O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Pavel Korbička

Jméno
Pavel
Příjmení
Korbička
Narozen/a
1972
Místo narození
Brno
Působiště
Brno
Web
http://korbicka.cz/
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Pavel Korbička se zabývá tématem prostoru, který vizuálně definuje světlem. Ve svýchdimenzionálních průzkumech pracuje s vazbami na prostor, tělo a vztahové souvislosti. Tyto tři kategorie utvářejí základní pilíře umělcova uvažování a strukturují jeho tvorbu do vzájemně se prolínajících oblastí. První okruh představují lineární zásahy do prostoru, v jejichž rámci Korbička hledá možnosti prostorových vztahů, logických souvztažností, ale i absurdních vazeb, které vizualizuje neonovými trubicemi. Dle slov lisabonského kurátora Mária Caeira tyto práce „nerámují prostor, ale naopak ho definují jakoby zevnitř", neboť obnažují optické či energické těžiště konkrétního prostoru, a to i za cenu určitého kontrastu.

Výrazným příkladem je ryze minimalistická instalace North Line (2008) vytvořená v rámci bienále Brno Art Open, kde Korbička ve svažitém terénu brněnského Špilberku v několikametrové výšce instaloval světelnou horizontálu, která zde utvářela pomyslnou rovinu. Na sever směřující světelná linie procházela korunami stromů a zpřítomňovala princip daného a neměnného prvku (světové strany, póly, gravitace) jakožto komplementárního protikladu vůči proměnlivé struktuře organické přírody (stromy, modelace terénu). S touto instalací obsahově souvisejí minimalistické práce Nepravý úhel (2008) v brněnském Domě pánů z Kunštátu a Hladina (2003) v brněnské Galerii Katakomby, v nichž Korbička světelnými liniemi tematizoval určitou nepřesnost, odchylku či vychýlení, které v daném prostorovém uspořádání oproti svému očekávání odhalil. Nepravidelnosti a nerovnosti vizualizoval také v rozměrném projektu Line Walker (2017), kde do drážky v asfaltovém chodníku zapustil svítící neonový drát, čímž vznikla padesátimetrová světelná linie naznačující možnou, i když velmi málo pravděpodobnou dráhu pohybu chodce v prostředí města.

Protiváhu k těmto situacím pak představují některé umělcovy zahraniční realizace z let 2019 až 2021, v nichž se soustředil na akcentování vnitřních konstrukčních zákonitostí v prostorové koncepci staveb (instalace Structuring of Space ve vstupní části berlínského uměleckého rezidenčního centra SCOPE, Attribute na fasádě GAD v Benátkách nebo Metafore na budově Villa Cernigliaro v italském Sordevolo).

Do druhé oblasti Korbičkova uvažování patří práce vázané napohybové variace lidského těla,konkrétně na tanec,který umělec vnímá jako sled pohybových dějů uskutečněných v daném prostoru. Na počátku vznikaly Taneční kaligrafie – typ A a B (1996), v nichž měla tanečnice na chodidlech nanesen pigment nebo na hraničních částech těla (čelo, dlaně, nárty) připevněny zdroje světla, takže vznikal buď kresebný záznam v ploše, nebo fotograficky pořizovaná dokumentace světelného pohybu. Následovaly práce, v nichž umělec tanečnici uzavřel do prostoru koule (případně muslimské burky), jejíž vnitřní plášť tak pohybovému procesu vymezil trojrozměrné pole působnosti. Záznamy doskoků, dosahů a dalších gest vytvořených chodidly, dlaněmi a vlasy tanečnice tudíž vznikly v privátním prostoru jako přímé dokumenty daného procesu. Následným rozřezáním koule na jednotlivé segmenty pak tyto záznamy utvořily autentickou „projekci“ trojrozměrného procesu do plochy (Tělo jako místo, 1996–2008).

Teprve po roce 2010, díky snadnější dostupnosti 3D-technologií, Korbička dospěl k metodě prostorového záznamu tance světelnou kresbou, kterou přímo materializuje světelnými liniemi tvořenými z neonových trubic. Na hraniční části těla tanečnice umisťuje reflexní body a jejich pohyb zaznamenává infračervenými kamerami. Digitální data poté prostřednictvím 3D tisku zhmotňuje do trojrozměrných modelů, které slouží jako předlohy pro „světelné plastiky“ z cyklu Taneční kaligrafie – typ E a F. V nich tematizuje zejména jemné odchylky a nepřesnosti, kterých se tanečnice při opakování identického tanečního aktu přirozeně dopouští.

Posledně jmenovaná díla dokládají, že Korbička k tanečnímu procesu stále intenzivněji přistupuje jako k časově-prostorové události, kdy tanec chápe jako syntézu pohybových dějů koncentrovaných do jednoho místa (Taneční kaligrafie E2) anebo jako lineární děj odvíjený prostorem (Taneční kaligrafie F1). Tato dvě „schémata“ přitom ukazují jak polaritu synchronního a diachronního pojetí času, tak i protikladnost kompresivního a expanzivního vymezení lidského těla v prostoru.

S tanečními kaligrafiemi úzce souvisejí také Korbičkovy záznamy zvuku, respektive zvukového chvění, které od roku 2011 vytváří s hudební skladatelkou Lucií Vítkovou (*1985). V obou případech hraje důležitou roli těsná vazba na tělesnost a procesuálnost, které dílům přisuzují performativní charakter. Pohyb komponistky je stejně jako pohyb tanečnice určován prostorovými možnosti i limity vlastního těla. Komponistka se dotýká strun, konkrétně gumových šňůr v látkové bužírce, na které je nanesen grafitový pigment, tuš nebo razítková barva. Struny jsou napnuty v několikacentimetrové vzdálenosti od podkladové plochy, kterou může být třeba stěna nebo na rám napnuté plátno. Vizuální stopy vzniklé kontaktem strun s obrazovou plochou nebo dopadem samotné barvy představují přímý záznam hudebního tvůrčího procesu a s ním souvisejících pohybových dějů. Jelikož se zde oba umělecké přístupy, zvukový i vizuální, potkávají jako rovnocenné, každý z akustických obrazů je ve výsledku prezentován společně se zvukovou nahrávkou příslušné hudební kompozice (např. Akustický obraz č. 17–19, 2011, stálá expozice Muzea města Brna).  

Třetí okruh Korbičkovy práce, zahrnutý do kategorie vztahové souvislosti,obsahuje labyrintické koridory ze světlovodivých polykarbonátových desek, k nimž jsou kotveny neonové trubice. Ať už divák vstupuje do nitra instalace nebo ji obchází, stává se v těchto případech aktivním účastníkem dané situace, a to v závislosti na míře interakce se světelnými jevy, míře vnímavosti i individualitě vlastního zkušenostního potenciálu. K nejstarším příkladům tohoto typu prací patří průchozí instalace Koridor (2003) instalovaná v Moravské galerii v Brně nebo Blue Way (2008) na Letišti Václava Havla v Praze koncipovaná jako spirálově centralizovaný prostor ve formě uzavřeného kruhu. Návštěvník kroužící kolem „stavby“ tuší, že vnitřní prostor ubíhá ke středu, kam je přitahována i jeho pozornost. V meziprostoru mezi jádrem a vnějším kruhem se odehrává optický pohyb konkretizovaný v imaginárních jevech odrazu, modelace a deformace, jež jsou silně navázány na fyzický pohyb diváka a jeho tělesnost.

Další významnou koridorickou instalací, do níž divák tentokrát vstupuje, představuje Event of Space (2022) v prostoru Synagogy v Trnavě (Galéria Jána Koniarka), jejímž východiskem byl obdélný prostor vymezený šesti pilíři. Ty se staly určující pro prostorové řešení světelné „stavby“, která měla formu výrazně zprohýbaného koridoru. Během návštěvníkova pohybu labyrintickým koridorem docházelo k rozostřování a zamlžování prostoru a k rozehrávání ireálných světelných jevů, které se staly zdrojem fyzického prožitku lability, nejistoty a dezorientace. Ještě intenzivnější míru znejistění pak přinesla Korbičkova práce Tunnel vision (2019) instalovaná v brněnském Domě umění, kdy návštěvník procházel nitrem instalace po nekomfortně úzké, a navíc ještě diagonálně vychýlené lávce, takže střed se s osou tunelu protnul pouze v jediném, centrálním bodě. Světelná dynamika se tedy rozbíhala do dějových míst odehrávajících se v divákově levém a pravém periferním zorném poli. Tím došlo k narušení binokulárního vidění, takže střed vjemu zůstal zcela prázdný. Schopnost vnímání hloubky prostoru ustoupila destabilizačním účinkům, které nastolily stav v psychologii označovaný jako tunelové vidění, kdy účastník není schopen nalézt psycho-fyzickou stabilitu. 

Vzhledem k percepční náročnosti Korbičkových děl, které divák nezakouší pouze zrakovými smysly, ale i tělesnými a mentálními prožitky – jako jsou pocity nestability nebo stavy fyzické závrati či nevolnosti –, se každá světelně-prostorová situace Pavla Korbičky stává komplexem vazeb na mysl a tělesnost diváka. Filosof Miroslav Petříček to formuloval výstižně: „O prostoru najednou víme celým tělem..." Pro interpretaci Korbičkových světelných prací se proto jako relevantní teoretický rámec nabízí fenomenologie tělesného vnímání pramenící z filosofie Maurice Merleau-Pontyho a z tezí ztělesněné mysli a ztělesněné kognice rozvíjené zejména neurofenomenologem a kognitivním vědcem Franciscem Varelou.

Korbička ve své tvorbě navíc předkládá přístup k lidskému tělu jako nástroji s pevným dimenzionálním vymezením, který má zároveň potenciál proměnlivosti a kontextuální podmíněnosti (v důsledku vazby na konkrétní čas, místo nebo momentální rozpoložení tanečnice), a dokládá také, že účinek každé světelné instalace je nepřenositelný a neustále se dynamicky proměňující (v důsledku vazeb na konkrétní čas i vjemové nastavení toho či onoho vnímatele). Při výkladu Korbičkova díla je proto třeba pracovat s celkovou strukturou estetické zkušenosti a brát v potaz „operativní dynamiku fungující mezi vnímatelem a vnímatelným, pocitem a věděním“, kterou ve své teoretické práci o světelném umění zdůrazňuje kalifornská historička umění Dawna L. Schuld. Z toho vyplývají i nutné přesahy do oblasti neurovědních disciplín, jejíž impulzy hrají při vnímání Korbičkovy tvorby neopomenutelnou roli a ukazují, že prožitek uměleckého díla může být nejen hmotný a ztělesněný, ale hraje i aktivní roli v našem pozdějším myšlení a zkušenostech.

Autor/ka anotace
Ilona Víchová

Publikováno
2023

Profesní životopis

Vzdělání:

1992–1998
Akademie výtvarných umění v Praze: Ateliér socha - prostor - instalace (prof. Stanislav Kolíbal); Ateliér konceptuálních tendencí (prof. Miloš Šejn)

1987–1992
Střední škola uměleckých řemesel v Brně

 

Zaměstnání:

1998-dosud
pedagog na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně: Ateliér sochařství 2

2012
habilitován na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně

 

Stipendia,ocenění, granty, umělecké rezidence:

2022
Tvůrčí stipendium Ministerstva kultury České republiky

2020
Pollock - Krasner Foundation Grant, New York, (USA)

2019
SCOPE Light Art Residency – Umělecká rezidence v Berlíně (DE)

2015
Tvůrčí stipendium Ministerstva kultury České republiky

2006
Metall - Stahl Schwerin, mezinárodní sochařské sympozium, Schwerin (DE)

2001
Ministerstvo kultury ČR - Pobytové stipendium v Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov

1995
Germinations IX – Evropské projekty pro mladé umělce, Delfy (GR)

Výstavy

Samostatné výstavy
2022
Light Perspectives, Synagoga – prostor současného umění, Galéria Jána Koniarka v Trnavě (SK)

2021
Space of Perception, Telegraph Gallery, Olomouc
Metafory, Villa Cernigliaro, Sordevolo (IT)

2019
Structuring of Space, SCOPE Berlin (DE)
Deflection, Dům umění města Brna
Horizonty světla, Artikle Gallery, Brno

2017
Space of Body, Galerie Via Art, Praha
Taneční kaligrafie, Místodržitelský palác, Moravská galerie v Brně, Brno
Space in the Space, LAB303 – Galeria Eksperymentu Intermedialnego, Katowice (PL)

2016
Event of Space, Galerie NoD, Praha

2015
Between, Strom Art Gallery, Brno

2014
Interference, Galerie města Blanska, Blansko
Event of Space, Kunsthalle / Hala umenia Košice, Košice (SK)

2013
Akustické obrazy, Galerie Pecka, Praha
Event of Space, Galerie Caesar, Olomouc

2011
Akustické obrazy, Galerie G99, Dům pánů z Kunštátu, Dům umění města Brna, Brno
Between, Galerie Via Art, Praha

2010
In, DADS – Galerie die Aktualität des Schönen, Liberec

2009
Prostorem pohybem, Galerie Brno, Brno

2008
Nepravý úhel, Dům pánů z Kunštátu, Dům umění města Brna, Brno

2007
Kolem a kolem, Dům umění České Budějovice

2005
Light Plan, Galerie města Plzně, Plzeň
Světlovody, Dům umění v Opavě, Opava

2003
Koridor, Pražákův palác, Moravská galerie v Brně, Brno

2000
Řecký cyklus, Galerie výtvarného umění – Dům umění v Ostravě, Ostrava
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2022
Licht Zeit Labor, Kunsthalle Hannover (DE)
Pavilion 0/4, Spazio Thetis, Palazzina Modelli, Arsenala Nord, Venice (IT)

2021
Biela noc – Mezinárodní festival světla, Bratislava (SK)
Toyama International Glass Exhibition, Toyama Glass Art Museum (JP)
C_Z_S_K_1_3_2_1, současná Česko-Slovenská serigrafie, Dům umění v Opavě
Pavilion 0/3, GAD – Giudecca Art District, doprovodná výstava k Bienále architektury v Benátkách (IT)

2020
The Venice Glass Week, Castello Gallery, Benátky (IT)

2019
Signal – Mezinárodní festival světla, Praha
Pavilion 02, GAD – Giudecca Art District, doprovodná výstava k 58. Bienále současného umění v Benátkách (IT)
Screening, GASK – Galerie středočeského kraje, Kutná Hora

2018
Něco něčím / Daliborem Chatrným, Dům pánů z Kunštátu, Dům umění města Brna, Brno
NordArt, Büdelsdorf (DE)
Sklo jako umění, Muzeum současného skla Portheimka, Muzeum Kampa, Praha
Energie prvotní čáry, Galerie moderního umění v Hradci Králové, Hradec Králové

2017
Biela noc – Mezinárodní festival světla, Bratislava (SK)
Absolute Beginners, Galerie SVIT, Praha
Umění v prostoru / m3, Praha

2016
Space view light, Tychy light & Sound festival, New Technologies Park Malt House of the Citizen Brewery, Tychy (PL)

2015
Tanečný večierok, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava (SK)
Labirinty energie, Galerie Spazio Tadini, v rámci Expo in Città, Milano (IT)

2013
Princ, Galerie Kvalitář, Praha
Doteky hudby, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Litoměřice
Od moderny po současnost, hrad Špilberk, Muzeum města Brna, Brno

2011
Skyway 2011, Mezinárodní festival umění světla, Toruň (PL)
AMoYA – Muzeum mladého umění, Colloredo-Mansfeldský palác, Praha

2009
Moje Evropa, Centrum pro současné umění DOX, Praha

2008
Aeronale 08ʼ, Letiště Václava Havla Praha
Brno Art Open – Sochy v ulicích, Dům umění města Brna, Brno

2007
Prostor pro intuici, Dům U Zlatého prstenu, Galerie hlavního města Prahy, Praha

2006
Stahl Schwerin 2006, mezinárodní sochařský park, zámek Wiligrad, Schwerin (DE)

2000
Via 2000, Praha - Evropské město kultury 2000, Galerie Via Art, Praha

1998
Fotofest Praha - Kolín, Regionální muzeum, Kolín
Pohyb kolem středu, Dům umění města Brna, Brno

1997
Důvod věcí neviditelných, synagoga na Palmovce, Praha
Germinations IX, Tutesall, Lucembursko (LU)
Germinations IX, Villa Arson, Nice (FR)

1996
Germinations IX, Jízdárna Pražského hradu, Praha
Další realizace

Trvalé realizace ve veřejném prostoru (výběr):

2019
The Structuring of Space, vstupní prostor SCOPE BLN, Berlín (DE)

2011
Vertikála 02, horní patro věže kostela sv. Jana Křtitele, Frýdek-Místek

2008
Nepravý úhel, schodišťová hala Domu pánů z Kunštátu, Dům umění města Brna, Brno

2006
Fáze koule I, mezinárodní sochařský park Wiligrad, Schwerin (DE)

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Autorské monografie a katalogy:

2022
HAJEK, Miroslava. Pavel Korbička - Metafore [Metaphors] (kat.: IT - EN). Zero Gravitá Villa Cernigliaro, Sordevolo 2022.

2021
KESNER, Ladislav. Pavel Korbička - Space of Perception (kat.: CZ - EN). Telegraph Gallery, Olomouc 2021.

2020
KOSTADINOV, Boris. Pavel Korbička - Die Strukturierung des Raums [The Structuring of Space] (kat.: DE - EN). SCOPE, Berlin 2020.

2019
CAEIRO, Mário - HAJEK, Miroslava - KESNER, Ladislav - PETŘÍČEK, Miroslav - VÍCHOVÁ, Ilona. Pavel Korbička (monogr.: CZ - EN). Vutium, Brno 2019.
KORBIČKA, Pavel (ed.) et al., PROSTORY, úvahy – autobiografie – rozhovory [SPACES, essays – autobiography – interviews], Vutium, Brno, 2019.

2013
PETŘÍČEK, Miroslav. Pavel Korbička - The Event of Space (kat.: CZ - EN). Galerie Caesar, Olomouc, 2013.

2012
VÍCHOVÁ, Ilona. Pavel Korbička & Lucie Vítková - Akustické obrazy [Acoustic paintings] (kat.: CZ - EN). Brno Gallery CZ, Brno, 2012.

2009
VÍCHOVÁ, Ilona. Dalibor Chatrný, Pavel Korbička - Prostorem pohybem [By Space, by Motion](kat.: CZ - EN). Galerie Brno, Brno, 2009.

2005
VALOCH, Jiří. Pavel Korbička - Světlovody [Light Conductors] (kat.: CZ - EN). Dům umění v Opavě, Opava, 2005.

Články, média, internet

Katalogy skupinových výstav, články, rozhovory:

2022
BENHADJ, Mohamed, INTERVIEW / Pavel Korbička, Al-tiba 9 ORIGINAL, Contemporary Art Magazine, No. 11,  August 8, 2022

2020
BENHADJ, Mohamed, INTERVIEW / Pavel Korbička – Light installations, Al-tiba 9 ORIGINAL, Contemporary Art Magazine, No. 05,  June 1, 2020
FINSINGER, Stefan (ed.), Blubee Artists Feature:Pavel Korbička, Blubee Magazine No. 3 – spring 2020.
GRAHM Anne (ed.), Interview: Pavel Korbička, Art Reveal Magazine No. 53 / June 2020
HOEL Buntaine Julia (ed.), Algorithmic, SciArt Magazine No. 42 / June 2020
HORN, Helena (ed.) – Korbička, Pavel, Showroom:Pavel Korbička -Spatial Disorientation, ArtLight Magazine No. 15, 2020/2.
KOSTADINOV, Boris, Boris Kostadinov Explores Art's Interaction with Political and Economic Realities, Artqol.com,April 2020

2019
CAEIRO, Mário, A Trace of Light in Venice, Urban Aphorisms, 17 May 2019.
HAJEK, Miroslava – PETIŠKOVÁ, Terezie, Pavel Korbička,Deflection, Dům umění města Brna, 2019.
KADLECOVÁ, Kateřina, Rozhovor: Boží mlýny melou na Signalu: Svátek světla Signal Festival rozzáří vizuální umělec Pavel Korbička [The Interview: God's mills grind on Signal: The Signal Festival of Light will be lit up by visual artist Pavel Korbička], Reflex No. 41, 10. 10. 2019.
Lindaurová, Lenka, Omamný labyrint Pavla Korbičky dokáže nadchnout i zmást všechny smysly [Pavel Korbička’s Intoxicating Labyrinth Manages to Excite and Bewilder the Senses], Deník N, 10 April 2019.

2018
FRANK, Jakub – FRANK, Matěj – KLIMEŠ,Martin, λ ~ viditelné, neviditelné [λ ~ Visbile, Invisible], Bludný kámen, Opava, 2018.
PANGRÁCOVÁ, Lucie, NordArt 2018, Kunstwerk Carlshütte, Büdelsdorf, 2018.
PETŘÍČEK, Miroslav, Space of Body, Flash Art No. 47, March-April 2018.
POLLÁKOVÁ, Petra – PŘÍKAZKÁ, Petra, Energie prvotní čáry [Primary-Line Energy], Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2018.

2017
POMAJZLOVÁ, Alena (ed.) et al., Prostory Dalibora Chatrného [Dalibor Chatrný’s Spaces], Spolek přátel Domu umění města Brna a Masarykova univerzita v Brně, 2017.

2016
MACHALICKÝ, Jiří, Pavel Korbička, Event of Space, Galerie NoD, Prague, 2016.

2015
HAJEK, Miroslava – křenková, Hana, Labirinti di energia [Labyrinths of Energy], Spazio Tadini and the Czech Center in Milan, 2015.

2014
FADINGEROVÁ Hana, Interference, Ateliér No. 23-24, 20 November 2014.
NEKVINDOVÁ, Terezie (ed.) et al., Dům umění České Budějovice2013-1998 [The České Budějovice House of the Arts, 2013-1998], AVU v Praze, Prague, 2014.

2013
KORYČÁNEK, Rostislav, Gott in der Kunst in einem gottlosen Land [God in the Art of a Godless Land], Kunst und Kirche 1/2013, Springer, Vienna & New York, 2013.
VÍCHOVÁ, Ilona, Od moderny po současnost, 1945-2013 [From the Modern to the Contemporary, 1945-2013], Muzeum města Brna, Brno, 2013.

2012
PREISNER, Pavel, Galerie Věž, Dotknout se místa [The Tower Gallery, Touching Places], Prostor Zlín No. 1/2012, Volume XIX.

2011
FREISLEBEN, Zdeněk, 10 + 10, Galerie Via Art, Prague, 2011.
OLDKNOW, Tina, New Glass Review 31/2010, The Corning Museum of Glass, New York, 2011.

2009
NETOPIL, Pavel, Jistota je pouhé slovo, Rozhovor s Pavlem Korbičkou [Security is Only a Word: An Interview with Pavel Korbička], Prostor Zlín No. 3/2009.

2007
SVOBODA, Aleš, Prostor pro intuici [A Space for Intuition], Ateliér No. 23, 22 November 2007.
SEDLÁČEK, Zbyněk, Světelné instalace Pavla Korbičky podtrhují moment spirituální dimenze v prostředí technické civilizace [Pavel Korbička’s Light Installations Underscore a Moment of a Spiritual Dimension in the Environment of a Technical Civilization], Glassrevue No. 2, 28 January 2007.

2006
FITSCHEN, Jürgen, VI. Internationales Bildhauersymposium – Metall, Stahl Schwerin [Sixth International Sculpture Symposium – Metal, Schwerin Steel], Kunstverein Wiligrad e.V. Schwerin, 2006.

2005
PETLACHOVÁ, Hana, Pavel Korbička – Světlovody [Pavel Korbička – Light Conduits], Ateliér Nos. 14-15, 7 July 2005.
SEDLÁČEK, Zbyněk, Instalace Pavla Korbičky poukazuje k nové linii českého sochařství [Pavel Korbička’s Installation Points toward a New Line of Czech Sculpture], Glassrevue No. 21, 19 June 2005.

2003
VALOCH, Jiří, Neon a prostor [Neon and Space], Ateliér No. 24, 4 December 2003.

2000
FREISLEBEN, Zdeněk, Via 2000, Praha – Evropské město kultury 2000 [Prague: European City of Culture 2000], Galerie Via Art, Prague, 2000.
BĚLOHRADSKÝ, Václav – PETŘÍČEK, Miroslav, Důvod věcí neviditelných, texty, fotodokumenty [The Reason of Invisible Things: Texts, Photodocumentation], Synagoga na Palmovce, Prague, 2000.

1999
PACOLA, Aleš, Pohyb kolem středu jako dialog [Motion around the Center as Dialog] , Ateliér No. 4, 18 February 1999.

1996
KAREZ, Patrick, Germinations IX – Projects for Young Artists, Foundation Germinations Europe, 1996.

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu