O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Hana Buddeus

Narozen(a)
1984
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Klíčová slova

O teoretikovi

Hana Buddeus (rozená Kratochvílová) svůj profesní zájem soustředí na fotografii, a to zejména na její dokumentační aspekty. Sledovala ji ve vztahu k živému umění (happeningu, akčnímu umění nebo umění performance), ale zabývá se i fotografií coby nástrojem dokumentace uměleckých děl. Metodologické východisko Hany Buddeus tkví přitom v propojování současných tzv. Photography Studies (tj. důrazu na materialitu fotografie či na široké společenské využití média) s přístupy dějin umění.

V prvním ročníku dějin umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se Buddeus orientovala na  středověk a baroko, semináře Vojtěcha Lahody ji však záhy přitáhly k umění 20. století. A zájem o dějiny a teorii fotografie ji posléze přivedl na semináře Karla Císaře, pod jehož vedením pak napsala a obhájila dizertační práci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Krátce také studovala na opavském Institutu tvůrčí fotografie.

Ve své dizertační práci se zabývala vztahem fotografie a uměním performance (terminologicky také otázkou performance artu či akčního umění) v sedmdesátých letech. Soustředila se zde na možnosti fotografického uchopení performance stejně jako na performativní aspekty fotografie, zamýšlela se nad podmínkami vzniku těchto fotografií a jejich úlohou ve specifickém normalizačním kontextu. V základu jejího uvažování stál předpoklad, že fotografie má nezanedbatelný podíl na vytváření dějin umění. Jak popisuje v závěru, tyto paralelní dějiny fotografie „se nezabývají fotografií jako prostředkem k estetizaci reality, ale jako nástrojem využitelným k reprodukci uměleckých děl, dokumentaci apod.“[1] K důležitým výchozím bodům její práce patřil i předpoklad, „že performance je dokumentací ustavována, nikoli popírána“ a že v daném historickém kontextu byla fotografie jedním z důležitých  prostředků distribuce tohoto typu živého umění k širšímu publiku.[2] Dizertace Hany Buddeus v roce 2017 vyšla pod názvem Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění 70. let 20. století a v následujícím roce za ni autorka získala cenu Josefa Krásy, již uděluje Uměleckohistorická společnost.

Buddeus svou odbornou pozornost poté upřela k osobnosti Josefa Sudka, přičemž se soustředila na rozsáhlý soubor Sudkových fotografií uměleckých děl, u nichž problematizovala tradiční rozdělení fotografie na dokumentační a uměleckou. Šlo o pětiletý výzkumný projekt Ústavu dějin umění AV ČR, který inicioval Vojtěch Lahoda. Cílem tohoto multidisciplinárního týmového projektu bylo tyto fotografie prostudovat, utřídit, zdigitalizovat a následně i zprostředkovat v podobě on-line databáze (sudekproject.cz). Celý projekt byl v roce 2020 završen obsáhlou publikací Sudek a sochy, věnovanou Vojtěchu Lahodovi in memoriam, na níž se kromě Hany Buddeus textově podílela i Katarína Mašterová, a kratšími texty přispěli také Kateřina Doležalová, Zuzana Krišková, Mariana Kubištová, Martin Pavlis a Fedora Parkmann. Buddeus v jedné ze studií popsala, jakou roli mohlo Sudkovo fotografování sochařských uměleckých děl sehrát v jeho pozdějším zacházení s médiem fotografie: „[…] Sudek při pohledu na tyto sochy nacházel obrazy a od reprodukce významů se dostával k obrazové produkci. […] Sudkovo vědomé odhlédnutí od užitnosti a využitelnosti fotografií uměleckých děl jako reprodukcí v dobových publikacích a jeho záliba v pitoreskním jsou předobrazem jeho pozdější uvědomělé reflexe média fotografie.“[3] V témže roce se v Galerii hlavního města Prahy uskutečnila výstava Fešandy ze šuplíků. Sudek a sochy, kterou Buddeus společně s Katarínou Mašterovou kurátorovala.

Od roku 2016 Hana Buddeus působí na Ústavu dějin umění Akademie věd ČR coby vědecká pracovnice Oddělení umění 19.–21. století a členka Centra pro výzkum fotografie. Od roku 2023 je jednou z odborných řešitelek výzkumného projektu The Matrix of Photomechanical Reproductions: Histories of Remote Access to Art. V letech 2013–2022 byla členkou redakční rady časopisu Fotograf, v letech 2013–2015 se kurátorsky a produkčně spolupodílela na Fotograf Festivalu, v letech 2021–2022 byla členkou kurátorského týmu Fotograf Gallery. Mimo to produkčně participovala na řadě odborných aktivit, workshopů, sympozií apod. Od roku 2019 je členkou výboru Uměleckohistorické společnosti. Podílela se na projektech Confrontations: Sessions in East European Art History (2019–2022) a Resonances: Regional and Transregional Cultural Transfer in the Art of the 1970s (2021–2023).

 

 

 


[1]      BUDDEUS, Hana. Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století. Praha: UMPRUM, 2017, s.  216.

[2]      Tamtéž.

[3]      BUDDEUS, Hana. Zmizelé sochy: od nacházení obrazů k obrazové produkci. In: Sudek a sochy. BUDDEUS, Hana (ed.). Praha: Artefactum - Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, 2020, s. 220.

Autor/ka anotace
Jana Orlová

Publikováno
2023

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání

2010–2015    
Kurátor a kritik designu a intermédií (PhD.), Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

2006           
Faculté de philosophie et lettres, Université de Liège, Belgie (Erasmus)

2003–2009    
Dějiny umění / Francouzská filologie (Mgr.), Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze

 

Ocenění

2017
Cena Josefa Krásy, udělovaná Uměleckohistorickou společností

 

Granty

2023–2027
„The Matrix of Photomechanical Reproductions: Histories of Remote Access to Art“ – odborná řešitelka, členka výzkumného týmu

2021–2023
„Resonances: Regional and Transregional Cultural Transfer in the Art of the 1970s“, a collaborative research project supported by the Visegrad Fund – odborná řešitelka, členka výzkumného týmu

2019–2021
„Confrontations: Sessions in East European Art History“, Getty Foundation Connecting Art Histories Initiative – účastnice

2016–2020
„Josef Sudek a fotografická dokumentace uměleckých děl: od soukromého archivu umění k reprezentaci kulturního dědictví“, (NAKI II, DG16P02M002) – odborná řešitelka, členka výzkumného týmu (2016–2020) a vedoucí projektu (srpen–prosinec 2020)

Praxe

Zaměstnání

od 2016       
Ústav dějin umění Akademie věd ČR – vědecká pracovnice

2013–2015    
Galerie AMU – ředitelka

 

Členství v profesních organizacích a radách

2013–2022   
Členka redakční rady časopisu Fotograf

od 2019    
Uměleckohistorická společnost – členka výboru

2018–2022
Ministerstvo kultury – členka odborné komise pro hodnocení grantů v oblasti profesionálního výtvarného umění

od 2017    
Fotograf Festival – členka festivalové rady

 

Další profesionální zkušenosti

2021           
Spoluorganizátorka, “Infrastruktury (dějin) umění”, 7. sjezd historiků a historiček umění v Ústí nad Labem (23.–25. září, s Johanou Lomovou a dalšími)

2020           
Spoluorganizátorka, “Photo: Science. Photography and Scientific Discourses”, Ústav dějin umění Akademie věd ČR, Praha (30. listopadu – 2. prosince, s Barborou Kundračíkovou, Petrou Trnkovou, Fedorou Parkmann, Katarínou Mašterovou)

Spoluorganizátorka, “Fotografujeme sochy”, Sudek Project, Praha (s Katarínou Mašterovou)

2018           
Spoluorganizátorka, “Negativ – pozitiv – newprint!”, Sudek Project, Praha (s Katarínou Mašterovou)

2016           
Spoluorganizátorka, “Instant Presence: Representing Art in Photography: An International Symposium in Honor of Josef Sudek”, Praha (1.–2. prosince; s Katarínou Mašterovou a Vojtěchem Lahodou)

2015           
Organizátorka, “Documenting the Present”, diskuzní forum Fotograf Festivalu Národní galerie v Praze (2. října)

2014–2018   
Externí pedagožka, Katedra fotografie FAMU

2014           
Organizátorka, “The Mirror Stage”, diskuzní forum Fotograf Festivalu, Národní galerie v Praze (3. října)

2013           
Organizátorka, “Descriptive Systems”, diskuzní forum Fotograf Festivalu, Praha (19. října)

2013–2015    
Kurátorka a produkční, Fotograf Festival, Praha

2012           
Spoluorganizátorka, “Mezi východem a západem. Jak se v poválečném Československu psalo o výtvarném umění”, UMPRUM (27.–28. listopadu, s Johanou Lomovou a dalšími)

2011           
Spoluorganizátorka (s Johankou Lomovou ad.), Studentská konference „Dějiny umění v rozšířeném poli“, září 2011, Učební a výcvikové středisko AMU, Poněšice  

2011–2012   
Dramaturgie a produkce cyklu diskuzních večerů „O fotografii“ (s Tomášem Pospěchem), Dům fotografie, Galerie hlavního města Prahy

2010           
Spolupráce na odborném zpracování hesel pro databázi současného umění Artlist.cz

2009–2011   
Asistentka kurátorky, Sbírka grafiky a fotografie, Oddělení starších dějin, Národní muzeum

2003–2012   
Lektorka se specializací na současné umění a fotografii, Galerie hlavního města Prahy

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2022
Lucia Sceranková. Heart Seas, Fotograf Gallery, Praha (16. 12. 2022 – 11. 2. 2023)
Pavel Baňka, Fotograf Gallery, Praha (11. 11.  – 8. 12.)
Nekonečné vajíčko (s Johanou Pošovou a Ericou Petrillo, Fotograf Gallery, Praha (1. 7. –27. 8. )

2021  
Československá astrofotografie, Fotograf Gallery, Praha (11. 11. 2021 – 29. 1. 2022)
Fešandy zo šuplíkov. Sudek a Slovensko (s Katarínou Mašterovou), Galerie mesta Bratislavy (29. 10. 2021 –30. 1. 2022)
Fešandy ze šuplíků. Sudek, sochy, Jižní Čechy (s Katarínou Mašterovou), Muzeum fotografie a moderních obrazových médií, Jindřichův Hradec (25. 6. – 19. 9.)

2020  
Fešandy ze šuplíků. Sudek a sochy (s Katarínou Mašterovou), Dům fotografie, GHMP, Praha (23. 6 – 27. 9)

2016  
Teseract, Galerie AMU, Praha (2. 12. 2016 – 17. 1. 2017)

2015  
Pavel Štecha: Chataři, Galerie UM, UMPRUM, Praha (18. 9. – 31. 10)

2014  
Henryk Gajewski, Galerie AMU, Praha (9. 12. 2014 – 25. 1. 2015)
HIN MAH TOO YAH LAT KEKT, Galerie AMU, Praha (9. 10. – 9. 11.)

2013  
Audun Mortensen: Unread Items, Center for Contemporary Art FUTURA, Praha (9. 10. – 10. 11)

Bibliografie

Bibliografie

Knihy

2022
Hana Buddeus – Anežka Bartlová (eds.), Infrastruktury (dějin) umění, Praha: Artefactum 2022.

2020
Hana Buddeus (ed.), Sudek a sochy / Sudek and Sculpture, Praha: Artefactum/Karolinum 2020.

2017
Hana Buddeus, Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění semdesátých let 20. století, Praha: UMPRUM 2017.

Hana Buddeus – Katarína Mašterová – Vojtěch Lahoda (eds.), Instant Presence. Representing Art in Photography, Praha: Artefactum 2017.

2011
Hana Buddeus – Mariana Dufková – Johanka Lomová – Václav Janoščík (eds.), KDUE/VŠUP 2008–2011, Praha: UMPRUM 2011.

Hana Buddeus – Mariana Dufková – Johanka Lomová – Václav Janoščík (eds.), Dějiny umění v rozšířeném poli, Praha: UMPRUM 2011.

 

Kapitoly v knihách

2022
“Sudeks Gärten im Sozialismus”, in: Philipp Freytag (ed.), Zwischen Avantgarde und Repression. Tschechische Fotografie (1948–1968), kat. výst., Dresden: Sandstein 2022, s. 96–105.

2020
“Infiltrating the Art World Through Photography. Petr Štembera’s 1970s Networks, in: Daniel Grúň (ed.), Subjective Histories. Self-historicisation as Artistic Practice in Central-East Europe, Bratislava: VEDA 2020, s. 81–98.

“Černobílí muži s paletou?”, in: Petr Jindra – Radim Vondráček (eds.), Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“, Praha 2020, s. 215–221.

“The Life of Sculptures: Ways of Photographic Recontextualization”, in: Hana Buddeus (ed.), Sudek and Sculpture, Praha: Artefactum 2020, s. 69–151

“Vanished Statues: Finding Images, Creating Pictures”, in: Hana Buddeus (ed.), Sudek and Sculpture, Praha: Artefactum 2020, s. 153–233.

“The Photographic Conditions of the Happening”, in: Bartlová et al., The Sešit Reader. The First Ten Years of Notebook for Art, Theory and Related Zones2007–2017, Praha: AVU 2020, s. 228–245.

2018
“Mlsný a zvědavý V. V. Štech: dějiny umění jako živá současnost”, in: Tomáš Dvořák a kol., Fotografie, socha, objekt, Praha: NAMU 2018, s. 7–29.

2017
“Braun, Brokof, Sudek et al.: Czech Baroque Sculpture in the Light of Modernist Photography”, in: Hana Buddeus – Katarína Mašterová – Vojtěch Lahoda (eds.), Instant Presence. Representing Art in Photography, Praha: Artefactum 2017, s. 177–195.

2013
“3 Poznámky k funkci dokumentace v době normalizace”, in: Jan Krtička – Jan Prošek (eds.): Dokumentace umění, Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2013, s. 67–79.

 

Články v recenzovaných periodikách

2022
“Enlarged Details and Close-up Views. Art Reproduction in 1930s Czechoslovakia”, Artium Quaestiones, 33, 2022, s. 61–86.

2018
“Storing and/or Sharing: the Negative in the Commercial Work of Josef Sudek”, Umění / Art, 66, č. 5, 2018, s. 388–399.

“Infiltrating the Art World through Photography. Petr Štembera’s 1970s Networks”, Third Text, [Special Issue “Actually Existing Artworlds of Socialism”. Guest Editor: Reuben Fowkes], 32, č. 153, 2018, s. 468–484.

2014
“Fotografické podmínky happeningu”, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, č. 16, 2014, s. 18–37.

 

Katalogová hesla

2015
Milena Bartlová – Jindřich Vybíral et al., Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu, Praha 2015, s. 205–206, 208.

 

Knižní recenze

2020
“Slovenské cesty k sorele“ (s Johanou Lomovou) [Alexandra Kusá, Prerušená pieseň. Výtvarné umenie v časoch stalinskej kultúrnej praxe. 1948-1956, Bratislava 2019 – Bohunka Koklesová, Súmrak doby. Prelamovaná história, pamäť, fotografia, Bratislava 2018], Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, č. 29, 2020, s. 148–157.

Klara Kemp-Welch, Networking the Bloc. Experimental Art in Eastern Europe, 1965–1981, Cambridge, MA: The MIT Press 2018 [Review], Umění / Art, 68, č. 1, 2020, s. 106–109.

2017
Tomáš Pospiszyl (ed.), Vladimír Ambroz. Akce / Actions, Praha: 2017 [Review], Umění / Art, LXVI, č. 5, 2018, s. 440–442.

 

Další publikované texty

2021
„Co s Kozelkou?“, recenze na výstavu Milan Kozelka – Na cestě, Artalk.cz, 9. 8. 2021
„Katarína Poliačiková. Všetky hladiny sú našou hladinou“, Fotograf, č. 40, 2021

2018
„Francouzské dějiny fotografie pro 21. století“, recenze na knihu E. Challine, Une Histoire contrariée. Le musée de photographie en France (1839–1945), Fotograf, 2018, č. 32, s. 96

„Náhražka originálu nebo něco víc?“, recenze na knihu Sarah Hamill – Megan R. Luke (edd.), Photography and Sculpture. The Art Object in Reproduction, Fotograf, 2018, č. 31, s. 101

„Jak byla možnost a příležitost, rozhovor s Vladimírem Ambrozem“, Art+Antiques, 2018, č. 3, s. 30–40

2017
„Tajemné kouzlo práce fotografovy neleží v červeném přísvitu temné komory“, recenze na knihu Eugen Wiškovský: obrazová fotografie, Fotograf, 2017, č. 28, s. 110–111

2016
„Nejen o špinavých nohách modelky na fotografii Christophera Williamse“, recenze na knihu Sophie Berrebi The Shape of Evidence: Contemporary Art and the Document, Fotograf, 2016, č. 27, s. 114

2015
„Rámování skutečnosti“, Fotograf, č. 26, 2015, s. 2 (námět a koncepce čísla „Dokumentární strategie“, spolu s Markétou Kinterovou)

„Jan Ságl. Ze Špálovy galerie na vesnickou tancovačku“, Fotograf, č. 25, 2015, s. 34–41

„Nová filosofie fotografie“, Fotograf, č. 25, 2015, s. 120

2014
„Kritické dokumentární strategie současnosti“, recenze na knihu T. J. Demose The Migrant Image, Fotograf, č. 24, 2014, s. 121

„Jak v českém kontextu uvažovat o teorii fotografie?“, recenze na knihu Tomáše Pospěcha Myslet fotografii – Česká fotografie 1938–2000, Fotograf, č. 24, 2014, s. 119

„Pohled vzhůru nohama“, recenze výstavy Hynka Alta Rozklad systémů, Lidové noviny, 31. 7. 2014, s. 9

„Sděl pravdu, ale oklikou“– recenze na knihu: Jerry L. Thompson, Why Photography Matters, Cambridge, MA–London: MIT Press 2013, Fotograf, č. 23, 2014, s. 105–106

2013
„Mezi znaky“, Fotograf, roč. 12, č. 22, 2013, s. 2 (námět a koncepce čísla „Obraz a text“ spolu s Markétou Kinterovou)

Václav Kopecký. Obzory analogové fotografie“, in: Fotograf, roč. 12, č. 21, 2013, s. 90–93

„Fotografie umí lhát, ale může také ukazovat pravdu“, recenze na knihu: Ariella Azoulay, The Civil Contract of Photography, New York: Zone Books 2008 a 2013, in: Fotograf, roč. 12, č. 21, 2013, s. 120

„Momentka z výstavy“, recenze výstavy Element F. Fotografie a umění ve druhé polovině 20. století, Moravská galerie v Brně / Pražákův palác, Husova 18, Brno, 7/12/2012 – 3/3/2013), in: Art+Antiques, č. 2, únor 2013

„Rodinná umělecká fotografie“, recenze výstavy Vnitřní okruh v současné české fotografii, kurátor Vladimír Birgus, Městská knihovna, GHMP, 15. 5.–18. 8. 2013), in: Art+Antiques, červen 2013, s. 68–69

„Elad Lassry. After Pictures“, in: Revue Labyrint, č. 33–34, 2013, s. 141–145

2012
„Od rétoriky obrazu k poznámkám o indexu: Matthew S. Witkovsky (Ed.), Light Years. Conceptual Art and the Photograph 1964–1977, Chicago: The Art Institute of Chicago / New Haven: Yale University Press 2011“, Fotograf,  č. 19, 2012

„O české fotografii? Nebo o české teorii fotografie?, Tomáš Pospěch, Česká fotografie 1938–2000 – v recenzích, textech a dokumentech, Hranice: Dost 2010“, Flash Art, č. 23–24, 2012

„Pokoj pro pány“, recenze výstavy „Tichá žena“, kurátor: Pavel Vančát, 22. 2. – 16. 3. 2012, Fotograf Gallery, A2, č. 6, 2012

„Kdo s koho? Fotografie a umění v 19. století“, recenze výstavy „Études d´apres nature. Fotografie a umění v 19. století“, kurátorka: Petra Trnková, 24. 2. 2012 – 20. 5. 2012, Moravská galerie v Brně, Art and Antiques, č. 5, 2012

„Dýchat zhluboka. Rafani vystavují v brněnském Domě umění“, Art and Antiques č. 7–8, 2012 (s Johankou Lomovou)

„Pod povrchem ateliéru fotografie“, fotografie.vsup.cz/pdf/historie_atelieru.pdf

2011
„Christopher Williams“, recenze stejnojmenné výstavy v Domě umění v Českých Budějovice, 5. 5. – 12. 6. 2011, kurátoři: Michal Škoda a Karel Císař, Flash Art, č. 21, 9–11/2011

„Kapitalistický realismus v Českých Budějovicích“, recenze výstavy Christophera Williamse v Domě umění v Českých Budějovicích, 5. 5. – 12. 6. 2011, kurátoři: Michal Škoda a Karel Císař, www.denikreferendum.cz, 13. 5. 2011

„Předobrazy, prostor, abstrakce“, recenze výstavy Jiřího Thýna v 2. p. Staroměstské radnice, 23. 3. – 15. 5. 2011 kurátorka: Sandra Baborovská, www.denikreferendum.cz, 31. 3. 2011

„Fikční světy Markéty Othové“, recenze výstavy Markéty Othové v Galerii Jiří Švestka, 10. 6. – 29. 7. 2011, www.denikreferendum.cz, 17. 6. 2011

„Až na vrchol povrchnosti, až na dno mělkosti“, recenze výstavy Markéty Kubačákové a Václava Magida Až na vrchol povrchnosti, až na dno mělkosti, Galerie 35m2, 11. 3. – 10. 4. 2011, www.denikreferendum.cz, 11. 3. 2011

 

Redakční práce

2023
Lucia Moholy, Sto let dějin fotografie, Praha: Kunsthalle (odborná redakce, v tisku)

2012–2022
časopis Fotograf (2012–2022, editorské práce)

2012
François Laruelle, Koncept nefotografie, Praha: Fotograf 2012 (editorská příprava a odborná redakce)

David Böhm a Jiří Franta, Nulla dies sine linea, Praha: Biggboss 2012 (jazyková redakce a korektura)

Milena Bartlová (ed.), Ř! Česká národní identita v současném umění, kat. výst., Praha: VŠUP 2012 (jazyková redakce a korektura)

2011
Hana Buddeus–Mariana Dufková–Johanka Lomová–Václav Janoščík (eds.), Ad Akta 2, KDUE/VŠUP 2008–2011, texty z diplomových prací studentů Katedry dějin umění a estetiky na VŠUP v Praze, Praha: VŠUP 2011 (editorská příprava a odborná redakce)

Hana Buddeus–Mariana Dufková–Johanka Lomová–Václav Janoščík (eds.), Ad Akta 1, Dějiny umění v rozšířeném poli, Praha: VŠUP 2011 (editorská příprava a odborná redakce)

Vlastní texty nezařazené do databáze
Vybrané příspěvky na konferencích a zvané přednášky  
Příspěvky na konferencích
2022   “A Direct Communicator of Information In and Out. Petr Štembera in the 1970s” (s Pavlínou Morganovou), Resonances /2./. Beyond Friendships. Regional Cultural Transfer in the Art of the 1970s. Budapešť, (11.–12. 5.)
“Photography. The Lingua Franca of Performance Art?”, Resonances /1./. Non-conformist art under socialism in Central Eastern Europe and its transnational network. Parallel structures, communicating channels and nodes, Bratislava / Online (2. 3.)
2021   “Prezentace fotografického archivu na příkladu Josefa Sudka”, Archiv Dagmar Hochové. Zpracování, interpretace, zveřejňování, Moravská galerie v Brně (11. 11.)
 “Josef Sudek. Collecting Art through Photographing for Friends”, Photography and Art Market 1880-1939, Online (14.–16. 10.)
“Židle, stoly, stojany, květiny. Výstavy na fotografiích Josefa Sudka”, Prostor výstav (1820–1950). Výstava jako prostor, médium a fenomén, ÚDU AV ČR, Praha (20.– 21. 10.)
“Kopie, rozmnoženiny, odlitky, tisky”, Infrastruktury (dějin) umění, VII. sjezd historiků a historiček umění v Ústí nad Labem (23.–25. 9.)
2020   “Fotografická re/produkce a kánon českých dějin umění”, Kánon. Konference k teorii dějin umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha (20.–21. 1.)
2018   “Černobílí muži s paletou?”, Sjezd historiků umění, Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha (20.–21. 9.)
“Between Fragile Materiality and Mass Reproducibility: The Negative in the Professional Work of Josef Sudek”, Practices, Circulation and Legacies. Photographic Histories in Central and Eastern Europe, Ljubljana (8.–10. 5.)
2017   “What Did Sudek See in Rodin? Inner Voice Captured on the Surface”, Rodin: l’onde de choc II, Museé Rodin, Paris (9.–10. 11.)
2016   “Braun, Brokoff, Sudek and Co.: Czech Baroque Sculpture in the Light of Modern Photography”, Instant Presence: Representing Art in Photography: An International Symposium in Honor of Josef Sudek, Praha (1.–2. 12.)
“Mlsný a zvědavý V. V. Štech: Dějiny umění jako živá současnost”, Fotografie & socha: 1. výroční konference katedry fotografie FAMU, Praha, (11. 11.)
“From an Open Hand to a Closed Fist: Petr Štembera’s Artist Networks”, Contested Spheres: Actually Existing Artworlds under Socialism, Budapešť (27.–28. 5.)
2013   “Fotografické podmínky happeningu”, Mezi tvorbou a výrobou. Proměny umělecké práce, AVU, Praha (21.–22. 5.)
2012   “Několik poznámek k funkci dokumentace v době normalizace”, Dokumentace umění, Ústí nad Labem (5. 12.)
“Photography and Fiction in Czech Action Art”, Photography and the Unrepresentable: A History of Photographic (Mis)Representation, University of Essex, Colchester (15. 5.)

Zvané přednášky        
2021     “Project Sudek”, Společnost pro vědy a umění New York / online (8. 11.) “Co s tím Sudkem?”, Čelem k umění #6, Fakulta umění a designu UJEPÚstí nad Labem / online (7. 4.)
2020     “Josef Sudek a fotografická dokumentace uměleckých děl: od soukromého archivu umění k reprezentaci kulturního dědictví”, Týden vědy Praha / online (4. 11)
“Photomechanical Reproductions rather than Vintage Prints”, Studio of Photography, Academy of Arts, Architecture and Design, Praha / online (19. 11)
“Možnosti dokumentární fotografie”, Národní galerie, Praha (22. 1.)
2018     “Petr Štembera in the History of Photography”, FAMU, Praha (4. 4.)
2014     “Paralelní dějiny fotografie: dokumentace, reprodukce a distribuce”, Plato, Ostrava (18. 11.)

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu