O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Tereza Záchová

Narozen(a)
1985
Místo narození
Jihlava
Působiště
Praha, Liberec
Klíčová slova

O teoretikovi

V projektech Terezy Záchové se opakovaně objevuje napojení na aktuální témata – kurátorské projekty, které vytváří, odhalují velkou dávku vložené intuice a senzitivního vnímání světa. Příkladem může být výstava nazvaná Quantum fields, jež se uskutečnila na podzim roku 2021 v košickém výstavním prostoru Q. Tento výstavní projekt, kurátorovaný společně s Marianou Serranovou, se věnoval atomovému jádru, diverzitě jeho přijetí a hrozbám, které představuje. Ty se v podobě strachu z atomové války od té doby staly opět přítomnými v naší každodenní mediální realitě. Expozice v Košicích prezentovala díla vybraných autorů (Jakub Choma, Radovan Čerevka, Hikaru Fujii, Nicolas Grum, Petra Herotová, Juliana Höschlová, Karen Kramer, Veronika Lukášová, Agáta Marzecová a Hanna Husberg, Mykola Ridnyi, Susan Schuppli, Adéla Součková), kteří se o téma zajímají dlouhodobě. Jednotlivé a detailnější zpracování nukleární tematiky pak bylo možné vidět v galerii 35m2 – vystavena zde byla například i fotografie od Veroniky Lukášové pořízená přímo v oblasti Trinity Site, tedy tam, se testovala první atomová bomba.

 

Příznačná se tak zdá být věta „Více než kdykoliv předtím je třeba se probudit z umělého spánku a začít se aktivně podílet na životě,“ jíž je zakončen text Terezy Záchové k výstavě Plastic Heart (Juliana Höschlová, David Vojtuš, Rudolf Samohejl, Natalia Trejbalová, Mia Goyette). Expozice byla představena v Centru pro otevřenou kulturu GAMPA v roce 2019 – tedy ještě před celosvětovou zkušeností s pandemií, začátkem války na Ukrajině a s dalšími ozbrojenými konflikty v různých částech světa. V době, která se nám z nynější perspektivy může jevit až idylická, ve vzpomínkách spojená s ideou neomezené svobody a světa uznávajícího demokratické hodnoty. A přesto, již tehdy okupovala naši mysl vidina jednoznačné hrozby. Primárně možná ještě nikoliv v podobě očekávaného kolapsu tradičních politických struktur, rozhodně tu však byla ve formě ekologické krize. A ta samozřejmě nezmizela, i když se nyní dělí o pozornost s dalšími událostmi vzbuzujícími existenciální úzkost. Výstava, která vznikla ještě před tím, než se do diskuze o environmentálních změnách začaly promítat také emise způsobené válečnými konflikty, je svým tématem tedy stále aktuální.  

 

Porozumění globálnímu dění, dokonce i jistá schopnost předvídání celospolečenských událostí je pro kurátorské působení Terezy Záchové poměrně charakteristická. Skrze aktivní účast na rezidencích v různých částech Evropy – se specifickým zaměřením na nordickou kulturu – získává takový náhled, jenž je možný právě jen díky její osobní, aktivní přítomnosti a kontinuálnímu zájmu. Již v roce 2018 tak v galerii 35m2 představila výstavu s názvem Ya-Mae, která upozorňovala na konkrétní politické události, jež ovlivňují globální ekonomickou a sociální stabilitu. Duo norských umělců název zvolilo podle korejského slova používaného pro povrch, který není dobře udělaný, je popraskaný, nehotový, jen naoko. Oba umělci, Martinka Bobrikova a Oscar De Carmen, kteří sami aktivně pracují v různých částech světa, přičemž zároveň každý z nich pochází z odlišného kulturního pozadí, vycházeli z takto odžité zkušenosti. Prezentovali náhled na geopolitickou situaci získaný díky přímým osobním prožitkům. Sama Záchová, která bývá prezentována především jako kurátorka a teoretička se zájmem o environmentální, feministická a celospolečenská témata, se dlouhodobě zaměřuje právě i na – alespoň v českém prostředí – poměrně unikátní oblast nordické kultury a společnosti. Díky mnoha stážím a kulturním interakcím v severských zemích vytváří nosné meziumělecké vazby a nakonec i důležitá přátelství. 

 

Záchová se dlouhodobě zajímá i o kulturní, institucionální provoz a o muzeum jakožto médium, které samo o sobě nese poselství. Již během studia se podílela na řadě bytových výstav a intervencí do veřejného prostoru. Tento osobní výzkum posléze rozvinula do své diplomové práce nazvané „Muzeum jako umělecké médium“, přičemž jedním z výstupů se stal i reálný galerijní prostor: na pozemku spravovaném bývalou katedrou výtvarné výchovy v roce 2010 založila galerii Buňka. Společně s architekty A1 z Liberce následně vytvořila  volně přístupný objekt do městského parku naproti Krajskému soudu v Ústí nad Labem. Ten byl od počátku definován také jako místo setkávání vytvářející novou platformu pro umění a už svojí podstatou nabízející zázemí i alternativním projektům. Důležitým prvkem stavby se stal prosklený výklenek, který pozorovateli umožňuje pomyslně vstoupit do výstavního prostoru, a to prakticky kdykoliv. Galerie, která v rámci diplomové práce Terezy Záchové vznikla, se tak sama o sobě stala uměleckým objektem podtrhujícím vyznění prezentovaných výstavních projektů. Primárním posláním původního programu bylo propojení periferie a centra – regionu a hlavního města Prahy. Oslovení umělci spolupracovali na site–specific instalacích,  díky čemuž vznikala konkrétní forma dialogu. Záchová se na jejím fungování podílela do roku 2015, v roce 2016 byl projekt zcela ukončen. 

 

Dialog představuje další důležitý prvek v práci Terezy Záchové – ať již se jedná o mezioborový či mezinárodní dialog, anebo třeba o dialog  mezi umělci samotnými. Autorka tento tvůrčí přístup rozvíjí také ve výstavním prostoru 35m2, kde od roku 2014 působí jako spolukurátorka. Tuto galerii na pražském Žižkově založil v roce 2006 Milan Jaroš a Petra Steinerová – a následně se přidal i Michal Pěchouček – původně jako výstavní prostor pro čerstvé absolventy uměleckých škol. 35m2 nyní pokračuje jako místo pro prezentaci současných proudů v umění v širším pojetí: její dramaturgie je založena na mezioborových tématech, jako je klimatická krize nebo globální ekonomie, a na dalších oblastech týkajících se jak jedinců, tak celé společnosti. Galerie se snaží být bezpečným prostorem pro vyjádření, k čemuž ji dramaturgicky vede Záchová v týmu s nově přizvanou Januschkou Kořínkovou.

 

Tereza Záchová vystudovala rovněž pedagogiku: předávání důležitých informací a podnětů k zamyšlení tak v případě její kurátorské i teoretické práce  působí přirozeně, nenuceně a o to snad také intenzivněji – jednoduše se jeví jako automatická součást zájmu o svět kolem nás. Osobní aktivismus, se kterým chce Záchová skrze umění ovlivňovat okolí, v jejím podání představuje nabídku ke spolupráci a k přemýšlení nad tím, jak udělat svět o něco lepším místem. Nenabádá k revolucím, ale k vnitřnímu pochopení toho, co právě my sami můžeme udělat.

 

Autor/ka anotace
Michaela Banzetová

Publikováno
2024

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání:

2010 – 2013  
Kurátorská studia, Katedra dějin a teorie umění, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Diplomová práce: Galerie ve veřejném prostoru

2011
Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Diplomová práce: Muzeum jako umělecké médium

2010
Estetika, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

 

Granty a stipendia:

2024 – 2025
Zadávání a kurátorování současného veřejného umění (Commissioning and Curating Contemporary Public Art), University of Gotheburg 

2024
Projekt a rezidence,PIP New Ecologies, Madrid

2022
Projekt a rezidence, Postsocialist Ecologies, LCCA, Valmiera, Latva ??

2021
Rezidence,USF Vertftet, Bergen, Norsko

2020
Curatorial Thing – workshop, Kodaň, Dánsko

2019
September /October – rezidence,AiC Styria Graz, Rakousko
May – rezidence,AiC Nida Colony, Vilnius, Litva??
March/April – rezidence, Delfina Foundation, Londýn, UK

2018
August – rezidence, Via Farinni, Miláno, Itálie
April – Nomadic rezidencd Air Residency, Oslo (via Oslo Open), Norsko

2017
September – October, residency programme AiC Lademoen Kunstnerverksteder, Trondheim, Norsko
June, AiC Titanic, Turku, Finsko
May, AiC Museums Quartier 21, Vídeň
April, AiC KultureKontakt Austria, Vídeň

2016
November, residency programme AiC MUSTARINDA, Finsko

2015
September, residency programme AiC HeARTbreaker, Česká Bříza, Czech Republic 

2007/2008
University of Art and Design Helsinky (Taideteollinen korkeakoulu - TAIK), Finland, Department of Art Education and Visual Art, Sokrates/Erasmus

Praxe

2023 –  dosud 
Galerie výtvarného umění, Liberec (Oblastní galerie Lázně)

2015 – dosud 
Galerie 35m2 Praha, Contemporary gallery for Ecological and Feministic Issue, curator

2017–2019
Moravská galerie v Brně, CZ

2015–2020
edukační pracovník a přednášející v DOX – centrum pro současné umění

2015–2017 
edukační pracovník a přednášející v MeetFactory 

2010–2016
galerie BUŇKA, nezávislý výstavní prostor, Ústí nad Labem, Czech Republic, www.galeriebunka.cz  

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2023
Little John, Pragovka Gallery, Praha

2022
Mustarinda z Löyly, Entrance Gallery, Praha
(spolukurátorováno se Zuzanou Janečkovou a Kateřinou Dobroslavou Drahošovou)

2021 
Quantum Fields, VSG Košice, SK
(spolukurátorováno s Marianou Serranovou)
The Earth Beneath Our Feet, Zlin Youth Salon 2021, Krajská galerie ve Zlíně, o. p., Zlín

2019
The Earth – Current Way of Living, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
Plastic Heart, Gampa, Pardubice

2018
Nordic Blocks pro Klubovna, Brno
Ting Tar Tid, SAM 83, Česká Bříza

2017 
Towards inevitable Leah Beeferman, gallery Blunk, Trondheim, Norsko
Isotropic, Dům umění Brno
Balance, GAMU, Praha
A point of view, 35 m2, Praha
Temporalities, Artists in Residence KKA,  Austrian Federal Chancellery, Vídeň, Rakousko

 

Bibliografie

Bibliografie

Články, média, internet (výběr):

2022
Fotograf magazin n. 43, Polina Davydenko
Fotograf magazin n. 39, Julie Béna
Art and Antique 2022, Kristina Fingerlandová

2017
Flash Art Czech and Slovak Edition, Spring 2017, Experiment zvané Mustarinda – rozhovor s Antti Majava, Almou Heikkilou

2016
Artalk, / 26. 8. 2016, Očekávání předchází zklamání, Mark Ther, 
Flash Art Czech and Slovak Edition, NO. 39, Julia Béna, galerie Ferdinanda Baumana
Artalk / 14. 7. 2016, Dvě generace sblížení, Elina Mugaas a Siri Aurdal, Norsko
artalk.cz/2016/07/14/dve-generace-sblizeni/
Artalk / 20. 5. 2016 Víc než meditace, Juraj Gábor, galerie Kostka MeetFactory
artalk.cz/2016/05/20/vic-nez-meditace/
Artalk/ 7. 4. 2016 Začíná nová éra života na Zemi? Apocalypse me, galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
artalk.cz/2016/04/07/zacina-nova-era-zivota-na-zemi/
Artalk/ 18. 3. 2016 Mantis nebo carausius? Dominik Gajarský, GHMP, Praha
artalk.cz/2016/03/18/mantis-nebo-carausius/
Artalk, 3. 2. 2016, Kdo si troufá, vítezí?, MeetFactory, Praha
artalk.cz/2016/02/03/kdo-si-troufa-vitezi/
Artalk, 13. 1. 2016, Vnímaní všemi smysly, Přepisy, Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava
artalk.cz/2016/01/13/vnimat-vsemi-smysly/

2015
Flash Art Czech and Slovak Edition, NO. 38, December, 2015, recenze Anna Hulačová a Interpret
Artalk, 13.10. 2015, NO EXIT, galerie Emila Filly, Cena EXIT, Ústí nad Labem
http://artalk.cz/2015/10/13/no-exit/ 
Artalk, 18. 9. 2015 Pátrání v historii času, Martin Zvěřina, galerie Etc., Praha
http://artalk.cz/2015/09/18/patrani-v-historii-casu/
Flash Art Czech and Slovak Edition, NO. 36, July – September, 2015, recenze Dům osvobozený od svých pater, MeetFactory Praha, Lucie Mičíková a Zuzana Žabková
Artalk, 4.8.2015, Nadbytečnost věcí, po kterých toužíme, recenze na výstavu Superfluous identity III, Martinka Bobrikova a Oscar de Carmen, galerie Entrance
artalk.cz/2015/08/04/nadbytecnost-veci-po-kterych-touzime/
Ateliér 3/2015, Pohled do očí poutníku CDF – výstava Filipa Dvořáka v galerii Buňka 
H_aluze (literárně kulturní časopis), recenze na výstavu Tektonika paměti, Ústí nad Labem
H_aluze (literárně kulturní časopis) 30/2014, rozhovor s ilustrátorkou Anetou Bendákovou

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu