwart

2001
Making Nature>, Schweden konst och kultur, Edsvik, Švédsko

2000
Konec světa, Palác Kinských, Národní galerie, Praha
Aktuální nekonečno, Galerie hlavního města Prahy, Praha
Projektionen, Willy-Brandt-Haus, Berlín
Landschaften in der zeitgenössischen Fotografie, Landesmuseum, Sammlung DG Bank, Oldenburg
Arche, Kunstgebäude Schlosshof Bodenburg (kat.)
"Skulptur“ Backstein – Interventionen, Basilej, Švýcarsko
Interferenzen, Ausstellung Himmelfahrt, Diözesanmuseum Freisig, Freising, SRN (kat.)

1999
Illusion/Illumination, Inner Space Multimedia, Poznaň, Polsko
Landshapes: Record of an Action, Southeast Museum of Photography, Daytona Beach, Florida, USA
Spore arti contemporanee nel tansito epocale, Cassino, Universita degli Studi di Cassino, Itálie
Kunsthalle Helsinki, Helsinky
Galerie Arsenäls, Riga, Lotyšsko
Art Center, Vilnius, Litva

1998
Der Vogel Selbsterkenntnis, Volkskunstmuseum, Innsbruck, Rakousko
Das Szenische Auge, Museum of Contemporary Art, Santiago de Chile
Construction in Process 6, Melbourne, Austrálie (kat.)

1997
Ausstellung der Vorschläge zum Projekt Parlamentsneubauten Dorotheenblöcke, Berlín
Licht, Skulptur, Raum, Willhelm-Lehmbruck-Museum, Duisburg, (kat.)
John Weber Gallery, NY
Ungehalten, Galerie der Stadt Esslingen und Villa Merkel, Esslingen
Museum Imaginaire, Museum of Installation, Londýn
Para Heiner Müller, Centro Cultural de Belem, IFA, Lisabon (kat.)

1996
Sculptural Summer ´96, Rožnov pod Radhoštěm, ČR (kat.)
Das Szenische Auge, Institut für Auslandsbeziehungen, Lodnýn (kat.)
Freedsculptur, Ludwig Forum, Cáchy

1995
Galleria degli Uffizi, Florencie
Národní galerie současného umění Zachenta, Varšava
Riss im Raum, Martin-Gropius-Bau, Berlin

1994
Celebrate Prague in New York, The World Financial Center, New York
Europa Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa, Kunst- und ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn
Naturally, Ernst Múseum, Budapešť

1993
Archetypy, Mánes, Praha
Mediale – Feuer, Erde, Wasser, Luft, Südliche Deichtorhalle, Hamburk

1991
Sowers of Myth, Chicago Art Center, Chicago
Skulpurale Ereignisse, Kunsthalle, Düsseldorf
Three Rooms, Galerie Franck + Schulte, Berlín

1990
Oberhalb der Baumgrenze, Schloss Gut Granerhof, Peissenberg, SRN
Uit het leven – in de kunst, Museum van Hedendaagse Kunst, Antverpy
TSWA Four Cities Project, Plymouth Art Center, Plymouth, VB

1989
John Weber Gallery Summer Show, New York
EXPRESSIV – Mitteleuropäische Kunst seit 1960, Museum des 20. Jahrhunderts, Vídeň, Rakousko
Ausstellung der Overbeck-Preis-träger, Overbeck-Gesellschaft, Lübeck, SRN
11 Künstler11Räume, Sloss Morsbroich, Städtisches Museum, Leverkusen, SRN

1988
Pyramiden, Galerie Jule Kewenig, Frechen, SRN
Jack Shainman Gallery, New York
De Verzameling, Museum van Hedendaagse Kunst, Antverpy

1987
Das andere Medium, Museum am Ostwall, Dortmund
documenta 8, Kassel

1986
Dimension V – Spannungen/Skulptur Heute, Josef-Haubrich-Kunsthalle, Kolín nad Rýnem (kat.)
Kunstpreisträger’86, Künstlerwerkstätten Lothringer Strasse, Mnichov
The Sixth Biennial of Sydney, Sydney (kat.)

1985
Magirus 117, Museum Ulm (kat.)
Biennale des Friedens, Kunstverein, Hamburk
Kunst im Eigen-Sinn, Museum des 20. Jahrhunderts, Vídeň (kat.)
1983
New Art, Tate Gallery, Londýn (kat.)
8 Künstler aus Prag, Künstlerwerkstätten Lothringer Strasse, Mnichov
Chmelnice v Mutějovicích
1982
Obrazy a plastiky Kulturní dům Gong, Praha
Židle ve 20. století, Uměleckoprůmyslové museum

1981
Malostranské dvorky 81‘, Praha

1971
Portrét, Galerie Mánes, Praha
Zastoupení ve sbírkách
Sammlung Ludwig, Cáchy, SRN
Sammlung Viessmann, Allendorf/Eder, SRN
Museum van Hedendaagse Kunst, Antverpy, Nizozemsko
Museum der Stadt Darmstadt, Darmstadt, SRN
Wilhelm-Lehmbruck-Museum, Duisburg, SRN
Galleria degli Uffizi, Florencie, Itálie
Sammlung DG Bank, Frankfurt, SRN
ZKM/Medienmuseum, Karlsruhe, SRN
Museum Würth, Künzelsau, SRN
The Henry Moore Institute, Leeds, VB
European Investment Bank, Luxembourg
Sammlung Vereinte Krankenversicherung AG, Mnichov, SRN
SchmidtBank, Norimberk, SRN
Musée National d’Art Moderne Centre Pompidou, Paříž
Galerie hlavního města Prahy – Ungelt
Národní galerie – Veletržní palác, Praha
Städtische Galerie, Schwäbisch Hall, SRN
Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C., USA
Von der Heydt-Museum, Wuppertal, SRN
Städtische Galerie, Würzburg, SRN
a další veřejné a soukromé sbírky
Další realizace

Akce:

2007

Jan Vlček: Iniciace / Initiation, Magdalena Jetelová: Bez názvu / Untitled, Kurt Gebauer: Zvrcholnění / Climaxing, Hotel Prezident, Praha

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Magdalena Jetelová, Urban Landscape, Galerie hlavního města Prahy, kurátor Olga Malá

Ferdinand Ullrich, Hans-Jürgen Schwalm, katalog Der neue Raum, Ruhrfestspiele Recklinghausen 2007: http://bit.ly/1D066jR

Josef Hlaváček, Werner Meyer, Piedad Solan – Magdalena Jetelová, Gallery, 2007

Magdalena Jetelová, Foto/Skulpturen, Vereinte Krankenversicherung AG (edt.), 1999

Magdalena Jetelová, Orte und Räume 1990-1996, Klaus Wolbert, Institut Mathildenhöhe Darmstadt (edts.), Cantz, Ostfildern, 1996

Magdalena Jetelová, Belveder Praha, Pavel Liška (edt.), Cantz, Ostfildern-Ruit bei Stuttgart, 1993

Magdalena Jetelová, Skulpturen, Galerie Sylvia Menzel, Berlin, Text: A. R. Penck, 1986

W. Storms, kat. k udělení stipendia města Mnichov, 1986

Články, média, internet

H. Weskott, M.J., eine Bildhauerin aus Prag. Kunstforum 77/78, 1985

M. Gooding, M.J. Arts Review, London, 27.9.1985

H. Kontova, M.J. Flash Art, Okt./nov. 1985

M. Tschechne – Internationale Star der Plastik: Bei ihr explodiert das Holz. Art 9/Sept. 1988, s. 30-47

J. Dornberg. Smithsonian Vol. 20, Nr.2, Washington

K. Cruwell-Doertenbach, Pathos und Hintergrundigkeit. Kunst und Antiquitäten, Heft 5, München 1990

J. Šetlík, Vzťah k miestu. Výtvarný život, 1991, č. 5, s.21-31

N. Smolíková, (Když smrt a zrození jedno jsou…). Umění a řemesla, 1991, č. 1-2, s. 22-27

D. McGonagle, Inheritance and Transformation. The Irish Museum of Modern Art. Dublin 1991

P. Noever-B. Huck, Domestikace pyramidy (katalog instalace), UPM Vídeň, 1992

K. Chamonikola, Vídeňská domestikace, Ateliér, 1992, č. 15, s.1-2

1995 / 1996, Zakázané Umení I., Nr. 3-4/95, Nr. 1-2/96, In> Výtvarné Umení

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv