O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Milena Dopitová

Jméno
Milena
Příjmení
Dopitová
Narozen/a
1963
Místo narození
Šternberk
Působiště
Praha
Web
www.milenadopitova.cz
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
body art
fotografie
politické umění
socha
video
ženské umění
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Milena Dopitová vytváří od počátku 90. let instalace, objekty, videa, fotografie. Často je instalace složena, příznačně pro 90. léta, z vícera médií. Milena Dopitová je konceptuální umělkyně sociálního zaměření. Mimo jiné také aktivně reflektuje pozici ženy v současné společnosti a kultuře. Jako jediná umělkyně – žena, se stala v roce 1989 členkou skupiny Pondělí.

Ve své tvorbě zpracovává témata týkající se sociální identity. Zabývá se obecnými fenomény, se kterými se potkává každý z nás, ale které jsou často společensky tabuizované. Dospívání, stárnutí, smrt, nejistota, krutost nebo násilí prezentuje s osobním vkladem, ale zároveň nám je dovoluje pozorovat začleněné do širokých sociálních a společenských vztahů. Přestože poselství se týká nás všech, mají východiska tvorby velice osobní až intimní kořeny. Jde často o velmi autentické zážitky, které prožila třeba ve vlastní rodině.

V jednom z prvních děl Dvojčata: Já a moje sestra (1991) se dotýká otázky lidské identity. Fotografie hlav umělkyně a její sestry v koupacích čepicích je doplněna instalací stolů a dvou židlí, které jsou opletené. Následuje cyklus projektů, v nichž se, jak Dopitová říká, zabývá hygienou. Jsou to různé přístroje, které používáme k vylepšení našeho těla, ale které nejsou k životu nezbytně nutné. Tak vzniklo dílo červené Solárium (konstrukce obalená vlněnou látkou z roku 1992), Čtyři helmy (myslí se tím kadeřnické helmy – jde o konstrukce opět potažené tkaninou, tentokrát používanou v kadeřnictví, z roku 1994) nebo kachličkový objekt Následuj mě (1994), který je inspirován cvičením ve fitness centru.

Dopitovou fascinovalo, že některé tyto přístroje jsou spíše mučícími nástroji, kterým vydáváme všanc své tělo. Fenomén smrti je představen v díle Nepočítám se svou proměnou (1993). Impulzem pro toto dílo byl pro umělkyni silný zážitek klinické smrti její matky. Objekt potažený červenou vlnou představuje tunel, kterým prochází ti, kdo prožili klinickou smrt a na jehož konci se vidí světlo. Tunel je kombinován s prvky gynekologického křesla, které sugeruje představu zrození nového života – nového světla.

Se smrtí souvisí fotografický cyklus Stěna přání (už z roku 1995), v němž Dopitová fotografovala nohy mrtvol opatřených jmenovkami. Po roce 1999 do autorčiny tvorby proniklo velmi intenzivně video. Ke smrt se opět vztahuje video Oholit nalíčit (1999), v němž autorka zachycovala poslední „úpravu“ mrtvých lidí před pohřbem. Fascinovalo ji, jak se liší přání zesnulých na tuto poslední proceduru. S fenoménem neúprosně se blížícího stáří souvisí i multimediální instalace Sixtysomething (2003), kde na videu a fotografiích hledíme na umělkyni a její sestru proměněné rukou maskérky do podoby dvou žen po šedesátce, jež spolu prožívají všední den. Dílo je reakcí na současný kult mládí v naší společnosti. Kdo je starý a neumí se postarat o mladistvý vzhled, je odsunut na pokraj. Je zajímavé, že toto dílo se v USA setkalo s ostrým odmítnutím starších dam – jako by odkrytá realita vyvolala traumatický stav z hrozby, že pravá tvář pečlivě skrývaná pod maskou make-upů a kosmetických operací bude prozrazena.

V posledních dvou letech se dílo Dopitové oprošťuje od „těžkých“ témat jako zrození, stárnutí a smrt. Sama autorka říká, že se dostala do období, kdy, jak říká: „baví mě přinášet pozitivní energii, protože ta v dnešní společnosti chybí. Lidé potřebují dostávat úplně jiný druh injekcí. Nezajímá mě frustrace, to člověk vidí v televizi od rána do večera. Pozitivní vztah k životu je pro mě teď důležitý“.

Hravý je video projekt M.M.D. (2009), v němž použila jako protagonistu cvičky, zvané jarmilky, - jeden ze symbolů světa před sametovou revolucí. Zatím poslední prezentací tvorby Mileny Dopitové byla výstava v Brně s názvem Ještě chvíli se zdržím, která představila autorčinu tvorbu zhruba z posledních dvou let. Tyto nejnovější práce působí vyrovnaně – jakoby autorka nalezla vlastní rovnováhu a životní jistoty. I v těchto dílech, jak autorka říká, jde především o osobní výpověď a o interpretaci vlastního života, pocitů a emocí. Emotivnost, s níž Dopitová svět reflektuje, je ale v těchto dílech viditelná jen minimálně. Nastupuje zdrženlivý, neokázalý a na první pohled velmi prostý jazyk, jímž autorka prezentuje nadčasová a obecně platná témata jako jsou mezilidské vztahy, paměť, pomíjivost, krása a odpovědnost vůči základním lidským hodnotám.

Autor anotace
Ivona Raimanová

Profesní životopis

Vzdělání:
1986-1994 AVU, Praha (ateliér Milana Knížáka)

Granty a stipendia:
2002 International and Curatorial Programme, New York
1997 MAK Schindler Residency, Los Angeles
1997 The Sculpture Place, Utica New York
1996 The Fabric Workshop, Philadelphia
1995 The Mattress Factory, Pittsburgh
1994 Canberra School of Art, Canberra
1994 The Institute of Contemporary Art, Boston
1993 Progetto 93, Civitella d’Agliano
1992 Nottingham Polytechnic, Nottingham
1991 Galerie 68elf, Cologne
1990 Internationale Sommerakademie, Salzburg

Ceny:
2011 Michal Ranny Award, Brno
2003 Tranzit, Prague
1997 The Pollock-Krasner Foundation, INC., New York
1997 The Central European Culture Initiative Prize, Wien
Členství ve skupinách zařazených do databáze
Pondělí

Výstavy

Samostatné výstavy
2012
Mine, Come on, I've got it, Mine, I'm on it!, POLANSKY GALLERY, Prague
Spleen, Jadro Gallery, Brno

2011
Where My First End?, City Gallery Blansko
I'll Stay a Little Longer, Moravian Gallery, Brno (awarded of Michal Ranny Award)

2007
Come, I’ll Show You the Way Through Paradise, American Center, Prague

2006
Does wind also have rays?, City Gallery, Karlovy Vary

2005
Sixtysomething, JIRI SVESTKA GALLERY, Prague

2004
Everything What I Want You May Wish Too, Exhibition Hall Sokolska, Ostrava
Washing Day, Display Gallery, Prague

2003
Sixtysomething, Ronald Feldman Fine Arts, New York
Green Plateaus, House of Lords of Kunstat, Brno

2002
I´m Gonna Make You Wonder if You Are My Friend, Czech Centre, New York

2001
Come,I´ll Show You the Way Through Paradise, Museum Ostdeutsche Galerie, Regensburg; together with Jasansky/Polak (catalogue)

2000
Come,I´ll Show You the Way Through Paradise, JIRI SVESTKA GALLERY, Prague
foyer of the Czech Parliament´s House of Commons, refused works for EXPO 2000 Hannover

1999
Installations 1992 – 1999, The Brno House of Arts; Ludwig Museum, Budapest, Kunsthalle Krems (catalogue)
JIRI SVESTKA GALLERY, Prague
I’m Gonna Make You Wonder if You Are My Friend, 761 Gallery, Ostrava

1996
Gallery MXM, Prague

1995
Prague City Gallery (catalogue)
Don’t Be Afraid to Take That Big Step, Gallery 86, Trier

1994
You Must Remember This, Ronald Feldman Fine Arts, New York (with David Cerny)
Leo Model Exhibition Hall, Jerusalem (with Pavel Humhal) (catalogue)
Milena Dopitova in Context, The Institute of Contemporary Art, Boston
Milena Dopitova in Context, Carpenter Center, Boston

1993
Gallery MXM, Prague

1992
Gallery MXM, Prague (with Jiri Kovanda)

1991
Objects and Installations, City Gallery, Sternberk
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2013
Biennale der Kunstler, Haus der Kunst München
Inner Circle, City Gallery, Prague
Open Brno, House of Arts, Brno
Expiration Date, Galerie Emila Filly, Usti nad Labem
Magnus Art 2013, Karlin Hall, Prague

2012
Islands of Resistance, National Gallery, Prague
Beginning of the Century, Masne kramy, Pilsen
Second Season AMoyA , Prague
Beginning of the Century in Piblic Space, festival Pilsen
Puzzle, Meet Factory, Prague

2011
Mutating Medium, Gallery Rudolfinum, Prague
The Art of Urban Intervention, Emil Filla Gallery, Usti nad Labem
The Salon of Zlin, House of Art, Zlin
Prague Biennale 5, Prague

2010
Inter-view, Nitranska Galeria, Nitra, SK
Paris Photo, Carrousel du Louvre, Paris
...And Don't Forget the Flowers, Moravian Gallery, Brno
Esprit Vakuum, Mikulov Castle
A Part of No-Part, Chelsea Art Museum NY
Formate der transformation, MUSA - Museum auf Abruf Vienna
Gender Check" Zacheta, National Gallery of Art in Warsaw

2009
Photography and Concept, Prague House Brussels
Gender Check, Rollenbilder in der Kunst Osteuropas
Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien
Family peace, Nostic Palace, Prague
Czech Photography of the 20th Century, Art and Exhibition Hall of the Federal
Republic of Germany, Bonn
Behind the Velvet Curtain: Contemporary Art from the Czech Republic,
Katzen Ars Center, Washington, D.C.
Crossing frontier, City Prague Gallery n Municipal Library, Prague 2008
IN/visible festival of visual art, Flora, Olomouc
Close Encounters:Central European Video Art, Fine Arts Center Galleries,
University of Rhode Island, USA
Self-portrait in Czech art of the 20th Century, AJG – Ales South Bohemian Gallery,
Hluboka nad VltavouRealizace v architektuře a veřejným prostorách
Crossing frontiers, Municipal Library - City Gallery Prague, Municipal Library
Photography and Concept, Prague House Brussels
Gender Check, Rollenbilder in der Kunst Osteuropas
Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien
Family peace, Nostic Palace, Prague
Czech Photography of the 20th Century, Art and Exhibition Hall of the Federal Republic of Germany, Bonn
Behind the Velvet Curtain: Contemporary Art from the Czech Republic, Katzen Ars Center, Washington, D.C.
Crossing frontier, City Prague Gallery – Municipal Library, Prague

2008
IN/visible festival of visual art, Flora, Olomouc
Close Encounters:Central European Video Art, Fine Arts Center Galleries,University of Rhode Island, USA
Self-portrait in Czech art of the 20th Century, AJG – Ales South Bohemian Gallery, Hluboka nad Vltavou

2007
Locws 3, Swansea Museum, Swansea, Great Britain
Global Feminism, Brooklyn Museum, New York
Crossing Frontiers. Looking for an Artistic Identity in Eastern Europe, Ludwig Museum, Budapest
Punctum, Futura – Centre for contemporary art, Prague
Gross Domestic Product, Municipal Library, City Gallery Prague

2006
Grenzgänger – Künstlerische Identitätssuche im Östlichen Europa, KOG Regensburg
AMOR VINCIT OMNIA, Palais am Festungsgraben, Berlin
I invited some friends to come and watch, Galerija Nova, Zagreb
Autopoesis, Slovak National Gallery, Bratislava
Giardino – Places for Small Stories, PAN, Palazzo delle Arti di Napoli, Naples
Praagse Tuin – beelden uit Praag, Gouverneurstein van Assen, Holland
Frisbee - Contemporary Czech videoart and new media, The Brno House of Arts
Zyklus 1.0 Tschechien – Ferne Nähen, Stift Lilienfeld, Austria

2005
Artstars, making of, Galerie du Moulin d’Asselborn
Czech Photography of the 20th Century, City Gallery Prague
Prague Biennale 2: Expanded Painting, International Contemporary Art, Karlin Hall, Prague
Heart Nightwatch, Summerhouse Hvezda, Prague
Cultural Domestication - Instinctual Desire, Center for the Visual Arts, University of Toledo, Ohio

2004
E.U. positive - Kunst aus dem neuen Europa, Akademie der Künste, Berlin
Flipside, Artists Space, New York
Troubled Times, Gruppo 78 I.C.A., Gallery LipanjePuntin, Trieste

2003
Glamour - British Council, Prague
Phantom of Desire - Visions of Masochism in Art, Neue Galerie Graz
Generations – Galerie K&S, Berlin
Aus Liebe - Die Generation der 90er in Prag, Galerie der Stadt Remscheidt

2002
Imagination - Romanticism, Galway Arts Centre, Galway, Ireland
Monday - Plain Air, City Gallery Ostrava
Corps et traces, Musée de Beaux-Art de Nancy (catalogue)
Extradiction, Aqua museum, Lisbon
Politik-um/New Engagement, Prague Castle
Imagination – Romanticism, The Brno House of Arts

2001
Extended Transformation, Art Gallery Zagreb
A Sense of Wellbeing, Palace of the Imperial Thermal Baths, Karlovy Vary
Imagination – Romanticism, Botho-Graef-Kunstpreis der Stadt Jena,
Germany (catalogue)
Object - Metamorphoses in Time, Czech Museum of Modern Art, Prague
Milano Europa 2000, Triennale di Milano (catalogue)
Dead, The Roundhouse, London (catalogue)
Extended Transformation, City Gallery Ljubljana
Up in Smoke, Castle Museum and Art Gallery Nottingham

2000
Bohemian Birds – Positions of Czech Contemporary Art, Kunst Haus, Dresden (catalogue)
ArtWORKS, The Whitechapel Art Gallery, London
Girls Show 2000, Art Expo Gallery, Bucharest
Emila Filly Gallery, Usti nad Labem
Human Touch, West Bohemian Gallery, Cheb
Confrontation, Czech Centre, London

1999
Girls Show, MXM Gallery, Prague
Transformation II, Venice Biennial, Italy
Aspect - Positions – 50 Years of Art in Central Europe 1949-99,
Ludwig Museum Budapest, Museum of 20th Century, Wien
L´Autre motié de l´Europe, Galerie nationale du Jeu de Paume, Paris

1998
Interactus 5, Accademia D´ungheria, Rome
Sensibilities (Contemporary Art from Central Europe), European Academy of Art, London

1997
Born ‘68, Czech Centre, Berlin
Art in the Public Space, National Gallery, Prague

1996
Urban Legend, Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden (catalogue)
Preobrazaj, Bosnia and Hercegovina Art Gallery, Sarajevo
Interior versus Exterior, Factory Cosmos, Bratislava

1995
A New Europe - Supranational Art, Venice Biennial
Artists of Central and Eastern Europe, Mattress Factory, Pittsburgh
After the Velvet Revolution, Museum of Contemporary Art, Helsinki
Beyond the Borders, Kwangju Biennial
The Image of Europe, Nicosia

1994
After the Spring, Museums of Contemporary Art, Sydney, Canberra, Melbourne
Contemporary Art from the Czech Republic, South London Gallery
22nd Biennial, Sao Paulo (catalogue)
Auszeit, Galerie der Künstler, Munich
Biennial of Young Artists, Stone Bell House, City Gallery Prague


1993
Aperto, Venice Biennial
Art by Women, Old Town Hall, City Gallery Prague (with Mio Shirai, Pipilotti Rist, Jennifer Bolande)
Double Exit, Ludwig Forum, Aachen
Situation Prague, Dialogue of Two Generations, Kampnagel Internationale Kulturfabrik, Hamburg
That, what is left, Stenc’s House, Prague

1992
Sirup, Pasinger Fabrik, Munich
D’une génération á l’autre, Musée d´Art Moderne de la Ville de Paris
Slovaks and Czechs, Maeght Gallery, Paris
Between Aesop and Mowgli, Vaclav Spala Gallery, Prague
Frontiera 1/92, Bolzano
Ninth Biennale - The Boundary Rider, Sydney

1991
Contribution to Luck, Artist’s Gallery, Munich
New Intimate, ULUV Exhibition Hall, Prague

1990
Grand Concours International De Peinture 1990, Musée 2000, Luxembourg
Zastoupení ve sbírkách
The Art Collection of Erste Bank Group, Vienna
City Gallery Prague
Czech Museum of Modern Art, Prague
Modern and Contemporary Art Collection, National Gallery, Prague
Carnegie Museum of Art, Pittsburgh
Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg

Milenu Dopitovou zastupuje Galerie Jiří Švestka:
www.jirisvestka.com
Další realizace

Video:

Milena Dopitova, Director Branka Bogdanov, Editor Reb Butler, 25 minutes, produced by ICA, Boston, 1994

A Live Man is Playing, work of M. Dopitova, produced by Fabric Workshop, Philadelphia, 1996

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Jirousová Věra: Na pláních zelených Mileny Dopitové, A2 kulturní týdeník 2/ 2005

Ferencová Yvona: Jak zavřít tlamy lvům, A2 kulturní týdeník 10/ 2006, s. 8

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv