About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Proces pro mysl a trochu reality

Author
Milan Knížák
Year
1981

About work

Místo konání: kterékoli reálné místo + prostor mysli Účastnící: proces může provést kdokoli Citován text Milana Knížáka: Představa představy (kamene, tónu, myšleny, atp.) Skutečný kámen. Pochod. Diskuse (s kýmkoli, čímkoli) odehrávající se v mysli. Diskuse. Pohyb lžíce od talíře k ústům. Rudá lžíce. Skutečná rudá lžíce. Zrychlení udělené lžíci rukou. Chemická značka pokrmu. Diskuse v které mlčím. Pochod. Město. Slova. Obloha. Obloha v představě. Obloha představitelná. Nepředstavitelná obloha. Kus masa. Pohlazení. Kalkulátor. Zápach dechu. Představa středu. Hledat střed. Ztotožnit se se středem. Nůž. Šedivá s červenými skvrnami. Smích nebo představa smíchu. V tomto procesu jsou některé události (věci) přímo předepsány v realitě, tedy by mělo dojít k jejich viditelné (hmatatelné, vnějškově existující) realizaci. Jiné, označené jako existující v představě, zůstávají v prostoru mysli. U těchto událostí, kde není blíže určen prostor realizace, záleží na nás v jaké oblasti se je rozhodneme realizovat. Pořadí (událostí) by mělo zůstat tak, jak je uvedeno, výjimku tvoří případy, kdy by změna měla osobní význam (vzhledem k minulosti, místu děje, vztahům, atp.). K výše uvedenému textu Milana Knížáka, jenž je popisem i charakteristikou akce zároveň, lze dodat, že Proces pro mysl a trochu reality je dalším procesem-akcí odehrávajícím se v prostoru mysli. V tvorbě Milana Knížáka se tyto mentální akce začaly objevovat v druhé polovině 70. let. Odmaterializování jeho akcí probíhalo postupně, počáteční akce plné tělesných aktivit (manifestace a demonstrace z první poloviny 60. let) se postupně na konci 60. let zklidňovaly a zniterňovaly (např. Ležící obřad 1968) až se v druhé polovině 70. let přesunuly do prostoru mysli (Procesy hlavně pro mysl 1977-1981). V případě Procesu pro mysl a trochu reality, jde o proces, jenž se odehrává ve skutečném i myšleném prostoru (myšlený prostor je ovšem pro Knížáka "skutečným prostorem mysli"). Též se v něm objevují vedle sebe reálné předměty i nemateriální stavy a představy. Proces pro mysl a trochu reality se tedy stává procesem, jenž propojuje různé prostory i stavy existence. Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem