O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Magdalena Kwiatkowska

Jméno
Magdalena
Příjmení
Kwiatkowska
Narozen/a
1978
Místo narození
Koszalin, Polsko
Působiště
Praha
Web
http://magdalenakwiatkowska.blogspot.cz/
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Magdalena Kwiatkowska je umělkyní polského původu, která se do prostoru českého umění dostala skrze studia na Akademii výtvarných umění v Praze, kde v roce 2016 dokončila doktorandské studium. V Praze začala objevovat české akční umění a performance, což ji nakonec vedlo k přestupu z ateliéru kresby do ateliéru Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy. Na její práci je rozpoznatelný vliv především druhého z jmenovaných, s nímž má Kwiatkowska určitá společná východiska. Těmi jsou práce s každodenními, často až banálními motivy, které autorka přenáší do galerijního prostředí.

 

Magdalena Kwiatkowska vytváří téměř výhradně instalace a performance. Tato dvě média uměleckého výrazu se v její tvorbě překrývají, neboť pro její instalace je důležitá performativita gesta, ze kterého vychází. Nejčastěji jím je přenos situace, její zviditelnění. Leitmotiv její tvorby totiž tkví v upření pozornosti na zapomenutá zákoutí lidských činností, která se zdají být obyčejnými, při zastavení si ale uvědomíme, že jsou naopak instantně kouzelná a zábavná. 

 

K ohledávání každodennosti tíhne už za studií, přičemž ji obohacuje o nové prvky, či ji naopak prodlužuje a přenáší do uměleckého kontextu. Příkladem obohacování jsou například intervence, kdy Kwiatkowska v obchodním řetězci s nábytkem vytváří ze zboží modely jídla připomínající objekty Claese Oldenburga. Posléze vzniká i opačný postup a to infiltrace těchto prvků a instalací do galerijního prostředí. Stále však dochází ke vzniku něčeho artificiálního, jakési umělecké konstrukce. Kwiatkowské v posledním ročníku studií už ale žánr každodennosti neslouží pouze jako inspirace, nýbrž přímo jako samotné výsledné dílo. Součástí její diplomové práce je tak plátek pomeranče ležící na ukrojené straně klobásy. Tato podivně vyhlížející kulinářská kombinace je ve skutečnosti nápaditý způsob, jak klobásu nenechat uschnout. Kutilská rada je z knihy Dobré rady pro každý den, z níž pocházejí i další tipy ilustrované instalací, které byly součástí diplomové práce.

 

Zesílenou performativitou situace se vyznačuje například jedno z děl, které Kwiatkowska vytvořila ještě na škole. Instalace Dvouminutové cvičení koncentrace (2007) divákovi nabízí další praktické a užitečné cvičení. Skládá se z křesla a stolku s televizí, před kterou jsou hodiny. Aby bylo cvičení splněno, je třeba se dvě minuty dívat na hodiny, aniž by divákovi sklouzl zrak na televizi. V kontextu ostatních instalací má zvláštní místo tím, že divák není pasivním pozorovatelem interakce objektů, nýbrž účastníkem workshopu či happeningu.

 

Balancování mezi médii performance a instalace je přítomné ještě na dalších dvou výstavách, kde se Kwiatkowska po dokončení magisterského studia prezentovala a na nichž pokaždé spolupracovala ještě s další autorkou. Výstavní happening Dvě slepé báby (2013) vznikl ve spolupráci s Evou Jiřičkou. Inspirovány dětskou hrou na slepou bábu umělkyně obsah výstavy vytvořily a vernisáže se zůčastnily se zakrytým zrakem. U sebe i diváků tak chtěly vyvolat odlišné vnímání výstavní situace.

 

Nejnovějším projektem Magdaleny Kwiatkowské je kniha, která vyšla jako součást její disertační práce na AVU. Děti z Absurdlandu je útlou knížkou příběhů, které Magda a ostatní děti zažívají v Absurdlandu, v neexistující zemi, která svůj předobraz ovšem nachází v soudobé společnosti. Kniha svým narativem napodobuje dětské knihy, a to především zvolenou stylistikou vyprávění v ich formě, kdy Magda podává obraz o světě dětskýma, naivníma očima. Do jejího komentáře se však často dostávají zvláštní a nedětská témata. Její bratr Zbigniew například z lega staví koncentrační tábory. Kniha svou dvojznačnost podtrhává také v narážkách na díla současného českého umění. Znalý čtenář se tak může pobavit například odlehčeným popisem práce Evy Koťátkové:

 

„Lavice ve školní třídě jsou postaveny na sebe a tvoří zvláštní hierarchickou strukturu pro čtení, psaní, kreslení a sezení. Pokud se chcete dostat na vrchol, musíte jít po lavicích nebo židlích svých kolegů. V každém patře sedí studenti provádějící různé úkony. Jejich umístění v příslušném patře rozhoduje o jejich postavení a činnosti. Ve škole máme sedět zpříma a bez pohybu. Naštěstí jsou pro všechny případy připraveny podpůrné struktury, které mají udržet naše těla v požadované poloze. Klece, jejichž prostřednictvím se učíme efektivní pozice pro čtení a psaní, nám brání dělat cokoli jiného.“

 

Z Absurdlandu se nakonec klube alegorie současné umělecké scény, jakási demýtizace umělců a vtipný a originální pohled na současnou společnost.

Autor/ka anotace
František Fekete

Publikováno
2016

Profesní životopis

studium:

 

2011–2016

AVU Praha, Ateliér Intermediální tvorby III. Tomáše Vaňka, doktorský program

 

2001–2007

AVU Praha, Ateliér kresby Jitky Svobodové, Ateliér malířství II. Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy

 

1997–2001

Technická univerzita v Koszalinu (PL), Institut průmyslového designu

 


stáže, tvůrčí pobyty, ocenění:

 


2012

Young Poland *Młoda Polska+, stipendium udělované Ministerstvem kultury a národního dědictví v Polsku

 

2010

Visegrad artist residency program, galerie Jelení v Praze

 

2007

START POINT, výběr Ceny pro diplomanty z evropských uměleckých škol

 

třetí místo v umělecké soutěží Arte emotion, Česká republika

 

2006

stipendium Univerzity Rio De Janero, Brazílie

 

2002

Soros Supplementary Grant Program, Česká republika

Výstavy

Samostatné výstavy
2014
Nic než plocha (s Františkem Demeterem), galerie SPZ, Praha

2013
Dvě slepé baby (s Evou Jiřičkou), galerie etc., Praha

2010
Dcery tužky (se Silvií Brodiovou), galerie 35m2, Praha

2009
Nenarozeniny (s Ivanem Svobodou), galerie Entrance, Praha

2008
Jak na to, Galerie mladých, Brno

2007
Schnirchova 15, galerie Jeleni, Praha
Dobré rady (s Ivanem Svobodou), Altán Klámovka, Praha

2005
Přijďte se podívat (se Silvinou Arysmendi), galerie etc., Praha
Smingus-dyngus, galerie Facade, Praha

2002
Život v IKEE, performance, IKEA Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
Vyrobeno doma? Art Safari Bubeč, Praha

2015
OFF2 bienále, Národní galerie, Praha

2014
VII. Nový zlínský salon, Krajská galerie výtvarných umění ve Zlíně

2013
GLOBAL LOCALS, galerie NTK, Praha
Problem is here, 4+4dny v pohybu, Palác U Stýblů, Praha

2012
Kolaboratorio Vol. II, galerie Laboratorio a galerie m.odla, Praha
Nezvaný host, galerie Chodovská tvrz, Praha
Concentrado V. A4, Apis, Rio de Janeiro, Brazílie
Koncentrát V. A4, galerie Krux, Brandýs nad Labem

2009
ANTIFREEZE /// TRADE CITY, Manchester, Velká Británie

2008
Nostalgie, Muzeum umění a designu, Benešov

2007
AVU 18, Národní galerie, Praha
Gross domestic product 2 , Mars gallery, Moskva, Rusko
Žvýkačka Ambra, GAVU, Praha
Start Point 2007, Klatovy
Hrubý domácí produkt, Galerie hlavního města Prahy
Arte emotion, Wannieck gallery, Brno
Arte emotion, GAVU, Praha

2006
Móda Nemóda, galerie c2c, Prague, Czech Republic
Fremdkörper, Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin, Germany
Office art, galerie c2c, Praha

2005
Hudební bonus, Galerie ve Šternberku, Šternberk

2004
Fremdkörper, galerie NoD, Praha
Výstava studentů AVU, Haus am Schüberg, Ammersberg, Germany

2000
Konfrontacje, Inner Spaces, Gallery of Modern Art, Poznan, Poland
Další realizace

publikace Děti z Absurdlandu, vydala AVU, Praha 2016

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Viktor Čech, Dcery tužky, Ateliér č. 24/2010

Orientace/Salon, Lidové noviny 01/2009

Jan Zálešák, Jak na to jde Magdalena Kwiatkowska, Ateliér 03/2008 

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu