O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Matematické příklady

Autor
Milan Knížák
Rok
1977

O díle

ilan Knížák popisuje nebo spíše zadává akci takto:

1) dům + výkřik =

2) vlast + papír + zalykání =

3) (oko - tužka) . lepidlo =

4) vzduch . dech =

5) n√sklo =

6) duše log x =

 

a.t.d. …

 

Charakter akcí Milana Knížáka se postupně mění. V počátečních akcích nabourává životní stereotypy zúčastněných, víceméně náhodní zúčastnění jsou někdy přímo vtahováni do děje proti své vůli (např. 2. manifestace aktuálního umění 1965, Událost pro poštu, Veřejnou bezpečnost, obyvatele domu č. 26, jejich sousedy, příbuzné a přátele 1966). Později prohlubuje individuálně psychologickou stránku svých akcí, soustřeďuje se na niternější oblasti života (Ležící obřad 1968), akcentuje více prvky obřadnosti, obrací se k užšímu okruhu zúčastněných (Kamenný obřad 1977), někdy je účastníkem akce jen on sám (Materiálová events 1977).

V druhé polovině 70. let dochází u Milana Knížáka dokonce k přesunu některých akcí do prostoru mysli (termín prostor mysli je termínem Milana Knížáka, o přesunu svých akcí do tohoto prostoru se zmiňuje např. v textu Relikvie 1981). Akce se stávají spíše koncepty, ovšem tato konceptuální stránka není jejich jedinou charakteristikou, mnohé akce se i nadále vztahují k lidské tělesnosti (např. akce Obydlí 1979, akce Člověk 1979). Některé akce se ve své dematerializaci věnují prostoru mysli samému (např. akce Prostory 1982), jindy Milana Knížáka zajímá vztah člověka k tomuto prostoru. (To je jedno z témat výstavy a fotografické publikace Fluggefühl 1991). Zmíněné abstrahující tendence souvisí též s novou studijní aktivitou Milana Knížáka. V letech 1977-1978 studuje matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze. Matematiku však nechápe jen jako systém exaktně určitelných pojmů, ale i jako osobitý způsob vyjádření. V té době se objevují jeho konceptuální matematicky pojaté akce např. Events 1977 nebo Matematické příklady 1977. Vliv matematického myšlení se projevuje nejen v akcích, ale v celé oblasti jeho tvorby, např. v jeho hudbě. 0 Knížákově pojetí matematiky hovoří také jeho Blouznivý traktát o matematice (1977).

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

 

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu