O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Michael Bielický

Jméno
Michael
Příjmení
Bielický
Narozen/a
1954
Místo narození
Praha
Působiště
Karlsruhe, Německo
Web
http://exodus.avu.cz
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Michael Bielicky se narodil roku 1954 v Praze židovským rodičům. Považuje se za umělce-iluzionistu, tvořícího v tradici českých předchůdců interaktivního umění (projekt Kinoautomat) a 3D (Maroldovo panorama); milovník filmů Karla Zemana. Zabývá se tvorbou prostorových iluzí a propojováním fyzického a virtuálního světa. Autor videoskulptur (od roku 1987), videopásek či "videobásní" (1994-1991), později projektů využívajících navigačních systémů a telekomunikační technologie, které se zabývají překračováním hranic a propojují různá místa na světě. Inspiruje se židovskou historií a filozofií, často využívá základní židovské symboly a inspiruje se příběhy z židovské historie, které znovuzpřítomňuje s využitím současné technologie.

 

Roku 1968 emigroval s rodiči a bratrem do Düsseldorfu. Po krátkém studiu medicíny byl roku 1984 byl přijat na düsseldorfskou akademii, kde studoval nejprve fotografii u Bernda Bechera (jeho spolužáky byli např. Andreas Gursky, Thomas Struth a Thomas Ruth), po roce přešel k "otci videoartu" Nam June Paikovi. Na přlomu 70. a 80. let pobýval zejména v USA, kde se zabýval fotografií. Po vystudování působil krátce jako Paikův asistent. Právě Paik ovlivnil jeho "sochařské" pojetí videoartu; jeho rané dílo ovlivnila také videoinstalace Nude Descending a Staircase (Akt sestupující po schodech) Shigeko Kuboty. Autorův otevřený přístup k médiím inspiroval také příklad Josepha Beuyse, který v Düsseldorfu založil Freie Internationale Universität (FIU) jako alternativu k akademické struktuře.

 

Bielický je autorem experimentálních videodokumentů o Nam June Paikovi a Vilému Flusserovi (Paik, 1986, Vilém Flussers Fluss, 1994), video instalace o Josephu Beuysovi Die Fettecke, 1987, videoskulptur (mimo jiné Menora, 1987, Der Name, 1990), virtuální tele-performance Exodus (1995), či instalace Tento rok v Jeruzalémě, která roku 2006 v reálném čase propojila Prahu a Jeruzalém. Internetová instalaci Falling Times, přetvářející v reálném čase zpravodajské titulky do podoby všeobecně srozumitelných piktogramů, vzniká jako kolektivní dílo internetových uživatelů.

 

Roku 1991 přijal nabídku vybudovat na pražské AVU Školu nových médií, který vedl do roku 2007. V současnosti je profesorem mediálního umění na Staatliche Hochschule für Gestaltung v Karlsruhe.

Autor/ka anotace
Lenka Dolanová

Publikováno
2011

Profesní životopis

Vzdělání:

1984-1987 studium na Kunstakademie Düsseldorf, rok studuje fotografii u Bernda Bechera, poté přechází do ateliéru Nam June Paika

1975-1978 studium medicíny na Heinrich Heine Universität, Düsseldorf

 

Stipendia:

1999-2000 stipendium na ZKM Institute for Visual Media, Karlsruhe

1988 stipendium na Cité Internationale des Arts de Paris, Paris

 

Zaměstnání:

2005-dnes Profesor mediálního umění (digitálních médií) na Staatliche Hochschule für Gestaltung v Karlsruhe

2002 poradce pro založení Katedry nových médií na Univerzitě v Chiang Mai v severním Thajsku

1999-2000 hostující umělec v Centru pro umění a mediální technologie (ZKM) v Karlsruhe, práce na realizaci projektu "virtuálního studia" (Virtual Set Project)

1991 zakládá Školu nových médií na pražské AVU

poradce Sorosova Centra pro současné umění Praha

1981-84 externí fotograf v časopise Monochrom v Düsseldorfu

1969 emigral z Československa do Düsseldorfu

Výstavy

Samostatné výstavy
Výběr:
2011
Garden of Error and Decay, Embassy of the Czech Republic, Berlin

2009
BIACS 3 Biennale Sevilla
YOU_ser: Das Jahrhundert des Konsumenten, ZKM Karlsruhe und Kunsthaus Dresden, Dresden
YOU-ser 2, ZKM, Karlsruhe
Rrecord again! - 40Jjahre Videokunst Teil 2, ZKM Karlsruhe und Ludwig Forum Aachen
KAMUNA, ZKM Karlsruhe
20 Jahre ZKM, ZKM Karlsruhe
Gemeinsam in Bewegung – Zeitgenössische Kunst aus Deutschland und China, Wuhan Museum of Art, Wuhan, China
Incheon International Digital Art Festival, Incheon, Korea
Windows upon Oceans, Strasbourg
Falling Times, Czech Center New York, New York, USA

2007
YOU-ser, ZKM, Karlsruhe
Projections in the Streets, Chiang Mai, Thailand
Sibiu – The Cultural Capital

2004
E.U. positive: Kunst aus dem neuen Europa, Akademie der Künste, Berlin

2003
Future of the Cinema, Karlsruhe: ZKM
Path of Europe. Thessalonica: Macedonian Museum of Contemporary Art

2002
Lanterna Magika, Nouvelles technologies dans l’art tchèque du XXe siècle. Prag, Kant

2000
Cyber Arts 2000, Ars Electronica Linz
Media Art Interaction. ZKM Karlsruhe
ISEA 2000 Paris

1993
České kulturní centrum, Bukurest
Roter Salon, Volksbühne, Berlín

1991
Monte Video Time Based Art, Amsterdam

1990
Discover European Video, New York
Artware, Hannover

1989
Videokunst, Kunsthalle Kiel
III Marler Video-Kunst-Preis, Marl

1988
Cité International des Arts, Paris

1987
XXXVIII International Filmfest, Berlin Berlinale
São Paulo Bienal, Sao Paolo, Brasil

1984-1988
Videonale. # 3, 4, 5, Bonn
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2003 Paesaggi del Desideri, Gallery for Contemporary Arts, Studio Lattuada, Milan
2002 Laterna Magika, Paris, Espace Electra a web
1999-2000 produced@, ZKM Karlsruhe
1997 Opening exhibition of the ZKM Museum für Neue Kunst, Karlsruhe
1996 The Butterfly Effect, Mücsarnok, Budapešť; Mixed Pixels, Kunstmuseum Düsseldorf
1995 Museum for Contemporary Art, Varšava; Seoul Bienale, Seoul
1994 Joseph Beuys, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris
1993 Village Gaze, Anthology Film Archives, New York
1992/95 Ars Electronica, Linz
1992 Moving Image – Electronic Art, Fundació Joan Miró, Barcelona
1988 „3. Marl Video Kunst Preis“, Marl; Infermental 7, Tokio
1987 „São Paulo Bienal“, São Paulo
Zastoupení ve sbírkách
ZKM Karlsruhe

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Bielicky (text Michaela Hájková), výstavní katalog, Praha : Židovské muzeum v Praze, 2005

K. Gerbel – P. Weibel (ed.), Intelligenge Ambiente. Ars electronica 94, Linz 1994

K. Gerber-P. Weibel (ed.), Endo und Nano. Ars electronica 92, Linz 1992

Moving image, electronic art (výst. Katalog). Fundacio Joan Miró, Barcelona 1992

K. Nicodemus, Flimmernde Kupfe, Tip 1993, č. 12

D. Golloway, M. B. Artnews, N.Y.C., duben 1991

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu