O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Tono Stano

Jméno
Tono
Příjmení
Stano
Narozen/a
1960
Místo narození
Zlaté Moravce, Slovensko
Působiště
Praha
Klíčová slova
fotografie
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Práce Tono Stana působily v československém prostředí 80. let jako zjevení. Po absolvování Střední uměleckoprůmyslové školy v Bratislavě, kde byl z kapacitních důvodů přijat místo ke studiu grafiky do Ateliéru fotografie Miloty Havránkové, působil rok jako filmový fotograf. Později v letech 1980–86 boří on a jeho spolužáci na FAMU – Miro Švolík, Vasil Stanko, Rudo Prekop, Kamil Varga a Peter Župník, tedy fotografové označovaní jako slovenská nová vlna, dosavadní předpoklady toho, co je fotografie.

Jsou to právě tvůrčí studentská léta a Stanova tvorba do poloviny 90. let, které se z historického odstupu zdají jako nejzajímavější a to proto, že byl jedním z těch, kteří pomohli otevřít pro fotografii do té doby nepřístupná témata. Ať už se jedná o novou vlnu erotiky, která byla v dobovém režimním prostředí silně tabuizována, inscenované fotografie povznesené na úroveň volného umění, nebo ironii a nadsázku, které se do té doby vážená, pedevším dokumentární fotografie stranila.

Tvorbu Tono Stana však nelze vnímat individuálně a vydělovat ho z proudu výše jmenovaných, neboť je nepochybné, že na sebe jednotliví autoři silně působili. Jako příklad kolektivního angažmá uveďme výstavu Hra na čtvrtého, konanou v pražské Fotochemě v roce 1986, na níž participoval s Rudo Prekopem a Michalem Pacinou. Každý z nich nafotil sérii jedné z částí lidského těla, fotografie pak byly vystaveny nad sebou a v řadách. Anna Fárová k tomuto projektu ve své zahajovací řeči řekla: “Princip této výstavy je ve fotografii zcela nový. Čtvrtým je divák. Má dotvářet, co mu autoři nabídli.(…) V dnešním období postmodernismu, který si vypůjčuje eklekticky ze všech slohů, zahrnuje metaforu a baví se gagem, který si filosoficky libuje v historické paměti a aditivních principech, je tato hra tří autorů na čtvrtého přesně načasovaná.

Podobný přesah do “postmoderny” je patrný i z paralely s fotografickou skupinou Bratrstvo. Ta na konci 80. let představila na svých kolektivních výstavách fotografie čerpající formálně ze starších uměleckých proudů a zároveň si vypůjčila figury ideologicky protěžované minulým režimem a vizuálně poplatné socialistickému realismu. Tono Stano otevřel tuto vizuální hru ve své práci Kalendáře 1985–86, kdy využíval a částečně ironizoval alegorie průmyslu nebo zemědělství.

Pro fotografie aktu a portréty nejen z 90. let je příznačná jejich dynamičnost, přestože se Stano ve svém staromistrovském přístupu blíží fotografům jako Ivan Pinkava, model na jeho technicky dokonalých fotografií vyvolává dojem, že se každou chvíli ze své polohy vytrhne. Řada snímků je pak přímo inscenovanou momentkou těla zamraženého v pohybu.

Přesto, že je dnes Tono Stano jedním z neuznávanějších fotografů, přiblížily se jeho pozdější práce spíše glamour a módní fotografii, čímž se vzdálil od současné konceptuálně vnímané tvorby, nakládající s fotografií jinými způsoby. Stejně tak se Stano odmlčel i výstavně. Novým návratem mu byla výstava v Leica Gallery, v níž představil své barevné fotografie, z nichž několik vzniklo spolu s kontinuální černobílou – často až grafickou – tvorbou, ale větší část z nich spadá až do 10. let 21. století.

Autor anotace
Tereza Hrušková

Publikováno
2016

Profesní životopis

1980–1986
FAMU, Praha

1975–1979
Střední umělecko-průmyslová škola v Bratislavě

Výstavy

Samostatné výstavy
(výběr)

2004
Institut Fran¢ais, Budapest
Galerie Baudelaire, Antwerp

2002
Fascination, Galerie G4, Cheb
Galerie Waldburger & Slovak Institute & Czech Centre, Berlin
Fascination, Dům umění, Brno
Czech Centre Bratislava
Fascination, Galerie Fiducia, Ostrava

2001
Fascination, Prazsky Dum Fotografie, Prague
Photo l.a., booth of Galerie Waldburger/photofront, Los Angeles

2000
Schoren, St. Gallen, Switzerland

1996
Galerie Marzee, Nijmegen
Dom kultury, Bratislava

1995
National Technical Museum, Prague

1993
Ambrosiana, Brno

1992
Galerie U Řečických, Prague

1990
Le pont neuf Gallery, Paris
Centre Culturel des Prémontrés, Pont-à-Mouson
Galerie G4, Cheb
Mala gallery, Warsaw
Fondation Nationale de la Photographie, Lyon

1989
Musée Lapidaire, Lectoure
Galerie G4, Cheb

1988
Galerija Ars, Ljubljana

1987
Galerie Fabrik, Hamburg

1986
Fotochema, Prague

1985
Walbrzyska Galeria Fotografií, Walbrzych

1984
FAMU, Lázaňský palác, Prague
Galeria fotografií Okno, Legnica
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2005
The Nude in Czech Photography, Kostis Palamas Hall, Athens

2004
Umělecká beseda Slovenská, Bratislava

2002
Dom umenia, Bratislava
Fotobiennale, Moscow
Czech Centre, Paris

2000
The Nude in Czech Photography, Císařská konírna Pražskékeho hradu, Prague

1999
Czech photography in the 1990s’, Chicago Cultural Centre, Chicago
Vartu, Vilnius
Mücsarnok, Budapest
Czech and Slovak Staged Photography, Czech Centre, New York
Contemporary Czech & Slovak Photography, David Scott Gallery, Toronto

1998
Czech Photography in the 20th Century, The Eli Lemberger Museum of Photography, Tel-Hai, Israel

1997
The Body in Contemporary Czech Photography, Macintosh Gallery, Glasgow
Salmovsky palace, Prague
10 ans de photographie , Reims

1996
Národní Galerie, Prague

1995
Galerie G4, Cheb

1994
After the velvet revolution: Contemporary Czech and Slovak Photography, The Photography Gallery of Western Australia, Perth
Prague House of Photography, Prague

1993
In & Out of Czechoslovakia, The Zelda Cheatle Gallery, London
Preview, Galerie Marzee, Nijimegen
A la recherché du père, Nouveau Forum des Halles, Paris
Czech & Slovak Photography, Spencer Museum of Art, Kansas
Between Image & Vision, Ironworks Gallery, Coatbridge
What’s new: Prague, Art Institute of Chicago, Chicago

1991
Slovak Staged Photography, Museum of Dance, Stockholm
Zeitgenössische Tschechoslowakische Fotografie, Kunsthaus, Hamburg
Photographie Tchécoslovaque 1940-1990, Centre Culturel, André Malraux, Vandeouvre-lès-Nancy
Photographie Tchécoslovaque 1940-1990, L’Aubette, Strasbourg
Die neue Kontinuität 1970-1990, Progressive Fotografie in der Tschechoslowakei, Städtisches Museum, Mühlheim
Contemporary Czechoslovak Photography, Exposition Park, Tokyo

1990
La Tchécoslovaquie à Arles, Palais de l’Archevêché, Arles
Photographie progressive en Tchécoslovaquie 1920-1990, Galerie Robert Doisneau, Nancy
Slovak Photography of the 1980s’, Warsaw and Moscow
Positivität, Fotogalerie, Vienna
Vision d’Homme, Chatêau d’Eau, Toulouse
Czech Symbolism, Výstavní síň Uluv, Prague

1989
Prix Air France, Ville de Paris, Paris
French Institute, Prague
Prager Trio, Czechoslovak Centre, Berlin
Junge Photographen aus der CSSR, Galerie Treptow, Berlin
Four Photographers from Prague, Aix-en-Provence

1988
Preis für junge europäische Photographen, Galerie Faber, Vienna
De Prague et de Bohême, Espace Jules Verne, Brétigny sur Orge
Questioning Europe, Photography Biennale, Rotterdam
Fotochema, Prague

1987
Preis für junge europäische Photographen, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt
Galerie G4, Cheb

1986
La jeune photographie Tchécoslovaque, Arena, Arles
Mánes, Prague
UPM, Prague

1985
27 Contemporary Czechoslovak Photographers, The Photographer’s Gallery, London and Bristol
Ursprung und Gegenwart tschechoslowakischer Photographie ,Fotografie Forum, Frankfurt
Il nudo nella fotografia dell’Est Europa, Torina Fotografia ’85, Torino

1984
FOMA, Prague
Zastoupení ve sbírkách
(výběr)

Art Institute, Chicago
Bibiliothèque Naionale, Paris
Maison Européenne de la Photographie, Paris
Moravská galerie, Brno
Museum Ludwig, Kolín
National Museum of Photography, Film and Television, Bradford
Slovenská Narodná galleria, Bratislava
Uměleckoprumyslové museum, Praha

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv