Tvorba Karla Adamuse je od svého počátku (tj. od poloviny 60. let) spojena s poezií. Nejprve se pohyboval v jejích původních sémantických hranicích, později se ale stále častěji přesouval na pole poezie vizuální. Na přelomu 60. a 70. let tak vznikly jeho první Básně obrazy, v nichž pracoval se slovem ne jako s nositelem významu, ale jako s grafickým symbolem.
Většinu své vizuální tvorby označuje souhrnným pojmem Vizuální básně čítajícím několik významových podskupin. Mezi ně patří Cigaretové básně (1969-1970) pracují s propalováním papíru a transparentností jeho jednotlivých vrstev. Další podskupinou jsou Pohyblivé básně (1970-1971), v nichž Adamus zapojil do struktury a podoby "básně" pohyb - otáčením jednotlivých jejich elementů si divák vytváří vlastní text a způsob čtení. Mezi Vizuální básně lze zahrnout i Básně partitury (1973-76) – originální autorský příspěvek k partiturám vznikajícím v rámci hudebního minimalismu.
Autor se také od 70. let zabývá realizací řady Básní objektů a Předmětných básní. Vědomě zde navázal na své předchůdce, především Jiřího Koláře. Od původní inspirace se důrazem na poetizační aspekt posunul na pozice svébytného autorského přínosu. Jeho objekty, koláže a asambláže jsou charakteristické nejen dadaistickou hravostí, typická je rovněž permanentní přítomnost vizuální metafory. Ta je ostatně podstatnou součástí většiny jeho děl.
Procesualita a pohyb, přítomné v jeho Pohyblivých básních již v 70. letech, dominanovaly i v Peripatetických básních. Autor se při jejich realizaci vrátil k papíru. Výtvarné artefakty, vlastně skutečné básně, vytvářel bez vizuální a racionální kontroly, někdy s využitím jiných než alfabetických systémů. Básně vznikaly za chůze, bez racionální kontroly. Výsledná vizuální podoba těchto básní je ovlivněna prostředím (výstup do hor ...) i povětrnostními podmínkami. Karel Adamus tím do českého umění druhé poloviny minulého století přinesl řadu nových impulsů a to jak v záměrném zapojení prostředí, v němž dílo vzniká, tak i v explikaci psychomotoriky jako důležitého aspektu, který se podílí na výsledné podobě díla.
S peripatetickými básněmi souvisí Větrné básně, v nichž se místo psaní dominantním aspektem staly již zmiňované atmosférické vlivy, především vítr. Autor nechává list papíru volně vlát ve větru. Za chůze k němu přikládá štětec nebo pero. Doteky a barevné linie nejsou výsledkem autorova "psaní", ale věcí náhody resp. záznamem větru, jeho síly ale i např. směru. Využitím svitkových papírů, štětců a tuší vznikají zajímavé konotace k dálněvýchodní kaligrafii.
Vedle Vizuálních básní, jež v posledním desetiletí vznikají spíše sporadicky, se Karel Adamus věnuje i psaní textů, v nichž je patrná inspirace východní filosofií. Cyklus těchto krátkých příběhů a promluv vydal v několika dílech pod souhrnným názvem Po dně a podněžníci.
1957–1961
Střední průmyslová škola, obor strojírenská technologie, Karviná
Pracoval jako konstruktér, zauhlovač, pomocník těžkého stroje, manipulační dělník dřevoskladu, bělič, cestář, lesní dělník, stavební dělník, dělník na trati, strojník a úpravář vody-chemik, provozní zámečník.
Performance:
1998
Vnitřní horizont, (20 minut), klášter Plasy, zahrada konventu, Mezinárodní symposium Hermit, 17.-24.května
1992
Krátká řeč o umění III, (20 minut), klášter Plasy, zahrada konventu, Mezinárodní výtvarné symposium Hermit 1992, Plasy, 20.června
1991
Krátká řeč o umění I, (30 minut), Het Apollohuis, Eindhoven, 25.května
Krátká řeč o umění II, (50 minut), Spazio Ansaldo, IX. Milano-Poesia, Milano, 2.října
1973
Hold šlépějím, aktivní báseň (báseň akce), Třinec, 7.9.
2012
Lucie Rohanová: Karel Adamus: Soupis autorského archivu a analýza díla
Diplomová práce. Vedoucí práce Doc. MVDr. Jiří H. Kocman
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, Brno
2005
Lasotová Dáša: Bydliště:Třinec, Karel Adamus, Jan Wojnar, Ostrava (dialogový katalog)
2004
Valoch Jiří: Slezský koncept, Galerie výtvarného umění v Ostravě,Dům umění, (katalog výstavy)
2002
Lasotová Dáša: Poetika výtvarna Karla Adamuse, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Ostrava
Lasotová Dáša: Komentář k setkáním s tvorbou, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Ostrava
1999
Morganová Pavlína: Akční umění, Votobia, Olomouc
1992
Zhoř Igor: Proměny soudobého výtvarného umění, Státní pedagogické nakladatelství, Praha
1991
Zhoř Igor, Horáček Radek, Havlík Vladimír: Akční tvorba, Pedagogická fakulta univerzity Palackého, Olomouc
1995
Klimeš Martin: Větrné básně, Opava
1994
Valoch Jiří: Karel Adamus, Objekty a kresby, Brno (katalog výstavy)
1991
Valoch Jiří: Vizuální básně, Olomouc (katalog výstavy)
Klimeš Martin: K.Adamus-Vizuální básně, J. H. Kocman-Autorské ruční papíry, Ostrava (katalog výstavy)
F.M.: Umění akce, Praha (katalog výstavy)
1990
Valoch Jiří: Vizuální poezie, Třinec (katalog výstavy)
1987
Valoch Jiří. Peripatetické básně, Brno (katalog výstavy)
1986
F.M.: Peripatetické básně, Vítkov (katalog výstavy)
1982
Valoch Jiří. Kresby, Orlová(katalog výstavy)
1981
Valoch Jiří: Vizuální básně, Český Těšín (katalog výstavy)
1979
Benamou G.: L´art aujord´hui en Tchecoslovaquie, Edition Genevieve Benamou, Paris
1977
Sarenco, de Vree Paul: La poesia visiva, Factotum Art No. 1, Calaone-Baone
1976
Valoch Jiří: VisuelelPoesie-een historische anthologie, Edition G.J.de Rook, Utrecht, 1970
Valoch Jiří: Obrazy, objekty, vizuální básně, kresby, Brno (katalog výstavy)
2013
Valoch Jiří: Karel Adamus aneb vizuální poezie a metafora, Pěší zóna, 12,13/2003, Kulturní sdružení ARS, Plzeň
2000
Sedláček Zbyněk: Pozoruhodní neznámí; Adamus-Wojnar, Literární noviny, 44/2000
1994
Horáček Radek: Básně obrazy, Ateliér, Praha, 6/1994
1991
Klimeš Martin: Papír a poezie, Ateliér, Praha, 25/1991
1990
Valoch Jiří: České vizuální texty, ROK-revue otevřené kultury 1/1990, Brno
1986
Valoch Jiří: Mezi básní a obrazem, Umění a řemesla, Praha, 4/1986
1983
Ulver Stanislav: Mezivztahy, Film a doba, Praha, 8/1983
1982
Valoch Jiří: Česká vizuální poezie sedmdesátých let, Literárněvědný sborník, Památník národního písemnictví, Praha, 1982
1982
Doubravová Jarmila: Hudba a výtvarné umění, Studie ČSAV č. 3, Academia, Praha, 1982