O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Bílý proces

Autor
Milan Knížák
Rok
1977

O díle

místo konání je libovolné, účastníkem se může stát kdokoli,

dokumentace neprovedena

 

Citován text Milana Knížáka:

Setrvej 10 dní v bílé místnosti s bílým nábytkem, s bílými obrazy, atd...

Jez jen bílé jídlo.

Pij bílé nápoje.

Oblékej bílé šaty.

Čti bílé knihy (bez černých písmen).

Můžeš také malovat bílé obrazy, tvořit bílé sochy, bavit se jakýmkoli vyráběním bílých věcí (pomocí bílých nástrojů) nebo si hrát s bílými objekty.

Učiň bílými i své myšlenky.

 

Akce Bílý proces je souhrnem úkonů, návodem k jednání i návodem k přemýšlení. Akce je spojena s omezením daným na základě barevnosti. Bílý proces však není charakterizován druhem omezení, ale stává se především druhem soustředění na určité oblasti skutečnosti. Na základě tohoto soustředění lze v akci Bílý proces prožít různorodost kvalit spojených s bílou barvou. Akce Bílý proces je tedy záměrným uvědoměním si mnohosti kvalit a jejich vzájemných vztahů. V akci Bílý proces jde o uvědomění si smyslových a emocionálních prožitků v jejich nejširším významu. Toto nové vědomí může být jakýmsi vyčištěním smyslů, vyladěním jejich citlivosti. Nová smyslová a emocionální situace může pak být základem pro vlastní nezávislé přemýšlení.

Neméně důležitá je konceptuální stránka akce. Bílá barva může být v díle Milana Knížáka chápána jako prostředek abstrahování. (Tímto způsoben je např. použita v dílech Socha stolu 1964, Socha kalhot 1964 apod. Reálné předměty se natřením bílou barvou stávají sochou - reprezentací předmětů). Akce Bílý proces předvádí abstrahující možnosti bílé barvy na jejím všezahrnujícím použití. V důsledku této abstrahující deprivace se akce Bílý proces stává prakticky neproveditelnou, v průběhu deseti dní by se akce stávala pravděpodobně stále více traumatizující a byla by aktérem (podobně jako to učinili účastníci akce Obtížný obřad, konané roku 1969 v New Yorku) předčasně ukončena.

Akce spojené s určitým odříkáním a omezením, jež slouží jako prostředky k získávání nových zážitků se v dílech Milana Knížáka objevují již dříve, výrazným příkladem takové akce je např. Obtížný obřad 1966-69. V soustředění se na barevnost je Bílému procesu podobný neuskutečněný projekt pro Západní Berlín nazvaný Berlin painted red 1979 nebo Proces pro polovinu mysli a červenou rukavici 1980.

 

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

 

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu