O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Zaostalí

Členové/ky zařazení do databáze
Ostatní členové/ky (nezařazení do databáze)
Kouba Karel
Klusák Jan
Existence od
1987
Působiště
Praha
Klíčová slova

O skupině

Postupné slábnutí a rozpad režimu ve druhé polovině osmdesátých let přály mnoha polooficiálním i (stále) neoficiálním uměleckým aktivitám, mezi něž patřila zejména série Konfrontací. V roce 1987 vydal Svaz československých výtvarných umělců výzvu k zakládání uměleckých skupin, v důsledku čehož začalo vznikat velké množství uskupení spřízněných autorů jak nejmladší (Tvrdohlaví), tak i střední generace (12/15 Pozdě ale přece).

Do jednoho takového uskupení se také sdružily čtyři velmi odlišné tvůrčí osobnosti: Hugo Demartini (*1931), Pavel Nešleha (*1937), Bedřich Dlouhý (*1932) a Zdeněk Beran (*1937), které si svůj provokativní a sebeironický název Zaostalí zvolily mimo jiné pro své stanovisko jít proti módním proudům.

Jejich první společnou výraznější akci představovala kolektivní instalace na neoficiální přehlídce Forum 88 organizované Jiřím Sozanským v prostorách jatek v pražských Holešovicích: umělci se vědomě vymezili proti nebezpečnému stereotypu přidělování výstavních míst jednotlivým autorům [viz Nešleha, Pavel. K Zaostalým krok za krokem…, in: Wittlich, Petr (ed.). Zaostalí forever, Praha: Gallery, 2007, s. 73] a spontánně a nahodile navršili svá díla na kupu, kterou nazvali Hromada.

Otázku společných východisek a názorové blízkosti přibližuje Pavel Nešleha: „Aktivita začala mít pevný tvar a cíl. Vytvořením společné monumentální instalace jsme dostali chuť říci něco podstatného o sobě i o situaci doby. Chtěli jsme proti bezbřehosti a pokleslosti postavit pevnou, senzualitou nabitou formu, nesoucí zprávu o potřebě překračování časových limitů jednotlivých epoch. […] Uvědomili jsme si, že v pozadí byla jistá forma reakce na posuzování hodnot umění momentální aktualitou […], ale i trvání na evropské kulturní tradici a odmítání totemických mytologií a z toho plynoucích forem v našem prostředí geneticky neopodstatněných a uměle importovaných. Proto se také do naší tvorby promítaly citace barokní, realistické a romantické malby, vycházející z osobních programů založených na životní a umělecké zkušenosti. “ [viz tamtéž, s. 73-75]. Právě návrat k domácímu umění a vymezení se proti „stokrát přežvýkaným citacím mimoevropských kultur“ [viz Beran, Zdeněk. Trochu světla k temné historii vzniku skupiny Zaostalí, in:  Wittlich, Petr (ed.). Zaostalí forever, Praha: Gallery, 2007, s. 75] se stal výrazným spojovacím prvkem tak rozdílných umělců, jakými členové Zaostalých byli. Rok po založení skupiny se k ní přidružili ještě další dva autoři: hudební skladatel Jan Klusák (*1934) a architekt Karel Kouba (*1929).

Následná výstava plánovaná na jaro 1990 v Lidovém domě se neuskutečnila; několik děl bylo prezentováno na komorní přehlídce v Nové síni, rozměrnější díla pak na souběžné výstavě Praha – Paříž, Dialog ´90 v pražském Mánesu.

Na výstavě Situace ´92, rovněž v Mánesu, umělci znovu vytvořili instalaci Hromada, v níž kromě demonstrace časového předělu a postmoderní mnohosti vznikla optická metafora vyjadřující deziluzi z informační tříště a marnosti umění [viz tamtéž, s. 75].

Tato výstava se na dlouhou dobu stala poslední výstavou Zaostalých, a to až do velké skupinové retrospektivy konající se v Galerii hlavního města Prahy v roce 2007, jejímž kurátorem byl Petr Wittlich.

Autor/ka anotace
Kateřina Štroblová / Rathouská

Publikováno
2017

Výstavy

Ostatní výstavy/akce

2007
Zaostalí forever, GHMP – Městská knihovna, Praha

 

1992
Situace ´92, Mánes, Praha

 

1990
Nová síň, Praha

Praha – Paříž: Dialog ´90, Mánes, Praha

 

1988
Forum 88, jatka Holešovice, Praha

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2007
Wittlich, Petr (ed.). Zaostalí forever, Praha: Gallery, 2007.

 

1990
Kříž, Jan. Zaostalí (kat. výst.), Praha: Obvodní kulturní dům Praha 9, 1990.

Nešlehová, Mahulena. Zaostalí (kat. výst.), Praha: Odbor školství a kultury ONV v Praze, 1990.

Články, média, internet

2007
Machalický, Jiří. Zaostalí nejsou zaostalí, Lidové noviny, 2007, roč. 20, č. 261, s. IV

Tetiva, Vlastimil. Zaostalí, Ateliér, 2007, roč. 20, č. 22, s. 16.

Wagner, Radan. Jsou Zaostalí skutečně zaostalí?, A2, 2007, roč. 3, č. 45, s. 8.

Frajtová, Marie. Zaostalí for ever, Instinkt, 2007, roč. 6, č. 45, s. 69.

Kopáč, Radim. Tihle Zaostalí nezaostali, MF Dnes, 2007, roč. 18, č. 245, s. S C/10.

Křížová, Kristýna. Zaostalí představují svá progresívní díla, Právo, 2007, roč. 17, č. 227, s. 17.

Juříková, Magdalena. Zvěčnění hromady, Art&Antiques, 2007, roč. 5, č. 11, s. 69.

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu