O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Peter Fabo

Jméno
Peter
Příjmení
Fabo
Narozen/a
1983
Místo narození
Sušice, CZ
Působiště
Praha
Klíčová slova
fotografie
instalace
objekt
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Peter Fabo je umělcem, který má silné výtvarné zázemí v médiu fotografie, a ačkoliv se ho nezřekl, rozvíjení vizuálního přemýšlení ho dovedlo k novým postupům malby, objektu a instalace.


První fotografické autorské knihy Diana (2008) a diplomová práce Meno, mesto, zviera, vec (2010) jsou si podobny stlačenou intimní energií, která spojuje jednotlivé fotografie v působivý celek. V Dianě autor vybírá skoro výhradně portréty své přítelkyně, případně věcí, které souvisí s jejich společnou existencí. Snímky mají různorodý technologický původ a jejich sběr probíhal šest let. Již zde se objevuje komplexní vizuální situace, kterou Fabo posléze rozvíjí i v pozdějších galerijních instalacích. Fotografie nejsou řazeny chronologicky, to, co je pojí, je intuitivní zacházení s kontinuitou jednotlivých snímků, jejich náladou, barvou, kompozicí a vzájemným kontrastem. Dílo má podobu knihu, její obsah se však dá číst různými způsoby, jeden soubor obrazového materiálu se pro každého čtenáře mění v specifický magický cyklus, hypertextuální myšlenkový systém. Kniha Meno, mesto, zviera, vec má podobný charakter. Opět jí lze napůl číst a napůl vnímat. Použitý obrazový materiál taktéž krouží nad jednou osobou, není to však objek, nýbrž subjekt fotografa, který vybírá náměty a vytváří narativní linii. V obou autorských knihách Fabo pracuje s archivem a řazením je reinterpretuje, což je aspekt, který provází jeho celou tvorbu.


U Petra Faba je samotné fotografování, začínající výběrem námětu, jeho exponováním a končící vyvoláním, nebo digitalizací, pouze první částí procesu. Potom jednotlivé snímky používá jako stavební kameny ke konstrukci složitejších systémů, interpretuje je tak, že mezi nimi nachází nové vztahy. Tento postup instalace Fabo využívá v médiu knihy a posléze je přetavuje do média výstavy. Fotografie fungují jako materiální jednotky, které svými estetickými kvalitami vytváří vztahy mezi sebou a specifickým galerijním prostředím. Tak výstavní projekt Kontakt skrze kontaktní kopii (2014) kombinuje lokalitu místnosti otočenou na jih s velkými okny s souborem fotografií různé velikosti, techniky a námětu, které společnou souvislost nacházejí až v společné kompozici v dané místnosti. Autor zakryl některé částí oken fólií, čímž narušil pravidelnou geometrii stínů okenních rámů. Tato intervence přináší světelný obraz, který tvoří novou syntézu s jednotlivými fotografiemi. Jako předobraz této výstavy slouží další autorská kniha Peter Fabo 2013 (2013), už nefungující jako subjektivní dokument, ale jako encyklopedie inspirací Fabovy práce a jeho děl samotných.


V knize Peter Fabo 2013 se objevují reprodukce jak fotografií, tak dokumentace dřevěných objektů a intarzií. Intarzii jako tradiční, a v dnešní době nezvyklé technice, se Fabo intenzivně věnuje přibližně od roku 2012. Technicky a časově náročný proces tvorby intarzie tvoří skládání a lepení úlomků různě barevných a strukturovaných dýh, které se spojují v obraz. S technologií intarzie se do Fabova tvarosloví dostává nový formální jazyk abstraktní geometrizace. Inspirace kubismem a konstruktivismem je nepopiratelná a přiznaná. Jejím prostřednictvím však Fabo do celé hry přináší i postmoderní prvky. Například dílo Kryštál čerešňa (2012) svým názvem odkazuje nejenom k motivu, ale také k původu dřeva, ze kterého je intarzie vyrobena. Tak nám čtení těchto děl poskytují balancování na hranici translace mezi formou a obsahem.


Podobně, jako se v jednotlivých dílech spojují geometrické prvky ve vyvážený celek, tak jsou díla uvážlivě kombinována v médium výstavy. V nich Fabo dále rozvíjí onu postmoderní hru, kombinuje modernistický jazyk s nezvyklými, někdy ironizujícími prvky. Výstava Lakuj (2014) přináší vrstevnatý celek, kde společně funguje mdlá hnědá barva dřeva na výrazné nástěnné malbě ze CMYK barev. V této ozvláštněné výtvarné krajině jsou však ukotvena konceptutální gesta, která se citlivě vynořují z abstraktních tvarů, jako například slovo COOL v jedné z geometrizujících intarzií. I výstava L O N G E R (2015) v galerii KIV dále rozvíjí toto uvažování interakce mezi formou a obsahem. Spektakulární kompozice má podobu enviromentu, jednotlivosti jakoby diváka vedly výstavou, odkazují jedna k druhé. V konstruktivistické intarzii se však nachází nepatřičná přítomnost banánu, který tuto kompozici a její konotace zpochybňuje obdobným způsobem, jako například před sto lety kráva v Malevičově kubistické kompozici Kráva a housle (1913).

 

Ve výstavách tak Fabo pracuje s mnohovrstevnatými výtvarnými i obsahovými vztahy, jejichž čtení nám usnadňuje právě jejich formální ozvláštněnost a vytříbenost.


Autor anotace
František Fekete

Publikováno
2015

Profesní životopis

1998-2002 Střední průmyslová škola, obor kamenosochařství, Spišská Nová Ves, Slovensko
2004-2010 Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praha, ateliér fotografie

stáže:
2007 - VŠUP Praha, ateliér typografie
2007 - Facultad de Bellas Artes de Granada, Španielsko
2009 - University of Art and Design - Cluj Napoca, Rumunsko

Výstavy

Samostatné výstavy
2015
Lakuj, galerie SET, Liberec
čočo #2, galerie A.M. 180, Praha

2014
Kontakt skrze kontaktní kopii, galerie Entrance, Praha

2013
Superstár, galerie Kytka, Praha
čočo, City Surfer Office, Praha
Cesta sa v zime neudržuje, Berlínskej Model, Praha

2011
DOMINANTY, galerie Photoport, Bratislava
Meno, Mesto, Zviera, Vec, Galéria Umelcov Spiša, Spišská Nová Ves
REM, galerie Lumen, Budapešť
Príloha inzerátu, galerie Fotograf, Praha

2010
Muchy a jablko späť, galerie 207, Praha

2008
Druhá strana, galerie Velryba, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
Delta, České centrum, Berlín

2014
Foto Festival, Muzeum Moravská Třebová
Výstava o židli, Bienále fotografie a vizuálního umění, Liege, Belgie

2013
3, galerie Kvalitář, Praha
Martina Pešková Peter Fabo, galerie studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové

2012
Geologický prieskum, galerie 35m2, Praha

2011
Obraz ve kterém žijeme, GASK, Kutná Hora
Obraz ve kterém žijeme, galerie Emila Filly /Armaturka/, Ústí Nad Labem
LAB EAST / LABOR OST, galerie V8, Cologne, Německo
Erotická Revue, galerie GASK, Kutná Hora
In optima forma, galerie Emila Filly /Armaturka/, Ústí Nad Labem

2010
Rodinný pocit, Dom fotografie, Liptovský Mikuláš, Slovensko
Šraml fest Znojmo, Holy Pilgrimage of Cyril & Method II
LAB EAST / LABOR OST, Curych, Švýcarsko
Semana Santa, Átrium Café, Spišská Nová Ves
Pixel, Muzeum umění a designu, Benešov

2009
Situácie ktoré sa mohli stať, Café bar Vítkov, Praha
Dve izby, galerie (A)VOID, Praha
Pixel, galerie Velryba, Praha
Twilight zone, Divadlo Underground, Praha

2008
To nepodstatné, galerie Mánes, Praha
Maska, Horažďovice

2007
Šestka, Pražský dům fotografie, Praha

2006
Nie iba jedna, ale veľa izieb, GAVU, Praha

2005
120. výročí VŠUP, galerie Mánes, Praha
Světlo, Česká národní banka, Praha

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv