O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Terezie Nekvindová

Narozen(a)
1980
Místo narození
Hradec Králové
Působiště
Praha

O teoretikovi

Historička a teoretička umění Terezie Nekvindová absolvovala dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Studium zakončila v roce 2005 diplomovou prací věnovanou malíři Josefu Voleskému, kterému na základě získaných znalostí připravila monografickou výstavu v Městské galerii v Litomyšli. Již během studia na Katedře dějin umění v Olomouci se Nekvindová zaměřila na české výtvarné umění 20. století. Zabývala se zejména vztahem výtvarného umění a architektury. Oblasti svého odborného zájmu propojila v doktorském studiu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, které zahájila v roce 2006. Zaměřila se na problematiku prezentace umění, hlouběji se začala zajímat o dějiny výstav a výstavnictví.

V rámci doktorského studia získala dva výzkumné granty: Československé expozice na světových výstavách v Montrealu (1967) a Ósace (1970)a jejich vliv na české umění 60. let (realizován v letech 2008–2009) a Československé výstavnictví v letech 1945–1970 na pozadí studené války(realizován v roce 2012), které jí umožnily publikovat řadu dílčích odborných statí a také společně s Miroslavem Masákem a Markétou Pražanovou připravit publikaci Viktor Rudiš – Ósaka.Především však zastřešily kontinuální výzkum věnovaný tématu prezentace Československa na světových výstavách.

Poznatky z něj Nekvindová shrnula ve své dizertační práci Výstava versus výstavnictví. Československé pavilony na Expo 1967 v Montrealu a Expo 1970 v Ósace, kterou obhájila v roce 2014. K diskuzi na téma československé výstavnictví pak společně s Danielou Kramerovou přizvalypřední české a slovenské historiky umění a architektury a jako editorky následně připravily sborník odborných statí s názvem Automat na výstavu. Věnovaly se v něm československému angažmá na EXPO v Montrealu v roce 1967,  přičemž se tuto nevšední událost v dějinách našeho výstavnictví pokusily nahlédnout z mnoha úhlů pohledu, a podat tak čtenáři její komplexní obraz. V roce 2017 pak autorky stejnojmennou výstavu uvedly v Retromuseu Galerie výtvarného umění v Chebu.

V roce 2006 začala Terezie Nekvindová působit jako odborná pracovnice ve Vědecko-výzkumném pracovišti Akademie výtvarných umění v Praze (VVP AVU). Během svého dosavadního působení na VVP AVU se jako spoluřešitelka zúčastnila dvojice dlouhodobých výzkumných projektů (2007–2011), jež důkladným způsobem zmapovaly dění na české umělecké scéně od počátku 80. let až do současnosti a daly vzniknout sborníkům (Mezi první a druhou moderností 1985–2012; České umění 1980–2010. Texty a dokumenty.), které zásadním způsobem formovaly diskurz současného českého umění.

Kromě sledování nedávné historie českého výtvarného umění se však společně s kolegyněmi z výzkumného pracoviště zaměřila také na oblast dokumentace a archivace audiovizuálního umění zahrnující mimo jiné budování rozsáhlého videoarchivu VVP. Z něj pak společně se Slávou Sobotovičovouv edici Vida sestavila několik tematických pásem zaměřených na nejrůznější fenomény v českém videoartu. Vyšla tak např. kolekce krátkých filmů věnovaná architektuře a urbanismu, českému akčnímu umění (ve spolupráci s Pavlínou Morganovou), „zvrácenému sentimentu“ anebo DVD s filmovými a divadelními počiny Víta Soukupa. Tato pásma autorky pravidelně prezentovaly na veřejnosti, a to v rámci promítání na festivalu 4+4 dny v pohybu (2011–2013) anebo na Univerzitě Palackého v Olomouci (2011, 2012).

V roce 2010 Nekvindová jako editorka připravila sborník shrnující texty manželů Ševčíkových – významných českých kurátorů a teoretiků současného umění –, který vznikl ve spolupráci VVP AVU s platformou tranzit.cz. V rámci svého působení na Akademii výtvarných umění v Praze již několik let také organizuje Středy na AVU, pravidelná setkání studentů Akademie s umělci, teoretiky a historiky umění a architektury.

Jako odbornice v oblasti českého umění druhé poloviny 20. století přispěla k uspořádání výstav a vydání doprovodných katalogů, jež patří mezi nejvýznamnější výstavní a publikační počiny z oblasti moderního a současného českého umění v uplynulých letech. Pro publikaci doprovázející rozsáhlou výstavu Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu (Národní galerie v Praze, 2015) připravila stať reflektující československé angažmá na benátském bienále v letech 1918–1993. Několika rozhovory přispěla do obsáhlého sborníku Mezi první a druhou moderností 1985–2012, jež doprovodil přehlídku Ostrovy odporu (Národní galerie v Praze, 2012), i do publikace k výstavě Pavlíny Morganové Někdy v sukni. Umění 90. let (Moravská galerie v Brně, 2014).

Z rozhovoru, který při této příležitosti vedla s malířkou Markétou Vaňkovou, se rozvinula dlouhodobá spolupráce. Ta vyústila v realizaci monografické výstavy Pravděpodobně na poli – doposud nejobsáhlejšího samostatného kurátorského počinu Nekvindové uvedeného v druhé půlce roku 2016 v ostravské galerii Plato. V roli kurátorky Nekvindová v roce 2013 realizovala také výstavu Michala Škody Prostředí času v pražské Drdova Gallery. S Michalem Škodou spolupracovala i jako s ředitelem českobudějovického Domu umění, tentokráte na publikaci Dům umění České Budějovice 2013–1998 mapující patnáctiletou historii této nepřehlédnutelné české kunsthalle. 

Odborné poznatky získané během několikaletého výzkumu předala Terezie Nekvindová v uplynulých deseti letech studentům řady českých uměleckých škol i posluchačům oborů teorie a dějiny umění.  Jako externí vyučující připravila cykly přednášek z dějin výtvarného umění pro studenty dějin umění Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích i pro studenty školy současného umění Scholastika v Praze (2012–2016). Specializovaný seminář Dějiny výstav:Výstava jako médium a historie kurátorství mohli v letech 2015–2017 navštěvovat posluchači Katedry dějin umění v Olomouci či studenti na pražské AVU. V letech 2014 a 2015 působila v pozici externí vyučující také na Fakultě výtvarných umění  VUT v Brně (cyklus Umění – prostor – architektura).

K specifickým oblastem zájmu Nekvindové patří restaurování současného umění. Své znalosti v této oblasti zprostředkovala v letech 2009–2015 studentům Fakulty restaurování Univerzity Pardubice v Litomyšli. Mimo to připravila desítky přednášek a diskuzí pro laickou i odbornou veřejnost, ať již z historie výtvarného umění nebo architektury a urbanismu. 

Autor/ka anotace
Nina Michlovská / Moravcová

Publikováno
2017

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání a stipendia:

2006–2014
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, teorie a dějiny výtvarných umění, Ph.D.

2009
Universität Wien, Institut für Kunstgeschichte, Stipendium Ernst Mach

1999–2005
Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, teorie a dějiny výtvarných umění, Mgr.

 

Granty:

2016 – dosud
GA ČR, název projektu: Médium výstavy v českém umění 1957–1997 (spoluřešitelka)

2013–2015
Grundtvig Learning Partnership, Lifelong Learning Programme, European Commission, název projektu: Everybody is an Illiterate – How to know how to learn (spoluřešitelka)

2013–2014
Státní fond kultury, název projektu: Dům umění v Českých Budějovicích 2013–1998 (hlavní řešitelka)

2012
Centralizovaný projekt Akademie výtvarných umění v Praze, název projektu: Archivace a metodická kontextualizace českého audiovizuálního umění (hlavní řešitelka)

Vnitřní grant Univerzity Karlovy v Praze, název projektu: Československé výstavnictví v letech 1945–1970 na pozadí studené války (hlavní řešitelka)

2008–2009
Výzkumný grant Univerzity Karlovy v Praze , název projektu: Československé expozice na světových výstavách v Montrealu (1967) a Ósace (1970) a jejich vliv na české umění 60. let (hlavní řešitelka)

2007–2011
Výzkumný záměr Akademie výtvarných umění v Praze, název projektu:České umění v období post-socialistické transformace (1980–2005), (spoluřešitelka)

2007–2011
Výzkumný projekt Akademie výtvarných umění v Praze, název projektu: České umění 80.–90. let – reflexe a dokumentace (spoluřešitelka)

Praxe

Praxe:

2006 – doposud
Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze (VVP AVU), vědecká pracovnice, od roku 2014 vyučující

2015 – doposud
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra dějin umění, externí přednášející

2012–2016
Scholastika, škola současného umění, externí přednášející

2014–2015
Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně, externí přednášející

2007–2015
Univerzita Pardubice, Fakulta restaurování, Litomyšl, externí přednášející

2011–2012
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Filosofická fakulta, Ústav dějin umění, externí přednášející

2010
Občanské sdružení Kruh, externí spolupráce

2008–2010
Časopis Stavba, externí spolupráce

2006–2007
Časopis Ateliér, asistentka šéfredaktorky

2005–2006
Výzkumné centrum průmyslového dědictví při ČVUT v Praze, externí spolupráce

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2017
Automat na výstavu. Československý pavilon na Expo 67 v Montrealu. Galerie výtvarného umění  v Chebu / Retromuseum, společně s Danielou Kramerovou, reprízy výstavy: Moravská galerie v Brně (2017-2018), Slovenské centrum dizajnu v Bratislavě (2018)

2016
Markéta Vaňková, Pravděpodobně na poli, Galerie Plato, Ostrava
Jiří Příhoda, GaragePOD, Dům umění města Brna

2013
Michal Škoda, Prostředí času, Drdova Gallery, Praha

2011
David Kopecký a Michal Škoda, It Is Not Easy To Find A Place Where One Can Be Happy (součást výstavy Štěstí), festival současného umění 4+4 dny v pohybu, ÚLUV, Praha

2005
Josef Voleský (1895–1932), Městská galerie, Litomyšl

Bibliografie

Bibliografie

2017

Terezie Nekvindová - Daniela Kramerová (eds.), Automat na výstavu. Československý pavilon na Expo 67 v Montrealu, Galerie výtvarného umění v Chebu - Akademie výtvarných umění v Praze, Cheb - Praha 2017.

 

Terezie Nekvindová - Daniela Kramerová, Úvod: Automat na výstavu, in:Ibidem, s. 10-17.

 

Terezie Nekvindová, Výstavnictví na vrcholu. Pavilon ČSSR na Expo 67 v Montrealu, in: Ibidem, s. 18-89.

 

2016

„Vědní obory jsou limitující“. Umělci historiky umění?, in: Rostislav Švácha – Sabina Soušková – Anna Šubrtová (eds.), Věda a umění. Sborník z 5. sjezdu historiků umění, Olomouc, 16.–18. září 2015, Praha 2017, s. 239–249.

Svět je krásný. Vesmír žije, in: Markéta Vaňková, Pravděpodobně na poli, katalog výstavy, Galerie Plato, Ostrava, 2016, s. 9–36.

Jak stárne současné umění?, Art+Antiques, 2016, č. 4, s. 46–53.

Rub a líc. Prostor jako konstrukce kulisy. Rozhovor s Jiřím Příhodou, in: Jiří Příhoda 25|25 1992–2016, Kant, Praha 2016, s. 104–139.

Terezie Nekvindová – Vjera Borozan, UnserKonzeptwar es zupolarisieren, Springerin, 2016, č. 2, s. 51–55.

2015

Legenda o legendě, Era 21, 2015, č. 6, s. 10.

Československá účast na bienále v Benátkách v letech 1918–1993, in: Milena Bartlová - Jindřich Vybíral (eds.), Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Praha 2015, s. 335–342.

Umělci kurátory. Ještě k pavilonu ČSSR na Expo 70 v Ósace v kontextu československých výstav v zahraničí, Bulletin Moravské galerie v Brně, 2015, č. 71, s. 30–47.

Pavlína Morganová – Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), České akční umění. Filmy a videa, 1956–1989, DVD, edice Vida 005, VVP AVU, Praha 2015.

2014

Instalace a instalace. Stanislav Kolíbal v kontextu umění 60. let, in: Edith Jeřábková – Dominik Lang (eds.), Lapidárium, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Praha 2014, s. 34–57.

Dansemacabre ve Volyni, Galerie Na shledanou, 2014, č. 3, s. 20.

1, 2, 3, 4, 5. Dům umění v Českých Budějovicích, in: Terezie Nekvindová (ed.), Dům umění České Budějovice 2013–1998 / České Budějovice House of Art 2013–1998, Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, ve spolupráci s Domem umění České Budějovice, Praha 2014, s. 8–22.

Rozhovor s Michalem Škodou, Terezie Nekvindová (ed.), Dům umění České Budějovice 2013–1998 / České Budějovice House of Art 2013–1998, Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, ve spolupráci s Domem umění České Budějovice, Praha 2014, s. 312–323.

Terezie Nekvindová (ed.), Dům umění České Budějovice 2013–1998 / České Budějovice House of Art 2013–1998, Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, ve spolupráci s Domem umění České Budějovice, Praha 2014.

Bez hranic. Mladí architekti a architektky o svých zkušenostech v zahraničních ateliérech [anketa], in: Marcela Steinbachová – Šárka Malošíková (eds.), Kruh. Texty o architektuře 2010–2013, Kruh, Praha 2014, s. 44–49.

Projektuj, dokonči, realizuj! [Rozhovor s Jasanem Burinem], in: Marcela Steinbachová – Šárka Malošíková (eds.), Kruh. Texty o architektuře 2010–2013, Kruh, Praha 2014, s. 22–29.

Terezie Nekvindová – Eva Novotná – Marcela Steinbachová, V dialogu ducha s hmotou [Rozhovor s MirkoBaumem], in: Marcela Steinbachová – Šárka Malošíková (eds.), Kruh. Texty o architektuře 2010–2013, Kruh, Praha 2014, s. 8–15.

2013

Hynek Látal – Terezie Nekvindová, Výtvarná a architektonická kritika versus dějiny umění: úvod, Bulletin UHS, 2013, roč. 25, č. 2, s. 4–6.

Kudy vede přímost přímky? Rozhovor s Markétou Vaňkovou, in: Pavlína Morganová (ed.), Někdy v sukni. Umění 90. let, katalog výstavy, Moravská galerie v Brně – Galerie hlavního města Praha 2014, s. 172–177.

Destrukce byla jasná už od začátku. Rozhovor s Kateřinou Vincourovou, in: Pavlína Morganová (ed.), Někdy v sukni. Umění 90. let, katalog výstavy, Moravská galerie v Brně – Galerie hlavního města Praha 2014, s. 179–184.

Neříkat nic navíc, in: Michal Škoda, Drdova Gallery Praha 2013, s. 11–14.

Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Kdo se směje. Umění o světě umění, DVD, edice Vida 004, VVP AVU, Praha 2013.

Panelstory v galerii, in: Terezie Nekvindová – Karolina Jirkalová (eds.), Pro R. Š. aka Grand Master, AusdruckBooks, Praha 2013, s. 102–111.

Terezie Nekvindová – Karolina Jirkalová (eds.), Pro R. Š. aka Grand Master, AusdruckBooks, Praha 2013.

2012

O Vítu Soukupovi, bdělosti a homeopatii, in: Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Vít Soukup: Všechno! Filmy a divadelní představení z let 1993–2003, DVD, edice Vida 003, VVP AVU a Divus, Praha 2012, nestr.

Veřejný prostor – intervence, in: David Böhm a Jiří Franta, Nulladies sine linea, Praha 2012, s. 170–171.

Motiv – asociace – dekor, in: David Böhm a Jiří Franta, Nulladies sine linea, Praha 2012, s. 85–87.

Pavilon F for Liberec Fair Trades, in: Rostislav Švácha (ed.), Sial. Liberec AssociationofEngineers and Architects, 1958–1990: Czech architectureagainstthestream, Arbor Vitae a Muzeum umění Olomouc 2012, s. 44–47.

O cenách, in: VI. Zlínský salon mladých 2012, katalog výstavy, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně 2012, nestr.

2011

Od škarpy ke škarpě. O české architektuře a příbuzných zónách. Rozhovor s Rostislavem Šváchou, in: Jiří Ševčík – Edith Jeřábková (eds.), Mezi první a druhou moderností 1985–2012, VVP AVU, Praha 2011, s. 179–191.

Blanka Švédová – Terezie Nekvindová, Traverza v zádech. Ostravská scéna. Rozhovor s Jiřím Surůvkou a Petrem Lysáčkem, in: Jiří Ševčík – Edith Jeřábková (eds.), Mezi první a druhou moderností 1985–2012, VVP AVU, Praha 2011, s. 301–307.

Jasně definovaný koncept. Ústecká scéna. Rozhovor s Michalem Kolečkem, in: Jiří Ševčík – Edith Jeřábková (eds.), Mezi první a druhou moderností 1985–2012, VVP AVU, Praha 2011, s. 319–323.

Jiří Ševčík – Pavlína Morganová – Terezie Nekvindová – Dagmar Svatošová (eds.), České umění 1980–2010. Texty a dokumenty, VVP AVU, Praha 2011.

Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Béčko. Porno – horor – násilí – divnosti – zvrácený sentiment, DVD, edice Vida 002, VVP AVU a Divus, Praha 2011.

Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Počátkem může být nula. Videa tematizující prostor, architekturu a urbanismus, DVD, edice Vida 001, VVP AVU a Divus, Praha 2011.

Sbratření mezi sakurami. Československý pavilon na Expo 70 v Ósace, in: Miroslav Masák – Terezie Nekvindová – Markéta Pražanová (eds.), Viktor Rudiš – Ósaka, Praha 2011, s. 32–69.

2010

Terezie Nekvindová (ed.), Jana Ševčíková – Jiří Ševčík, Texty, tranzit.cz a VVP AVU, Praha 2010.

Pavilon F pro Liberecké výstavní trhy, in: Rostislav Švácha (ed.), Sial, Arbor Vitae a Muzeum umění Olomouc 2010, s. 42–49.

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu